رپورتاژ آگهی


تحقیقات نشان داده اند که پروتئین وی به طور موثرتری نسبت به مکمل های پروتئینی گیاهی باعث تقویت عضلات سالم می شود.

پروتئین وی یا آب پنیر چیست؟

پروتئین وی چیست

آب پنیر یا پروتئین وی فرآورده ایست که از فرآیند تولید پنیر بدست می آید. شیر از دو پروتئین کازئین و آب پنیر تشکیل شده است. با اضافه کردن ترکیبات اسیدی به شیر و حرارت دادن آن، کازئین به صورت ذرات جامد و ریز جدا می شود و آب پنیر به شکل مایع بدست می آید. این مایع غیر شفاف است و رنگ آن از سفید تا کرم مایل به سبز یا زرد می باشد.
پروتئین وی به دلیل داشتن ۹ آمینو اسید ضروری از ویژگی های حائز اهمیتی برخوردار است که در صنعت غذا از آنها استفاده می شود. برخی افراد از پروتئین وی به عنوان منبع پروتئین یا به عنوان مکملی برای حفظ سلامتی و تناسب اندام استفاده می کنند.

 علت مصرف پروتئین وی یا آب پنیر چیست؟

پودرهای پروتئینی در بین ورزشکاران، به ویژه ورزشکارانی که تمرینات قدرتی انجام می دهند، سیار محبوب هستند. این مکمل ها منبع خوبی از مواد مغذی و اسیدهای آمینه هستند. برخی از افراد پروتئین وی را به دلیل عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به سایر منابع پروتئینی مانند تخم مرغ یا سویا مصرف می کنند.

چندین مطالعه نشان داده اند که پروتئین وی، زمانی که هم زمان با تمرینات قدرتی مصرف شود، ممکن است قدرت، اندازه عضلات و توده عضلانی و بدون چربی بدن را افزایش دهد.

همچنین بر اساس تحقیقات مشخص شده است که مصرف پرتئین وی یا آب پنیر به جلوگیری از کاهش وزن بیش از حد در افراد مبتلا به HIV کمک می کند.
در مقایسه با پروتئین شیر گاو، مصرف آب پنیر(وی) ممکن است به جلوگیری از ایجاد درماتیت آتوپیک یا اگزما در کودکان خردسال کمک کند. در رابطه با این موضوع همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است. به همین علت، قبل از دادن پروتئین وی، به کودک خود حتما با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

آیا می توانید پروتئین آب پنیر(وی) را به طور طبیعی از غذاها دریافت کنید؟

۱.پروتئین آب پنیر به مقدار کم در شیر یافت می شود. همانطور که‌گفتیم در فرآیند تبدیل شیر به پنیر، پروتئین آب پنیر جدا می شود.

۲.پنیر حاوی آب پنیر است. پنیر ریکوتا، منبع اصلی آب پنیر است. سایر پنیرها نیز با درصد های متفاوتی حاوی آب پنیر می باشند.

۳. از بین گزینه هایی که می توانید از آن ها به عنوان منبع طبیعی پروتئین وی استفاده کنید. ماست یکی از بهترین گزینه ها می باشد و علاوه بر آب پنیر با داشتن کلسیم، پتاسیم و پروبیوتیک به سلامت روده ی شما کمک می کند.

انواع پروتئین وی

پروتئین وی یا آب پنیر چیست؟

۱.کنسانتره

این پروتئین وی حاوی مقادیر کمی چربی و کربوهیدرات است. درصد پروتئین موجود در وی کنسانتره به میزان غلظت آن بستگی دارد. کنسانتره های سطح پایین دارای ۳۰ درصد پروتئین و انواع بالاتر تا ۹۰ درصد پروتئین نیز هستند.

از بین انواع پروتئین وی، این مورد طعم و مزه ی بهتری دارد و نسبت به انواع دیگر قیمت مناسب تری دارد. از جمله برند های موجود وی کنسانتره بازار وی کاله می باشد که شما می توانید نتیجه آزمایش این مکمل وی را با سرچ کردن عبارت “وی کاله اندیشه عضلانی” در گوگل دریافت نمایید.

۲.ایزوله

بیشتر مکمل وی های ایزوله فاقد چربی و لاکتوز هستند و حاوی بالاترین درصد پروتئین هستند. پروتئین وی ایزوله، خالص ترین شکل وی موجود است و حاوی حدودا ۹۰-۹۵٪ پروتئین است. از آنجا که مقدار لاکتوز پایینی دارد (یا حتی می شود گفت اصلا لاکتوز ندارد) یک منبع پروتئینی بسیار خوب برای افرادی است که مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز هستند. این نوع وی همچنین چربی بسیار کمی دارد. قیمت این وی به دلیل خلوص بالای پروتئین بیشتز از وی کنسانتره است.

۳.هیدرولیزه

اگر به دنبال یک نوع پروتئین وی زود جذب هستید. می توانید بدون تردید از نوع هیدرولیزه استفاده کنید. این نوع پروتئین وی یکی از زود هضم ترین و جذب شونده ترین انواع پروتئین وی است. در این نوع از وی آن قدر ماده پروتئینی را تجزیه و فرآوری کرده اند که تقریبا تبدیل به اسید آمینه شده است.

این پروتئین بلافاصله بعد از مصرف قابل جذب است و بدون شک قیمت بیشتری خواهد داشت. همچنین از این وی، معمولاً در مکمل های پروتئینی پزشکی و شیرخشک های شیرخوار استفاده می شود، زیرا پتانسیل کمی برای بروز آلرژی و حساسیت دارد.

اگر قصد دارید بین این سه نوع از پروتئین وی یکی را انتخاب کنید. بهتر است از نوع کنستانتره استفاده کنید. چرا که این نوع قیمت مناسب، طعم خوب و ماده مغذی بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد.

خطرات مصرف وی یا آب پنیر چیست؟

اگر چه پروتئین وی یا آب پنیر فواید زیادی برای سلامتی دارد و عملکرد کلی بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد اما مصرف مقادیر زیاد پروتئین آب پنیر خطراتی را به همراه دارد. مصرف پروتئین وی به صورت کلی مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر جز افرادی هستید که دارای مشکلات گوارشی می باشید بهتر است در رابطه با مصرف آن احتیاط کنید.
دوزهای بالای پروتئین وی می تواند باعث حالت تهوع، افزایش حرکات روده، تشنگی، گرفتگی عضلات، نفخ و سردرد شود. افرادی که به شیر حساسیت دارند نباید از پروتئین آب پنیر استفاده کنند.
از آنجایی که پروتئین آب پنیر از لبنیات گرفته می شود، حاوی لاکتوز است. در نتیجه، افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند، ممکن است پس از مصرف کنسانتره پروتئین آب پنیر، علائمی مانند نفخ، حالت تهوع و گرفتگی معده را تجربه کنند. با این حال، پروتئین آب پنیر ایزوله تصفیه شده تر است و ممکن است علائم مشابهی را ایجاد نکند.

اگر بیماری کلیوی دارید، یا داروی خاصی را مصرف میکنید قبل از استفاده از هر نوع پودر پروتئین با پزشک مشورت کنید.
احتمال این که رژیم های غذایی با پروتئین بالا بر کلیه ی افراد بدون بیماری کلیوی اثرات منفی بگذارد بسیار کم است. با این حال، رژیم های غذایی با پروتئین بالا می تواند منجر به افزایش فشار داخلی در کلیه ها شود که می تواند منجر به آسیب در افراد مبتلا به بیماری کلیوی شود. اگر بیماری کلیوی دارید یا عملکرد کلیه شما دچار اختلال شده است، بدون مشورت با پزشک، پروتئین وی را به رژیم غذایی خود اضافه نکنید.

پروتئین آب پنیر می‌تواند با آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای خاصی مانند آلندرونات (فوساماکس) برای پوکی استخوان یا لوودوپا برای بیماری پارکینسون تداخل داشته باشد.

فواید مصرف پروتئین وی یا آب پنیر

فواید پروتئین وی

درشت مغذی ها و ویتامین های موجود در پروتئین آب پنیر فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارند. پروتئین آب پنیر شیرین نشده، یک منبع عالی و کم کالری پروتئین است. مصرف این پروتئین به سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، مو و عملکرد سالم بدن کمک می‌کند.

۱.رشد عضلانی

توده عضلانی یک شاخص مهم برای سلامت عمومی است. چه بخواهید توده عضلانی خود را حفظ کنید، چه بخواهید آن را افزایش دهید، پروتئین برای این فرآیند بسیار مهم است. پروتئین اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن شما را برای بازسازی بافت عضلانی آسیب دیده و ساخت عضلات جدید فراهم می کند. تحقیقات نشان داده اند که پروتئین آب پنیر به طور موثرتری نسبت به مکمل های پروتئینی گیاهی باعث تقویت عضلات سالم می شود.

۲.کاهش التهاب

تحقیقات نشان داده اند که افزودن پروتئین آب پنیر به رژیم غذایی می تواند به کاهش علائم التهاب مزمن کمک کند. التهاب مزمن با تعدادی از مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، دیابت، بیماری التهابی روده و آرتریت مرتبط است.

۳.کاهش سطح کلسترول

مطالعات اولیه نشان می‌دهد که پروتئین آب پنیر ممکن است به کاهش سطح کلسترول بالا، به‌ویژه کلسترول LDL «بد» کمک کند. از آنجایی که کلسترول بالا با خطر بیشتر سکته مغزی و بیماری قلبی مرتبط است، کاهش سطح کلسترول می تواند به حفظ سلامت مغز و قلب شما کمک کند.

نحوه مصرف این مکمل

اگر قصد مصرف مکمل وی یا هر مکمل دیگری را دارید توصیه می کنیم قبل از آن توسط کارشناسان تیم اندیشه عضلانی از انتخاب و روند مصرف خود مطمئن شوید. هزینه مشاوره شما رایگان خواهد بود و شما می توانید با دریافت نتیجه آزمایش مکمل های بازار از خرید خود مطمئن شوید. برای این امر توصیه می کنیم روی لینک زیر کلیک نموده و از طریق فرم موجود در صفحه درخواست ثبت مشاوره کنید.

درخواست مشاوره خرید و مصرف مکمل غذایی