در این مقاله ویژگی‌های یک ماده ضد جوش قوی را بررسی می‌کنیم. خیلی از ما تجربه این را داشته‌ایم که با سرم ویتامین سی دچار جوش و حساسیت‌های پوستی شده‌ایم. در این مقاله می‌خواهیم ویژگی یک سرم ویتامین سی که از قضا یک ضد جوش قوی نیز هست را موشکافی کنیم. یعنی هم از مزایای ویتامین سی بهره‌مند شویم و هم جوش‌هایمان را درمان کنیم.

سرم‌های معمول ویتامین سی  از فرم اسید آسکوربیک استفاده می‌کنند. اما محققان استفاده از سرم ویتامین C ای را توصیه می‌کنند که دارای فرم دیگری از ویتامین سی است و خواص بی‌نظیری برای پوست دارد.

سدیم اسکوربیل فسفات ( SAP مخفف Sodium Ascorbyl Phosphate)، یکی از مشتقات ویتامین C  است که هیچ‌کس به آن توجه نمی‌کند. درواقع اگر یک “درمان طبیعی آکنه” وجود داشته باشد، همین ماده خواهد بود.

برخلاف ویتامین سی از نوع اسید اسکوربیک، سدیم اسکوربیل فسفات  یک ماده بی‌ثبات نیست که به سرعت اکسید شود. تحقیقات کمی در مورد این ماده دوست‌داشتنی انجام شده است، اما این تحقیقات امیدوار‌کننده است.

بیایید دانش پشت این ماده دوست‌داشتنی را بشکافیم و بگوییم که چرا باید از آن استفاده کرد!

سدیم اسکوربیل فسفات (SAP) چیست؟

این ماده یک ضد جوش قوی و عالی است!

این خوب است اما آیا می‌توانیم در مورد تحقیقات علمی پشت این ادعا هم صحبت کنیم؟ مطمئناً.

سدیم آسکوربیل فسفات (SAP) یکی از مشتقات طبیعی محلول در آب ویتامین سی است. این ماده پایدارترین شکل ویتامین C است، به این معنی که اکسید نمی‌شود و در چند ماه خاصیت خود را از دست نمی‌دهد و همین باعث می‌شود که یک انتخاب مطلوب برای فرمول‌های آرایشی باشد. این ماده نسبت به مشتقات دیگر ویتامین سی یعنی منیزیم اسکوربیل فسفات (MAP) ، اسکوربیل پالمیتات و اسید اسکوربیک پایدارتر است.

برخلاف اسید اسکوربیک،  محیط های اسیدی را دوست ندارد و به pH حدود ۶-۷ نیاز دارد. این ماده یک آنتی‌اکسیدان است که با خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد، سرعت روند پیری و ایجاد خطوط ریز و چین و چروک را کاهش می دهد.

SAP اگر به خوبی فرموله شده باشد،  توانایی نفوذ به اپیدرم (لایه بیرونی پوست در جایی که لایه شاخی و لایه اسیدی پوست قرار دارد) را دارد بدون اینکه باعث تحریک پوست شود.

مشاهده در آمازون

سدیم اسکوربیل فسفات

فواید سدیم اسکوربیل فسفات (SAP) چیست؟

این یک ماده ضد پیری است. همه ما می‌دانیم که اشعه UVA و UVB ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب، باعث ایجاد اثرات تخریبی در پوست و تسریع روند پیری می‌شود. خوشبختانه SAP یک ماده عالی برای از بین بردن بقایای واکنش‌های مربوط به اکسیژن است که سلول‌ها را از آسیب اشعه ماورا properties بنفش محافظت می‌کند و خاصیت محافظت از نور ضد آفتاب را افزایش می‌دهد (منبع یک، دو، سه). به بیان ساده‌تر  از آفتاب سوختگی جلوگیری کرده و ضد آفتاب‌ها را قویتر می‌کند که هر دو اینها از ملزومات ضد پیری هستند.

وقتی صحبت از محافظت در برابر نور آفتاب می‌شود، همه ما می‌دانیم که در درمان مسائل مربوط به به لک‌های پوستی یا  هایپرپیگمانتاسیون چقدر اهمیت دارد. این ماده دقیقاً مانند یک آنزیم مهارکننده تیروزیناز (tyrosinase)، تولید ملانین‌ها را مهار کرده و دارای خاصیت روشن کنندگی پوست است. ملانین رنگدانه‌ پوست است که مسئول همه مشکلات مربوط به لکه‌های پوستی است.

با این حال، تحقیقات انجام شده در مورد فواید SAP  در روشن‌ کردن پوست کم است و باید بیشتر بررسی شود. شرکت محصولات پوستی Paula’s Choice در این مورد گفته است:

“این فرم از ویتامین C به طور بالقوه برای روشن کردن ناهمواری‌های رنگ پوست موثر است، اگرچه تحقیقات زیادی در مورد استفاده از آن برای این منظور، نسبت به سایر اشکال ویتامین C انجام نشده است.”

دومین فایده این ماده به آکنه مربوط می‌شود. این یک ضد جوش قوی و طبیعی بسیار عالی برای پوست است!

این ویژگی SAP  خیلی مورد توجه من بوده است. من در گذشته از این ماده استفاده کرده‌ام و فواید ضد آکنه آن برای من غیرقابل انکار است!

در حقیقت این یک تجربه است، اما منابع علمی در این مورد چه نظری دارند؟

خوشبختانه چند مطالعه وجود دارند که مزایای ضد آکنه SAP را بررسی کرده‌اند. خلاصه و نتیجه این مطالعات در ادامه آورده شده است.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، گروهی از تحقیقات توانستند نشان دهند که غلظت ضعیف ۱٪ SAP (بله ، ۱٪) دارای اثرات ضد میکروبی قوی علیه آکنه به مدت ۸ ساعت است! (منبع) توجه داشته باشید، محصولاتی با غلظت ۱۰٪ به بالا در بازار وجود دارد (به عنوان مثال ، سرم ویتامین سی Mad Hippie).

مشاهده در آمازون

سرم ضد جوش

همین محققان همچنین دریافتند که ۵٪ لوسیون SAP استفاده شده به مدت ۱۲ هفته در ۷۶.۹٪ بیماران نتایج بسیار خوبی ایجاد کرده است که به طور قابل توجهی بالاتر از سایر درمان‌های آکنه است. (منبع) و از همه بهتر، این ماده جوش‌ها را بدون هیچ عارضه جانبی درمان می‌کند. (منبع)

نکته جالب دیگر این است که در طول دهه‌ها دانشمندان می‌دانستند که پراکسیداسیون لیپید(lipid peroxidation) – به عنوان مثال اکسیداسیون سبوم – نقش عمده‌ای در ایجاد آکنه دارد. در حقیقت، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد “پراکسیداسیون لیپید نیروی محرکه پیشرفت کومدون‌ها و التهاب در آکنه است.” (منبع)

خوب حدس بزنید چه چیزی از اکسیداسیون سبوم جلوگیری می‌کند؟ سدیم اسکوربیل فسفات (SAP) ! در واقع، تحقیقات نشان داده است که این ماده اکسیداسیون سبوم را تا ۴۰٪ کاهش می‌دهد! (منبع)

ضایعات اکسید‌شده سبوم انسان برای پوست بسیار مشکل‌ساز است. این ضایعات منجر به آکنه و پیری پوست می‌شوند. به عنوان مثال، پراکسید شدن اسکوالن(یکی از ترکیبات سبوم پوست) “منجر به مسدود شدن منافذ پوست می‌شود و به ایجاد آکنه‌های التهابی و احتمالاً چین و چروک کمک می‌کند.” (منبع)

و این اکسید شدن می‌تواند از روش‌های مختلفی رخ دهد: ازن، قرار گرفتن در معرض آفتاب (به ویژه اشعه طولانی مدت در معرض  اشعه UVA بودن)، دود سیگار، مخمر طبیعی که بر روی پوست ما زندگی می‌کند مانند مالاسزیا، آلودگی محیط زیست و .. عوامل اکسید‌کننده قوی چربی‌های پوست ما نشان داده شده‌اند. (منبع یک، دو، سه)

بنابراین این واقعیت که SAP میتواند تا ۴۰٪ از این امر جلوگیری کند حیرتانگیز است! نه‌تنها یک ضد جوش قوی است، بلکه به عنوان ابزاری بسیار مفید در برابر پیری و اثرات مخربی که آلودگی روی پوست ما ایجاد میکند.

علاوه بر این ، سایر آزمایشات بالینی نشان داده است که SAP از ۵٪ بنزوئیل پراکسید ، ۱٪ کلیندامایسین فسفات ، ۰.۱٪ آداپالن(adapalene ) (معروف به دیفرین (differin)) اثر بهتری دارد (یعنی بسیار موثرتر است). (منبع) همانطور که قبلاً اشاره کردم، ما هنوز هم نیاز به تحقیقات بیشتری داریم اما تاکنون نتایج بسیار امیدوارکننده بوده است.

این ضد جوش قوی چگونه کار می‌کند؟

از آنجا که تحقیقات محدودی در مورد SAP وجود دارد، شواهد در مورد نحوه کار آن هنوز قطعی نیست. فرض این است که در پوست به اسید اسکوربیک تبدیل می‌شود. اسید اسکوربیک نسخه قدرتمند ویتامین C  است که متأسفانه به بسیار ناپایدار است و به سرعت تجزیه می‌شود. ما در یک پست به صورت اختصاصی درمورد اسید آسکوربیک صحبت کرده‌ایم:  بهترین سرم های ویتامین C (اسید اسکوربیک): ۵ انتخاب برتر برای پوست درخشان

این فرضیه که SAP به اسید اسکوربیک تبدیل می‌شود از مطالعه‌ای به دست آمده که روی موش‌ها انجام شده است. (منبع)

یک مطالعه دیگر نیز ۲٪ SAP در مقابل ۲٪ آسکوربیل گلوکوزید (ascorbyl glucoside) در انسان مقایسه شد و نتیجه این بود که پوستی که تحت درمان با SAP بود به طور قابل توجهی دارای محتوای اسید اسکوربیک اپیدرمی بالاتری بود. (منبع)

بنابراین گرچه نتیجه این تحقیقات قطعی نیست، اما کاملاً نوآورانه به نظر می‌رسد. آیا SAP موثرتر از اسیداسکوربیک است یا خیر؟ این یک سوال دیگر است که من شخصاً فکر می‌کنم بله! فقط به این دلیل که تجربه من نشان داده است که پوستم نمی‌تواند اسیداسکوربیک را تحمل کند و اگر بیش از یک بار در هفته از آن استفاده کنم باعث تحریک پوستم می‌شود.

بهترین سرم ویتامین سی

سازنده‌های سرم ویتامین سی Mad Hippie چند نکته جالب در مورد موضوع سدیم اسکوربیل فسفات و اسید اسکوربیک داشتند. در اینجا قسمت‌هایی از تبادل ایمیل با آن‌ها آورده شده است:

“اسید اسکوربیک به راحتی از طریق سد چربی (lipid barrier) پوست جذب نمی‌شود، بنابراین برای تولید یک محصول موثر، به غلظت بالای اِل-اسید اسکوربیک (L-ascorbic acid) -معمولاً ۱۵ تا ۲۰ درصد- نیاز است. در این غلظت، اگرچه اسید اسکوربیک به آرامی جذب می‌شود، اما می‌تواند باعث تحریک پوست و شیوع آکنه در افرادی شود که پوست حساس یا مستعد آکنه دارند. بنابراین در حالی که اِل-اسید اسکوربیک برای مدت طولانی وجود داشته و برای برخی افراد مفید است، ما احساس می‌کنیم که اکنون فرم‌های بهتری از ویتامین سی موجود است.

نام فرم ویتامین C که برای استفاده انتخاب کرده‌ایم، سدیم اسکوربیل فسفات (SAP) است. این ماده نوعی ویتامین C است که به آن یک مولکول نمکی متصل است و به آن اجازه می‌دهد تا به راحتی از سد چربی پوست عبور کند. از آنجا که این فرم از ویتامین C به راحتی توسط پوست جذب و استفاده می‌شود، با تحریک پوستی که اغلب در اثر اِل-اسید اسکوربیک ایجاد می‌شود، همراه نیست.

علاوه بر این، برای رسیدن به نتایج مشابه، غلظت کمتری از سدیم اسکوربیل فسفات (SAP) نیز لازم است که باعث ایجاد تحریک کمتری در پوست می‌شود. ما از حدود ۱۰٪ سدیم اسکوربیل فسفات استفاده می‌کنیم که معادل غلظت بسیار بالاتری از اِل-اسید اسکوربیک (L-ascorbic acid) است. همچنین این ماده به طور فوق‌العاده‌ای پایدارتر است، یعنی حتی اگر در بطری آن باز شود هم ماندگاری بیشتری دارد. ”

خلاصه اینکه سدیم اسکوربیل فسفات (SAP) یک آنتی‌اکسیدان قوی و پایدار است که در برابر نور خورشید محافظت ایجاد می‌کند، اثر ضد آفتاب را افزایش می‌دهد، باعث روشن شدن رنگ پوست می‌شود و با آکنه مبارزه می‌کند.

اثرات جانبی

هیچ عوارضی برای این ماده گزارش نشده است. این جمله را به ندرت می‌توانید در مورد یک ماده فعال بگویید، اما -همانطور که قبلاً اشاره کردم – مطالعات بالینی نشان داده است که SAP یک ضد جوش قوی است و قابل مقایسه با بنزوئیل پراکسید، آداپالن (رتینوئید) و آنتی‌بیوتیک‌ها بدون عوارض جانبی است.

در حقیقت میزان تحریک پوستی آن بسیار کم است و می‌توان گفت اصلا وجود ندارد (منبع یک، دو، سه)

نحوه استفاده از این ضد جوش قوی

از آنجا که سدیم اسکوربیل فسفات به pH وابسته است (درباره مواد وابسته با PH در این پست بخوانید)، بسیار مهم است که از آن پس از لایه‌بردارهای شیمیایی یا سرم با pH پایین استفاده کنید. برای اینکه بفهمید در کدام مرحله از روتین مراقبت پوستی‌تان باید محصولات حاوی این ماده را استفاده کنید در ادامه یک لیست نمونه آورده شده است:

  1. استفاده از پاک‌کننده‌های روغنی ( cleansing oils ).
  2. شوینده ملایم با pH متعادل (دارای PH 5.5 یا پایین‌تر – درباره اهمیت PH در محصولات پوستی در این پست بخوانید)
  3. سرم یا تونر با pH پایین. بعد از این مرحله ۲۰ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید.
  4. محصولات حاوی BHA. بعد از این مرحله ۲۰ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید.
  5. محصولات حاوی AHA (گلیکولیک اسید، لاکتیک اسید، مندلیک اسید) بعد از این مرحله ۲۰ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید.
  6. * ویتامین C (SAP) *
  7. محصولات حاوی رتینوئیدها (ترتینوئین [Retin-A] ، رتینول)
  8. درمان‌های ضدلک یا سایر مواد فعال (به عنوان مثال بنزوئیل پراکسید، آزلئیک اسید).
  9. مرطوب‌کننده‌ها
  10. محصولات Occlusive یا پوشاننده (مانند وازلین، آکوافور – در این پست درباره Occlusiveها بیشتر بخوانید )

درواقع ترکیبات ضد آکنه زیادی وجود دارند اما قطعا گل سرسبدشان سدیم اسکوربیل فسفات است، چون باعث تحریک پوست نمی‌شود و در عین حال تمام فواید ویتامین سی را برای پوست دارد. آیا شما تابحال تجربه استفاده از یک ضد جوش قوی و موثر را داشته‌اید؟ تجربیات ارزشمندتان را در قسمت نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید 🙂


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : simpleskincarescience