جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
  • هالث
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
  • ۲۰:۲۳
  • 1,626
مسمومیت با پروتئین

مسمومیت با پروتئین چیست و تفاوت آن با مسمومیت پروتئینی چیست؟

مسمومیت با پروتئین یکی از مشکلاتی است که در اثر مصرف بیش از اندازه این ماده مغذی رخ می‌دهد. پروتئین یکی از سه عنصر اصلی غذایی به همراه چربی و کربوهیدرات است. اینها برای عملکرد مناسب بدن ضروری هستند. با این حال، پروتئین زیاد به خصوص بدون چربی یا کربوهیدرات می‌تواند زیان آور باشد. به همین دلیل باید از میزان شیوع بسیاری از رژیم‌های حاوی پروتئین بالا مطلع شوید.

مسمومیت با پروتئین زمانی است که بدن پروتئین بیش از اندازه بدون چربی و کربوهیدرات کافی به مدت طولانی دریافت می‌کند. نام دیگر این حالت گرسنگی خرگوش یا سوء تغذیه گوزن است. این شرایط برای توصیف مصرف کردن پروتئین خیلی زیاد مثل خرگوش بدون مصرف کردن مواد غذایی دیگر، بکار می‌رود. بنابراین اگر چه ممکن است کالری کافی از پروتئین جذب شود اما بدن شما کمبود مواد غذایی دیگر همچون چربی و کربوهیدرات را تجربه خواهد کرد.

کبد و کلیه‌ها نقش مهمی در متابولیسم پروتئین بازی می‌کنند. وقتی مقادیر بیش از اندازه مصرف شود، می‌تواند بدن را در خطر افزایش آمونیاک، اوره و آمینواسیدها در خون، قرار دهد. اگر چه خیلی نادر است اما مسمومیت با پروتئین به دلیل افزایش سطوح این مواد، می‌تواند کشنده باشد.

علائم مسمومیت با پروتئین چیست؟

علائم مسمومیت با پروتئین عبارتند از

  • سردرد
  • تغییر خلق و خو
  • ضعف
  • سرگیجه
  • کاهش فشار خون
  • گرسنگی و تمایل به غذا
  • اسهال
  • ضربان قلب آهسته

علتهای آن چیست؟

بدن شما برای عملکرد عادی نیازمند این مواد است

  • پروتئین
  • کربوهیدرات
  • چربی
  • ویتامین
  • مواد معدنی

اگر هر کدام از اینها بیشتر یا کمتر از نیاز مصرف شود، عملکرد بدن کاهش خواهد یافت. اگر در حال جذب کالری‌های مورد نیاز بدن از یکی از این مواد مغذی باشید، تعادل آنها برای سلامت مطلوب مهم است.

پروتئین زیادی که به عنوان جذب بیش از ۳۵ درصد کالری از پروتئین یا بیش از ۱۷۵ گرم پروتئین برای  یک رژیم غذایی با ۲۰۰۰ کالری تعریف می‌شود. محدوده توزیع قابل قبول مواد مغذی (AMDR)، به عنوان محدوده‌ای تعریف می‌شود که علاوه بر تامین نیازهای بدن از مواد مغذی، خطر ابتلا به بیماری مزمن را نیز کاهش دهد. AMDR در حال حاضر با توجه به توصیه‌های سازمان بهداشت به قرار زیر است:

  • مصرف پروتئین: ۱۰ تا ۳۵ درصد کل کالری‌ها
  • مصرف کربوهیدرات: ۴۵ تا ۶۵ درصد
  • جذب چربی: ۲۰ تا ۳۵ درصد کل کالری‌ها

مصرف بیش از اندازه مواد مغذی مهم خارج از محدوده AMDR ممکن است منجر به افزایش بیماری‌ها مزمن و جذب ناکافی عناصر ضروری باشد.

استثنائاتی برای AMDR در مورد کربوهیدرات ها و چربی‌ها وجود دارد اما برای پروتئین نه. استثنائات رژیم شامل رژیم کتوژنیک، که چربی ماده اصلی رژیم است و رژیم‌های گیاهی که کربوهیدرات بیش از ۶۵ درصد رژیم را می‌سازد. هر کدام از این رژیم‌ها فواید سلامتی دارند.

مصرف پروتئین بیش از ۳۵ درصد توصیه شده همان فواید را به بار نمی‌آورد و می‌تواند منجر به مسمومیت با پروتئین شود.

میزان مجاز توصیه شده در روز

توصیه روزانه برای پروتئین ۰/۸ گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن است. این مقدار ضروری است تا نیازهای پایه بدن برآورده شود.

با این حال توصیه‌ها برای پروتئین مورد نیاز بستگی به نیاز شما متفاوت خواهد بود.

  • قد
  • وزن
  • سطح فعالیت
  • وضعیت سلامتی

پروتئین مورد نیاز بدن به طور معمول از ۱/۲ تا ۲ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است.

چگونه باید آن را درمان کرد

درمان مسمومیت با پروتئین خیلی ساده است. این کار شامل مصرف بیشتر چربی و کربوهیدرات‌ها، و کاهش جذب پروتئین است و ایجاد یک تعادل سالم از مواد مغذی به صورتی که در بالا شرح آن رفت.

کاهش جذب پروتئین نباید به بیش از ۲ گرم به ازای هر کیلوگرم برسد در عین حال شامل یک مقدار متناسبی از چربی‌های سالم در رژیم غذایی است که می‌تواند مسمومیت با پروتئین را درمان کند و موجب افزایش جذب فیبر و تقویت سلامت کلی است. تعادل مهمترین چیز است.

رژیم‌های سرشار از پروتئین چطور؟

اکثر رژیم های غذایی سرشار از پروتئین از جمله اتکینز، کتو و پالئو، جذب بیشتر چربی و جذب کمتر کربوهیدرات را تشویق می‌کنند، بنابراین مسمومیت با پروتئین بعید است.

حذف کردن چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها توصیه نمی‌شود. لازم است که یک رژیم غذایی را که برای شیوه زندگی شما بهتر است، پیدا کنید و مطمئن شوید که نقایص مواد مغذی که وجود دارد باید پر شود.

مسمومیت با پروتئین با مسمومیت پروتئینی چه تفاوتی دارند؟

وقتی علمکرد کلیه دچار نقصان می‌شود و بدن قادر به متابولیسم پروتئین نیست، مسمومیت ممکن است رخ دهد. این با مسمومیت با پروتئین متفاوت است.

مسمومیت با پروتئین به علت مصرف بیش از حد پروتئین بدون کربوهیدرات و چربی متعادل کننده مواد مغذی است. مسمومیت پروتئینی، ایجاد ضایعات متابولیک پروتئینی به علت کلیه‌های کم کار است.

مسمومیت پروتئینی در افرادی با بیماری کلیوی شایع است که پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند تا بدنشان بتواند از آنها استفاده کند.

خلاصه مطالب

در مجموع مسمومیت با پروتئین نادر است. بهرحال به خاطر وجود رژیم‌های با پروتئین بالا، باید از آن آگاه باشید.

اگر شما سوالاتی در مورد اینکه چقدر به هر ماده غذایی نیاز دارید تا نیاز بدن شما تامین شود، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. نیازهای شما بر اساس یک سری عوامل متفاوت خواهد بود.

اگر چه پروتئین برای عملکرد مطلوب ضروری است، چنین چیزی به معنای استفاده بیش از حد از آن نیست به خصوص اگر دیگر مواد مغذی کم شده باشد.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: healthline

۰ ۰ vote
Article Rating
دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

درمان جوش
چگونه برای همیشه جوش و آکنه را ازبین ببریم؟
71
آکنه چیست
رژیم غذایی ضد آکنه؛ مقصر اصلی هورمون‌ها هستند یا رژیم غذایی شما؟
37
ناخن
۳ روغن جادویی برای سلامت ناخن‌ها
88
لوازم آرایشی
بهترین برندهای لوازم آرایشی در ایمالز
43
ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی
ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی هر کدام از چه فیلترهای UV استفاده می‌کنند؟
75
ضد آفتاب
ضد آفتاب خوب را بر اساس چه نکات و ویژگی‌هایی انتخاب کنیم؟
97

مقالات سلامت

بزرگی کبد یا هپاتومگالی
بزرگی کبد یا هپاتومگالی نشانه چه بیماریهایی است و درمانهای خاص آن چیست؟
27
رژیم تنبلی تخمدان
رژیم تنبلی تخمدان؛ آیا با تغییر در رژیم غذایی می‌توان این سندروم را کنترل کرد؟
44
درمان جوش
چگونه برای همیشه جوش و آکنه را ازبین ببریم؟
71
درمان آلرژی با بخور اسانس روغنی
۶ داروی درمان کهیر را بشناسید
45
بیماری آدیسون
بیماری آدیسون چه عللی دارد و چگونه باید با آن مقابله کرد؟
83
ناخن
۳ روغن جادویی برای سلامت ناخن‌ها
88

مقالات آشپزی

کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
196
خشک کردن ریحان
خشک کردن ریحان به چندین روش مختلف برای افراد مبتدی
1,580
کدو سبز شکم پر
کدو سبز شکم پر با رویه پنیری برای میانه تابستان
446
خوراک برنج و مرغ در فر
خوراک برنج و مرغ در فر با ادویه ایتالیایی و طعم عالی
468
سیب زمینی برشته در فر
سیب زمینی برشته در فر با حداقل روغن و سرشار از ادویه
868
طرز تهیه نان خامه ای
طرز تهیه نان خامه ای به صورت حرفه‌ای و با ارائه همه نکات لازم
632

مقالات تغذیه

رژیم تنبلی تخمدان
رژیم تنبلی تخمدان؛ آیا با تغییر در رژیم غذایی می‌توان این سندروم را کنترل کرد؟
44
آکنه چیست
رژیم غذایی ضد آکنه؛ مقصر اصلی هورمون‌ها هستند یا رژیم غذایی شما؟
37
فیبر غذایی
فیبر غذایی چیست و میزان مصرف توصیه شده آن چقدر است؟
66
استرس چیست و از طریق چه منابعی در بدن ایجاد می‌شود؟
119
رژیم غذایی لاغری
رژیم غذایی خود را با دانستن این نکات دقیق، بهتر تنظیم کنید!
105
غذای تاریخ گذشته
۱۲ غذای تاریخ گذشته که هرگز نباید پس از تاریخ انقضا مصرف شوند
119