هیچ راه جادویی برای کاهش وزن وجود ندارد اما علاوه بر ورزش و رژیم غذایی، غذاهای چربی سوز هم توانایی سوزاندن چربی‌هایی را دارند که فکر می‌کنید نمی‌توانید از شر آنها خلاص شوید. غذاهای چربی سوز جزو غذاهای معمول در زندگی ما هستند اما یا مورد بی توجهی قرار گرفته‌اند یا همیشه از آنها استفاده نمی‌شود.

غذاهای چربی سوز: شیر، ماست و پنیر

راز چربی سوزی: کلسیمغذاهای چربی سوز

اگر در اینترنت گشتی بزنید باورهای غلط زیادی در مورد لبنیات وجود دارد اما آنها چربی سوز هستند، شیر واقعا برای بدن خوب است و همینطور هم ماست و پنیر. مروری بر بیش از ۹۰ مطالعه که در مجله تغذیه ارائه شده، نشان دهنده ارتباط شدید میان جذب کلسیم بالا و بهبود ترکیب بدن وجود دارد. محققان دیگری که ۱۴ آزمایش بالینی را بصورت تصادفی بررسی کردند، متوجه شدند افرادی که بیشتر لبنیات مصرف کردند با کاهش وزن ۱/۶ پوندی کاهش بیشتری در توده چربی نسبت به آنهایی داشتند که لبنیات چندانی مصرف نکرده بودند. این احتمالا به دلیل این است که کلسیم موجود در شیر سطح یک ویتامین را که باعث تحریک رشد سلولهای چربی می‌شود، کاهش می‌دهد که همین کاهش وزن را آسانتر می‌کند.

غذاهای چربی سوز: جو و جودوسر

راز چربی سوزی: فیبرغذاهای چربی سوز

اجازه دهید یکبار و برای همیشه این مساله را حل کنیم.: تا زمانی که شما انواع مناسب کربوهیدرات را بخورید، برای شما مفید است. در حقیقت آنها یکی از غذاهای چربی سوز هستند که شما باید به بشقاب غذایتان اضافه کنید. به گفته یک مطالعه در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، به جای برنج سفید از جو به عنوان کنار غذای ناهارتان استفاده کنید و در اینصورت شما می‌توانید آن چربی‌های خطرناک شکمی را بیرون بریزید. خوردن غلات کامل شما را سیر نگه دارد و از پرخوری جلوگیری می‌کند. به خصوص جو معروف است به اینکه افزایش قند خون را به آرامی انجام می‌دهد بنابراین شما می‌توانید از ازدیاد یکباره قند و گرسنگی زودرس پس از غذا جلوگیری کنید.

غذاهای چربی سوز: چای سبز

راز چربی سوزی: کاتچینغذاهای چربی سوز

کمک به کاهش وزن تنها یکی از مزایای سلامتی چای سبز است. دکتر کوین ماکی نویسنده تحقیق مجله تغذیه می‌گوید: کاتچین‌ها متابولیسم و سرعت آن را افزایش می‌دهند که باعث سوختن چربی کبد می‌شود، که تیم تحقیقاتی پی برد که نوشیدن چای سبز ممکن است مستقیما چربی شکمی را هدف قرار دهد. برای استفاده از این مزیت، چهار تا شش فنجان چای سبز کافئین دار در روز بنوشید و حداقل ۱۸۰ دقیقه در هر هفته ورزش کنید. اگر مقداری آب لیمو به چای‌تان اضافه کنید، خواص بهداشتی آن را بیشتر خواهد کرد. (همراهی شدن اینها با هم باعث می‌شود کاتچین‌ها بیشتر جذب سیستم ما شوند).

غذاهای چربی سوز: تخم مرغ

راز چربی سوزی: پروتئینغذاهای چربی سوز

پروتئین به چندین روش به کاهش وزن کمک می‌کند. نخست اینکه بدن شما از انرژی بیشتری برای تجزیه غذاهای پروتئینی نسبت به غذاهای دیگر، استفاده می‌کند. پروتئین همچنین به شما کمک می‌کنید تا توده عضلانی خود را بکار بگیرید به طوری که وزن کم می‌کنید و از آنجایی که عضله کالری بیشتری از چربی می‌سوزاند، شما می‌خواهید تا آنجا که می‌توانید آن را حفظ کنید. دونالد کیم پژوهشگر تغذیه می‌گوید: در نهایت پروتئین گرسنگی را بهتر از کربوهیدرات‌ها تعدیل می‌کند، علاوه بر آن کاهش کربوهیدراتها نیز به پروتئین برای کاهش وزن کمک می‌کند.

غذاهای چربی سوز: گردو و بادام

راز چربی سوزی: چربی‌های خوبغذاهای چربی سوز

تحقیقات بسیار نشان می‌دهند که آجیل یکی از بهترین مبارزان با بیماری در قفسه مواد غذایی شما هستند و همچنین به عنوان یکی از غذاهای چربی سوزی شناخته می‌شوند که باید به رژیم غذایی شما اضافه شوند. این مواد غذایی علاوه بر دارا بودن فیبر، پروتئین، دارای چربی خوب هستند که ممکن است حساسیت بدن به انسولین را افزایش دهد و به کاهش وزن کمک کنند. گردو یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا۳ است و بادام به خاطر کلسیم برای استخوان سازی مفید است.

غذاهای چربی سوز: سالمون

راز چربی سوزی: چربی امگا۳غذاهای چربی سوز

طبق یک مطالعه در مجله بریتانیا، خوردن چربی به هنگامی که سعی می‌کنید وزن کاهش دهید، ممکن است ایده احمقانه‌ای به نظر برسد اما جذب اسیدهای چرب از ماهی‌هایی مثل سالمون می‌تواند همان چیزی باشد که پزشک شما سفارش می‌کند. ایرنه مونرو، نویسنده و پژوهشگر دانشگاه نیوکاسل استرالیا می‌گوید: اگر چه این مکانیسمهای دقیق ناشناخته هستند اما اسیدهای چرب امگا۳ توده چربی را کاهش می‌دهند. علاوه بر افزودن به عمر شما، تحقیقات دیگر دریافتند که اسیدهای چرب امگا۳ باعث می‌شوند که کمتر احساس گرسنگی کنید و تا دو ساعت بعد از خوردن ماهی چرب احساس سیری کامل خواهید داشت. هدف از خوردن ماهی سالمون یا ماهی‌های چرب دیگر مانند شاه ماهی یا کنسرو ماهی تن حداقل دو بار در هفته است. اگر اهل استفاده از ماهی نیستید از غذاهای غنی از چربی امگا۳ مثل تخم کتان و آجیلی بیشتر استفاده کنید.

غذاهای چربی سوز: سیب و گلابی

راز چربی سوزی: فلاونوئیدهاغذاهای چربی سوز

چه چیزی در این مواد غذایی مشترک هستند؟ آنها حاوی فلاونوئید هستند، ترکیبات شیمیایی در غذاهای گیاهی که ممکن است اثرات مقابله با چربی دارند. همین است که چرا آنها دو تا از بهترین میوه‌ها برای کاهش وزن هستند. با توجه به یک تحقیق در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، زنانی که بیشتر فلاونوئید مصرف کردند کاهش چشمگیری در شاخص توده بدنی در طی یک دوره ۱۴ ساله نسبت به زنانی که حداقل مصرف این میوه‌ها را داشتند، نشان دادند. مطالعات حیوانی نشان داده است که این فلاونوئیدها می‌توانند مصرف انرژی، افزایش جذب گلوکز به عضلات و افزایش سوزاندن چربی را بیشتر کنند.

غذاهای چربی سوز: تخم کتان

راز چربی سوزی: لیگنانغذاهای چربی سوز

این غذاهای چربی سوز درخشان یک سلاح مخفی کاهش وزن را با خود دارند: لیگنان‌ها. این ترکیبات شبه استروژنی همچنین تخم کتان را به یکی از غذاهای فوق العاده تبدیل می‌کند که همه زنها برای رژیم غذایی‌شان نیاز دارند. بر اساس یک مطالعه در مجله تغذیه بریتانیا، مصرف لیگنان‌ها در زنان یائسه همراه با شاخص‌های چربی بدن و شاخص توده بدنی همراه بود. سعی کنید تخم کتان را آسیاب کنید و یک قاشق غذاخوری به غلات، ماست یا سس سالاد روزمره اضافه کنید.

غذاهای چربی سوز: سرکه

راز چربی سوزی: اسیدهاغذاهای چربی سوز

شما می‌دانید که سرکه استفاده‌های مفیدی برای تمیز کردن فرش و خانه دارد اما برای بدن شما نیز خوب است. محققان می‌گویند سرکه ژنهایی را که آنزیمهای مساعد کننده تجزیه چربی را فعال می‌کند. دوست دارید از آن استفاده کنید؟ ۱۵ میلی‌متر (حدود ۱ قاشق غذاخوری) را در روز مصرف کنید، بهتر است آن را با شیر یا سودا رقیق کنید تا آن را کمی اسیدی و لذت بخش کند. شما می‌توانید همچنین به پختن غذاها با سرکه بپردازید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست