شستشوی لباس از کارهای روزمره‌ای است که در مراقبت از لباس‌ها یک مرحله ضروری به شمار می‌رود. شستشوی لباس و خشک کردن آن‌ها و پس از آن تا کردن و مرتب کردن لباس‌ها و قرار دادن همه چیز سر جای خود معمولا وقت زیادی را از شما می‌گیرد و مانع از آن می‌شود که بتوانید به کارهای دیگر بپردازید. اما با ترفندهایی ساده و کاربردی می‌توان زمان لازم برای شستشوی لباس و مراحل بعدی آن را کاهش داد و این زمان را طوری برنامه ریزی کرد که تداخل کمتری با کارهای روزمره شما داشته باشد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بهترین ترفندها و نکات کلیدی شستشوی لباس را به شما آموزش خواهیم داد که با رعایت آن‌ها می‌توانید زمان کمتری را برای شستشوی لباس و مرتب کردن آن‌ها صرف کنید و وقت بیشتری برای کارهای مهم‌تر داشته باشید.

زمان خشک کردن لباس‌ها را با این روش کاهش دهید

بیشتر خانواده‌ها وقت کافی برای خشک کردن لباس‌ها در هوای آزاد و مقابل آفتاب ندارند و ترجیح می‌دهند از خشک کن استفاده کنند تا هرچه زودتر به لباس‌های تمیز و شسته شده خود دسترسی داشته باشند. اما استفاده از خشک کن مشکلات خاص خود را دارد، با فرض این که خشک کن به لباس‌های شما صدمه نزند، باز هم هر بار استفاده از آن به مصرف انرژی زیادی نیاز خواهد داشت و زمان لازم برای کامل کردن این فرآیند هم طولانی و خسته کننده است. اما شما با یک ترفند ساده می‌توانید زمان خشک شدن لباس‌ها را در خشک کن کاهش دهید و نه تنها سریعتر به لباس‌های تمیز و خشک شده خود دسترسی داشته باشید بلکه مصرف برق را نیز تا حد زیادی کاهش دهید.

آسان‌تر کردن شستشوی لباس

این ترفند ساده، استفاده از توپ‌های پشمی مخصوص خشک کن است. با قرار دادن این توپ‌ها در خشک کن همراه با لباس‌های تازه شسته شده، این توپ‌ها رطوبت و آب موجود در لباس‌ها را به سرعت جذب می‌کنند و نه تنها فرآیند خشک شدن لباس‌ها را تسریع می‌کنند بلکه باعث می‌شوند چروک کمتری هم روی لباس‌ها ایجاد شود. حتی می‌توانید یکی دو قطره روغن معطر به این توپ‌ها اضافه کنید تا لباس‌های شما پس از شستشو، خوشبو شوند. این توپ‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم بهداشتی تهیه و استفاده کنید.

تا کردن لباس‌ها را به این روش ساده‌تر کنید

پس از شستشوی لباس و خشک کردن آن‌ها، این لباس‌ها باید تا شده و مرتب و دسته بندی شده به کمد و کشوی لباس‌ها بروند و سر جای خود قرار بگیرند. واضح است که خود لباس‌ها نمی‌توانند این کار را انجام دهند و شما باید پس از تکمیل فرآیندهای شستشوی لباس و خشک شدن و اتو شدن آن‌ها را تا کنید و در کمد قرار دهید. اما تا کردن لباس دردسرهای زیادی دارد و حتی اگر در این کار ماهر و خبره باشید نمی‌توانید همه تاها را هم اندازه درآورید و این احتمال وجود دارد که کمد لباس‌های شما نامرتب به نظر برسد. این مشکل هم یک راه حل ساده دارد و آن استفاده از تاکن لباس است.

آسان‌تر کردن شستشوی لباس

تاکن لباس وسیله‌ای معمولا از جنس پلاستیک است که می‌توانید آن را از فروشگاه‌های مربوط تهیه کنید اما اگر نمی‌خواهید هزینه اضافی برای این کار صرف کنید می‌توانید با یک جعبه مقوایی بزرگ، خودتان تاکن لباس بسازید. برای این کار دو قطعه مقوا به ابعاد ۲۰ در ۳۰ سانتی‌متر و دو قطعه به ابعاد ۲۰ در ۴۰ برش دهید. قطعات بیست در سی سانتی را از طرف عریض‌تر به کمک نوار چسب پنج سانتی‌متری به هم بچسبانید طوری که به راحتی روی هم تا شوند. قطعات ۲۰ در ۴۰ سانتی ‌را نیز از قسمت بالا از دو طرف به یکی از دو قطعه ۲۰ در ۳۰ سانتی متری بچسبانید تا چیزی مانند این تصویر داشته باشید، تاکن مقوایی شما آماده استفاده است.

آسان‌تر کردن شستشوی لباس

سبد شستشوی لباس را به روز کنید

سبد رخت چرک‌ها وسیله‌ای بزرگ و جاگیر است و حتی زمانی که خالی باشد جای زیادی را در آشپرخانه یا اتاق لباسشویی شما می‌گیرد و ظاهر منزل را نامرتب نشان می‌دهد. برای حل این مشکل شما می‌توانید از سبدهای تاشو استفاده کنید. این سبد‌ها طراحی زیبایی دارند و چه زمانی که خالی باشند و چه زمانی که پر شده باشند دکوراسیون منزل شما را به هم نمی‌زنند. سبدهای تاشو خالی را می‌توان تا کرده و در یک گوشه از آشپزخانه قرار داد و به تدریج با اضافه شدن رخت چرک‌ها به آن این سبد پر شده و وقت شستشوی لباس‌ها در ماشین لباسشویی فرا می‌رسد.

آسان‌تر کردن شستشوی لباس

شما می‌توانید برای هر اتاق خواب در منزل یک سبد رخت چرک مخصوص داشته باشید تا به این ترتیب جدا کردن لباس‌های بزرگ‌ترها از بچه‌ها را ساده‌تر انجام دهید. حتما از سبدهایی استفاده کنید که دسته دارند تا حمل کردن آن‌ها ساده‌تر باشد چون با پر شدن این سبدها ممکن است وزن زیادی در آن‌ها جمع شود که در این صورت حمل آن‌ها بدون دسته کار ساده‌ای نخواهد بود و فشار زیادی به عضلات کمر و بازو وارد خواهد کرد.

شستشوی لباس را با ماشین لباسشویی کوتاه‌تر کنید

بیشتر لباس‌هایی که ما به طور روزمره می‌پوشیم زیاد کثیف نمی‌شوند و اگر لکه و کثیفی خاصی روی آن‌ها نباشد (مثل لکه غذا و چربی و چیزهایی مانند این) با یک شستشوی ساده با ماشین لباسشویی کاملا تمیز خواهند شد. پس اگر لباسی دارید که خیلی کثیف شده و نیاز به لکه بری و کارهایی از این دست دارد ابتدا با روش مناسب آن‌ها را لکه بری کنید سپس همراه با لباس‌های دیگر آن‌ها را در ماشین لباسشویی بشویید. ماشین‌های لباسشویی مدل جدید روش‌ها و برنامه‌های مختلفی برای شستشو دارند که کوتاه‌ترین و ساده‌ترین آن‌ها برای این کار مناسب‌تر است و معمولا بیشتر از ده دقیقه طول نمی‌کشد. بنابراین شما نیازی به برنامه‌های شستشوی طولانی و قوی نخواهید داشت و می‌توانید در کمترین زمان لباس‌های خود را تمیز تحویل بگیرید و حتی در چند نوبت لباس‌ها را به صورت جدا و دسته بندی شده بشویید و در مدت کوتاهی تمام لباس‌های خود را شسته شده و تمیز تحویل بگیرید.

آسان‌تر کردن شستشوی لباس

از گم شدن جوراب‌ها به این روش جلوگیری کنید

یکی از مشکلات اساسی خانواده‌ها در مورد شستشوی لباس، گم شدن لباس‌های کوچک مثل جوراب‌ها و لباس‌های زیر است. گاهی ممکن است مجبور باشید ساعت‌ها به نبال لنگه جوراب گم شده خود در ماشین لباسشویی بگردید و در نهایت نیز این جستجو به نتیجه‌ای نخواهد انجامید. یک راه ساده برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، استفاده از کیسه‌های مخصوص شستشوی لباس‌های ظریف، لباس زیر و جوراب است. شما حتما باید یکی از این کیسه‌ها را در منزل خود داشته باشید و یک نوبت از شستشوی لباس را به استفاده از آن اختصاص دهید. با این کار ددیگر نگران گم شدن جوراب‌ها و خراب شدن لباس‌های ظریف و لباس‌های زیر نخواهید بود. البته اگر به مسائل بهداشتی اهمیت می‌دهید بهتر است لباس‌های زیر هر عضو خانواده را جدا در یک کیسه مجزا قرار دهید و در یک کیسه نیز جوراب‌ها را بشویید تا از انتقال بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی جلوگیری شود.

همه کارهای شستشوی لباس را به یک روز موکول نکنید

بیشتر خانواده‌ها یک روز به خصوص را در هفته (معمولا آخر هفته) به شستشوی لباس‌ها اختصاص می‌دهند تا در آغاز هفته جدید لباس‌های تمیز و مرتب برای پوشیدن داشته باشند. اما اگر تعداد لباس‌ها و ملحفه‌ها و منسوجات شستنی بیش از حد باشد ممکن است تمام آخر هفته شما کاملا خراب شود و وقت کافی برای گذراندن با اعضای خانواده و انجام دیگر کارها نداشته باشید. اما اگر این کار را میان روزهای هفته تقسیم بندی کنید زمان لازم برای این کار نیز کاهش خواهد یافت. مثلا شما می‌توانید ملحفه‌ها و منسوجات خواب را در روزهای وسط هفته بشویید و یک روز را هم به لباس‌های ظریف و لباس‌هایی که بای با دست شسته شوند اختصاص دهید. همچنین می‌توانید یک روز را به لباس‌های هر یک از اعضای خانواده اختصاص دهید تا از جمع کردن کارها برای آخر هفته اجتناب کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)