رپورتاژ آگهی


لباس نوزاد با چی بشورم؟

نوزادان تازه ‌متولد شده پوست حساس‌تری دارند؛ به همین دلیل شستن لباس‌های نوزاد بدون ایجاد حساسیت نسبت به مواد شوینده یکی از دغدغه‌های اصلی مادران و پدران است. اگر برای شما هم سؤال ایجاد شده که «لباس‌های نوزاد را با چی بشورم؟»  بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

چرا شستشوی صحیح لباس نوزاد مهم است؟

نوزادان سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به بزرگسالان دارند و سریع‎تر دچار بیماری‌ها و حساسیت‌های مختلف پوستی می‌شوند. لباس‌ها، نزدیک‌ترین تماس را با سطح پوست نوزاد دارند و در سلامت پوست آن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. بنابراین مهم است که لباس‌های نوزاد آلوده نباشد، با مواد شیمیایی حساسیت‌زا شسته نشده یا با لباس‌های دیگر در ماشین لباسشویی انداخته نشود.

شستشوی لباس‌های نوزاد پیش از پوشیدن برای اولین بار

شاید فکر کنید شستن لباس‌های نوزاد پیش از پوشیدن برای اولین‌بار مخصوص به آدم‌های وسواسی است؛ اما خوب است بدانید که انجام دادن آن، ‌یک کار ضروری و به نفع نوزاد بوده و اگر از انجام آن خودداری کنید ممکن است پوست نوزاد آسیب ببیند.

دلیل قانع‌کننده پشت این ماجرا این است که ما نمی‌دانیم پیش از خرید، لباس با چه اجسامی تماس داشته است. همچنین برخی از فروشندگان اسپری‌های نگهدارنده به لباس‌ها می‌زنند تا از کپک زدن یا چروک شدن آن‌ها جلوگیری کنند؛ بنابراین بهتر است پیش از پوشاندن لباس به نوزاد برای اولین بار،‌ آن‌ها را بشویید.

مواد طبیعی برای شستن لباس‌های نوزاد

خوب است بدانید که حتماً لازم نیست لباس‌های نوزادان را با مواد شوینده صابونی یا شیمیایی بشویید. برخی از مواد طبیعی نیز برای شستشوی لباس‌های نوزادان مناسب هستند. در ادامه قصد داریم سه نوع ماده طبیعی را برای این کار معرفی کنیم:

شستشوی لباس‌های نوزاد با سرکه

سرکه به عنوان یک ضدباکتری و ضدعفونی‌کننده قوی، می‌تواند لباس‌های نوزاد را پاکیزه کند.‌ ابتدا سرکه را با کمی آب مخلوط کنید. سپس لباس‌ها را به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه در مخلوط آب و سرکه بگذارید.‌ پس از این مدت، لباس را به طور کامل آب بگیرید. از سرکه سفید استفاده کنید که لکه‌های مانده روی لباس را نیز از بین می‌برد.

شستشوی لباس‌های نوزاد با آبلیمو

آبلیمو یک لکه‌بر قوی است. اگر روی لباس‌های نوزادتان لکه باقی‌مانده و از بین نمی‌رود، ‌بهتر است آن را مدتی در مخلوط آب و آبلیمو بگذارید و پس از آن کل لباس را آب بگیرید. این کار موجب ضدعفونی شدن و از بین رفتن لک‌های روی لباس، به خصوص قطره‌های آهن می‌شود.

شستشوی لباس‌های نوزاد با جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده ضدعفونی‌کننده و از بین برنده بوی بد است. برخلاف تصور بسیاری از مردم، نه تنها موجب حساسیت پوست نوزاد نمی‌شود، بلکه ترکیب آن با سرکه یک مخلوط مناسب برای از بین بردن لکه لباس‌های نوزاد است.

مواد شوینده مناسب و نامناسب برای شستن لباس نوزاد

به‌طورکلی، بهتر است لباس‌های نوزاد را زیاد با مواد شوینده شیمیایی نشویید. زیرا این مواد دارای ترکیباتی هستند که برای شستشوی لباس بزرگسالان ساخته شده و با پوست آن‌ها سازگار است. درحالی‌که ممکن است به پوست نوزادان آسیب برساند. در ادامه، مواد شوینده مناسب و نامناسب برای شستشوی لباس بچه را معرفی کرده‌ایم.

مواد شوینده مناسب برای شستن لباس‌های نوزاد

اگر تمایل ندارید از مواد طبیعی برای شستن لباس‌های نوزاد خود استفاده کنید، شوینده‌هایی مانند صابون، پودرهای لباسشویی بدون عطر و مایع لباسشویی مناسبند. نکته قابل توجه این است که پس از اتمام شستن لباس نوزاد با این مواد،‌ باید لباس را به خوبی با آب بشویید.

صابون

 یکی از مواد شوینده‌ای که از آن می‌توانید برای شستشوی لباس‌های نوزاد خود استفاده کنید، ‌صابون است که کمترین آسیب را به پوست حساس نوزادان می‌رساند. لازم به ذکر است که صابون‌های با خاصیت قلیایی بیشتر، لباس‌ها را بهتر تمیز می‌کنند.

پودرهای لباسشویی بدون عطر

 ماده شوینده دیگری که می‌توانید لباس‌های نوزاد را با آن بشویید، پودرهای لباسشویی فاقد رایحه است. ب ‌طور کلی رایحه مواد شوینده از افزودن مواد شیمیایی دیگری به وجود می‌آید که حتی ممکن است برای پوست بزرگسالان نیز حساسیت‌زا باشد. ‌اگر نوزاد آلرژی خاصی نداشته باشد، ‌از پودر لباسشویی بدون عطر می‌توان برای شستن لباس‌های او استفاده کرد.

مایع لباسشویی

مایع لباسشویی بدون رایحه نیز می‌تواند برای شستشوی لباس‌های نوزاد مناسب باشد. به هیچ وجه از مایع دستشویی یا ظرفشویی برای شستن لباس‌های نوزادان استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است موجب ایجاد حساسیت‌های پوستی جدی در آن‌ها بشود.

لباس نوزاد با چی بشورم؟

مواد شوینده نامناسب برای شستن لباس‌های نوزاد

وایتکس، مایع ظرفشویی و مایع دستشویی از جمله مواد شوینده‌ای هستند که در صورت استفاده از آن‌ها ممکن است پوست نوزاد دچار حساسیت شود. بنابراین به هیچ عنوان نباید از این شوینده‌ها برای این کار استفاده کنید.

وایتکس

 وایتکس به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی بسیار قوی، ‌برای پوست حساس است. استفاده از این ماده برای شستن لباس‌های‌ نوزاد ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری را به بار بیاورد؛ بنابراین، هیچ‌گاه از وایتکس برای شستن لباس‌های نوزاد خود استفاده نکنید.

مایع ظرفشویی یا دستشویی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد،‌ این دو نوع مایع برای شستن لباس‌ نوزاد مناسب نیستند؛ زیرا ترکیبات آن‌ها برای پوست حساس نوزادان ممکن است آسیب‌زا باشد. در عوض، ‌بهتر است از مایع لباسشویی بدون عطر استفاده کنید.

لباس نوزاد با چی بشورم؟

نکات قابل توجه در شستن لباس نوزادان

در ادامه قرار است نکات کلی در ارتباط با شستن لباس‌های نوزادان را بررسی کنیم. در نظر داشته باشید که رعایت این نکات موجب می‌شود پوست حساس نوزاد، ‌آسیب نبیند و سلامت او را تضمین می‌کند. این نکات به شرح زیر است:

  1. بهتر است لباس‌های نوزاد را جدا از سایر لباس‌ها بشویید.
  2. از مواد شوینده مناسب برای پوست نوزادان استفاده کنید.
  3. پیش از شستن کل لباس، ماده شوینده را روی تکه‌ای کوچک از آن امتحان کنید و از عدم حساسیت نوزاد به آن اطمینان یابید.
  4. ‌بهتر است از نرم‌کننده لباس استفاده نکنید.
  5. از سفیدکننده‌ها و وایتکس برای شستشوی لباس‌های‌ نوزاد به طور جدی پرهیز کنید.
  6. لباس را پس از شستشو با ماده شوینده، کاملاً آبکشی کنید تا ماده به طور کامل از لباس تمیز شود.
  7. در اولین فرصت، لباس کثیف شده نوزاد را بشویید.
  8. لباس‌های نوزاد را زیر نور آفتاب خشک کنید تا ضدعفونی شده و از تجمع باکتری‌ها جلوگیری شود.

لباس نوزاد با چی بشورم؟

نکات مهم

شستن لباس‌های‌ نوزاد در لباسشویی نکاتی دارد که بهتر است آن‌ها را رعایت کنید:

  • اولین مورد این است که اگر قصد دارید لباس‌های نوزاد را در لباسشویی بشویید، ‌بهتر است از مینی‌واش یا لباسشویی مخصوص لباس‌های نوزاد استفاده کنید.
  • همچنین لازم است دستورالعمل روی لباس را مطالعه و از آن پیروی کنید. نکته دیگر این است که از ماده شوینده بدون رنگ و بو استفاده کنید.
  • آخرین نکته قابل ذکر،‌ این است که برای از بین رفتن لکه‌های روی لباس، ماشین لباسشویی را روی دور تند قرار دهید.

کلام پایانی

در این مقاله در ارتباط با نحوه صحیح شستشوی لباس‌ نوزاد و مواد شوینده قابل استفاده  برای این کار صحبت کردیم. به طور کلی پیشنهاد می‌شود برای شستن لباس‌های نوزاد، از مواد طبیعی مانند سرکه سفید، آبلیمو و یا جوش شیرین استفاده کنید تا از بروز حساسیت در پوست کودک خود جلوگیری کنید. همچنین از موادی مانند وایتکس، مایع ظرفشویی و مایع دستشویی برای شستن لباس‌های مخصوص‌ نوزاد تازه متولد شده، پرهیز کنید.

در انتها نیز نکاتی در ارتباط با شستن لباس‌های نوزاد به طور کلی و شستن آن‌ها در لباسشویی بیان کردیم که رعایت آن‌ها تأثیر بسزایی بر سلامت پوست نوزاد می‌گذارند.