آیا طراحی هوش مصنوعی فوتبالیست می‌تواند چالشی برای بازیکنان بزرگ فوتبال تلقی شود؟ این پرسشی است که از هم‌اکنون باید به فکر یافتن پاسخی برای آن بود. چرا که نخستین جرقه‌ها برای طراحی هوش مصنوعی فوتبالیست از همین حالا زده شده است. برای اطلاع از جزئیات بیشتر می‌توانید در ادامه‌ی این مطلب با مجله قرمز همراه باشید.

کشور کره‌ی جنوبی نخستین تلاش‌ها برای طراحی تکنولوژی پیشرفته‌ی مربوط به هوش مصنوعی فوتبالیست را آغاز کرده است. این اقدام توسط موسسه‌ی عالی علم و تکنولوژی این کشور (KAIST) صورت گرفته و قرار است تحت نام رقابت‌های جام جهانی هوش مصنوعی به انجام برسد.

طراحی هوش مصنوعی فوتبالیست با ترتیب دادن جام جهانی

بنابر دعوت موسسه‌‌ی KAIST دانشجویان فعال در دانشگاه‌های مختلف این کشور می‌توانند اقدام به طراحی هوش مصنوعی فوتبالیست نمایند و بازیکنان خود را در قالب یک تیم منسجم فوتبال‌ در این مسابقات شرکت دهند. در واقع رقابت‌های جام جهانی هوش مصنوعی قرار است بازی‌های آنلاین مبتنی بر فوتبال باشد که کنترل تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها و بازیکنان آن‌ها را در عوض انسان‌های واقعی هوش مصنوعی بر عهده خواهد داشت.

البته تیم‌های حاضر در جام جهانی هوش مصنوعی که به منظور توسعه بخشیدن به تکنولوژی هوش مصنوعی فوتبالیست در این رقابت‌ها حاضر خواهند بود، به جای یازده بازیکن از پنج بازیکن در پست‌های دروازه‌بان، دفاع و حمله بهره می‌برند. بازیکنانی که تمام آن‌ها به طور کامل توسط هوش مصنوعی کنترل خواهند شد و دانشجویان نخبه‌ی کره‌ای قرار است طراح اصلی آن‌ها باشند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط موسسه‌ی KAIST رقابت‌های جام جهانی هوش مصنوعی قرار است در ماه نوامبر امسال کلید بخورد. گرچه در گام نخست، تنها دانشجویان کره‌ای امکان شرکت در این رقابت‌ها را دارند، اما بنابر تایید رئیس برگزاری جام جهانی هوش مصنوعی یعنی کیم جونگ هوان، این مسابقات در دوره‌های بعدی به شکل بین‌المللی برگزار خواهد شد. به بیان دقیق‌تر در دور دوم این مسابقات که به شکل رسمی در نیمه‌ی ابتدایی سال ۲۰۱۸ میلادی کلید خواهد خورد، دانشجویان سراسر جهان می‌توانند همراه با هوش مصنوعی فوتبالیست اختصاصی طراحی شده توسط خود شرکت کنند.

انیمیشن جی جی او

به نظر می‌رسد که داستان انیمیشن سریالی AI GGO Football در حال تحقق یافتن در دنیای واقعی است.

دورخیز هوش مصنوعی فوتبالیست برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست واقعی

شاید بتوان رقابت‌های جام جهانی هوش مصنوعی را در عمل چیزی شبیه به مسابقات روبوکاپ دانست. اکنون حدود بیست سال است که مسابقات روبوکاپ به شکل سالانه برگزار می‌شود و دانشجویان نخبه‌ی فعال در دانشگاه‌های سراسر جهان هر سال ربات‌های فوتبالیست خود را برای رقابت با همتایان خود به این مسابقات می‌آورند.

حتی شاید بتوان آینده‌ی مشترکی را برای این دو رویداد جداگانه متصور بود. به این معنی که شاید در آینده‌ای نزدیک مسابقات نسبتا قدیمی روبوکاپ با رقابت‌های کاملا جدید جام جهانی هوش مصنوعی تلفیق شود و علاقه‌مندان بتوانند شاهد زورآزمایی ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی فوتبالیست در جام جهانی ربات‌ها باشند. در این صورت شاید به مرور زمان، فوتبالیست‌های واقعی رقبای جدیدی را رویاروی خود ببینند که به جای گوشت و پوست از فلز و سیم ساخته شده‌اند. حتی این رقابت ممکن است به خارج از مستطیل سبز نیز کشیده شود و حوزه‌هایی نظیر مربی‌گری را نیز در بر بگیرد.

در واقع کلید آغاز این اتفاق هم‌اکنون در جام جهانی هوش مصنوعی کره‌ جنوبی که قرار است به زودی با حضور تعداد فراوانی هوش مصنوعی فوتبالیست برگزار شود، زده شده است. چرا که دانشجویان کره‌ای علاوه بر هوش مصنوعی فوتبالیست در حال طراحی یک هوش مصنوعی کارشناس نیز هستند که قادر است پس از انجام مسابقات، زیر و بم این رقابت‌ها را تجزیه و تحلیل کند. این به آن معنی است که به زودی هوش‌های مصنوعی آنالیزور جای کارشناسان و مفسران فوتبال را خواهند گرفت و حتی شاید بتوانند به ارنج کردن و مربی‌گری تیم‌های فوتبال هم بپردازند.

بر این اساس هیچ بعید نیست که در آینده‌ای نامعلوم دیگر خبری از ستارگانی نظیر مسی یا رونالدو نباشد و جای آن‌ها را ستارگان مصنوعی فوتبالیست که از قدرت و توان بیشتری برخوردار هستند بگیرند.

البته رقابت انسان با هوش مصنوعی در رشته‌های ورزشی موضوعی نیست که تازگی داشته باشد و اکنون مدت‌ها است که شاهد این رقابت در رشته‌هایی نظیر شطرنج هستیم. حتی بارها اتفاق افتاده که در چنین رقابت‌هایی انسان‌ها مغلوب هوش‌های مصنوعی توانمند ورزشکار شوند.

به عنوان مثال می‌توان به کامپیوتر قدرتمند شرکت IBM یعنی Deep Blue اشاره کرد که توانست نام خود را به عنوان نخستین کامپیوتری که موفق به شکست یک قهرمان جهانی شطرنج در یک مسابقه‌ی مبتنی بر زمان‌بندی شده است، ثبت کند. در واقع کامپیوتر Deep Blue توانست در نخستین مسابقه‌ی رو در رو با گری کاسپاروف پر آوازه در سال ۱۹۹۶ میلادی، او را شکست دهد. هرچند که کاسپاروف در پنج رویارویی بعدی خود با کسب سه پیروزی و دو تساوی موفق به شکست چهار بر دوی این کامپیوتر قدرتمند شد، اما این موجب نمی‌شود که وجود یک حقیقت مهم را نادیده بگیریم.

این‌که به موجب پیشرفت روزافزون تکنولوژی، هوش‌های مصنوعی هر روز بیش از روز قبل برای انسان‌ها شاخ و شانه می‌کشند و در حال گسترش حوزه‌ی فعالیت خود از رشته‌ی شطرنج به سایر رشته‌های مهم ورزشی هستند.

از جمله تازه‌ترین تلاش‌ها در این زمینه می‌توان به طراحی هوش مصنوعی AlphaGo اشاره کرد. تخصص این هوش مصنوعی بر انجام بازی دیگری مشابه با شطرنج به نام Go تمرکز یافته است. این بازی قدیمی که همانند شطرنج مبتنی بر اتخاذ استراتژی‌های هوشمندانه برای پیروزی است، قرن‌ها قبل توسط چینی‌ها اختراع شد و همانند شطرنج روی یک تخته‌ی جدول‌بندی شده، توسط ردیف پرشماری از مهره‌های سیاه و سفید بازی می‌شود (البته برخلاف شطرنج تمام مهره‌های این بازی شبیه به هم هستند).

سال گذشته هوش مصنوعی AlphaGo موفق شد در یک رقابت کاملا برابر که مبتنی بر پنج مسابقه‌ی پی در پی بود، بدون هیچ آوانتاژی روی یک تخته‌ی استاندارد Go با اندازه‌ی ۱۹ در ۱۹ یکی از قهرمانان نام‌آشنای این رشته یعنی لی سدول را شکست دهد. به این ترتیب هوش مصنوعی AlphaGo توانست به عنوان نخستین هوش مصنوعی کامپیوتری دنیا لقب بگیرد که موفق به شکست یک انسان در مسابقه‌ی Go (بدون بهره‌گیری از هیچ‌گونه آوانس یا امتیاز اضافه‌ای) شده است.

با این اوصاف گرچه هوش مصنوعی فوتبالیست برای شکست دادن انسان‌های فوتبالیست راه درازی در پیش دارد، اما هوش‌های مصنوعی فعال در سایر رشته‌های ورزشی از هم‌اکنون مشغول خط و نشان کشیدن برای انسان‌ها هستند و پروژه‌ی تصاحب جایگاه آن‌ها را به شکل رسمی کلید زده‌اند.

منبع: سی نت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش ورزش مجله قرمز یاری کنید.