در مقاله قبل از دیدگاه علمی نتیجه چند تحقیق را درمورد موثرترین ماده در بهترین آبرسان ها مورد بررسی قرار دادیم. نتیجه مطالعات علمی نشان می‌دهد که مولکول اسید هیالورونیک، بهترین آبرسان و یک ماده هومکتانت یا جذب‌کننده رطوبت است و برای موثر بودن در محصولات مراقبت پوستی باید دارای وزن مولکولی مناسب باشد. شیمی‌دانان صنعت آرایشی و بهداشتی برای اثربخش بودن ترکیبات مختلف هیالورونیک اسید، از چندین نوع از این مولکول در وزن‌های مولکولی مختلف استفاده می‌کنند. بنابراین برای آگاهی از کیفیت محصول مورد نظرتان قبل از اینکه از آن استفاده کنید، می‌توانید لیست مواد تشکیل‌دهنده آن را بررسی کنید و از وجود تعداد انواع مولکول‌های هیالورونیک اسید در آن محصول آگاه شوید. هر چه تعداد این ترکیبات بیشتر باشد اثربخشی آن نیز افزایش خواهد یافت. در این مقاله به نقد و بررسی یک تونر آبرسان از برند ژاپنی هادالبو (Hada Labo) خواهیم پرداخت که دارای سه نوع مولکول هیالورونیک اسید است. در عنوان این محصول از عبارت لوسیون استفاده شده است. درواقع شرکت‌های مختلف از عنوان‌های متفاوتی برای تونرها استفاده می‌کنند. برخی آن را تونر، برخی لوسیون و برخی نیز از عبارت ” نرم‌کننده (softener)” استفاده می‌کنند.

آبرسان هادالبو

مواد تشکیل‌دهنده و فواید تونر آبرسان اسید هیالورونیک هادالبو Hada Labo

لیست مواد تشکیل‌دهنده لوسیون آبرسان هادالبو به شرح زیر است:

Water, Butylene Glycol, Glycerin, Disodium Succinate, Hydrolyzed Hyaluronic Acid,Hydroxyethycellulose, Methylparaben, PPG-10 Methyl Glucose Ether, Sodium Acetylated Hyaluronate, Sodium Hyaluronate, Succinic Acid

لیست مواد تشکیل‌دهنده این محصول نشان می‌دهد که این محصول فاقد هرگونه عصاره ، الکل‌های چرب ، الکل‌های دناتوره، مواد معطر، مواد رنگی و تقریباً هر چیز غیرضروری که به طور بالقوه می‌تواند پوست را تحریک یا باعث ایجاد جوش شود، است.

به دلیل همین فرمولاسیون ساده است که می‌توان آن را تقریباً به همه افرادی که نیاز به رطوبت اضافی در برنامه‌های مراقبت از پوست خود دارند، توصیه کرد. به عبارت دیگر، فرمول مینیمالیستی آن حتی برای افراد مستعد آکنه یا افراد دارای پوست حساس نیز کارایی دارد. در حقیقت ،  بررسی‌های انجام شده در سایت COSDNA (سایت آنالیز مواد آرایشی و مراقبت پوست) نشان می‌دهد که این محصول هیچ ماده حساسیت زا یا تحریک‌کننده ای ندارد و فقط دارای یک ماده مسدود‌کننده احتمالی منافذ (“بوتیلن گلیکول (butylene glycol )”) است که به هر حال در مقیاس ۱ از ۵  کمدوژنیک (ماده‌ای که تمایل به ایجاد آکنه از طریق بستن منافذ پوست دارد) بودن، رتبه‌بندی می‌شود.

 

لیست بهترین آبرسان

 

علاوه بر این، این محصول دارای  PH  برابر ۵  است که کاملاً با PH طبیعی پوست سازگار است (اPH طبیعی پوست به طور متوسط ۴.۷ است). نکته بسیار مهم این است که PH پوست را در حدود ۴.۵-۵.۵ حفظ کنید تا اطمینان حاصل شود که سلامت و مقاومت کلی آن در برابر مبارزه با عوامل بیماری‌زا و پیشگیری از بیماری‌های پوستی مانند درماتیت سبورئیک یا آکنه محفوظ است.

با تمام آنچه گفته شد، این محصول ژاپنی به عنوان یک مرطوب‌کننده حاوی مواد هومکتانت بسیار موثر در نظر گرفته می‌شود. اگر نمی‌دانید که چه موادی مرطوب‌کننده هستند، اجازه دهید سریع ۳ نوع مختلف مرطوب‌کننده و نحوه کار آنها را تحلیل و بررسی کنیم.

  1. ترکیبات نرم‌کننده (Emollients)

روغن و موم را در نظر بگیرید. این مواد نوعی نرم‌کننده محسوب می‌شوند. درواقع خاصیت این مواد در این است که  در پیوندهای شکسته پروتئین پوست، یا به عبارت ساده‌تر، در شکاف‌های خشک سطح پوست فرو می‌روند تا آن را انعطاف‌پذیرتر کنند.

نرم کننده‌ها در واقع توانایی و قابلیت آبرسانی به پوست را ندارند. در عوض، می‌توانید آن‌ها را به مثابه عصاهایی بدانید که پوست از آنها کمک می‌گیرد، در حالی که رطوبت و آب کافی برای ایجاد انعطاف‌پذیری مناسب خود را ندارد. به همین دلیل است که وقتی موادی مانند روغن را روی پوست خود قرار می‌دهید ، احساس “کشیدگی” پوست فوراً از بین می‌رود.

  1. ترکیبات پوشاننده (Occlusives‌)

مواردی مانند وازلین یا آکوافور (aquaphor)، برخلاف ترکیبات نرم‌کننده،  اصلاً در پوست فرو نمی‌روند. بلکه فقط روی سطح پوست قرار می‌گیرند و درواقع یک سطح نازک روی آن تشکیل می‌دهند که از تبخیر آب از اپیدرم جلوگیری می‌کند. این مشکل با عنوان اصطلاح تبخیر نامحسوس آب از اپیدرم (transepidermal water loss ) یا به اختصار TEWL شناخته می‌شود، در این فرایند پوست محتوای آب خود را از دست می‌دهد. مرطوب نگه داشتن پوست در واقع حفظ سطح آب در سطوح مختلف آن است. هرچه پوست آب بیشتری از طریق تبخیر از دست بدهد، خشک‌تر می‌شود.

  1. ترکیبات هومکتانت (Humectants)؛ آنچه که تونر آبرسان هیالورونیک اسید Hado Labo از آن ساخته شده است.

این ترکیبات نیز از تبخیر نامحسوس آب از اپیدرم (TEWL) جلوگیری می‌کنند، اما به روشی متفاوت از ترکیبات  Occlusive . ترکیبات هومکتانت به جای ایجاد یک لایه خارجی روی سطح پوست برای جلوگیری از خروج آب، مولکول‌های آب را درون خود به دام می‌اندازند. این ترکیبات، مولکول‌های آب موردنیاز خود را  از محیط و لایه‌های عمیق‌تر پوست (dermis ) می‌گیرند.

و این همان کاری است که لوسیون اسید هیالورونیک Hada Labo در درجه اول انجام می‌دهد! با کاهش سرعت تبخیر آب از سطح پوست، پوست را هیدراته نگه می‌دارد و این کار را بسیار خوب انجام می‌دهد زیرا حاوی ۴ ماده مرطوب‌کننده‌ی هومکتانت بسیار قدرتمند است: گلیسیرین، اسید هیالورونیک هیدرولیز شده، سدیم هیالورونات استیل شده و سدیم هیالورونات.

همه اسید هیالورونیک‌های موجود در این محصول دارای وزن مولکولی متفاوتی هستند و این موضوع باعث می‌شود که این مواد بتوانند به راحتی پوست را بشکافند و در پوست نفوذ کنند. اگر شکافتن پوست به نظرتان ترسناک یا نگران‌کننده است، نگران نباشید!  اسید هیالورونیک بخشی طبیعی از پوست انسان است. در حقیقت، این ماده در درجه اول به پوست حجم می‌دهد و از افتادگی آن جلوگیری می‌کند. این یکی از دلایلی است که ا اغلب می‌شنوید که اسید هیالورونیک یک “اثر چاق‌کننده صورت” ایجاد می‌کند و ظاهر چین و چروک و زخم‌های کم‌عمق ( اسکارهای پوستی) را کاهش می‌دهد.

مانند کلاژن (پروتئین ساختاری که مانع از پیری پوست می‌شود)، تولید اسید هیالورونیک نیز با افزایش سن، کاهش می‌یابد. خوشبختانه برای ما، استفاده از آن به طور موضعی اثرات مشابهی را ایجاد می‌کند و به پوست اجازه می‌دهد تا رطوبت را به طور موثرتری در خود نگه دارد.

و در آخر اینکه، اسید هیالورونیک به طور قابل توجهی سرعت و پیشرفت روند بهبود زخم را افزایش می‌دهد. در واقع به همین دلیل است که استفاده از لوسیون اسید هیالورونیک Hada Labo درست بعد از درمارولینگ (فرآیندی که در آن با استفاده از وسیله‌ای که دارای صدها سوزن کوچک است، در پوست زخم‌های بسیار کوچک ایجاد می‌شود) بسیار مفید است.

به هر حال، توجه داشته باشید که من از لوسیون اسید هیالورونیک Hada Labo برای سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم استفاده می‌کنم.  طبق تجربه من، ابتدا زمان بهبودی بعد از درمارولینگ ۴ تا ۵ روز طول می‌کشید، اما از زمان استفاده این محصول در برنامه مراقبت پوستی من، این زمان بهبودی به حدود ۲ یا ۳ روز کاهش یافته است.

به طور خلاصه، لوسیون اسید هیالورونیک Hada Labo یک مرطوب‌کننده حاوی مواد هومکتانت بسیار موثر است و دارای  گلیسیرین و سه نوع مولکول اسید هیالورونیک با وزن‌های مولکولی متفاوت است که پوست را فوق‌العاده آبرسانی کرده و روند ترمیم زخم را بهبود می‌دهد.

استفاده از مواد مرطوب‌کننده‌ی هومکتانت در آب و هوای زمستانی یا خشک

برخی از افراد تصور می‌کنند که اسید هیالورونیک فقط در محیط‌هایی با سطح رطوبت بالای ۶۵٪ بهینه عمل می‌کند. این طرز تفکر شایستگی علمی زیادی ندارد زیرا اسید هیالورونیک با برداشت آب از لایه‌های عمیقتر پوست (dermis) نیز کار می‌کند، که می‌توان آن را به عنوان یک مخزن بی پایان آب تصور کرد.

البته، مگر اینکه در بیابانی گم شده و یا در جزیره‌ای گیر افتاده باشید و از شدت کمبود آب، دچار کمبود شدید آب شده باشید. اما با توجه به اینکه این مطلب را می‌خوانید، من به شدت تردید دارم که این مورد درست باشد!

با این حال، اگر هنوز در استفاده از مواد هومکتانت در آب و هوای خشک تردید یا نگاه بدبینانه دارید، همیشه می‌توانید با استفاده از google یا برنامه‌های موبایل خود، سطح رطوبت مکان مورد نظر خود را بررسی کنید.

در جایی که من زندگی می‌کنم رطوبت محیط به طور مداوم در طول روز در حدود کمتر از ۷۰ نوسان می‌کند. در حقیقت، وقتی این مطلب را می‌نویسم، میزان رطوبت محیط فقط ۱۴٪ است! با این حال، در طول شب تقریباً همیشه از حد آستانه ۶۵٪ -۷۰٪ نیز بالاتر می‌رود. بنابراین اگر روی این نکته حساس هستید می‌توانید با توجه به نوسان رطوبت مکان زندگی خود و زمان‌های مختلف در شبانه روز از ترکیبات هومکتانت استفاده کنید.

حسی که تونر آبرسان هیالورونیک اسید هادالبو روی پوست ایجاد می‌کند

این محصول از لحاظ بافت ظاهری، فقط کمی غلیظ‌تر از آب است و با کمترین تلاش به راحتی در سطح پوست پخش می‌شود. با توجه به حجم محصول (۵.۷ اونس یا ۱۷۰ میلیلیتر) و بافتی که دارد، حتی اگر سخاوتمندانه از این محصول استفاده کنید مدت زمان طولانی برایتان خواهد ماند.

این محصول روی پوست مات شده و واقعاً روی پوست احساس نمی‌شود. فقط کمی احساس چسبندگی دارد، اما این موضوع  فقط در صورتی قابل توجه است که خیلی به آن توجه کنید.

 

آبرسان ژاپنی

 

نحوه استفاده از تونر آبرسان

نکته مهم در استفاده از تونر آبرسان این است که این محصول را بعد از پاک کننده‌ها و شوینده‌ها و لایه‌بردارهای شیمیایی (اگر از آنها استفاده می‌کنید) و قبل از سایر سرم‌ها و کرم‌ها استفاده کنید. در زیر به یک برنامه معمول برای ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست اشاره شده است که به شما کمک می‌کند منظور من را بهتر درک کنید. احتمالا خیلی از شما که این مقاله را می‌خوانید همه این مراحل را انجام نخواهید داد، اما لیست ارائه شده برای این است که محصول مورد نظر خود را درست استفاده کنید.

  1. پاک‌کننده روغنی (Clensing oil)
  2. پاک‌کننده ملایم با pH متعادل
  3. سرم‌های دارای pH پایین
  4. لایه‌بردارهای شیمیایی (ابتدا لایه‌بردارهای BHA و سپس AHA).
  5. رتینوئیدها
  6. در اینجا از تونر آبرسان یا لوسیون اسید هیالورونیک Hada Labo استفاده کنید.
  7. اسنس‌ها
  8. سرم‌ها
  9. آمپول‌ها
  10. امولسیون
  11. مرطوب‌کننده ، کرم
  12. روغن صورت
  13. کرم‌های شب در شب و کرم‌های ضد آفتاب در روز
  14. کرم‌های حاوی ترکیبات پوشاننده (Occlusives‌)

در این مقاله به تحلیل و بررسی یک تونر دارای فرمولاسیون ساده و پایه‌ای و متعادل‌کننده PH پوست و مناسب برای انواع پوست که حاوی چهار ماده هومکتانت شامل گلیسیرین و ۳ نوع اسید هیالورونیک با وزن‌های مولکولی مختلف پرداختیم. در زیر خلاصه‌ای از مطالب گفته شده آورده شده است.

مزایای استفاده از این تونر:

بهبود سریع‌تر زخم‌ها، حجم‌دهنده پوست و پرکننده نسبی چین و چروک‌ها، آبرسانی بسیار موثر از طریق ترکیبات هومکتانت یا جاذب رطوبت.

حس این محصول بر روی پوست:

کمی غلیظ‌تر از آب است و خیلی راحت پخش می‌شود. نمای نهایی این محصول روی پوست مات است، و روی پوست به صورت قابل توجه حس نمی‌شود.

قیمت:

با توجه به کیفیت و حجم محصول دارای قیمت بسیار مناسبی (قیمت در آمازون) است.

آیا شما هم تاکنون از محصولات حاوی نرکیبات هومکتانت استفاده کرده‌اید؟ این ترکیبات نه‌تنها برای آبرسانی بلکه برای ترمیم زخم‌ها از جمله زخم‌هایی که در اثر اعمال کلینیکی  جوانسازی پوست نیز موثر هستند. بنابراین اگر کسی را می‌شناسید که از خشکی پوست رنج میبرد یا در استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی زیاده‌روی کرده یا به تازگی اعمال کلینیکی جوانسازی پوست انجام داده این مقاله را با او به اشتراک بگذارید!


 

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: simpleskincarescience