ممکن است از خود بپرسید: سرم ویتامین سی چه فایده‌ای دارد؟ چرا باید در روتین مراقبت پوستم این محصول را داشته باشم و هنگام بررسی ترکیبات تشکیل‌دهنده سرم ویتامین سی به چه نکاتی باید توجه کنم؟

اگر ماده‌ای برای مراقبت از پوست وجود داشته باشد که به تنهایی “پوستی درخشان” به شما بدهد، آن ماده اسید اسکوربیک (ascorbic acid) است. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که این ماده باعث ایجاد یک اثر روشن‌کنندگی قابل توجه بر روی پوست می‌شود.
و اما این فقط نوک کوه یخ است! مطالعات متعدد in vivo نشان داده است که این ماده اثرات ضد چروک قوی‌ای دارد و این اثر، احتمالاً به دلیل توانایی آن در افزایش مستقیم تولید کلاژن است. کلاژن اصلی‌ترین پروتئین ساختاری است که در بافت پیوندی در سراسر بدن یافت می‌شود. کلاژن همان چیزی است که پوست شما را زیبا و سفت نشان می‌دهد.
توجه: مزایای افزایش کلاژن اسید اسکوربیک این ماده را به یک مکمل مناسب برای درمان اسکار آکنه آتروفیک تبدیل کرده است.
متأسفانه، کلاژن با افزایش سن کاهش می‌یابد (به طور دقیق پس از ۲۰ سالگی، هر سال حدود یک درصد). اسید اسکوربیک جدا از افزایش تولید کلاژن، منجر به صاف شدن پوست، کاهش زبری پوست و افزایش رطوبت لایه شاخی می‌شود و درمانی موثر برای هایپرپیگمنتیشن یا ناهموار بودن رنگ پوست است و نهایتا با خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی، آسیب اشعه ماوراءبنفش را کاهش داده و اثر ضد آفتاب را افزایش می‌دهد.

واقعیت جالب: ویتامین سی فراوان‌ترین آنتی‌اکسیدان در پوست انسان است!

با این اوصاف، امروزه سرم‌های ویتامین سی زیادی در بازار وجود دارد که به دلایل مختلف از جمله فرمولاسیون ضعیف، فرم‌های غیر موثر ویتامین C و مهمتر از همه: سطح PH نادرست، هیچ کاری برای پوست انجام نمی‌‌دهند.
اگر می‌خواهید از تمام مزایای شگفت‌انگیز اسید اسکوربیک که در بالا ذکر کردم بهره‌مند شوید، باید بدانید که این محلول برای نفوذ موثر، باید PH زیر ۳.۵ داشته باشد. اگر نمی‌دانید PH چیست یا چرا در زمینه مراقبت از پوست مهم است، به راهنمای ما مراجعه کنید: “ پی اچ پوست ؛ چرا لازم است در این باره اطلاعات دقیق داشته باشیم؟
در ادامه نگاهی به ۶ سرم ویتامین سی برتر خواهیم داشت. همه این سرم‌ها درمورد فرمولاسیون می شود ، رویکردی مبتنی بر مدرک را در پیش گرفته‌اند!

۱. سرم ویتامین سی SkinCeuticals C E Ferulic

مشاهده قیمت در آمازون

سرم ویتامین سی

لیست کامل مواد تشکیل‌دهنده (ingredient list):

Aqua / Water / Eau, Ethoxydiglycol, ۱۵% Ascorbic Acid, Glycerin, Propylene Glycol, Laureth-23, Phenoxyethanol, Tocopherol, Triethanolamine, Ferulic acid, Panthenol, Sodium Hyaluronate

pH  این محصول ۲.۵ – ۳ است.

اولین مورد این لیست از لحاظ قیمت یک سرم ویتامین C بسیار گران است. اما نگران نباشید، در این مقاله محصولات مقرون به صرفه‌تری نیز معرفی شده است.
اما دلیل قیمت بالای این محصول چیست؟ دو دلیل دارد: اولاً، SkinCeuticals در مورد به حداکثر رساندن تأثیر ویتامین C واقعاً تکالیف خود را درست انجام داده است. فرمول این محصول شامل مواردی است که بسیاری از افراد مسلط به مسائل مراقبت از پوست از آن با عنوان “تثلیث مقدس” یاد می‌کنند!
به عبارت دیگر، این محصول دارای ۱۵٪ ویتامین سی (اسید اسکوربیک) ، ۱٪ ویتامین E (توکوفرول) و ۰.۵٪ اسید فرولیک است. تحقیقات نشان داده است که ترکیب این سه ماده در سرم ویتامین سی اثر فوق العاده‌ای ایجاد می‌کند. در ادامه یک نقل قول از یک مقاله تحقیقاتی آورده شده است:

“ترکیبی از ۰.۵٪ اسید فرولیک (یک آنتی اکسیدان قوی با منشأ گیاهی) با ۱۵٪ ویتامین. C و ۱٪ ویتامین. E می‌تواند اثر ویتامین سی را تا هشت برابر افزایش دهد. ” (منبع )

بنابراین ترکیب ویتامین C (اسید اسکوربیک) با اسید فرولیک و توکوفرول، ویتامین C را هشت برابر موثرتر می‌کند!

تا اینجا به دلیل اول گران بودن این محصول اشاره کردیم. دلیل دیگری که این سرم ویتامین C را فوق‌العاده می‌کند این است که فاقد هرگونه مواد تغذیه‌کننده قارچ‌های پوست است. نکته مهم این است که بیماری‌های پوستی مانند آکنه در بزرگسالان، اگزما، درماتیت سبورئیک، پسوریازیس، شوره سر، قارچ رنگی بدن (tinea versicolor) و … توسط یک قارچ بزرگ به نام مالاسزیا که روی پوست زندگی می‌کند، تشدید می‎شود.
در اینجا به جزئیات زیادی نمی‌پردازم، اما SkinCeuticals فاقد روغن، اسیدهای چرب، استرها و پلی‌سوربات‌ها است، به این معنی که اگر سابقه بیماری‌های پوستی را که در بالا ذکر کردم داشته باشید، می‌توانید از این سرم استفاده کنید بدون اینکه نگران بدتر شدن علائم خود باشید.

۲.سرم ویتامین سی Dr. Brenner

رقیب Skinceuticals ، سرم ویتامین سی Dr. Brenner است که تقریبا تمام مزایای آن را دارد اما با قیمت بسیار کم‌تر! به عبارت دیگر این سرم دارای ترکیب ویتامین C ، E و اسید فرولیک است و برای مشکلات پوستی ذکر شده نیز نیز به همان اندازه ایمن است!

قیمت در آمازون

بهترین سرم ویتامین سی

لیست کامل مواد تشکیل‌دهنده:

Water, Ethoxydiglycol, L-Ascorbic Acid (Vitamin C), Propylene Glycol, Glycerin, Laureth-23, Tocopherol (Vitamin E), Sodium Hyaluronate (Hyaluronic Acid ), Ferulic Acid, Panthenol, Triethanolamine, Phenoxyethanol

pH این محصول برابر با ۳.۲ است.

۳. سرم ویتامین سی NuFountain C20 + Ferulic

قیمت در آمازون

بهترین سرم ویتامین سی

لیست کامل مواد تشکیل‌دهنده:

Purified Water, ۲۰% L-Ascorbic Acid, Ethoxydiglycol, DL- Panthenol, Glycerin, Magnesium Sulfate, Ferulic Acid, Sodium Hyaluronate, Sodium PCA, Phenoxyethanol, Caprylyl Glycol, Sorbic Acid

pH این محصول: ۲.۵ – ۳

بر خلاف SkinCeuticals و Dr. Brenner ، این محصول فاقد ترکیب جادویی افزایش تاثیر اسید آسکوربیک است و فقط حاوی اسید فرولیک است که محافظت ویتامین C در برابر نور را افزایش می‌دهد. (منبع ۱ و ۲) به این معنی که ترکیب این دو ماده بیشتر از وقتی که فقط ویتامین سی وجود دارد، از پوست شما در برابر آسیب‌های خورشید محافظت می‌کند. با در نظر گرفتن این نکته که ۸۰٪ پیری پوست به اشعه ماورا بنفش نسبت داده می‌شود، اگر نگرانی اصلی شما استفاده از محصولات ضد‌پیری باشد این خبر خیلی خوبی است!
نکته کاربردی ۱ : سرم ویتامین C خود را قبل از ضد آفتاب بزنید! این کار اثر ضد آفتاب را افزایش می‌دهد. از لحاظ فرمولاسیون، اسید اسکوربیک یک ماده کاملاً بدقلق است. با تماس با نور به سرعت تجزیه می‌شود (معمولاً طی یک تا سه ماه). در واقع وقتی مایعات شروع به رنگی شدن می‌کنند نشانه‌ی بدی است، مانند آنچه در تصویر زیر می‌بینید:

اکسید شدن ویتامین سی
به رنگ آن دقت کنید! این رنگ ویتامین C است که تازه شروع به تجزیه شدن کرده است. ویتامین C تازه (اسید اسکوربیک) همیشه شفاف است.
نکته کاربردی ۲: ماندگاری سرم ویتامین C را با بسته‌بندی در فویل افزایش دهید! این باعث می‌شود بطری ضد نور باشد و راهی ساده برای محافظت از مواد حساس به نور است.

نگهداری ویتامین سی
۴. سرم  Timeless Vitamin C Serum With E + Ferulic Acid

بهترین سرم ویتامین سی

لیست کامل مواد تشکیل‌دهنده:

Water, Ethoxydiglycol, ۲۰% L-Ascorbic Acid, Propylene Glycol, Alpha Tocopherol, Polysorbate 80, Panthenol, Ferulic Acid, Sodium Hyaluronate, Benzylalcohol, Dehydroacetic Acid, Fragrance

pH این محصول برابر ۲.۴ است.

بسیاری سرم ویتامین سی Timeless را نسخه ارزان‌تر محصولات گران قیمت SkinCeuticals می‌دانند. شاید متوجه شده باشید که این محصول هم شامل ترکیبات سه‌گانه افزایش تاثیر ویتامین سی است (اسید اسکوربیک ، اسید فرولیک و ویتامین E).
اما این سرم برای همه مناسب نیست. این محصول حاوی پلی سوربات ۸۰ است که قارچ مالاسزیا که مقصر بسیاری از مشکلات پوستی است را تغذیه می‌کند. این به طور بالقوه خبر بدی برای افراد مبتلا به آکنه، اگزما، درماتیت سبورئیک و … است.

۵. سرم ویتامین سی Paula’s Choice C15 Super Booster

قیمت در آمازون

سرم ویتامین سی

لیست کامل مواد تشکیل‌دهنده:

Water, Ascorbic Acid (vitamin C/antioxidant), Ethoxydiglycol (hydration), PPG-26 Buteth-26 (texture-enhancing), PEG-40 Hydrogenated Castor Oil (texture-enhancing), Tocopherol (vitamin E/antioxidant), Ferulic Acid (antioxidant), Sodium Hyaluronate (hydration/skin replenishing), Acetyl Octapeptide-3 (skin-restoring), Glycerin (hydration/skin replenishing), Panthenol (skin replenishing), Sodium Metabisulfite (stabilizer/antioxidant), Triethanolamine (pH adjuster), Phenoxyethanol (preservative).

pH این محصول برابر ۳.۰ است.

سرم ترکیبی دیگر ویتامین C ، ویتامین E و اسید فرولیک. این گزینه عالی دیگری برای کسانی است که به قارچ مالاسزیا حساس یا به طور کلی مستعد آکنه نیستند، زیرا حاوی روغن کرچک هیدروژنه (PEG-40 Hydrogenated Castor Oil )است. ماده‌ای که ممکن است برای برخی از افراد باعث انسداد منافذ شود.
در مورد تازه بودن و اکسیداسیون ویتامین سی، درباره برند Paula’s Choice، نگرانی‌های کمتری وجود دارد، زیرا از یک بطری که قابلیت محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش را دارد و یک سیستم قطره‌چکانی نفوذناپذیر نسبت به هوا استفاده کرده است..
علاوه بر این، در این محصول دو ماده دیگر ترمیم‌کننده پوست (به عنوان مثال هیالورونات سدیم که نوعی هیالورونیک اسید است ( درباره خواص هیالورونیک اسید در این پست بخوانید) و پانتنول) و یک پپتید مصنوعی (استیل اکتاپپتید -۳) نیز وجود دارد که می‌توانند به بهبود چین و چروک‌ها کمک کنند.
نکته پایانی: سرم Paula’s Choice کمی گرانتر از سرم ویتامین سی Timeless است، دارای ترکیب سه‌گانه‌ی افزایش تاثیر ویتامین سی (ویتامین های C ، E و اسید فرولیک) نیز است، تازه بودن و اکسید نشدن را تضمین کرده است، اما ممکن است امن‌ترین انتخاب برای حساسیت یا به خصوص برای انواع پوست مستعد به آکنه نباشد.

۶. دو سرم ویتامین سی OST C20 و OST C21.5

این قسمت مربوط به دو سرم متفاوت از یک برند است. مواد تشکیل‌دهنده مربوطه به هر یک از آن ها در زیر آورده شده است.

سرم ویتامین سی خوب

OST C20 (لیست کامل مواد تشکیل‌دهنده):

Water, Ascorbic Acid, Ethanol, Sodium Lactate, Butylene Glycol, Glucose, Camellia Sinensis Leaf Extract, Rosa Davurica Bud Extract, Carthamus Tinctorius Flower Extract, PEG-60 Hydrogenated Castor Oil, Sodium Hyaluronate, Bis-PEG-18, Methyl Ether Dimethyl Silane, Diethoxyethyl Succinate, Ammonium Acryloyldimethyltaurate/VP Copolymer, Xanthan, PEG-180, Gluconolactone, Beta-Glucan, Citrus Aurantium Dulcis Oil, Zinc PCA, Panthenol, Niacinamide, Glycerin, Tocopherol Acetate, Lecithin, Caprylic/Capric Triglyceride, Ubiquinone, Diisopropyl Adipate, Phenoxyethanol, Methylparaben

pH این محصول برابر ۲.۵ – ۳ است.

OST C21 (لیست کامل مواد تشکیل‌دهنده):

Hippophae Rhamnoides Water, Ascorbic Acid, Sodium Lactate, 1,2-Hexanediol, Sodium Hyaluronate, Panthenol, Cassia Obtusifolia Seed Extract, Allantoin, Xanthan Gum, Ethyl Hexanediol

pH این محصول برابر ۲.۵ – ۳ است.

هر دوی آن‌ها با PH مناسب فرموله شده‌اند اما هر کدام از آن‌ها ضعف‌های خود را دارند، به همین دلیل در آخر لیست آورده شده‌اند. ابتدا از OST C20 شروع می‌کنیم.
درست اول بسم ا… می‌بینیم که الکل (ethanol) در جایگاه بسیار بالایی از لیست مواد تشکیل‌دهنده قرار دارد. الکل دناتوره (Denatured alcohol) اصلا ماده خوبی برای استفاده روی پوست نیست. بله، به ایجاد نمای نهایی (finishing) بهتر روی پوست کمک و به عنوان ماده چربیزدا عمل می‌کند، اما به تدریج به خشک شدن پوست منجر می‌شود.
اسید اسکوربیک به دلیل داشتن pH ذاتی پایین (که برای عملکرد مناسب خود به این PH نیاز دارد) می‌تواند به خودی خود کمی برای پوست تحریک‌کننده باشد.
اشکال دوم این فرمولاسیون این است که مانند سرم ویتامین سی Paula’s Choice دارای روغن کرچک هیدروژنه است. بنابراین باز هم اشاره می‌کنم، اگر به خصوص مستعد آکنه هستید یا حساسیت به قارچ مالاسزیا دارید، از این ماده اجتناب کنید. در فرمول روغن لیموشیرین (Citrus Aurantium Dulcis Oil) نیز وجود دارد و روغن مرکبات می‌تواند حساس‌کننده پوست باشد.
و نهایتا به این حقیقت اشاره داریم که این فرمولاسیون از استات توکوفرول (tocopherol acetate ) به جای توکوفرول (tocopherol) به عنوان منبع ویتامین E خود استفاده کرده است. چرا این بد است؟ زیرا شواهدی وجود دارد که استات توکوفرول در واقع ممکن است سرطانی شدن سلول‌ها در اثر پرتوها (photocarcinogenesis) را تسریع کند! (منبع) و این دقیقاً برعکس کاری است که ما می‌خواهیم انجام دهد! یعنی می‌خواهیم از آسیب‌های خورشید برای ایجاد سرطان پوست محافظت کنیم!
بله، نکات خوبی نیز در مورد این سرم وجود دارد. به عنوان مثال، شامل یوبیکینون (ubiquinone)، پانتنول (panthenol)، سدیم هیالورونات (sodium hyaluronate)، گلوکونولاکتون (gluconolactone)، نیاسینامید (niacinamide)، بتاگلوکان (beta-glucan) و … است که همه مواد بسیار عالی برای سلامت پوست هستند. اما به نظرم این‌ها به دلایلی که در بالا گفتم جذابیت خود را از دست می‌دهند.
و اما در مورد OST C21.5 – این سرم برای پوست‌های حساس عالی است. در بین ترکیبات ان ماده‌ای نیست که بتواند حساسیت ایجاد کند یا باعث ایجاد جوش شود. مانند سرم ویتامین سی Nufountain C20 + Ferulic ، از نظر آکنه ، قارچ مالاسزیا و به ویژه پوست‌های حساس صد در صد ایمن است.
همچنین دارای سه ماده شگفت‌انگیز ترمیم‌کننده پوست (به عنوان مثال هیالورونات سدیم ، پانتنول و آلانتوئین) است. نکته منفی این فرمولاسیون در این است که ویتامین E یا اسید فرولیک در آن وجود ندارد. این بدان معناست که قابلیت محافظت آن در برابر نور، کمتر است.

جمع‌بندی

اگر از لحاظ مالی مشکلی با قیمت SkinCeuticals ندارید از این سرم استفاده کنید. این محصول دارای ویتامین E و اسید فرولیک است که باعث افزایش هشت برابری اثر ویتامین C می‌شود و برای انواع پوست بسیار مناسب است. البته می‌توانید رقیب مقرون‌ به‌صرفه SkinCeuticals یعنی سرم ویتامین C دکتر Brenner را نیز تهیه کنید! این سرم نیز شامل سه‌گانه‌ی مهم (ویتامین C ، E و اسید فرولیک) است!

به نظر من با توجه به ویژگی‌ها و محبوبیت سرم ویتامین C دکتر Brenner ، این بهترین گزینه در لیست فوق است.

یکی دیگر از گزینه‌های ارزان قیمت بدون ویتامین E که دارای تاثیر کمتری است Nufountain است! این نیز برای انواع پوست عالی است. گزینه‌ای که از لحاظ تازگی و اکسید نشدن دارای مزیت است سرم Paula’s Choice است که برای انواع پوست مناسب نیست.
سرم ویتامین سی Timeless یکی دیگر از رقبای SkinCeuticals و دکتر برنر است، با این حال pH آن نسبتاً پایین است و می‌تواند باعث تحریک‌ پوست شود. علاوه بر این، در لیست مواد تشکیل‌دهنده آن برخی از مواد غیرفعال دیده می‌شود که برای افرادی که حساسیت به قارچ مالاسازیا دارند یا مستعد آکنه هستند، ایمن نیست.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : simpleskincarescience