پاستیل مولتی ویتامین همانند پاستیل معمولی خوردنش لذت بخشتر از خوردن قرص یا کپسول است. بنابراین عجیب نیست که فراورده‌های پاستیلی بسیار مورد علاقه اکثریت مردم جهان هستند. اما آیا واقعا موثر هستند و آیا مصرف آنها مفید است و همچنین چه مضراتی دارند؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

مکملهای ویتامین به میزان زیادی در سراسر دنیا محبوب هستند. بسیاری از افراد بر این باور هستند که مصرف ویتامینها می‌توانند سلامت آنها را تقویت کرده یا رژیم غذایی آنها را بهبود می‌بخشد. چندین نوع مکمل ویتامین وجود دارد از جمله پاستیلهای مولتی ویتامین.

پاستیلهای مولتی ویتامین مزه خوشایندی دارند و خوردن آنها آسان است. البته اغلب اوقات انواع مختلف آن حاوی شکر افزوده هستند و ممکن است حتی مواد مغذی آن دقیق در برچسب نیامده باشد.

ویتامینهای پاستیلی چه هستند؟

ویتامینهای پاستیلی یا آدامسی بافت و نرمی مشابه با پاستیل یا همان آب نباتهای آدامسی دارند و با طعمها، رنگها و شکلهای مختلف وجود دارند. آنها یکی از محبوبترین انواع ویتامینها هستند. این ویتامینها برای بچه‌ها و همچنین بزرگسالانی طراحی شده‌اند که بلعیدن قرص یا کپسول را دوست ندارند. پاستیل مولتی ویتامین معمولا از ژلاتین، نشاسته ذرت، آب، قند و رنگهای خوراکی درست شده‌اند. طعمهای محبوب شامل لیمو، تمشک، گیلاس و پرتقال هستند.

ممکن است شامل چندین ویتامین و ماده معدنی یا فقط چند ماده مغذی انتخابی همانند ویتامین D و کلسیم باشد.

فواید پاستیل مولتی ویتامینپاستیل مولتی ویتامین

ویتامینهای پاستیلی چند مزیت دارند از جمله مزه خوشایند و مواد مغذی که همراه خود دارند.

تقویت مواد مغذی مفید

از آنجایی که این مکملها همراه با مواد مغذی هستند برای بعضی از افراد مفید هستند. بسیاری از افرادی که آنها را مصرف می‌کنند می‌دانند که همه مواد مغذی که نیاز دارند، دریافت می‌کنند. در عین حال این نکته مهم وجود دارد، پژوهشها نشان می‌دهد اغلب افرادی که رژیم غذایی متعادلی دارند نیازی به مصرف مولتی ویتامین ندارند. البته بعضی از افراد ممکن است از مکملها منتفع شوند از جمله آنهایی که بعضی از غذاها را مصرف نمی‌کنند برای جذب بعضی از مواد مغذی دچار چالش می‌شوند یا نیازهای غذایی بیشتری دارند. گروه‌های تحت تاثیر این مساله عبارتند از وگانها، افراد مسن و زنان باردار. پاستیل مولتی ویتامین جایگزین خوب دارو برای این افراد است.

خوش طعم و آسان برای خوردن

بسیاری از افراد پاستیل مولتی ویتامین را به دلیل طعم میوه‌ای خوشایند و مشابه با پاستیل به قرصها ترجیح می‌دهند. این یکی از دلایلی است که کودکان طرفدار این نوع ویتامینها هستند. علاوه بر این، پاستیل مولتی ویتامین خوردنش آسان است و افرادی که مشکل بلعیدن قرص را دارند می‌توانند همیشه از آنها استفاده کند. به این ترتیب افزودن پاستیل ویتامینه به رژیم غذایی روزمه کودکان و بزرگسالان نسبت به سایر مولتی ویتامینها راحت‌تر است.

مضرات پاستیلهای مولتی ویتامینپاستیل مولتی ویتامین

حتی با وجود اینکه پاستیل مولتی ویتامین ممکن است برای برخی اشخاص خوب باشد اما این مواد مضراتی هم دارند که آنها را بررسی می‌کنیم.

ممکن است پاستیل مولتی ویتامین حاوی شکر افزوده، الکلهای قند یا رنگ غذایی باشند

تمایل به مصرف پاستیل مولتی ویتامین معمولا ناشی از شکر افزوده است. به عنوان مثال یکی از انواع مشهور پاستیل ویتامینه حاوی سه نوع متفاوت از قند است و به اندازه ۳ گرم قند و ۱۵ کالری در هر پاستیل دارد. مصرف زیاد قند افزوده با چاقی، بیماری قلبی و تخریب دندانها مرتبط است.

موسسه قلب آمریکا مصرف بیش از ۹ قاشق چایخوری شکر در روز را برای مردان توصیه نمی‌کند، برای زنان هم نباید بیش از ۶ قاشق چایخوری در روز باشد و همچنین برای کودکان باید زیر ۶ قاشق چایخوری برای سنین ۲ تا ۱۸ سال باشد.

درست است که میزان قند در پاستیل مولتی ویتامین آنقدر زیاد نیست اما اگر قرار بر مصرف زیادی باشد بخصوص اگر بیش از یک پاستیل ویتامینه در روز مصرف می‌کنید و غذاهای قندی دیگری هم مصرف می‌کنید این مقدار می‌تواند زیاد باشد.

برای کاهش مقدار شکر افزوده در افزوده در پاستیل ویتامینه، بعضی از شرکتها ممکن  است الکلهای قندی را جایگزین کنند. حتی اگر یک ویتامین برچسب بدون قند خورده باشد باز هم ممکن است حاوی الکلهای قندی باشد که تحت عنوان کلی کربوهیدرات نشان داده می‌شوند.

مصرف زیاد قندهای الکل می‌تواند منجر به اسهال، تهوع، نفخ و مشکلات ناخواسته گوارشی در برخی افراد شود. نهایتا اینکه پاستیل مولتی وتامین حاوی رنگ غذای مصنوعی است. با اینکه تحقیقات به صورت ترکیبی انجام شده‌اند اما بعضی از پژوهشها نشان می‌دهد که رنگهای غذایی با برخی مشکلات رفتاری در کودکان همانند بیش فعالی و پرتحرکی مرتبط هستند.

ممکن است حاوی مقادیر متفاوتی از از مواد مغذی باشندپاستیل مولتی ویتامین

از آنجایی که پاستیل مولتی ویتامین توسط سازمان غذا و دارو تنظیم نمی‌شود، مواد مغذی آنها ممکن است با برچسبهایشان یکسان نباشد. در حقیقت گزارش اخیر نشان داد که ۸۰% از پاستیلهای مولتی ویتامین همان مقادیر ویتامین و مواد معدنی ذکر شده در برچسب را ندارند. به خصوص پاستیلهای مولتی ویتامین ممکن است مواد مغذی کمتری نسبت به چیزی که مصرف کنندگان باور دارند، داشته باشد. این امر تا حدودی به این دلیل است که شرکتهای تولید کننده نمی‌توانند وقتی که شکر، رنگ و سایر مواد پر کننده را که برای حفظ بافت صمغی آن استفاده می‌کنند، به مقداری زیادی از ویتامینها استفاده کنند بنابراین دوز ویتامینها در این نوع کاهش می‌یابد.

در مقایسه با سایر مولتی ویتامینها، پاستیل مولتی ویتامین دارای مواد مغذی کمتری است. به عنوان مثال یک برند محبوب بزرگسالان در مقایسه با یک مولتی ویتامین مشابه از همان برند که ۳۰ ماده مغذی دارد، نوع پاستیلی تنها ۱۱ ماده مغذی دارد.

مصرف بیش از اندازهپاستیل مولتی ویتامین

مصرف زیاد پاستیل مولتی ویتامین ممکن است شما را در معرض خطر مصرف زیاد مواد مغذی خاص قرار دهد بخصوص اگر اخیرا غذاهای مغذی شده با ویتامینها و مواد معدنی را زیاد خورده باشید. این امر منجر به مسمویت ویتامین یا مواد معدنی می‌شود که برای بدن مضر است. بخصوص مصرف بیش از مقادیر توصیه شده در مورد ویتامینهای محلول در چربی A، D، E و K ممکن است خطرناک باشد چون موجب در چربی و بافتهای بدن ذخیره می‌شوند.

این امر بخصوص در مورد بچه‌ها نگران کننده است چون آنها به این پاستیلهای ویتامینه به چشم پاستیل معمولی نگاه می‌کنند و بیش از مقدار توصیه شده آنها را مصرف می‌کند. از آنجایی که کودکان به مقادیر کمتری از مواد مغذی نسبت به بزرگسالان نیاز دارند، بیشتر مستعد مسمومیت ویتامین یا مواد معدنی می‌شوند.

در حقیقت یک پژوهش حداقل سه مورد از مسمومیت ویتامین A به دلیل مصرفل زیاد پاستیل مولتی ویتامین در کودکان را گزارش کرده است.

 مصرف پاستیل مولتی ویتامین برای همه مناسب است؟پاستیل مولتی ویتامین

برای اکثر افرادی که رژیم غذایی متعادل دارند، پاستیل مولتی ویتامین نیازی نیست. البته مصرف پاستیل ویتامینها ممکن است برای گروه‌های خاصی از افراد از جمله آنهایی که کمبود مواد مغذی، مشکلات جذب یا نیاز بیشتر به مواد مغذی دارند، مفید است. پاستیل مولتی ویتامین همچنین برای کودکانی که از مصرف ویتامین امتناع می‌کنند و رژیم غذایی متعادل ندارند و همچنین آنهایی که مشکل بلعیدن دارو را دارند، مناسب است. با این وجود باید کودکان را از مصرف زیاد پاستیل مولتی ویتامین برحذر داریم چون مصرف زیاد آن منجر به مسمومیت ویتامین یا مواد معدنی می‌شود.

با این ذهنیت بهتر ایت که این نوع ویتامینها را از دسترس بچه‌های کوچک دور نگه داریم و در مورد میزان مصرف آنها با بچه‌های بزرگتر صحبت کنیم و آنها را آگاه کنیم. اگر علاقه مند به مصرف پاستیل مولتی ویتامین هستید بخاطر داشته باشید که آنها دقیق چیزی که روی برچسب زده شده نیستند. برای اطلاع در مورد برندهای مورد قبول بهتر است که سری به سایت سازمان غذا و دارو بزنید.

کلام آخر

پاستیل مولتی ویتامین به راحتی خورده می‌شود و به رنگهای مختلف و طعمهای میوه‌ای وجود دارد. اگر چه این نوع مکملهای ویتامین برای اکثر افراد غیر ضروی هستند اما محبوبیت خاصی برای افرادی همانند وگانها و افراد مسنتر دارند. با این حال عمدتا حاوی مواد مغذی کمتر نسبت به سایر مولتی ویتامینها هستند و علاوه بر این حاوی شکر افزوده و افزودنیهای دیگر همانند رنگ خوراکی و طعم دهنده هستند. اگر علاقه مند به مصرف این نوع مولتی ویتامین هستید بهتر است ابتدا با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: healthline