تکنولوژی نمایشگر لمسی تقریبا از همان زمان پیدایش تلفن‌های هوشمند در حال توسعه بوده و در طول دو دهه‌ی اخیر پیشرفت‌های فراوانی به خود دیده است. حال آزمایش‌های جدید انجام شده توسط زیست‌شناسان بر این نکته تاکید دارد که پیشرفت رو به رشد تکنولوژی نمایشگر لمسی تلفن‌های هوشمند در طی سال‌های اخیر نه تنها در بالا رفتن کیفیت گوشی‌های موبایل که در زمینه‌های دیگر نیز تاثیرات مثبتی به همراه داشته است.

به تازگی گروهی از پژوهشگران انجمن کارولینسکای کشور سوئد (واقع در شهر استکهلم) با آزمایش رو پلاستیک به کار رفته در نمایشگر لمسی تلفن‌های هوشمند به نتایج جالبی دست یافته‌اند. در واقع آزمایش‌های انجام شده توسط آن‌ها نشان از این دارد که دستکاری‌ الکترون‌های موجود بر سطح پلاستیکی نمایشگر لمسی تلفن‌های هوشمند می‌تواند بر روند تکثیر باکتری‌ها تاثیرگذار باشد. به این معنی که روند مذکور را کند کرده یا به آن سرعت ببخشد. در واقع با نوع دستکاری الکترون‌های موجود در سطح نمایشگر لمسی تلفن‌های هوشمند، می‌توان رفتار متفاوتی را در زمینه‌ی رشد و تکثیر باکتری‌های موجود روی این صفحات لمسی مشاهده کرد.

شیوه‌ی مقابله با باکتری‌های موجود در نمایشگر لمسی تلفن‌های هوشمند

هنگامی که باکتری‌ها در محیط و شرایط مناسبی قرار می‌گیرند، در قالب غشای قطوری تحت عنوان بیوفیلم تکثیر می‌شوند. غشایی که به طور کامل هر سطحی که باکتری‌ها روی آن قرار گرفته‌اند را می‌پوشاند. این غشا در بسیاری از سطوح از جمله روی سطح بدن انسان وجود دارد و می‌تواند در مکان‌های حساسی نظیر بیمارستان‌ها، از طریق بروز عفونت، دردسرساز شود.

با این حال نتایج آزمایش انجام شده توسط تیم پژوهشگران انجمن کارولینسکا نشان از آن دارد که اگر باکتری‌ها روی سطوحی که انباشته از الکترون هستند قرار بگیرند، دیگر از توانایی تکثیر برخوردار نخواهند بود. چرا که آن‌ها برای تکثیر شدن روی یک سطح خاص نیاز به ذخیره کردن الکترون‌های خود روی آن سطح خواهند داشت. بنابراین اگر سطح مذکور خود انباشته از الکترون باشد، دیگر مجالی برای ذخیره شدن الکترون اختصاصی باکتری‌ها وجود نخواهد داشت.

البته مورد عکس این قضیه نیز صادق و قابل دست‌یابی است. به این معنی که اگر الکترون‌های موجود در سطح نمایشگر لمسی تلفن‌های هوشمند به شکل مستمر و ادامه‌دار از سطح صفحه‌ نمایش آن‌ها زدوده شود، باکتری‌های حاضر روی آن سطح مجال دو چندانی برای تکثیر می‌یابند و روند تکثیر آن‌ها با سرعت بیشتری همراه خواهد گردید. چرا که باکتری‌ها می‌توانند الکترون‌های مورد نیاز برای تکثیر خود را جایگزین الکترون‌های زدوده شده از سطح نمایشگر لمسی تلفن‌های هوشمند کرده و به سرعت روی این سطوح تکثیر شوند.

به این ترتیب با ایجاد تغییر در ساختار پلاستیک به کار رفته در نمایشگر لمسی تلفن‌های هوشمند، از طریق استفاده از ولتاژ موافق یا مخالف، می‌توان فرآیند تکثیر باکتری‌ها را به شکل دلخواه تغییر داد و روند آن را با کاهش یا افزایش همراه ساخت.

استفاده از تکنولوژی نمایشگر لمسی تلفن‌های هوشمند در مصارف پزشکی

با کشف این قانون مهم در تکنولوژی نمایشگر لمسی تلفن‌های هوشمند و شناخته شدن غشای بیوفیلم، گام بعدی پژوهشگران این است که دریابند چگونه می‌توان از این تکنولوژی در امر طراحی و توسعه‌ی پوشش‌های محافظتی ارزان قیمت برای حفاظت از ابزارهای پزشکی گوناگون در برابر باکتری‌های بیماری‌زا بهره گرفت. در واقع دانشمندان از این امکان برخوردار خواهند بود که با به کارگیری این تکنولوژی در بیمارستان‌ها، ابزارهای پزشکی پر کاربرد را با لایه‌ای که از تکنولوژی مشابهی با تکنولوژی به کار رفته در نمایشگر لمسی تلفن‌های هوشمند ساخته شده است، بپوشانند تا از آلودگی آن‌ها جلوگیری به عمل آورند.

در این میان سرپرست گروه پژوهشی انجمن کارولینسکا یعنی پروفسور اگنتا ریتر دالفورس معتقد است که حتی می‌توان از این تکنولوژی در زمینه‌ی مدیریت فاضلاب نیز بهره گرفت. به گونه ای که از طریق استفاده از خواص مثبت بیوفیلم‌ها، به تبدیل آب‌های آلوده به آب‌های تمیز و قابل استفاده پرداخت.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که کشف خواص قابل استفاده‌ی بیوفیلم‌ها تا چه اندازه می‌تواند در راه توسعه‌ی تکنولوژی‌های نوین در زمینه‌های مختلف پزشکی یا غیر از آن، مفید و تاثیرگذار باشد.

منبع: تک رادار (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.