سبد شما پر از مواد غذایی است اما روزهای بعد پژمرده و خراب می‌شوند. برای نگهداری غذای تازه خریداری شده باید بدانید که چگونه آن را نگهداری کنید. ما در اینجا به شما خواهیم گفت که چگونه سبزیجات، میوه و گیاهان معطر را نگهداری کنید که هم تازه بمانند و هم مدت زمان نگهداری آنها طولانی باشد

مواد غذایی خود را تازه نگه داریدغذای تازه

بسیاری از افرادی که میوه و سبزی زیاد می‌خورند که اکثر آنها را بی استفاده دور می‌ریزند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در کشوری مثل آمریکا هر نفر روزانه نیم کیلو ماده غذایی را هدر می‌دهد. غذای تازه خود را سالم نگهداری کنید و دور ریز غذایی را با ترفندهای ذخیره کردن غذا، جلوگیری کنید.

نحوه نگهداری خیارنگهداری غذای تازه

بسیاری از میوه‌ها همانند گوجه، موز و هنداونه گاز اتیلن تولید می‌کند که یک عامل رسیدن میوه است که خراب شدن میوه را تسریع می‌کند. خیارها نسبت به گاز اتیلن بسیار حساس هستند بنابراین نیاز به محل مخصوص به خود دارند در غیر اینصورت سریع خراب می‌شوند. آنها بیشتر مناسب گذاشتن روی کانتر آشپزخانه هستند تا اینکه در کشوی میوه و در کنار میوه‌های تولید کننده گاز قرار بگیرند اما شما دلتان می‌خواهد خیارتان سرد باشد بنابراین می‌توانید آنها را چند روز در یخچال و دور از سایر میوه‌ها نگهداری کنید. به این منظور آنها را در ظرفی جداگانه قرار دهید.

سبزی را به مدت طولانی تر نگهداری کنیدنگهداری غذای تازه

اگر سعی دارید که نمک را از غذایتان حذف کحنید فقط کمی طعم به غذایتان اضافه کنید، سبزیهای تازه مناسب این کار هستند اما انها را در یخچال قرار ندهید. سبزی های تازه را به همان شکلی که گلهای تازه را نگهداری می‌کنید، حفظ کنید. ابتدا توجه کنید که برگهای آنها کاملا خشک باشد (معمولا به سبزیها در مغازه آب زده می‌شود). بعد انتهای آنها را قیچی کنید و این سبزیهای قیچی شده را داخل یک فنجان یا شیشه حاوی آب بگذارید. اکثر سبزی ها به این شیوه خیلی خوب در یخچال حفظ می‌شوند. البته ریحان دمای اتاق را ترجیح می‌دهد. با این حال همانند سایر سبزی ها آن را داخل شیشه همراه با آب بگذارید. وقتی آب کمی کدر شد، آن را تخلیه کنید و دوباره آب تازه اضافه کنید. بیشتر سبزی ها به این روش تا دو هفته خوب و تازه می‌مانند.

کدو حلوایی را با سیب و گلابی یکجا نگذاریدنگهداری غذای تازه

کدو حلوایی و کدو تنبل بخاطر نگهداری در طولانی مدت مشهور هستند اما سیب ماده غذایی پاییزی مورد علاقه (به همراه گلابی و سایر میوه‌های رسیده) را نباید همراه با آنها نگهداری کرد. چرا؟ به گفته بخش تحقیقات دانشگاه اورگون، این میو‌ها موجب زرد و خراب شدن کدو حلوایی می‌شوند. کدو حلوایی و کدو تنبل در دماهای ۱۰ تا ۱۲ درجه بخوبی نگهداری می‌شوند که سردتر از دمای اتاق است اما نباید آنها را در یخچال سرد کرد. کدوهای بزرگتر را تا شش ماه می‌توان نگهداری کرد اما به کوچکترها با دقت نگاه کنید چون معمولا نهایتا سه ماه می‌شود آنها را نگهداری کرد.

سبزیجات ریشه‌ای با نگهداری در کیسه عمر طولانی‌تری خواهند داشتنگهداری غذای تازه

سبزیجات ریشه‌ای همانند هویج، کلم قمری، شلغم و پیاز بعضی از سبزیجات با مواد مغذی متراکم هستند که می‌توانیم آنها را بخوریم چون مواد مغذی را از خاک جذب می‌کنند. برای حفظ آن مواد غذایی خوب، سبزیجات ریشه‌ای را در جای سرد، تاریک و مرطوب نگهداری کنید. نگهداری در انباری سرد ایده آل است اما اکثر ما چنین امکانی را نداریم. گزینه خوب بعدی گذاشتن سبزیها در یک پاکت کاغذی یا پلاستیکی داخل کشویی یخچال است. اگر آنها را فقط داخل یخچال بگذارید حتی داخل کشو، نرم شده و سریع فاسد می‌شوند.

شستن توتها با سرکه آنها را زمان بیشتری تازه نگه می‌داردنگهداری غذای تازه

توتها کم قند اما بطور لذت بخشی شیرین هستند و خوردن آنها آسان است. مشکل این است که اگر بطور مناسبی نگهداری نشوند، به سرعت دچار کپک می‌شوند. مقصر این اسپورهای ریز کپک هستند که می‌خواهند شکافها و برآمدگیهای کوچک روی پوست توت را به خانه خود تبدیل کنند. اولین قانون جلوگیری از شستشوی آنها تا زمانی ست که قصد خوردن دارید چون رطوبت برابر با کپک است.

اگر یک جعبه توت به خانه آورده باشید چه، آن موقع که نمی‌توانید همه را یکجا بخورید؟ می‌توانید با چند دقیقه وقت صرف کنید اما در عوض عمر آنها را طولانی کنید به این ترتیب که توتها را در محلولی از نصف پیمانه سرکه و سه پیمانه آب حمام کنید. بگذارید کمی خیس بخورند سپس داخل آبکش یا سبد پلاستیکی بریزید تا آبشان برود. سرکه مانع از رشد کپک می‌شود.

از آنجایی که توتها خیلی در رطوبت مانده‌اند، حتما سعی کنید آنها را به طور کامل خشک کنید به این ترتیب که آنها را روی حوله کاغذی پهن کنید و به آرامی فشار دهید یا چند حوله کاغذی را داخل سالاد اسپینر بگذارید و آنها را به این روش خشک کنید. توتها را داخل ظرفی با در شل بگذارید که هوا رد و بدل شود یا درب آن را تا حدی باز بگذارید.

سیبها را دور از پرتقال نگه داریدنگهداری غذای تازه

گاهی اوقات نمی‌توانیم با همه کنار بیاییم. این قضیه در مورد سیب و پرتقال هم صادق است. اغلب ما سیب و پرتقال را با هم داخل یک کاسه داخل یخچال می‌گذاریم. میوه‌های گازی به نام اتیلن تولید می‌کنند یعنی همان عامل رسیدن میوه که منجر به خراب شدن سریع غذای تازه ما خواهد شد. اگر می‌خواهید سیبها را به مدت طولانی نگه دارید آنها را داخل یخچال نگهداری کنید. پرتقالها را هم داخل یخچال اما دور از سیب و در کیسه‌ای توری نگهداری کنید تا هوا بتواند در اطراف آنها گردش داشته باشد. کیسه‌های پلاستیکی باعث کپک زدن پرتقال می‌شوند.

موز را از سایر مواد دور نگه دارید تا بیشتر بماندنگهداری غذای تازه

دسته‌ موز خریداری شده شما ممکن است ظاهر خوبی داشته باشد اما مشکل این است که همه آنها همزمان رسیده خواهند شد که به این معناست که باید در عرض دو روز آنها را بخورید یا آنهایی را که خراب شده دور بیندازید. راه حل اینجاست: دسته موز را از هم جدا کنید. بعضی از آنها را داخل کاسه میوه روی کابینت بگذارید و بقیه موزها را داخل یخچال بگذارید تا فرایند رسیدن آنها به تاخیر بیفتد. اگر این فرصت از دست رفته و موزها خیلی رسیده و نرم هستند بهترین کار استفاده از آنها برای نان موزی خوشمزه است و یا آنها را داخل فریزر گذاشته و پس از پوره کردن تبدیل به بستنی کنید.

پیاز را همراه با سیب زمینی نگهداری نکنیدنگهداری غذای تازه

سیب زمینی سرخ شده و پیازها یک ترکیب غذایی خوشمزه هستند اما نمی‌توان این دو را وقتی که به صورت غذای تازه هستند با هم نگه داشت چون پیازها موجب خراب شدن سیب زمینی می‌شوند. بهترین کار این است که اقلامی مثل سیب زمینی و کدو حلوایی را در یک سبد حصیری با درب باز در جایی تاریک و خنک نگه دارید تا به صورت غذای تازه بمانند. می‌توانید آنها را در پاکت کاغذی نگهداری کرد اما فقط حواستان باشد که آنها در ظرفی باشند که رطوبت نتواند وارد آنها شود چون در غیر اینصورت نرم شده و سریعتر خراب می‌شوند. یک همسایه خوب برای پیاز، سیر است. آنها را می‌توان نزدیک هم نگه داشت بدون اینکه رسیده و یا خراب شوند. فقط باید در فضایی باشند که به خوبی هوا رد و بدل کنند و پوست کاغذ مانند سیر را تا زمان استفاده جدا نکنید.

آووکادوی رسیده و موزنگهداری غذای تازه

با توجه به یک بررسی در سال ۲۰۱۹، آووکادو جزو لیست ۱۰ غذای برتر برای این سال بود. از آنجایی که آووکادو میوه‌ای گران است باید آنها را به طور صحیح نگهداری کنید. اگر آووکادوی شما نرسیده است آن را نزدیک موز نگه دارید. گازهای آزاد شده از موزها رسیدن آووکادو را تسریع می‌کند. اگر می‌خواهید این غذای تازه شما به مدت طولانیتری حفظ شود، آن را در یخچال نگهداری کنید. این کار فرایند رسیدن را به میزان زیادی کند می‌کند. موقعی که مقداری آووکادوی اسلایس شده برای ساندویچ آماده کردید اما نمی‌توانید همه آنها را بخورید، پیشنهاد می‌شود که آووکادو بریده شده را همراه با دانه داخل آن داخل یک ظرف نگهدارنده دربسته همراه با یک قاچ پیاز نگهداری کنید.

یک غذای تازه و فوق العاده تابستانینگهداری غذای تازه

یک گوجه تازه چیده شده از باغ به نحو قابل وصفی خوشمزه است اما زمانی که داخل یخچال می‌رود نرم شده و مزه بدی می‌دهد. به گفته موسسه تغذیه و رژیم غذایی، گوجه ها را نباید در یخچال نگهداری کرد در عوض آنها را در دمای اتاق نگه دارید تا طعم خود را حفظ کنند.

هویج، کرفس و مارچوبه سه غذای تازه نیازمند آبنگهداری غذای تازه

کره بادام زمینی کرانچی روی ساقه کرفس یکی از میان وعده‌هایی مشهور بچه‌های کشور آمریکاست بخصوص که روی آن هم کشمش بگذارند اما کرفس نرم شده چندان جذاب نیست. نگهداری آنها در پلاستیک هرگز و هرگز توصیه نمی‌شود. گاز اتیلنی که آنها تولید می‌کنند به همه جا می‌رود. کرفس را داخل فویل آلومینیوم خوب بپیچانید و بعد از هر بار برداشتن از آنها دوباره خوب سفت بپیچانید. یا اگر هر بار می‌خواهید مقداری کرفس بردارید، آنها را به صورت تکه‌های درشت درآورده و داخل ظرفی دردار و حاوی آب بگذارید بطوری که آب روی آنها را بگیرد. همین حمام آب برای هویج و مارچوبه هم عمل می‌کند. نوارهای لاستیکی پیچیده شده دور ساقه ها را نگه دارید و انتهای ساقه را برش بزنید. آنها خیلی سفت هستند و به هر حال خوشمزه نیستند. آنها را داخل یک لیوان نوشیدنی بلند با آب کافی بگذارید تا یک اینچ از مارچوبه را بگیرد.

ذرت را در جلوی یخچال نگهداری کنیدنگهداری غذای تازه

بهترین راه برای لذت بردن از شیرینی تابستان خوردن ذرت بصورت غذای تازه و با حداکثر شیرینی و لذت است. اگر باید آن را برای یک دوره کوتاه زمانی نگهداری کنید می‌توانید آن را در یخچال نگه دارید. آنها را همراه با کاکل داخل یخچال بگذارید تا رطوبت خود را حفظ کنند. ذرت را داخل کیسه پلاستیکی یا کاغذی نگذارید. حتی الامکان آنها را در قست جلوی یخچال که کمی گرمتر است ذخیره کنید. ذرت اگر خیلی سرد شود، خشک شده و نشاسته‌ای می‌شود چون رطوبت کافی برای حفظ قوام دانه‌ها ندارند.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: rd