جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
با ورزش کردن از آرتوروز زانو جلوگیری کنید

دویدن درواقع باعث کاهش ساییدگی مفاصل زانو میشود

خب،همه‌ی ما می‌دانیم که دویدن کمی‌ سخت و طاقت فرسا است و گاهی باعث اندکی‌ التهاب در مفصل نیز می‌شود.همه اینها درواقع هزینه‌ای است که شما برای ورزش‌های هوازی و سلامت قلبی عروقی خود پرداخت می‌کنید.به قول ضرب‌المثل ایرانی‌ “نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود”.
اما، شاید هم نه!
تحقیقات جدیدی که در بی وای یو (BYU)،مرکز آزمایشات ورزشی توسط تیمی از پروفسورها انجام شد نشان داد تعداد مولکول هایی که باعث به وجود آمدن التهاب در مفاصل زانو می‌شوند بعد از دویدن  کم می‌شوددویدن همچنین میتواند صورت روند ساییدگی مفاصل را کم کند

با دویدن از درد آرتوروز کم کنید

به عبارت دیگر به نظر می‌آید دویدن میتواند باعث کاهش مشکلات زانو مثل ساییدگی مفاصل و آرتورز شود چرا که دویدن دقیقا میرود به سراغ هدف! که همان زانوها می‌باشند.

یکی‌ از پرفسور‌های علمِ ورزش در بی وای یو گفت این ایده که دویدن طولانی‌ مدت و در مسافت‌های زیاد برای زانو مضر می‌باشد ممکن است توهمی بیش نباشد.

در مطالعاتی که اخیرا در یک مجله اروپایی به اسم فیزیولوژی کاربردی ( Applied Physiology) منتشر شد، سیلی و گروهی از همکاران بی وای یو مثل دکتر اریک رابینسون (Dr. Eric Robinson) از سازمان ایمنی و سلامت ، عوامل به وجود آورنده ی التهاب در مایه مفصلی زانو را در تعداد زیادی مرد و زن سالم با میانگین سنّی ۱۸ تا ۳۵، قبل و بعد از دویدن اندازه گرفتند.

محققان متوجه شدند عامل اصلی‌ به وجود آورنده ی ارتوروز که آنها در مایه بین مفصلی دنبالش بودند  ( ۲ سلول به نام‌های جی‌ ام سی‌-اس‌ افت و آی‌ ال‌-۱۵ (GM-CSF and IL-15) در افراد مورد آزمایش حدوداً ۳۰ دقیقه بعد از دویدن کاهش پیدا می‌کنه و پخش می‌شود.این در حالی‌ است که در یک وضعیت ثابت مثل نشستن و دیگر فعالیت‌ها غیر از دویدن، قبل و بعد از فعالیت عوامل به وجود آورنده‌ی التهاب در سطح ثابتی می‌مانند.

با ورزشِ دویدن از به وجود آمدن مشکلات احتمالی زانو جلوگیری کنید

محقق ارشد روبرت هیلدال(Robert Hyldahl) ،پرفسور یار در علم ورزش در بی وای یو گفت: آنچه که ما در حال حاضر می‌دانیم، برای جوانها و برای سلامت فردی، ورزش یک ضد التهاب دور تا دور مفصل می‌سازد که میتواند تا مدت طولانی‌ برای سلامت زانوی فرد مفید باشد.

هیلدا گفت نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد دویدن نقش محافظت از غضروف‌ها را دارد. این یعنی‌ ورزش کردن  میتواند در به تاخیر انداختن بیماریهای وابسته به انحطاط مفاصل مثل بیماری ورم مفاصل و استخوان ها و ارتورز و … موثر باشد.

این خبر فوق العاده است چرا که آرتوروز – بیماری دردناکی که باعث می‌شه غضروف هایی که در انتهای استخوان است فرسوده شود و این فرسودگی به مرور با گذر زمان بدتر می‌شود- حدوداً ۲۷ میلیون انسان را در ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر خود قرار داده

این مطالعات برخلاف چیزی که در بین عموم جا افتاده است، پیش بینی نمی‌کند که دوندگانی که مسافت های طولانی‌ می‌دوند با احتمال بیشتری نسبت به مردم عادی در معرض بیماری ورم مفاصل و آرتوروز هستند و برعکس این تحقیقات نشان داد ورزش کردن میتواند به عنوان یک دارو برای این بیماری عمل کند

در حال حاضر تیمی از محققان که شامل دانشجوی دوره‌ی لیسانس (که الان فارغ التحصیل شده) الیسا اوانز (Alyssa Evans)و دانشجوی دکترا سونکو کی یون( Sunku Kwon) می‌شود برنامه ریزی کردند که توجه خود را روی افرادی معطوف کنند که سابقه آسیب‌های زانویی داشته‌اند به ویژه آنها به دنبال این هستند که آزمایش‌های مشابهی روی کسانی‌ که از آسیب‌های رباطی در ناحیه‌‌ زانو رنج می‌برند انجام دهند

منبع: www.sciencedaily.com
ترجمه تخصصی توسط تیم ورزشی مجله قرمز

دیدگاه ها 1
2000
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
  Subscribe  
جدیدترین قدیمی
اعلام کردن به
عاطفه حیدری

جالب بود. مرسی

مقالات زیبایی

روغن میوه نسترن
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
115
سبک جدید کانتور
با سبک جدید کانتور کردن در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید
1,266
ترفندهای آرایش چشم
ترفندهای آرایش چشم برای خانم‌هایی که چشمان گود دارند
1,455
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
618
کوتیکول خشک ناخن‌ها را به این روش درمان و برطرف کنید
کوتیکول خشک ناخن‌ها را به این روش درمان و برطرف کنید
1,046
برای داشتن مژه های زیبا و طبیعی این ترفندها را به کار ببرید
برای داشتن مژه های زیبا و طبیعی این ترفندها را به کار ببرید
2,867

مقالات سلامت

داروی پراکسی پکسول
داروی پرامی پکسول (Pramipexol) و نگاهی به ویژگی های آن
114
روغن میوه نسترن
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
115
ناراحتی گوارشی و نگاهی به تعاریف این ناخوشی درگیر کننده بدن
137
گلوکونات روی
گلوکونات روی و نگاهی کامل به ویژگی های این مکمل غذایی
159
بیماری آشالازی
بیماری آشالازی و نگاهی جامعه به تعاریف و خصوصیات این بیماری
237
معرفی داروی اگزالی پلاتین
داروی اگزالی پلاتین و نگاهی جامع به ویژگی های این داروی ضد سرطان
361

مقالات آشپزی

خوشمزه ترین دسرها برای مهمانی
طرز تهیه چهار دسر خیلی خوشمزه برای مهمانی‌ها
135
سالاد هلو
سالاد هلو با مرغ کبابی و سس مخصوص عسلی
338
مافین کدو سبز
مافین کدو سبز یک مافین خوشمزه و عالی برای عصرهای تابستانی
464
نان چاودار دانمارکی
طرز تهیه نان چاودار دانمارکی (RugbrØd) به صورت مرحله به مرحله
356
کلوچه جو دوسر
کلوچه جو دوسر با کشمش و گردو و طعم دارچین
650
کیک شکلاتی بدون آرد
کیک شکلاتی بدون آرد و بدون گلوتن و آموزش گاناش شکلات
721

مقالات تغذیه

گلوکونات روی
گلوکونات روی و نگاهی کامل به ویژگی های این مکمل غذایی
159
معرفی فلفل دلمه‌ای
فلفل دلمه‌ای و نگاهی به اثر این ماده غذایی پر طرفدار بر سلامت انسان
355
غذاهای نامناسبی که متخصصان قلب هرگز به آنها لب نمی‌زنند
غذاهای نامناسبی که متخصصان قلب هرگز به آنها لب نمی‌زنند
637
خواص دانه رازیانه
دانه رازیانه و نگاهی گذرا به فواید پرشمار این ماده غذایی مفید
915
خواص گندم سیاه
خواص گندم سیاه برای سلامتی و روشهای استفاده از آن
186
خواص بادام زمینی
خواص بادام زمینی برای سلامتی و بهترین نوع آن چیست؟
159