آیا مردان دوندگان سریع‌تری نسبت به زنان هستند؟ خوب یا بد، پاسخ این پرسش مثبت است. اما چه دلایلی را می‌توان برای آن بر شمرد؟ در مطلب پیش رو به یافتن مهم‌ترین دلایل این حقیقت می‌پردازیم. این که بر اساس کدامین اصل نوشته یا نانوشته، مردان دوندگان سریع‌تری نسبت به زنان به شمار می‌روند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که مجله قرمز را در ادامه‌ی این مطلب همراهی کنید.

تمام دوندگان مرد و زنی که در مسابقات دو میدانی جهانی شرکت می‌کنند، برای موفقیت در رقابت‌های خود به یک اندازه تلاش می‌کنند و کم و بیش از انگیزه‌های یکسانی هم برای پیروزی در مسابقه دو (چه در مسابقات دو سرعت و چه دو ماراتن) برخوردارند. اما هنگام مواجه شدن با نتیجه‌ی کار شاهد این نکته هستیم که آمار و ارقام حکایت دیگری دارند و چندان با برابری زنان و مردان در این زمینه هم‌خوان نیستند. تقریبا تمامی آمار موجود نشان از این دارند که در مجموع، مردان دوندگان سریع‌تری نسبت به زنان هستند. به گونه‌ای که اگر به رکوردهای سریع‌ترین دوندگان زن و مرد جهان نگاه کنیم با این حقیقت روبرو می‌شویم که سریع‌ترین مرد جهان قادر است چیزی نزدیک به یک دقیقه زودتر از سریع‌ترین زن جهان از خط پایان دوی صد متر عبور کند.

به بیان دقیق‌تر شاهد این نکته هستیم که قهرمان دوی سرعت مردان جهان یعنی یوسین بولت، مسافت صد متر را در مدت زمان ۹.۵۸ ثانیه طی می‌کند. این در حالی است که قهرمان دوی سرعت زنان جهان یعنی فلورنس گریفیث جوینر آمار ۱۰.۴۹ ثانیه را برای طی مسافت صد متر از خود به جا گذاشته است. اما چرا باید مردان دوندگان سریع‌تری نسبت به زنان باشند؟

مردان دوندگان سریع‌تری هستند، چون…

نخستین عاملی که سرعت مردان را نسبت به زنان بیشتر جلوه می‌دهد، در تفاوت‌های هورمونی آن‌ها با یکدیگر نمود می‌یابد. شاید اگر یوسین بولت و فلورنس گریفیث جوینر پیش از سن بلوغ با یکدیگر مسابقه‌ی دو سرعت برگزار می‌کردند، این رقابت می‌توانست بسیار  پایاپای و نزدیک باشد. به این دلیل که تا پیش از رسیدن به سن بلوغ، بدن دختران و پسران تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارد. با این حال پس از عبور نوجوانان از سن بلوغ هورمون‌ها دست به کار شده و نقش فعالی در زمینه‌ی به وجود آمدن تغییرات اساسی در بدن دختران و پسران ایفا می‌کنند.

پس از رسیدن به سن بلوغ میزان تستوسترون بدن مردان بالغ گاه به بیست برابر زنان خواهد رسید. به این ترتیب بدن آن‌ها می‌تواند در مواردی نظیر ساخت سلول‌های خونی، قدرتمند نگه داشتن استخوان‌ها و ماهیچه‌ها و همچنین رشد و نمو و جهش ناگهانی آن‌ها بسیار فعال‌تر عمل کند.

مردان جوان دونده

در واقع کمتر بودن میزان تستوسترون در بدن زنان نسبت به مردان، به مان نشان می‌دهد که چرا مردان دوندگان سریع‌تری نسبت به زنان هستند. به دلیل همین تفاوت هورمونی است که حجم ماهیچه‌های زنان به طور متوسط کمتر از مردان است و این امر در ماهیچه‌های پا که اصلی‌ترین ابزار موجود برای دویدن هستند نمود بیشتری دارد. مخلص کلام این که چیزی نزدیک به هشتاد درصد پای مردان از ماهیچه تشکیل شده و این در حالی است که تنها شصت درصد از پای زنان را ماهیچه تشکیل می‌دهد.

علاوه بر آن این تفاوت هورمونی موجب می‌شود که ماهیچه‌های بدن مردان از الیاف ماهیچه‌ای بیشتری نسبت به زنان برخوردار باشد و در کنار آن از قابلیت انقباض و انبساط سریع‌تری نیز بهره ببرد. عامل مهمی که موجب می‌شود مردان بتوانند دوندگان سریع‌تری نسبت به زنان لقب گیرند.

در کنار این موضوع بیشتر بودن هورمون استروژن در بدن زنان نسبت به مردان نیز چندان در نتیجه‌ی کار بی‌تاثیر نیست. چرا که این موضوع موجب افزایش میزان چربی در بدن آن‌ها می‌شود. عامل دیگری که در سرعت دویدن آن‌ها تاثیر فراوانی دارد و موجب می‌شود مردان دوندگان سریع‌تری نسبت به آن‌ها جلوه کنند.

مردان دوندگان سریع‌تری هستند، به این دلیل که…

یکی از دلایل دیگری که موجب می‌شود مردان دوندگان سریع‌تری نسبت به زنان باشند، بزرگ‌تر بودن بسیاری از اندام‌های حیاتی مهم آن‌ها نسبت به زنان است. به عنوان مثال ریه‌های مردان بزرگ‌تر از زنان بوده و از گنجایش بیشتری نسبت به آنان بهره می‌برد. عاملی که موجب می‌شود مقدار اکسیژن بیشتری در هر دم و بازدم به ریه‌ها سرازیر شده و عملیات سوخت‌رسانی به ماهیچه‌ها حین دویدن یا سایر فعالیت‌های پر تحرک با سرعت بیشتری انجام گیرد.

مطالعات نشان می‌دهند که در حالت بی تحرکی، هر کیلوگرم از بدن زنان به طور متوسط نیاز به مصرف ۳۳ میلی‌لیتر اکسیژن دارد. رقمی که در بدن مردان به ۴۲ میلی‌لیتر می‌رسد. از همین رو هنگام دویدن، میزان اکسیژن مصرف شده در بدن مردان تا حد قابل توجهی بیشتر از زنان خواهد بود. امری که موجب می‌شود زنان برای اکسیژن‌رسانی کافی به ماهیچه‌های خود با شرایط دشوارتری نسبت به مردان روبرو باشند و ریه‌های آن‌ها (در همکاری با سایر اندام‌های درگیر در امر تنفس و دویدن) تلاش و تقلای بیشتری را برای سوخت رسانی به ماهیچه‌ها طلب کند. دلیل دیگری برای آن که به ما نشان دهد چرا مردان دوندگان سریع‌تری نسبت به زنان محسوب می‌شوند.

زنان جوان دونده

گذشته از این موضوع، بزرگ‌تر بودن قلب مردان نسبت به زنان نیز شرایط نسبتا مشابهی ایجاد می‌کند. به این معنی که گنجایش بیشتر قلب آن‌ها برای میزبانی از خون موجب می‌شود که در هر بار تپش قلب، میزان خون بیشتری به رگ‌ها پمپاژ شود و ماهیچه‌ها نیز به همان نسبت اکسیژن بیشتری از خون موجود در رگ‌ها دریافت کنند. به این ترتیب با وجود آن‌که متوسط نرخ تپش قلب در زنان بیشتر از مردان است، اما گنجایش کمتر قلب آن‌ها برای میزبانی از خون موجب می‌شود که در هر نوبت پمپاژ، میزان خون کمتری در رگ‌هایشان جاری شود. امری که مترادف با دریافت کمتر اکسیژن از خون توسط ماهیچه‌ها و پایین آمدن سرعت تحرک خواهد بود.

در کنار این موضوع یکی دیگر از حقیقت‌های موجود در زمینه‌ی تفاوت‌های فیزیکی زن و مرد به میزان کمتر هموگلوبین خون زنان مربوط می‌شود. موضوعی که موجب می‌شود پروتئین‌های حامل اکسیژن در گلبول‌های قرمز خون آن‌ها از درصد کمتری نسبت به مردان برخوردار باشد و در نهایت به این موضوع منجر شود که مردان دوندگان سریع‌تری نسبت به زنان باشند.

مردان دوندگان سریع‌تری هستند، چرا که…

تمام دلایلی که تا این‌‌ جای متن در رابطه با چرایی سرعت بیشتر مردان نسبت به زنان عنوان شد، نکاتی به شمار می‌رفتند که با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیستند. اما دلایل دیگری نیز برای توجیح این مسئله که چرا مردان دوندگان سریع‌تری نسبت به زنان محسوب می‌شوند وجود دارد که تنها با یک نگاه ساده می‌توان آن‌ها را تشخیص داد.

مردان به طور متوسط پاهای بلندتری نسبت به زنان دارند. امری که موجب می‌شود بتوانند گام‌های بلندتری نسبت به آنان بردارند و مسافت‌های یکسان را در زمان کمتری طی کنند. از آن گذشته بلندتر بودن پاهای مردان نسبت به زنان موجب می‌شود که پاهای آن‌ها گنجایش بیشتری برای پذیرایی از ماهیچه‌ها داشته باشد. ناگفته پیدا است که وجود ماهیچه‌ی بیشتر می‌تواند سرعت بالاتری را هنگام دویدنرقم بزند.

در کنار این موضوع زنان به طور متوسط لگن پهن‌تری نسبت به مردان دارند. امری که موجب بروز اختلال در هنگام دویدن می‌شود و به میزان قابل توجهی از کیفیت نهایی کار می‌کاهد. اگر تا کنون به لاغر بودن بیش از حد دوندگان سرعت توجه نکرده بودید، اکنون زمان آن است که به این موضوع دقیق‌تر شوید.

در واقع هر چقدر دوندگان زن و مرد بیشتر به نی قلیان شبیه باشند و بدن آن‌ها هر چه واضح‌تر یک خط راست را تداعی کند، پاهای آن‌ها نیز به همان نسبت عمل دویدن را بهتر اجرا می‌کند و کیفیت سرعتشان بالاتر می‌رود. چرا که برای دویدن ایده‌آل در این حالت، بدن آن‌ها بسیار بهینه‌تر از هر حالت دیگری خواهد بود. این در حالی است که به علت شکل متفاوت قرارگیری لگن در بدن زنان و مردان و همچنین به علت تفاوت اندازه‌ی آن نسبت به استخوان‌های پا، زنان به طور متوسط استعداد ذاتی کمتری برای تبدیل کردن شکل ظاهری خود به یک خط  کاملا راست را دارند. از همین رو می‌توان این عامل را پاسخ قانع کننده‌ی دیگری به این پرسش در نظر گرفت که چرا مردان دوندگان سریع‌تری نسبت به زنان هستند.

با تمام این اوصاف مسلما می‌توان در چهار گوشه‌ی دنیا زنانی را سراغ گرفت که از نظر سرعت دویدن بسیار بهتر از مردان هستند و در هر شرایطی دوندگان سریع‌تری نسبت به آنان به شمار می‌روند.

منبع: لایو ساینس (همراه با تحلیل، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش ورزش مجله قرمز یاری کنید.