جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
  • هالث
  • ۹ آبان ۱۳۹۹
  • ۰۱:۲۷
  • 72
ترک شبکه های اجتماعی

ترک شبکه های اجتماعی این ۱۳ مزیت عالی را به دنبال دارد

شبکه‌های اجتماعی بسیار سرگرم کننده و جذاب هستند و نیاز به گفتن نیست که بسیار هم اعتیادآور هستند. در زیر در مورد اینکه ترک شبکه های اجتماعی و کنار گذاشتن آنها چه نتایجی را به بار می‌آورد با هم بررسی می‌کنیم.

چرا می‌خواهید شبکه‌های اجتماعی را ترک کنید؟ترک شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی پر از مطالب متناقض و متضاد است. این حالت می‌تواند جالب و سرگرم کننده باشد اما موجب خشم نیز خواهد شد. آنها باعث می‌شوند کمتر احساس تنهایی کنید اما در عین حال باعث ایجاد حس انزوا و بی کفایتی در شما خواهند شد. و نیازی به گفتن در مورد افراد بیهوده با پستهای نامناسب در شبکه‌های اجتماعی نیست. اگر زمان زیادی را در این رسانه‌های جمعی یا به طور کلی تلفن خود می‌گذارنید، احتمال تصور زندگی بدون آن دشوار است. با این حال دلایل زیادی وجود دارد که می‌توانید از این اتلاف زمانی بیهوده فاصله بگیرید. در اینجا برخی از مواردی که با جدا شدن از شبکه‌های اجتماعی برای شما رخ خواهد داد، بیان می‌شود.

با ترک شبکه های اجتماعی کارهای بیشتر و سریعتری انجام می دهیدمزایای ترک شبکه های اجتماعی

وقتی دیگر مجبور نیستید نگران زنگ خوردن و اعلانهای وسایل الکترونیک اطراف خود باشید، می‌توانید بهره وری خود را به میزان زیادی بالا ببرید. جوان کانتور استاد برجسته ارتباطات دانشگاه ویسکانسین و نویسنده کتاب تسخیر سایبری می‌گوید: چیزی که در مورد شبکه‌های اجتماعی وجود دارد این است که مدام وقفه می‌اندازند. هنگامی که وقفه‌ای ایجاد می‌کنیم تا دوباره و دوباره شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنیم، به صورت انجام چند وظیفه همزمان در می‌آید و انجام چند کار همزمان باعث می‌شود که همه کارهایی که در حال انجام آن هستید، زمان بیشتری بگیرد و آن را به روشی نازل انجام دهید. انجمن روانشناسی آمریکا براورد کرده انجام جابجایی بین چند وظیفه همزمان مثل رفتن به فیسبوک و خارج شدن از آن برای رفتن برای انجام یک پروژه مهم، می‌تواند زمان کارایی شما را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. این هزینه بالایی است که باید برای چند لایک و کامنت پرداخت کنید.

با ترک شبکه‌ های اجتماعی خلاقیت تان گل می کندمزایای ترک شبکه های اجتماعی

اگر متوجه شدید که خلاقیت‌تان کمی کور شده، ممکن است بخاطر عادت به شبکه های اجتماعی باشد. کانتور می‌گوید: راه حل برای ایجاد خلاقیت ذهنی، این است که هر از چندگاهی وقفه ایجاد کرده و با چیزی غیر از شبکه های اجتماعی خودتان را سرگرم کنید. وی گفت داشتن شبکه‌های اجتماعی در پس زمینه ذهنی با خلاقیت تداخل ایجاد می‌کند. با ترک شبکه های اجتماعی به صورت کامل، خود را از این اعلانهای ناراحت کننده خلاص می‌کنید و به خلاقیت خود اجازه شکوفایی و متبلور شدن خواهید داد.

روزهای اول مشکل اضطراب خواهید داشتمزایای ترک شبکه های اجتماعی

اگر چه اثرات ترک شبکه های اجتماعی در درازمدت مثبت هستند اما واکنش اولیه عمدتا استرس و اضطراب است. این احساسات به علت کناره گیری عصب زیستی از حس ارتباط پیوسته است. دیوید گرینفیلد، روانپزشک و استاد دانشگاه کانتیکت می‌گوید: اگر به صورتی اعتیادآور  از شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنید که خیلی از افراد جامعه هم مثل شما هستند، سطح دوپامین شما بالا می‌رود بنابراین وقتی آن را متوقف می‌کنید، مقداری افت خواهید داشت. خوشبختانه این احساسات معمولا به جز چند روز اول ترک شبکه های اجتماعی ادامه ندارند و به زودی از اثرات مثبت آن لذت خواهید برد.

استرس کمتری خواهید داشتمزایای ترک شبکه های اجتماعی

از آنجایی که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در هر مکان و زمانی به آسانی صورت می‌گیرد، اغلب ما ۲۴ ساعته و هفت روز هفته به اخبار جدید و آنچه که بروز رخ می‌دهد، توجه می‌کنیم. به گفته گرینفیلد، این تحریک مرتب برای آگاهی مداوم از آنچه در اینترنت رخ می‌دهد منجر به افزایش کورتیزول یا همان هورمون استرس خواهد شد. این استرس بیشتر می‌تواند تاثیرات نامطلوبی بر مغز ایجاد کند. دوری از شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود کمتر مستعد بالا رفتن سطح کورتیزول باشید و شما را آرامتر و متمرکزتر می‌کند.

احساس اعتماد به نفس بیشتر می شودمزایای ترک شبکه های اجتماعی

وقتی در شبکه‌های اجتماعی پست می‌گذاریم، فقط لحظات شاد و بخشهای هیجان انگیز زندگی مان را برای دیگران به اشتراک می‌گذاریم. این ممکن است بی ضرر به نظر برسد اما وقتی که فقط افراد را در بهترین وضعیت زندگی ببینیم، به راحتی تمایل به مقایسه کردن آنها با خودمان داریم. این باعث مقایسه منفی خودمان با کسانی می‌شود که فکر می‌کنیم از ما خیلی بهتر هستند یعنی همان چیزی که در روانشناسی مقایسه اجتماعی نامیده می‌شود. فرض کنید قصد دارید بچه دار شوید، خب معمولا کسی پیش شما نمی‌آید و نمی‌گوید که ببین بچه من چقدر قشنگ است یا چقدر دوست داشتنی است و یا حرفهایی مشابه این را به شما نمی‌زند. اما در رسانه‌های اجتماعی این حس به شما منتقل می‌شود چون ما مرتب در حال ارسال پست برای مخاطبان زیادی هستیم. یک مطالعه نشان داد افرادی که بیشتر از فیسبوک استفاده می‌کنند، سطح بالاتری از این مقایسه اجتماعی را تجربه می‌کنند که این امر با علائم مکرر افسردگی در میان کاربران مرتبط است. ترک کردن فیسبوک و سایر حسابهای آنلاین می‌تواند جلوی بسیاری از این مقایسه‌های اجتماعی را بگیرد و در نهایت احساس شادی و اطمینان بیشتری به شما می‌دهد و با مقایسه نکردن خودتان با دیگران، حس مقبولیت بیشتری خواهید داشت.

با ترک شبکه های اجتماعی بیشتر می‌خوابیدمزایای ترک شبکه های اجتماعی

سعی دارید ظرف یک دقیقه با سرعت، اعلانهای اینستاگرام را قبل از رفتن به رختخواب چک کنید اما ناگهان متوجه می‌شوید که از زمان خوابتان وقت زیادی گذشته و این مدت را صرف جستجو، لایک کردن و کامنت گذاشتن کرده‌اید. این جور رفتارها به نظرتان خیلی آشناست نه؟ گرینفیلد می‌گوید: این کار برای بسیاری از افراد به یک عادت رایج هنگام خواب تبدیل شده است که غالبا یک یا دو ساعت را به گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند. وی گفت: به این فکر کنید که اگر این کار را هر روز انجام می‌دهید یعنی ۱۵ ساعت در هفته را فقط داخل شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید. این مثل رفتن به رستوران همراه با دوستان نیست، این مثل این است که به کسی نگاه می‌کنید که با همستر جدید خود بازی می‌کند و بعد در مورد آن اظهار نظر می‌کند. وقتی شبکه‌های اجتماعی را کنار می‌گذارید خود را از این کار اضافی و بیهوده خلاص می‌کنید و در عوض تقویت سلامتی خود با خواب خوب شبانه برای خود به ارمغان می آورید. اگر بعدازظهر نیاز به کاری سرگرم کننده دارید، استفاده از گوشی و لپ تاپ را کنار بگذارید و کارهای آرامبخش و با صرف زمان کمتر مانند خواندن کتاب یا برنامه ریزی برای کارهای فردا را امتحان کنید. در این روزهای قرنطینه که بهتر است کمی هم از اخبار ناراحت کننده به دور باشیم بهتر است هم سری به کتابهایتان بزنید و یا برای انجام فعالیتهای مذهبی مثل دعا برنامه ریزی کنید و ساعاتی را به آن اختصاص دهید.

روابط چهره به چهره را بیشتر خواهید کردمزایای ترک شبکه های اجتماعی

مطمئنا شبکه‌های اجتماعی می‌توانند راهی عالی برای برقراری ارتباط با دوستان قدیمی یا خانواده خود که در شهر دیگری هستند، باشند اما قطع ارتباطات اینترنتی می‌توانند برای روابط شما به طور ملموسی اثرات خوبی داشته باشند. روابط فردی چهره به چهره معمولا بسیار قویتر از روابط صرفا آنلاین است و ترک شبکه‌های اجتماعی شما را وادار می‌کند تا بر این روابط دنیای واقعی تمرکز کنید. کنار گذاشتن شبکه‌های اجتماعی و گذاشتن وقت بیشتر برای تعاملات رو در رو کمک می‌کند که یکی از مهمترین عوامل در سلامت روح و روان هستند.

با ترک شبکه های اجتماعی کمتر خسته خواهید شدمزایای ترک شبکه های اجتماعی

حتما کسانی را دیده‌اید که سر صف انتظار خرید، گوشی خود را بیرون کشیده و آن را چک می‌کنند تا مثلا رفع خستگی کنند و شاید هم خودتان جزو این دسته هستید و فکر می‌کنید که این روش خیلی خوب است اما محققان در یکی از ایالتهای آمریکا روی ۴۱ دانشجو مطالعه کردند و نشان دادند که این کار نتیجه عکس دارد. حیرت آور است اما با صرف ۳۰ دقیقه در شبکه‌های اجتماعی خستگی بیشتر شده است. اگر نمی‌خواهید خیلی بی فکر صفحه نمایشگر را با دست بالا بکشید و مطالب جدید را بخوانید، بهتر است یک فعالیت ذهنی بهتر را برای از بین بردن خستگی خود انتخاب کنید مثل کار روی جدول کلمات متقاطع یا خواندن کتاب.

کمتر ساکن می‌مانیدمزایای ترک شبکه های اجتماعی

نشستن در کل روز می‌تواند همانند سیگار کشیدن برای سلامتی شما خطرناک باشد. و بعد از یک روز طولانی سر کار، به میزان زیادی از وقت آزاد را صرف بررسی شبکه‌های اجتماعی در حالتی نشسته می‌کنیم. اغلب افراد می‌گویند، وای من نمی‌دانستم که من ۹۰ دقیقه در روز را بخاطر فیسبوک و یا توئیتر یک جا نشسته بودم. دور بودن از شبکه‌های اجتماعی زمان شما را برای فعالیتهای سالمتر آزاد می‌کند. فقط لطفا وقت گذراندن با بازیهای ویدئویی یا تماشای شبکه نتفلیکس را جایگزین آن نکنید.

در مورد خودتان چیزهای بیشتری یاد می‌گیریدمزایای ترک شبکه های اجتماعی

وقتی که گشت و گذار در پستها و نظریات دیگران را کنار بگذارید، احتمالا در مورد چیزی که به شما انگیزه می‌دهد، اطلاع بیشتری پیدا خواهید کرد نه در مورد افراد دیگر. وقتی افراد خودشان را از شبکه‌های اجتماعی جدا می‌کنند، وسوسه بازخورد گرفتن از دیگران در مورد پستهایی که برای شام شب قبل گذاشتند یا جایی که برای تعطیلات رفتند، از دست می‌دهند. باید وابستگی به اظهار نظرهای دیگران را کنار بگذارید تا در نهایت درون خودتان را کشف کنید.

مهارت تصمیم گیری شما بهتر خواهد شدمزایای ترک شبکه های اجتماعی

بسیاری از باورها و رزشهای افراد تحت تاثیر چیزهایی است که در شبکه‌های اجتماعی می‌خوانند. با توجه به یک تحقیق، نیمی از کاربران فیسبوک تحت تاثیر چیزی هستند که در شبکه‌های اجتماعی می‌خوانند. با توجه به یک تحقیق، اکثر تصمیماتی که افراد می‌گیرند ناشی از فکر کردن نیست بلکه یک نوع آگاهی جمعی است. خود را از شبکه‌های اجتماعی حذف کنید و در این صورت یاد خواهید گرفت که چگونه بیشتر فکر کنید و به طور مستقل تصمیم گیری و انتخاب کنید.

بحث و مشاجره کمتری خواهید داشتمزایای ترک شبکه های اجتماعی

تایپ کردن یک اظهار نظر تند با قایم شدن پشت صفحه نمایش خیلی آسانتر از توهین کردن به کسی است که همراه شما در یک اتاق است. اما وقتی استفاده از شبکه‌های اجتماعی را متوقف می‌کنید، خودتان را صحنه مشاجره خارج می‌کنید و از نظر عاطفی کمتر به شما فشار می‌اید. بنابراین مجبور نیستید که تمام روز آن نارحتی که بخاطر کامنت یک شخص به شما وارد شده، درون خود نگه دارید.

هوش هیجانی شما بیشتر خواهد شدمزایای ترک شبکه های اجتماعی

ترک شبکه های اجتماعی نه تنها می‌تواند از شما شخص بهتری بسازد بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا هوش هیجانی خود را که مهارتی ارزشمند در محیط کار است، تقویت کنید. اما این مستلزم این است که با انسانهای دیگر تعامل داشته باشید. وقتی در طول روز، ساعتها وقت روی رایانه صرف می‌کنیم، امکان تعامل رو در رو را از بین می‌بریم و هوش هیجانی خود را کاهش می‌دهیم. سر بلند کردن از روی صفحه گوشی یا لپ تاپ و انجام یک مکالمه در دنیای واقعی (حتی با خانواده) می‌تواند کیفیت روابط شما را افزایش دهد و به توسعه این مهارت حیاتی کمک کند.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: rd


۰ ۰ vote
Article Rating
دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

درمان جوش صورت؛ راهنمای کامل درمان جوش با اصلاح رژیم غذایی
27
روغن رزهیپ
روغن رزهیپ ؛ ضد چروک برای همه و ضد آکنه برای پوست‌های مستعد آکنه!
113
ضد جوش قوی
این سرم ویتامین سی یک ضد جوش قوی و طبیعی است!
97
جوان سازی پوست
بهترین سرم ویتامین سی کدام است و چه ویژگی‌هایی دارد؟
119
درمان جوش
چگونه برای همیشه جوش و آکنه را ازبین ببریم؟
286
آکنه چیست
رژیم غذایی ضد آکنه؛ مقصر اصلی هورمون‌ها هستند یا رژیم غذایی شما؟
121

مقالات سلامت

مراقبت از بیمار کرونایی
۸ روش مراقبت از خود به هنگام وجود بیمار کرونایی در خانه
33
کمبود خواب
کمبود خواب و هورمون‌ها؛ آیا مقصر کمبود خواب ما هورمون‌هایمان هستند؟
79
پریکاردیت
پریکاردیت چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟
112
نوشیدن زیاد آب
نوشیدن زیاد آب و مصرف آب اضافه بر نیاز را با این ۹ علامت شناسایی کنید
117
ورزش و اختلالات هورمونی
اثر ورزش بر اختلالات هورمونی زنان مانند تنبلی تخمدان و کم کاری تیروئید هاشیموتو
159
خستگی آدرنال
خستگی آدرنال؛ بلایی که استرس مزمن سر جسم و روح ما می‌آورد!
136

مقالات آشپزی

اشترودل سیب اصل اتریشی
اشترودل سیب اصل اتریشی را به بهترین روش در خانه درست کنیم
5
کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
325
خشک کردن ریحان
خشک کردن ریحان به چندین روش مختلف برای افراد مبتدی
1,897
کدو سبز شکم پر
کدو سبز شکم پر با رویه پنیری برای میانه تابستان
573
خوراک برنج و مرغ در فر
خوراک برنج و مرغ در فر با ادویه ایتالیایی و طعم عالی
673
سیب زمینی برشته در فر
سیب زمینی برشته در فر با حداقل روغن و سرشار از ادویه
1,175

مقالات تغذیه

درمان جوش صورت؛ راهنمای کامل درمان جوش با اصلاح رژیم غذایی
27
دلیل پرخوری
زنان و گرسنگی کاذب؛ آیا پرخوری ما گردن هورمون هایمان است؟
55
رژیم تنبلی تخمدان
رژیم تنبلی تخمدان؛ آیا با تغییر در رژیم غذایی می‌توان این سندروم را کنترل کرد؟
193
آکنه چیست
رژیم غذایی ضد آکنه؛ مقصر اصلی هورمون‌ها هستند یا رژیم غذایی شما؟
121
فیبر غذایی
فیبر غذایی چیست و میزان مصرف توصیه شده آن چقدر است؟
98
استرس چیست و از طریق چه منابعی در بدن ایجاد می‌شود؟
146