نسل جدید SSDهای اینتل (حافظه ۳D XPoint) حاصل تلاش اینتل (Intel) و میکرون تکنولوژی (Micron Technology) از سال ۲۰۱۲ است. با اینکه اینتل اندکی درمورد این حافظه جدید مرموزانه عمل می‌کند، اما از آن سال تاکنون گاهاً اطلاعاتی درمورد آن شنیده بودیم و حال، این حافظه جدید با سرعت سرسام آور، می‌تواند به زودی در دسترس عموم قرار بگیرد. نام نسل جدید SSDهای اینتل را حافظه ۳D XPoint گذاشته‌اند (با ۳D NAND اشتباه نشود). این حافظه به دلیل سرعت فوق العاده‌ای که دارد، به زودی محبوب خواهد شد و احتمالاً بازار حافظه‌های رم و NAND را نابود می‌کند. با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد نسل جدید SSDهای اینتل با سرعت سرسام آورشان، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مشخصات نسل جدید SSDهای اینتل (حافظه ۳D XPoint)

می‌توان نسل جدید SSDهای اینتل را ترکیبی از سرعت حافظه DRAM و توانایی‌هایی یک حافظه فلش مرسوم در نظر گرفت. برخلاف حافظه RAM، حافظه ۳D XPoint ضدفرّار است، یعنی زمانی که جریان برق آن قطع می‌شود، اطلاعاتی که در آن ذخیره شده از بین نخواهد رفت.

این حافظه SSD حدود ۴ برابر متراکم‌تر از یک حافظه رم است. البته در هر گیگابایت آن نسبت به فلش NAND (فناوری فعلی در داخل SSDها) گران‌تر است ولی از هر جنبه‌ای، سرعت بسیار بیشتری دارد، خصوصاً زمانی که صحبت از تاخیر و بیت‌های کوچک داده‌ی خواندن / نوشتن به میان می‌آید.

حال اینتل شروع به ارسال اولین محصول خود با فناوری جدید حافظه ۳D XPoint کرده است: حافظه ۳۷۵ گیگابایتی Intel Optane SSD DC P4800X ntel Optane SSD DC P4800Xمحصول خود با فناوری جدید حافظه  می‌آید.

ره شده از بین نمی‌رود.و عملی انجام دهد.اهش فشار و نویز است. نو . این حافظه یک کارت PCIe 1520 دلاری است که با استاندارد NVMe یکسانی که در حال حاضر برای SSDهای مرسوم معروف است، کار می‌کند.

اینتل به چندین نشریه فرصتی ارائه داده تا این کارت را بررسی کنند، اما بنا به دلایلی، درمورد این حافظه ذخیره سازی جدید بسیار مرموز است. منتقدینی همانند بیلی تالیس (Billy Tallis) از آناندتک (AnandTech) و پائول آلکورن (Paul Alcorn) از تامز هاردور (Tom’s Hardware) باید از راه دور به سرورهای اینتل دسترسی می‌یافتند تا بتوانند کارت را مورد بررسی قرار دهند و اجازه قرار دادن کارت در درون کامپیوتر خود را برای بررسی نداشتند.

با بررسی این تست‌ها، حافظه ۳D XPoint به نظر از هر جنبه‌ای عالی به نظر می‌رسد. برای عملکردهای صحیح که محدود به I/O هستند اما نیازمند چند ترابایت فضا نیستند نسل جدید SSDهای اینتل پادشاه جدید خواهند بود. با اینکه این کارت در حال حاضر بیشتر برای سرمایه گذاری است، ممکن است نیازمند تغییراتی در نرم افزار باشد تا برای عموم ارائه شود و بازار رم (RAM) یا NAND را به این زودی‌ها از بین نمی‌برد.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Paul Miller

منبع: theverge