آخرین اسباب بازی از جنس هوش مصنوعی گوگل، زیرک‌ترینِ آن‌ها است: روبات نقاشی گوگل که دودل‌ها (doodle) را به صورت خودکار و در لحظه آنالیز کرده و طرحی زیبا‌تر به شکل یک سمبل برای جایگزینی آن پیشنهاد می‌دهد. این روبات نقاشی هوش مصنوعی گوگل که یک نوع نرم افزار است، AutoDraw نام دارد و نمایش دیگری از خلاقیت‌های فراگیری ماشین در حال توسعه گوگل است که به عنوان بخشی از مجموعه‌های آزمایش های هوش مصنوعی گوگل (AI Experiments series) منتشر می‌شود. با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد روبات نقاشی گوگل و نرم افزار AutoDraw اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نحوه شناسایی و جایگزینی تصویر در روبات نقاشی گوگل

روبات نقاشی گوگل از فناوری زیربنایی نرم افزار تجربی شناسایی عکس گوگل استفاده می‌کند تا اشیاء بالقوه را شناسایی نموده و آن را با پایگاه داده تصاویر نقاشی شده با دست ساده و تمیزی، جور کند. گوگل، نرم افزار AutoDraw را به عنوان “ابزاری برای بقیه‌ی ما” می‌داند و منظور از “ما”، افرادی است که از در زیبایی شناسی ناتوانند و نمی‌توانند به زیبایی نقاشی کنند. راوی در ویدئوی تبلیغاتی نرم افزار AutoDraw گوگل می‌گوید:

نرم افزار AutoDraw جادوی فراگیری ماشین را با نقاشی‌های هنرمندان با استعداد ترکیب می‌کند تا به شما برای نقاشی سریع اشیاء کمک کند. فناوری حقیقی در پشت این نرم افزار متعلق به آزمایش هوش مصنوعی دیگری از گوگل به نام Quick Draw است که از فراگیری ماشین برای آنالیز نقاشی‌های کشیده شده توسط انسان استفاده می‌کند و در طی زمان، در حدس زدن نقاشی‌های شما عملکرد بهتری خواهد داشت.

تجربه استفاده از روبات نقاشی گوگل (نرم افزار AutoDraw)

Quick Draw حواس پرتی جالبی بود، اما AutoDraw با مزایای محسوسی که برای افراد غیر نقاش ارائه می‌دهد، انفجاری مطلق است. روبات نقاشی گوگل برای هر موردی، از تبلیغات کاغذی تا طراحی کارت‌های دعوت مناسب خواهد بود و کاربرد دارد. به عنوان مثال، اگر تمایل دارید تعدادی بادکنک و یک کیک بکشید، با استفاده از AutoDraw تنها چند ثانیه زمان نیاز دارید:

تجربه استفاده از روبات نقاشی گوگل (نرم افزار AutoDraw)

البته نرم افزار AutoDraw، بی‌نقص هم نیست. مواقع بسیاری وجود دارد که این برنامه جایگزین‌های بسیار عجیبی را پیشنهاد می‌دهد و درک اینکه چطور نرم افزار به چنین نتیجه‌ای رسیده، غیر ممکن است. مثلاً زمانی که متنی انگلیسی بنویسید (مثلاً واژه‌ی Verge)، بنا به دلایلی به عنوان جایگزین برای شما انگشت‌های پا، پا و یا حرکات یوگا نشان می‌دهد! اما این موضوع حداقل به شما فرصتی می‌بخشد تا تجربه‌های جالبی داشته باشید و سرگرم شوید. مثلاً نرم افزار AutoDraw، نقاشی یک تاکو را تبدیل به بومرنگ می‌کند:

باگ های روبات نقاشی گوگل در نرم افزار AutoDraw

و یا ستاره‌ای دنباله دار را با یک تبر جنگی جایگزین می‌کند:

باگ های روبات نقاشی گوگل در نرم افزار AutoDraw

در مواقع دیگر، AutoDraw واقعاً بدیع و هوشمندانه عمل می‌کند. مثلاً درک می‌کند که یک جفت مثلث، به معنی ماهی است:

تجربه استفاده از روبات نقاشی گوگل در نرم افزار AutoDraw

هزاران تصویر جالب برای جایگزینی با استفاده از نرم افزار AutoDraw  و روبات نقاشی گوگل وجود دارد و اولین باری است که آزمایشات ساخت گوگل را می‌توان به صورت عمومی لمس و استفاده کرد. گوگل نیز به نظر این حقیقت را می‌داند و به همین خاطر است که این ابزار را رایگان و قابل دسترس از طریق وب تلفن همراه قرار داده است تا هم بتوانید در دسکتاپ از آن استفاده نمائید و هم در تبلت و تلفن همراه. شاید بهتر باشد خودتان از آن استفاده کنید تا متوجه جذابیت این ابزار بشوید. تنها اطمینان یابید که شما را به دام نندازد، زیرا حتی عادی‌ترین افراد را نیز به خود معتاد خواهد نمود!

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Nick Statt

منبع: theverge