تلاش برای طراحی هوش مصنوعی جدید انویدیا و توسعه‌ی هرچه بیشتر قابلیت‌های آن از جمله تلاش‌های جدید این شرکت برای ارائه‌ی نوآوری‌های پر کاربرد تکنیکی است. در مطلب پیش رو به این موضوع به شکل مفصل‌تری خواهیم پرداخت و با توانایی‌های هوش مصنوعی جدید انویدیا بیشتر آشنا خواهیم شد. پس پیشنهاد می‌کنیم که همچنان مجله قرمز را همراهی کنید.

علاقه‌مندان دنیای تکنولوژی (به خصوص بازی‌دوستان) شرکت انویدیا را بیش از هر چیز با طراحی و تولید کارت‌های گرافیک پر توان می‌شناسند. محصولاتی که اکنون چند سالی است سهم مهم و عمده‌ای از بازار پردازنده‌های گرافیکی را در انحصار شرکت انویدیا قرار داده‌اند و با شدت هرچه تمام‌تر برای تنها رقیبشان در بازار یعنی شرکت AMD خط و نشان می‌کشند. با این حال سران شرکت انویدیا در طول چند سال اخیر همواره در تلاش بوده‌اند که در حوزه‌های گسترده‌تری فعالیت کنند و نقش تاثیرگذارتری در دنیای تکنولوژی ایفا نمایند.

در همین راستا اعضای فعال در شرکت انویدیا هر بار در فرصت‌های مناسب به بیان برنامه‌های آتی خود و حوزه‌هایی که قصد تسخیر آن‌ها را دارند می‌پردازند. این فرصت مناسب این بار در جریان برگزاری همایش سیگرف امسال به دست آمده است. رویداد شناخته شده‌ای که به معرفی تکنولوژی‌های نوین مرتبط با گرافیک کامپیوتری و پردازش‌های گرافیکی اختصاص دارد.

هوش مصنوعی جدید انویدیا و باقی نوآوری‌های این شرکت

اعضای شرکت انویدیا با دستان پر در رویداد سیگرف امسال حضور داشتند. به گونه‌ای که توانستند چیزی نزدیک به ده مقاله‌ی پژوهشی مختلف (که به محصولات و پروژه‌های در دست تولید یا در دست آزمایش این شرکت اختصاص داشت) را در این همایش ارائه کنند. پژوهش‌هایی که برخی از آن‌ها مرتبط با شرکت‌ها و تولیدکنندگانی است که شرکت انویدیا هم‌اکنون به همکاری با آن‌ها مشغول است. در حال حاضر چیزی نزدیک به ۵۵۰ هزار تولیدکننده‌ی مختلف به همکاری با شرکت انویدیا مشغول هستند که حدود نیمی از آن‌ها در صنعت بازی‌سازی فعالیت می‌کنند. باقی آن‌ها را نیز شرکت‌های فعال در امور پردازشی سطح بالا و مجموعه‌های فعال در علم رباتیک و هوش مصنوعی تشکیل می‌دهند.

در این میان شرکت انویدیا در تمامی حوزه‌های یاد شده برگ برنده‌ای برای رو کردن در این همایش داشت. برگ‌های برنده‌ای که گرچه بسیاری از آن‌ها فعلا تنها در حد طرح‌های آزمایشی مطرح هستند، اما در صورت به بار نشستن می‌توانند ارزش و اعتبار قابل توجهی برای شرکت انویدیا در دنیای تکنولوژی به ارمغان بیاورند.

تکنیک نورپردازی

هوش مصنوعی جدید انویدیا منابع نور را تشخیص داده و اثر متقابل آن‌ها بر اجسام محیط را به طور خودکار طراحی می‌کند.

هوش مصنوعی جدید انویدیا بهترین برگ برنده‌ی این شرکت

بی‌تردید یکی از بهترین پروژه‌هایی که اعضای این شرکت در رویداد سیگرف امسال به ارائه‌ی توضیح در رابطه با آن پرداختند، هوش مصنوعی جدید انویدیا بود که در قالب پروژه‌ی Holodeck به علاقه‌مندان تکنولوژی‌های پردازشی معرفی شد.

پروژه‌ی Holodeck، که بر اساس شبیه‌ساز هوش مصنوعی موجود در موجموعه‌ی Star Trek نام‌گذاری شده است، در نگاه کلی یک فضای مجازی است که امکان شبیه‌سازی کامل اشیا، از خودرو گرفته تا ربات، در آن امکان‌پذیر خواهد بود. در این فضای مجازی ربات‌هایی به نام آیزاک وجود دارند که بر اساس الگوریتم‌های هماهنگ با هوش مصنوعی جدید انویدیا طراحی شده‌اند و قادر به یادگیری رفتارهای مختلف در این دنیای مجازی خواهند بود.

در واقع هوش مصنوعی جدید انویدیا و تکنولوژی Holodeck به فعالان حاضر در عرصه‌ی تکنولوژی این امکان را می‌دهد تا بتوانند بدون مواجه شدن با خطرات احتمالی ناشی از توسعه‌ی ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و رقم زدن فجایعی مشابه با رویدادهای موجود در مجموعه فیلم‌های ترمیناتور، به تعامل با ربات‌ها، آموزش ‌آن‌ها و استفاده از توان ربات‌ها در یک دنیای کاملا مجازی و شبیه‌سازی شده بپردازند.

هوش مصنوعی جدید انویدیا و امکانات پردازشی نوین این شرکت

البته هوش مصنوعی جدید انویدیا تنها ایده‌ی آینده‌دار این شرکت در دنیای تکنولوژی محسوب نمی‌شود. چرا که انویدیا از ارائه‌ی کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری Optix 5.0 در ایستگاه کاری اختصاصی DGX AI نیز خبر داده است. این موضوع به طراحان، هنرمندان و سایر خالقان حرفه‌ای محتوا امکان بهره‌مندی از توان پردازشی ۱۵۰ سرور مبتنی بر سیستم پردازنده‌ی مرکزی را خواهد داد. این سیستم تکنیکی جدید با قیمت ۷۵ هزار دلار (به مدت سه سال) برای افراد مختلف در دسترس خواهد بود. این در حالی است که (بنابر ادعای انویدیا) همین افراد برای در اختیار داشتن یک سیستم توانمند مبتنی بر پردازنده‌ی مرکزی به منظور راه انداختن کار خود باید رقمی در حدود ۴ میلیون دلار هزینه کنند.

رفع نویز

ابزار Optix 5.0 انویدیا قار است نویز تصاویر را با حذف دانه‌های اضافه‌ی موجود در آن‌ها برطرف کند.

با راه‌اندازی Optix 5.0 انویدیا روی ایستگاه DGX خالقان محتوا از این امکان برخوردار خواهند بود که تمرینات و امور پردازشی خود را، چه در زمینه‌ی امور گرافیکی و چه در بخش هوش مصنوعی، بسیار سریع‌تر از قبل به انجام برسانند. افزون بر آن تکنولوژی Optix 5.0 از نوعی قابلیت جدید ردیابی پرتو بهره می‌برد که به پروسه‌ی طراحی و خلق شخصیت‌ها سرعت بیشتری می‌بخشد. این تکنولوژی بر هوش مصنوعی جدید انویدیا مبتنی است که قابلیت زدودن نویز و نقطه‌های اضافه از تصاویر را به شکل کارآمدی در اختیار طراحان قرار می‌دهد. همچنین قابلیت Motion Blur این تکنولوژی نیز امکان استفاده از افکت‌های کاملا واقع گرایانه را برای طراحی انیمیشن‌ها در اختیار طراحان قرار خواهد داد. به این ترتیب می‌توان ادعا کرد که هوش مصنوعی جدید انویدیا علاوه بر صنعت بازی‌های کامپیوتری در تولید فیلم‌های انیمیشن نیز کاربرد فراوانی خواهد داشت.

هوش مصنوعی جدید انویدیا و طراحی سریع چهره‌های واقع گرایانه

یکی از طرح‌های آزمایشی جالب انویدیا که در صورت عملی شدن کامل، به طور حتم تحول چشمگیری را در زمینه‌ی طراحی واقع‌گرایانه‌ی چهره‌ی شخصیت‌ها و انیمیشن‌های مربوط به آن‌ها‌ ایجاد خواهد کرد، استفاده از هوش مصنوعی جدید انویدیا به منظور طراحی چهره‌ی شخصیت‌های حاضر در فیلم‌های سینمایی یا بازی‌های کامپیوتری مختلف به شکل کاملا واقع‌گرایانه است. حتی نوع تعامل چهره‌ی اشخاص با نور محیط و اثر متقابل این فرآیند نیز در این تکنولوژی جدید به خوبی پیاده‌سازی شده است. در مجموع هوش مصنوعی جدید انویدیا قادر است طراحی چهره‌ی شخصیت‌ها را به شکل بسیار بهتر و سریع‌تری نسبت به طراحان واقعی انجام ‌دهد.

یکی از موارد مهم استفاده از این تکنولوژی در آن دسته از فیلم‌ها یا بازی‌‌های کامپیوتری خواهد بود که از چهره‌ی هنرپیشگان واقعی برای خلق شخصیت‌های CG استفاده می‌کنند. در این میان اعضای استودیو رمدی، به عنوان بازی‌سازانی که در عنوان اخیر خود یعنی بازی Quantum Break از حضور شخصیت‌های واقعی به عنوان قهرمانان یا ضد قهرمانان حاضر در بازی بهره گرفته اند، به همکاری با شرکت انویدیا برای آزمایش میزان کارایی این تکنولوژی جدید پرداخته‌اند.

در جریان این همکاری مشترک، داده‌های انیمیشن شرکت رمدی با تکنولوژی مبتنی بر هوش مصنوعی جدید انویدیا ترکیب شد تا با شکل دادن یک شبکه‌ی عصبی هوشمند، انیمیشن صورت شخصیت‌ها به طور خودکار و به شکل مستقیم، بر اساس تصاویر هنرپیشگان حاضر در یک ویدیو طراحی شود.

انیمیشن چهره

طی همکاری مشترک شرکت انویدیا و استودیو رمدی، حرکات صورت یک هنرپیشه‌ی واقعی از طریق هوش مصنوعی جدید انویدیا به شکل مستقیم و بی‌واسطه به انیمیشن‌های صورت یک شخصیت مجازی تبدیل شد.

آزمایش‌های انجام شده در زمینه‌ی تست میزان کارایی این تکنولوژی نشان از آن دارد که هوش مصنوعی جدید انویدیا تنها به پنج دقیقه زمان برای ترکیب داده‌ها و تولید انیمیشن‌های مربوط به صورت شخصیت‌ها نیاز دارد. در واقع کافی است که هوش مصنوعی جدید انویدیا ویدیوی استریم شده از چهره‌ی یک بازیگر خاص را دریافت کند تا بتواند ظرف مدت زمان کوتاهی به طراحی چهره‌ی مذکور و تمام انیمیشن‌های مربوط به آن بپردازد. انیمیشن‌هایی که تمام حالت‌های صورت شخصیت طراحی شده را شامل می‌شوند و می‌توانند در کل زمان یک فیلم سینمایی یا بازی کامپیوتری مورد استفاده قرار گیرند.

یکی از طراحان ارشد شخصیت در شرکت رمدی یعنی انتی هروا معتقد است که استفاده از این روش جدید به او و همکارانش این اجازه را می‌دهد تا بتوانند دنیای بزرگ‌تر و غنی‌تری را در بازی‌های کامپیوتری خود خلق کنند. دنیایی که از تعداد شخصیت‌های بسیار بیشتری نسبت به قبل بهره می‌برد. در واقع از طریق استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید انویدیا بازی‌سازان از این امکان برخوردارند که انیمیشن چهره‌ی شخصیت‌ها را با کیفیت بسیار بالاتر و زمان کمتری نسبت به قبل طراحی کنند. انتی هروا همچنین به این نکته اشاره می‌کند که استفاده از تکنولوژی مبتنی بر هوش مصنوعی جدید انویدیا برای طراحی انیمیشن‌های پیچیده‌ی صورت، زمان تکمیل پروژه‌های بازی‌سازی در مقیاس بزرگ را چیزی نزدیک به ۸۰ درصد کاهش می‌دهد. به این ترتیب وقت طراحان حاضر در چنین پروژه‌هایی تا حد قابل توجهی آزاد می‌شود تا بتوانند روی وظایف مهم دیگری تمرکز کنند.

توانایی‌های جادویی هوش مصنوعی جدید انویدیا

یکی دیگر از پروژه‌های تحقیقاتی مبتنی بر هوش مصنوعی جدید انویدیا طراحی سیستمی است که می‌تواند انیمیشن‌های چهره‌ی شخصیت‌ها را تنها بر اساس صدای آن‌ها بسازد. به این معنی که شما تنها کافی است صدای یک شخصیت را در اختیار این سیستم نوین مبتنی بر هوش مصنوعی جدید انویدیا قرار دهید تا انیمیشن‌های صورت آن به طور کامل و به شکل خودکار طراحی شود. به این ترتیب استودیوهای بازی‌سازی می‌توانند شخصیت‌های جانبی بیشتری را به دنیای بازی‌هایشان بیفزایند، آواتارهای زنده و طبیعی برای آن‌ها بسازند یا بازی‌های در دست تولید خود را با دردسر بسیار کمتری به زبان‌های مختلف عرضه کنند.

آنتی الیاسینگ

هوش مصنوعی جدید انویدیا به شکل خودکار قادر به صاف کردن لبه‌های تیز اجسام خواهد بود و تکنیک AA را به شکل کاملا بی‌واسطه در طراحی اجسام یا شخصیت‌ها پیاده‌سازی خواهد کرد.

افزون بر آن شرکت انویدیا قصد دارد در قالب یک پروژه‌ی تحقیقاتی مشابه، با ترتیب دادن یک شبکه‌ی عصبی هوشمند، از هوش مصنوعی جدید انویدیا در امر تشخیص لبه‌های تیز اجسام طراحی شده و صاف کردن خودکار آن‌ها کمک بگیرد. در واقع هوش مصنوعی جدید انویدیا به شکل خودکار پیکسل‌های لبه‌ تیز اجسام طراحی شده را شناسایی کرده و آن‌ها را با نمونه‌های با کیفیت و صاف جایگزین می‌کند.

علاوه بر طرح‌های آزمایشی مبتنی بر هوش مصنوعی جدید انویدیا که عملی شدن آن‌ها در قالب تکنولوژی‌های کاربردی نیاز به کار و تلاش بیشتری دارد، شرکت انویدیا در زمینه‌ی تولید قابلیت‌های عملی مرتبط با تکنولوژی واقعیت مجازی نیز همچنان در حال فعالیت است. از جمله‌ی این فعالیت‌ها می‌توان به تلاش این شرکت برای انتشار کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری سیستم ویدیویی VRWorks 360 اشاره کرد. تکنیکی که علاوه بر استودیوهای تولید، تولیدکنندگان دوربین و توسعه دهندگان اپلیکیشن، برگزارکنندگان همایش‌های بزرگ نیز می‌توانند از قابلیت‌های موجود در آن آن استفاده کنند. به گونه‌ای که ابزار مذکور به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا بتوانند به استریم زنده‌ی ویدیوهای (استریو) ۳۶۰ درجه‌ای بسیار باکیفیت برای مخاطبان خود بپردازند.

در مجموع باید دید که از میان طرح‌های جالب و جاه‌طلبانه‌ی شرکت انویدیا در نهایت کدام‌ یک از آن‌‌ها می‌توانند در قالب تکنولوژی‌های کاربردی در اختیار فعالان حاضر در عرصه‌های هوش مصنوعی یا بازی‌سازی و فیلم‌سازی قرار بگیرند.

برای آشنایی با ۹ فرد ثروتمند حاضر دردنیای تکنولوژی به این مطلب مراجعه کنید.

منبع: ونچوربیت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.