اغلب مردم در سراسر جهان غذا را به همراه چاشنی و یا نوشیدنی میل می کنند. اما ابتدا باید بدانید که چه چیزهایی در کنار غذا می توانند مفید یا مضر باشند و سپس پس از دانستن این موارد از نوشیدنی و چاشنی های متفاوت استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم که به معرفی خوراکی هایی بپردازیم که انتخاب خوبی برای کنار غذا هستند. همچنین به مضرات برخی چاشنی نیز اشاره کنیم.

یکی از مهم ترین مواردی که هنگام انتخاب چاشنی و یا نوشیدنی باید به آن توجه کنیم، طبع غذاهاست. البته ممکن است فکر کنید که طبع توجیه علمی ندارد. در واقع آن چه که ما به عنوان طبع از آن نام می بریم همان فیزیولوژی غذاست که در علم تغذیه نیز بسیار کاربرد دارد. بنابراین هرجا از طبع نام برده شد، بدانید که منظور همان فیزیولوژی تغذیه است.

در واقع هر غذا یا نوشیدنی که وارد بدن ما می شود، روی بدن تأثیر خاصی می گذارد که باعث ایجاد سرما یا گرما می شود. حال اگر به طور مثال دائماً در یک روز غذاهای سرد مصرف کنید به اصطلاح می گویند فرد سردی اش کرده. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

همراه با غذا چه چیزهایی بخوریم؟

ایرانی ها معمولاً همراه با غذا سالاد، ترشی، نوشیدنی هایی مانند آب یا نوشابه مصرف می کنند. این خوراکی ها به خودی خود مضر نیستند اما می توانند همراه با غذاهای دیگر اثرات منفی داشته باشند. در ادامه انواع خوراکی هایی که می توانید در کنار غذا میل کنید را معرفی کرده ایم.

همچنین به طرز تهیه و خواص آن ها نیز پرداخته ایم. بنابراین شما با دانستن اطلاعاتی در مورد خواص و ویژگی های آن ها می توانید بهترین چاشنی و یا نوشیدنی را همراه با غذا انتخاب کرده و نوش جان کنید.

آب

ترشی و شوری

ترشی طبع سردی دارد و در کنار غذاهای سرد مانند ماهی می تواند باعث حس بی حالی در افراد شود. ترشی همچنین یک چاشنی اشتها آور  است که تنوع بسیار زیادی دارد. بنابراین می توان آن را به افراد کم اشتها توصیه کرد تا در کنار غذای اصلی خود قرار دهند. ترشی در همین راستا می تواند برای افرادی که پرخوری دارند نیز مضر باشند زیرا باعث می شود تا غذای بیشتری مصرف کنند که در طولانی مدت باعث افزایش وزن خواهد شد.

یکی از محبوب ترین نوع ترشی، ترشی انبه است. شوریجات نیز تقریباً اثر ترشی را دارند. با این تفاوت که افرادی که فشار خون بالایی دارند بهتر است که در مصرف شوریجات مراعات بیشتری به خرج دهند. زیرا ممکن است باعث افزایش فشار خون در آن ها شود. فشار خون بالا نیز در زمان طولانی سبب سکته خواهد شد.

یکی از ترشی هایی که در کنار غذا توصیه می شود، ترشی کاپریس یا ترشی سیر است. این دو نوع ترشی خواص زیادی دارند و می توانند علاوه بر افزایش اشتها خواص زیادی به بدن منتقل کنند. لازم به ذکر است که کاپریس، برطرف کننده انسدادهای کبد و طحال و همچنین رفع کننده سودای اضافی بدن است.

در صورت تمایل می توانید ترشی ها را نیز خودتان در خانه تهیه کنید. زیرا دستور تهیه انواع ترشی پیچیدگی خاصی ندارد. برای مثال طرز تهیه زیتون شور بسیار ساده بوده و می توانید آن را به سادگی در منزل تهیه کنید. علاوه بر این نیز می توانید طرز تهیه انواع ترشی را در دیجی فود بخوانید.

طرز تهیه زیتون شور

زیتون شور یک نوع چاشنی کنار غذاست که از محبوبیت زیادی برخوردار است. زیتون شور را می توانید بدون استفاده از مواد شیمیایی در خانه تهیه کنید. در ادامه آموزش مرحله به مرحلۀ زیتون شور آورده شده است.

  1. برای درست کردن زیتون شور ابتدا روی زیتون های شسته شده با چاقو یک شیار ایجاد کنید.
  2. زیتون های شکسته شده را در ظرف مناسب قرار داده و ظرف را با آب پر کنید. سپس ۷ تا ۱۰ روز، روزانه آب زیتون را عوض کنید. اگر مشاهده کردید که زیتون ها در حال خراب شدن است به آن کمی نمک اضافه کنید. این کار باعث می شود تلخی زیتون گرفته شود.
  3. در مرحلۀ سوم باید زیتون ها را به مدت ۳ هفته یا همان ۲۰ روز داخل محلول آب و نمک قرار دهید. غلظت نمک نیز باید بین ۱۰ تا ۱۲ درصد باشد. توجه داشته باشید که بهتر است از آب جوشیده و سرد شده برای درست کردن محلول آب و نمک استفاده کنید.
  4. پس از قرار دادن زیتون درون آب، مشاهده خواهید کرد که زیتون ها روی سطح آب می آیند. برای جلوگیری از این کار که باعث گندیدن زیتون ها می شود می توانید از توری استفاده کنید تا زیتون ها را در کف ظرف نگه دارید.
  5. همانطور که مشخص است در این مرحله زیتون ها بسیار شور شده اند. برای گرفتن این شوری باید زیتون ها را درون آب قرار دهید و طی چند روز چندین بار آب آن ها عوض کنید تا مقدار زیادی از نمک آن خارج شود.

 

ماست

ماست نیز یکی از محبوب ترین چاشنی ها در کنار غذاست که در ایران نیز بسیار پراستفاده است. ماست انواع مختلفی دارد. از جمله ماست و خیار، ماست موسیر، ماست چکیده، ماست میوه ای و موارد دیگر. ماست در کنار غذا معمولاً مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند. همچنین اگر فرد دچار پرخوری است بهتر است ماست را کمی قبل از غذا میل کند تا کمی از حجم معدۀ آن پر شود و در هنگام خودن غذای اصلی حجم کمتری مصرف کند. زیرا ماست قطعاً کالری کمتری نسبت به یک غذای چرب دارد. ماست و خیار نیز اغلب به عنوان مزه در سفره ایرانی استفاده می شود. به این ماست نیز گاهی سبزیجات معطر مانند پونه نیز اضافه می کنند که در طعم و مزۀ آن تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

توجه داشته باشید که ماست همراه با گوشت توصیه نمی شود. زیرا سبب اختلال در جذب آهن گوشت خواهد شد. بنابراین توصیه می شود به طور کلی ماست را با فاصله از غذاهای گوشتی میل کنید. در صورتی که به کم خونی مبتلا هستید، حتماً به این مورد توجه لازم را داشته باشید.

طرز تهیه ماست و خیار خوشمزه

ماست و خیار اغلب به عنوان مزه بر روی سفرۀ ایرانی ها قرار دارد. البته برخی نیز به عنوان یک وعدۀ غذایی کامل آن را مصرف می کنند. طرز تهیه ماست و خیار بسیار ساده بوده و می توانید آن را در کنار بسیاری از غذاها سرو کنید. ماست و خیار همچنین می تواند یک میان وعدۀ سالم باشد. افرادی که پرخوری دارند نیز می توانند کمی قبل از غذا یک کاسه ماست و خیار بخورند تا هنگام غذای اصلی حجم کمتری مصرف کنند. در ادامه آموزش درست کردن ماست و خیار را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

  1. ابتدا پوست خیارها را گرفته و آن ها رنده کنید.
  2. ماست را روی خیار ریخته و خوب مخلوط کنید تا یکدست شود.
  3. حال نوبت به اضافه کردن نمک می رسد.
  4. می توانید از لیمو نیز برای طعم دار کردن ماست و خیار استفاده کنید. لیمو علاوه بر خواصی که دارد باعث خوش طعم شدن ماست و خیار خواهد شد.
  5. در نهایت می توانید پونۀ کوهی را نیز به ماست و خیار اضافه کرده و خوب هم بزنید تا یک ترکیب یکدست حاصل شود.
  6. ماست و خیار را در یخچال قرار داده تا خنک شود. در صورت نیاز می توانید چند تکه یخ نیز به کاسۀ ماست و خیار اضافه کنید تا هم رقیق تر و هم زودتر خنک و آمادۀ سرو شود.

سبزی خوردن

سبزی خوردن یکی دیگر از خوارکی هایی است که می توانید در کنار غذا میل کنید. سبزی نیز همانند ترشی اشتهاآور است. با این تفاوت که باید هنگام خوردن ترشی احتیاط کنید. اما سبزی خوردن را هرچقدر که تمایل داشتید می توانید در کنار غذا مصرف کرده و از خواص آن نیز بهره مند شوید. لازم به ذکر است که سبزی هایی که طبع گرمی دارند می توانند به هضم غذا نیز کمک کنند. همچنین در فصل زمستان نیز بهتر است از سبزی های گرم مانند نعنا، پیازچه، ترخون و ریحان بیشتر استفاده کرد. افرادی که معده گرمی دارند نیز می توانند از سبزی هایی مانند گشنیز، اسفناج و خرفه استفاده کنند.

سبزی

 

خواص سبزی خوردن

سبزی خوردن شامل  ریحان، شاهی، تربچه، گشنیز، جعفری، پیازچه، تره و موارد دیگر می شود. در ادامه به خواص انواع این سبزی ها اشاره خواهیم کرد.

  • منبع ویتامین
  • کمک به سلامت چشم
  • ضدمیکروب
  • کاهش فشار خون
  • بهبود عملکرد کبد
  • حاوی آنتی اکسیدان
  • تنظیم کلسترول
  • اشتهاآور
  • خواص ضد پیری
  • سم زدایی
  • ضد سرطان
  • تقویت سیستم ایمنی

همانطور که خواندید سبزی خوردن خواص بسیار زیادی برای بدن خواهد داشت. بنابراین اگر به سبزیجات علاقه دارید حتماً آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید. سبزی خوردن برای افراد مبتلا به دیابت، فشار خون و چربی مفید خواهد بود و به کنترل بیماری آن ها کمک خواهد کرد. سبزی همچنین حاوی آنتی اکسیدان و انواع ویتامین است. بنابراین با اضافه کردن آن به وعده های غذایی خود می توانید از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

سالاد

سالاد از قدیم جز سفرۀ ایرانی ها بوده است. به طور مثال سالاد شیرازی یکی از محبوب ترین سالادهای ایرانی است که با گوجه فرنگی، خیار، پیاز و آب غوره درست می شود. آبغوره حاوی ویتامین C است و به هضم آهن غذا کمک خواهد کرد. به همین دلیل در صورتی که غذای خود را همراه با لیمو میل کنید می تواند اثرات مثبت زیادی به همراه داشته باشد و به هضم غذا نیز کمک می کند.

به طور کلی بهتر است که سالاد را با لیمو ترش و یا نارنج مزه دار کنید. برای مثال مصرف زیاد سس مایونز همراه با سالاد کاهو می توانند در طولانی مدت باعث اضافه وزن و یا بالا رفتن چربی خون شود. لازم به ذکر است که افرادی که دارای مشکلات گوارشی و یا زخم معده هستند بهتر است در خوردت ترشیجات احتیاط کنند. زیرا ممکن است باعث بروز علائم خطرناکی شود.

طرز تهیه سالاد شیرازی

سالاد شیرازی یکی از محبوب ترین سالادهای ایرانی هاست. در ادامه طرز تهیه این سالاد جذاب را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

  1. برای درست کردن سالاد شیرازی ابتدا خیارها را که از قبل شسته اید سر و ته آن را جدا و به صورت مکعبی خرد کنید. سپس در ظرف مناسب بریزید.
  2. در ادامه گوجه ها را نیز به همین صورت خرد کرده و اضافه کنید. حال پیاز ها را که از قبل پوست گرفته اید را به صورت مکعبی برش بزنید و به خیار و گوجه ها اضافه کنید.
  3. یک ترفند برای این که چشم شما برای درست کردن این سالاد بی نظیر هنگام پوست گرفتن و خرد کردن پیاز اذیت نشود این است که ابتدای کار شیر آب را باز بگذارید که گاز پیاز گرفته شود و شروع به خرد کردن پیاز کنید.
  4. در مرحله بعد نعناع خشک، نمک، فلفل سیاه و در نهایت آبغوره را به مواد افزوده و به خوبی ترکیب کنید.
  5. این سالاد جذاب و خوشمزه را حدود ۵ دقیقه توی یخچال بگذارید تا چاشنی جذب مواد شود. به همین راحتی سالاد شیرازی آماده است.

 

نوشیدنی

نوشیدنی یکی از رایج ترین خوراکی هاست که همراه با غذا مصرف می شود. همانطور که احتمالاً بارها شنیده اید، نوشیدن مایعات همراه با غذا کار خیلی خوبی نیست. برای مثال اگر همراه با غذا عادت به نوشیدن آب دارید، بهتر است کمی قبل از غذا یک لیوان آب بنوشید. این روش برای افرادی که اضافه وزن دارند و یا از رژیم غذایی خاصی به قصد کاهش وزن پیروی می کنند بسیار کارآمد است. زیرا باعث می شود که حجم کمتری غذا مصرف کنند.

نوشیدنی های گازدار نیز مانند نوشابه در کنار غذا می تواند اثر منفی داشته باشد. نوشابه گازدار مانند کوکاکولا به خودی خود مضر است. زیرا در طولانی مدت باعث پوکی استخوان می شود. از طرفی قند زیادی دارد و برای افراد مبتلا به دیابت بسیار خطرناک است. برای افراد دیگر نیز در گذر زمان می تواند مشکل ساز شود.

با توجه به آن چه گفته شد ممکن است فکر کنید که نوشیدن مایعات هنگام غذا به طور کلی مضر است. باید اشاره کرد که در باره ادعاهای مختلفی وجود دارد. برخی نوشیدن مایعات را همراه با غذا مفید و برخی دیگر مضر می دانند. اما آنچه مشخص است، آن است که در صورت مصرف نوشیدنی، از مایعات سالم تر استفاده کنید.

طرز تهیه لیموناد

برای درست کردن لیموناد، به لیمو، شکر، آب گازدار و عسل نیاز دارید. برای درست کردن این نوشیدنی ابتدا باید شکر را در آب ولرم حل کنید. حال خوب مایع را هم بزنید تا یک ترکیب یکدست حاصل شود. برای شیرین کردن این نوشیدنی می توانید از عسل نیز استفاده کنید. پیشنهاد می شود که برای سالم تر بودن لیموناد به جای شکر از عسل استفاده کنید.

سپس در ادامه لیمو را به حالت فیله برش بزنید و آب لیموی تازه را بگیرید. توجه داشته باشید که از قبل هسته های لیمو را جدا کرده باشید تا به نوشیدنی نهایی منتقل نشود. در آخر آب لیمو را با آب و عسل و همچنین آب گازدار مخلوط کنید. توجه داشته باشید که برای یک لیوان لیموناد، یک عدد لیموی متوسط کافی است.

طرز تهیه موهیتو

موهیتو نیز شباهت زیادی به لیموناد دارد. تفاوت این دو نوشیدنی در وجود نعناست. اگر نعنا را نیز کوبیده و در این نوشیدنی قرار دهید، درواقع دستور تهیه لیموناد به موهیتو تبدیل خواهد شد. اگر از طرفداران نعنا هستید، حتماً این نوشیدنی جذاب را امتحان کنید. لیموناد و موهیتو در کنار غذا نیز بسیار بهتر از نوشابه بوده و ضررهای نوشابه را به همراه نخواهد داشت.

 

طرز تهیه موهیتو

فلفل سبز

در کنار غذا می توان از انواع سبزیجات مانند فلفل سبز شیرین و یا تند نیز استفاده کرد. سبزیجات به طور کلی کالری بالایی ندارند و همچنین باعث طعم دادن به غذا خواهند شد. فلفل نیز یکی از این سبزیجات بوده که استفاده از آن رایج است. فلفل سبز همچنین خواص زیادی دارد. در ادامه بیشتر به خواص این سبزی خواهیم پراخت.

  • سرشار از مواد مغذی
  • پاکسازی ریه
  • تقویت قدرت بدنی
  • بهبود سیستم ایمنی
  • افزایش اشتها
  • سلامت قلب و جلوگیری از مسدود شدن رگ ها
  • کنترل قند خون

همانطور که خواندید فلفل سبز خواص قابل توجهی دارد. به همین دلیل می تواند در کنار غذا علاوه بر افزایش اشتها، انتخاب مناسبی باشد. فلفل سبز برای افراد مبتلا به دیابت نیز مفید است. زیرا که باعث کنترل میزان قند خون می شود. فلفل سبز همچنین در کارکرد قلب که مرکز پمپاژ خون است، تاثیر مثبت خواهد گذاشت. بنابراین اگر به طعم فلفل علاقه دارید، آن را در کنار غذا فراموش نکنید.

همراه با غذا چه بنوشیم؟

با توجه به مطالب قبلی باید برای کنار غذا نوشیدنی های سالم را جایگزین نوشابه کرد. برای مثال نوشیدنی های طبیعی مانند لیموناد و یا موهیتو می تواند انتخاب مناسبی باشد. اگر این نوشیدنی ها را کاملاً طبیعی، یعنی با لیموی تازه درست کرد می تواند باعث هضم بهتر غذا و همچنین جذاب مواد معدنی غذا شود.

البته همانطور که اشاره شد باید حتماً طبیعی باشد. زیرا برخی لیموناد را با نوشابه اسپرایت و مقدار زیادی شکر و یا سیروپ درست می کنند. در این حالت می تواند مضر باشد.

خوراکی های ناشناس همراه با غذا

برخی خوراکی ها هستند که کمتر در کنار غذا استفاده می شوند و به نوعی ناشناخته مانده اند. البته در برخی نقاط کشور زیاد استفاده می شوند. در ادامه قصد داریم به معرفی این خوراکی ها بپردازیم.

 

خرما

خرما میوه درخت نخل است. این میوه خواص زیادی دارد و طبع گرمی دارد. بنابراین در کنار غذاهای سرد مانند ماهی می تواند مفید باشد و آن را خنثی کند. خرما در کنار غذا، در جنوب کشور بسیار رایج است. حتی زمانی که غذای اصلی ماهی نیست نیز اعلب روی سفره جنوبی ها جای دارد.

برخی نیز کمی آرد را نیز تفت می دهند و روی خرما می ریزند که به اصلاح به آن رنگینک گفته می شود. رنگینک و به طور کلی خرما در کنار غذا می تواند به هضم غذا نیز کمک کند. برخی نیز از خرما به عنوان دسر نیز استفاده می کنند. در ادامه به برخی از خواص خرما اشاره کرده ایم.

  • سرشار از آهن
  • تنظیم سطح کلسترول خون
  • تقویت استخوان ها
  • جلوگیری از زوال مغزی مانند آلزایمر
  • درمان یبوست
  • سلامت پوست
  • منبع انرژی
  • تنظیم فشار خون
  • جلوگیری از ریزش مو
  • پیشگیری از شب کوری
  • درمان اختلال های روده
  • تقویت عضلات
  • بهبود کم خونی
  • جلوگیری از سرطان دستگاه گوارش

نوشیدنی کفیر

کفیر یک نوشیدنی تخمیری حاصل از شیر و دانه های قارچ کفیر است. این نوشیدنی جدیداً توسط برخی برندها نیز تولید می شود و به صورت آماده در بازار و سوپرمارکت ها موجود است. این نوشیدنی باعث حفظ میزان قند خون، جلوگیری از سرطان معده، سلامت دستگاه گوارش، جلوگیری از چاقی، تاثیر مثبت بر سلامت پوست، تقویت استخوان ها و بهبود هضم غذا می شود. بنابراین کفیر یک جایگزین عالی به جای نوشابه های گازدار است. این نوشیدنی همانطور که گفته شد خواص بسیار زیادی دارد.

کفیر برای افراد دیباتی یک نوشیدنی مناسب همراه با غذاست. علاوه بر این برخلاف نوشابه روی سلامت استخوان ها تاثیر مثبت می گذارد. این نوشیدنی نیز طعم جذابی دارد. بنابراین می توانید آن را به سبد کالاهای خوراکی خود اضافه کنید.

خواص نوشیدنی کفیر

  • مبارزه با سرطان
  • تنظیم قند خون
  • جلوگیری از چاقی
  • بهبود عملکرد قلب
  • کمک به هضم بهتر غذا
  • تقویت استخوان ها

 

حلوا

حلوا اغلب به عنوان دسر استفاده می شود. اما در برخی مناطق کشورمان برخی آن را به همراه غذا میل می کنند. حلوا طبع گرمی دارد و در کنار غذاهای سرد می تواند انتخاب مفیدی باشد. حلوا همچنین یک خوراکی مقوی است. البته قند بسیاری دارد و برای افراد دیابتی گزینۀ مناسبی نیست. حلوا را همچنین می توانید همراه با نان نیز نوش جان کنید. در ادامه به برخی از خواص حلوا اشاره کرده ایم.

  • کمک به هضم غذا
  • جلوگیری و بهبود زخم معده
  • بهبود دردهای مفصلی
  • جلوگیری از یبوست
  • منبع انرژی
  • رفع خستگی

 

جمع‌بندی

همانطور که خواندید خوراکی هایی که می توانید همره با غذا میل کنید، بسیار متنوع است. باید توجه داشته باشید که برخی از این خوراکی ها را با احتیاط مصرف کرده و همچنین از مصرف بی رویۀ آن ها نیز پرهیز کنید. در صورت رعایت اعتدال در مقدار مواد خوراکی هم از آسیب های آن ها در امان خواهید بود و همچنین دچار اضافه وزن نمی شوید.