کوبو راکوتن شرکتی است که کتاب خوان های الکترونیکی کوبو (Kobo e-reader) را تولید می‌کند و حال، اپلیکیشن شلفی (Shelfie) را نیز خریداری کرده است. اپلیکیشن شلفی کاربران را قادر به فهرست نمودن کتابخانه‌های شخصی‌شان کرده و این امکان را فراهم می‌کند که درصورتی که کتابی را به صورت فیزیکی داشته باشید، نسخه الکترونیکی آن را با تخفیف خریداری نمائید. اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چگونه با تعطیل شدن اپلیکیشن شلفی، چنین امکانی در کتاب خوان الکترونیکی کوبو به وجود آمده است؟ با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد این موضوع، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

شرکت کوبو راکوتن، اپلیکیشن شلفی (Shelfie) را خریداری کرده است تا از نوآوری‌های آن که در ژانویه سال ۲۰۱۷ به کنار گذاشته شد، برای پیشرفت و بهبود کتاب خوان‌ها استفاده کند. در واقع کوبو اذعان داشته است که این پلت فرم را به درون اپلیکیشن‌های اندروید و iOS خود یکپارچه خواهد کرد. اپلیکیشن شلفی به مشتریان امکان ردیابی کتابخانه فیزیکی خود و خریداری نسخه الکترونیکی آن را می‌دهد. دقیق مشخص نیست که کوبو تخفیفات شدید اپلیکیشن شلفی را حفظ می‌کند و یا کتاب‌های الکترونیکی را به صورت رایگان ارائه می‌دهد یا خیر.

 

ویژگی‌های اپلیکیشن شلفی (Shelfie)

شلفی اپلیکیشنی بود که به کاربران امکان اسکن کردن تصاویر کتابخانه‌هایشان را می‌داد و تخفیفی بر روی  کتاب‌های الکترونیکی و یا کتاب‌های صوتی از کتاب فیزیکی که کاربران پیشتر خریداری کرده بودند را ارائه می‌نمود. علاوه بر این، این سیستم کتابخانه‌های کاربر را آنالیز می‌کرد تا توصیه‌هایی را براساس کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ی وی ارائه دهد. آمازون نیز برنامه‌ای مشابه اپلیکیشن شلفی دارد که نام آن Kindle MatchBook است و کاربران را قادر به خریداری نسخه الکترونیکی ارزان از کتاب‌هایی می‌کند که از طریق سایت این شرکت خریداری کرده باشند. در ژانویه سال ۲۰۱۷، اپلیکیشن شلفی تعطیل شد زیرا بر اساس اظهارات پیتر هادسون (Peter Hudson)، سازنده این پلت فرم “اقتصاد واحدی فروش کتاب‌های الکترونیکی درصورتی که پلت فرمی همانند اپل، گوگل یا آمازون نداشته باشید، منطقی نیست”.

درحالی که رقیبانی همانند کیندل آمازون (Kindle) و دستگاه‌های نوک شرکت بارنز اند نوبل (Nook) بازار را تسخیر کرده‌اند، کوبو کتاب خوان جدیدی با نام کوبو آئورا وان (Kobo Aura One) منتشر کرده است که نشانگر حضور فعال آن در عرصه رقابت را دارد. مدیرعامل کوبو راکوتن، مایکل تامبلین (Michael Tamblyn) اشاره کرد که خوانندگان بسیاری تنها کتاب‌های فیزیکی، کتاب‌های الکترونیکی و یا کتاب‌های صوتی را مطالعه نمی‌کنند و خریداری اپلیکیشن شلفی، فرصتی است تا “اکوسیستم خود را با به کار گیری پیشرفت‌های نوآورانه شلفی در توصیه‌های کتاب، اکتشاف و بسته بندی، گسترش دهیم”.

تصاحب اپلیکیشن شلفی توسط کوبو به نظر برای خدمت رسانی به این نوع خوانندگان مفید است. کوبو با هزاران کتاب فروشی مستقل در سرتاسر ایالات متحده درحال همکاری است، درحالی که شلفی نشان داده بود که بسته بندی‌های فیزیکی و دیجیتالی، می‌توانند تقریباً فروش را در کتاب فروشی‌ها دوبرابر کند. نرم افزار آن باید قادر به کمک به کوبو باشد و راهی برای بهبود توصیه‌های شخصی خوانندگان داشته باشد. علاوه بر آن، اپلیکیشن شلفی در کوبو کاربران را قادر به ردیابی کتابخانه‌های شخصی خود خواهد نمود، چه به صورت کتاب‌های فیزیکی باشند و چه دیجیتالی.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Andrew Liptak

منبع: theverge