هدفون‌های بلوتوثی با ویژگی اتصال چندگانه (Multipoint) در آینده به‌طور کامل جایگزین هدفون‌های معمولی خواهند شد. قطعاً می‌دانید که اپل در iPhone 7 خود، جک هدفون را کاملاً کنار گذاشته است و با محبوبیت روز افزون USB نوع C، سازندگان دیگر هم به احتمال قوی این شیوه را دنبال خواهند کرد و جک هدفون را کنار خواهند گذاشت. بزرگ‌ترین مزیت این موضوع این است که دیگر سیمی وجود نخواهد داشت تا دست و پا گیر شما شود و با گره خوردن مداوم، کلافه‌تان کند. اما مزیت دیگر هدفون‌های بلوتوثی که ممکن است کمتر مورد توجه واقع شده، ویژگی‌ای به نام “Multipoint” (اتصال چندگانه) است. با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد ویژگی Multipoint یا اتصال چندگانه، بیشتر بدانید.

اما اتصال چندگانه (Multipoint) در هدفون‌های بلوتوثی چیست؟

هدفون‌های سیم‌دار در آن واحد تنها می‌توانند به یک دستگاه وصل شوند. با متصل کردن آن‌ها به کامپیوتر، لپ‌تاپ، گوشی و غیره، تنها می‌توانید آن‌ها را برای همان دستگاه استفاده کنید. اگر نیاز به استفاده از هدفون‌های سیم‌دار برای دستگاه دیگری داشته باشید، باید آن را از دستگاه فعلی جدا نموده و به دستگاه جدید متصل کنید. همیشه هدفون‌ها همینطور بوده‌اند.

با این حال بسیاری از هدفون‌های بلوتوثی می‌توانند به بیش از یک دستگاه در آن واحد متصل شوند که به لطف پروتکلی به نام Multipoint یا اتصال چندگانه، صورت می‌گیرد. البته فعلاً برخی هدفون‌های بلوتوثی از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند، اما بیشتر سازندگان میانه تا لوکس، همانند Bose، Sennheiser، Beats و غیره آن را به کار می‌برند. حتی برخی هدفون‌های مقرون به صرفه‌ی برخی سازندگان مانند Jabra هم ویژگی اتصال چندگانه دارند. اگر مطمئن نیستید که هدفون شما از این ویژگی پشتیبانی می‌کند یا خیر، شماره مدل هدفون خود را به همراه واژه‌ی multipoint سرچ کنید تا جواب خود را بیابید.

 اتصال چندگانه با هدفون های بلوتوثی

نحوه استفاده از ویژگی اتصال چندگانه در هدفون‌های بلوتوثی

به خاطر داشته باشید که برخی هدفون‌ها ممکن است نحوه اتصالی متفاوت از این شیوه داشته باشند، بنابراین اگر نتوانستید با این شیوه هدفون خود را به چند دستگاه متصل کنید، ناامید نشوید و تنها به یک روش اکتفا نکنید.

برای استفاده از ویژگی اتصال چندگانه، تنها کافی است از طریق این روش، هدفون بلوتوثی خود را به چند دستگاه متصل کنید. به عنوان مثال، ما هدفون Sennheiser Momentum 2.0s را به تلفن همراه متصل کردیم. پس از اتصال هدفون به تلفن همراه، دیگر تلاشی از سمت هدفون برای اتصال به دستگاهی دیگر به صورت خودکار انجام نمی‌شود و هربار که هدفون را روشن می‌کنیم، تنها به دنبال تلفن همراه‌مان می‌گردد.

پس از مطالعه دفترچه راهنمای این هدفون متوجه خواهید شد که باید هدفون بلوتوثی خود را در حالت “جفت” یا pair mode قرار دهید تا بتوانید از این ویژگی استفاده کنید. وارد شدن به حالت جفت، از طریق نگه داشتن دکمه روشن کردن هدفون به مدت ۵ ثانیه، امکان پذیر خواهد بود. زمانی که در این حالت قرار گرفتید، می‌توانید از طریق بلوتوث، هدفون را به دستگاه جدیدی متصل کنید. البته این شیوه برای هدفون‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد، اما اغلب آن‌ها به این شیوه می‌توانند از ویژگی اتصال چندگانه بهره برده و به چند دستگاه به صورت همزمان متصل شوند. اگر این شیوه برای هدفون بلوتوثی شما جوابگو نیست، بهترین راه، مراجعه به دفترچه راهنمای هدفون‌تان است تا بتوانید آن را به صورت همزمان به چندین دستگاه متصل کنید.

نحوه اتصال چندگانه در هدفون های بلوتوثی: هدفون Sennheiser Momentum 2.0s

زمانی که هدفون خود را از طریق بلوتوث به چند دستگاه متصل کردید، مثلاً تلفن همراه و کامپیوتر، دیگر نیازی نیست کاری انجام دهید؛ بلکه هدفون شما در هنگام نیاز به صورت خودکار بین این دو دستگاه متصل، جابه جا خواهد شد. بر فرض مثال اگر بر روی کامپیوتر خود در حال گوش دادن به موسیقی باشید و تماسی با تلفن همراه شما حاصل شود، پخش موسیقی از طریق هدفون متوقف شده و هدفون شروع به خدمت رسانی به تلفن همراه شما خواهد کرد. زمانی که تماس خود را قطع کنید، تنها کافی است دکمه پخش را بر روی کامپیوتر خود فشار دهید تا هدفون دوباره به صورت خودکار شروع به پخش موسیقی از طریق کامپیوتر کند.

  • هدفون بلوتوثی محبوب شما با ویژگی multipoint ساخت کدام برند است؟ دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با قسمت فناوری مجله قرمز در میان بگذارید!

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Harry Guinness

منبع: howtogeek