جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
معرفی شلغم

شلغم و معرفی ۸ مورد از خواص شگفت‌انگیز مصرف این ماده غذایی

شلغم یک سبزی کمتر شناخته‌شده در بازار است، اگرچه دارای برخی از مزایای بهداشتی مرتبط با آن، شامل توانایی آن‌ها در بهبود سلامت استخوان، محافظت از قلب و جلوگیری از سرطان است. آن‌ها همچنین التهاب را کاهش می‌دهند و فرایند هضم را بهتر می‌کنند. علاوه بر این، مصرف شلغم باعث تنظیم سوخت‌وساز بدن، بهبود گردش خون و افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود. در این مقاله سعی خواهیم کرد که به‌طور مفصل، جامع و دقیق به بررسی ویژگی‌های این ماده غذایی پر خاصیت بپردازیم.

 

شغلم چیست؟

ریشه یک سبزی با ریشه سفیدرنگ است که هم برای مصرف انسان و هم خوراک دام مورداستفاده قرار می‌گیرد. این سبزی با نام علمی Brassica rapa شناخته می‌شود، به‌طورمعمول در مناطق معتدل در سراسر جهان رشد می‌کند و برای استفاده از ارزش غذایی و طعم و مزه ریشه آن‌ها کشت می‌شود. شلغم سبز در بعضی از نقاط جهان به‌عنوان یک سبزی کرفسی مصرف می‌شوند و تفاوت اندکی بین مشخصات مواد مغذی برگ و ریشه وجود دارد. این برگ‌ها مثل سبزی خردل اغلب تلخ هستند و باید آب پز شده باشند. همچنین شلغم بیش از دو هزار سال به‌عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی خیلی از افراد شناخته‌شده است. کشورهایی که از برزیل، انگلستان و ژاپن تا به ایران، ایالات‌متحده و نروژ در طول سالیان متمادی از شغلم در غذاهای سنتی خود استفاده می‌کنند.

گیاه شلغم

مواد مغذی شلغم

ریشه‌ها نه‌تنها در خمیر کردن اضافه کردن یک عنصر دل‌چسب از نظر طعم برای وعده‌های غذایی و پختن غذاها عالی هستند بلکه این سبزی‌ها ریشه‌ای همچنین دارای مقادیر بالایی از مواد مغذی و مواد معدنی مهمی هستند که بدن برای عملکرد مناسب نیازمند آنان است. این سبزی غنی از کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و منیزیم است. در میان ویتامین‌ها، آن‌ها حاوی ویتامین C، فولات و نیاسین هستند. این سبزی‌ها دارای فیبر بالا و همچنین کالری کمی هستند و از نظر قیمت نیز به‌طورمعمول ارزان هستند که آن‌ها را انتخاب منطقی برای گنجاندن در هر رژیم غذایی سالم می‌کند.

مزایای بهداشتی شلغم

این ماده غذایی دارای مزایای بهداشتی مختلفی است که در مطلب زیر ذکرشده است.

بهبود سلامت قلب

این ماده غذایی دارای تعدادی مواد مغذی ضروری است که بدن ما برای داشتن عملکرد مناسب به آن‌ها نیاز دارد، ازجمله پتاسیم و فیبر بالا. پتاسیم به‌عنوان یک وازودیلاتور عمل می‌کند و باعث کاهش فشارخون عروق خونی و شریان‌های خون می‌شود. این امر می‌تواند از پیشرفت آترواسکلروزیس (تصلب شرایین) و همچنین حملات قلبی و سکته مغزی در فرد مصرف‌کننده جلوگیری کند. از سوی دیگر، فیبر غذایی برای از جمع‌آوری کلسترول اضافی از قلب و از پاک کردن آن از جریان بدن بسیار مفید است.

اثر شلغم بر کلسترول

کمک در  فرایند هضم

اکثر مردم آگاه هستند که فیبر رژیمی برای داشتن فرایند گوارشی مطلوب بسیار مهم است. این می‌تواند به درمان علائم یبوست، اسهال، گرفتگی و نفخ و همچنین مشکلات معده که گاهی اوقات در فرد به وجود می‌آید، کمک کند؛ بنابراین فیبر موجود در این سبزی می‌تواند به افزایش حجم مدفوع کمک کند و آن را از طریق روده حرکت دهد، درحالی‌که از آن مواد مغذی بیشتری جذب می‌کند تا ما از آن در بدن خود استفاده کنیم.

بهبود گردش خون

سطح قابل‌توجهی از آهن موجود در این ماده غذایی باعث می‌شود آن‌ها را به‌عنوان یک منبع خوب آهن در نظر بگیرند، اگر از کمبود سلول‌های خونی یا آنمی رنج می‌برید استفاده از شلغم برای رفع این مشکل مفید است. آهن در شکل‌گیری RBC بدن موردنیاز است که برای حمل اکسیژن، تعمیر و اجرای درست کارکرد سیستم‌های عضو بدن موردنیاز بدن است؛ بنابراین، آهن بیشتر به معنی کارکرد بهتر برای هر اندام بدن است.

تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C و اسید اسکوربیک که در مقادیر زیادی در این ماده غذایی وجود دارد، تقویت‌کننده‌های مهم برای سیستم ایمنی بدن ما هستند. ویتامین C می‌تواند تولید گلبول‌های سفید خون و آنتی‌بادی‌ها را افزایش دهد، علاوه بر این عمل به‌عنوان آنتی‌اکسیدان و کاهنده نگرانی‌های ما در مورد موارد تهدیدکننده مزمن سلامت مانند بیماری‌های سرطان و قلب مؤثر است.

بهبود قدرت استخوان

کلسیم موجود در این ماده غذایی می‌تواند در رشد و ترمیم استخوان‌ها به بدن ما کمک کند. این امر در افزایش تراکم معدنی استخوان ضروری است، به‌خصوص درزمانی که ما رشد می‌کنیم و یا در معرض ابتلای به آرتریت و پوکی استخوان قرار می‌گیریم. اگر می‌خواهید برخی ویژگی‌ها مانند قدرت و استقامت را به استخوان‌های خود اضافه کنید، غذاهای غنی از کلسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

اثر شلغم در پیشگیری از آرتریت

پیشگیری از سرطان

گذشته از ویتامین C، شلغم دارای سطوح قابل‌توجهی از ویتامین E، منگنز و بتا کاروتن است که همه آن‌ها به‌عنوان آنتی‌اکسیدان در بدن عمل می‌کنند. این آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را قبل از اینکه بتوانند جهش‌های سلولی بیشتری ایجاد کنند یا در ادامه باعث بروز سرطان شوند را خنثی می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌هایی که در این سبزی‌ها یافت می‌شوند، باعث در طولانی‌مدت جلوگیری از ابتلای به بیماری‌های مزمن می‌شوند و همیشه باید به‌عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی شما محسوب شوند.

مبارزه با التهاب

 این سبزی‌ها دارای اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین K هستند که برای بدن مفید هستند و اگر از مشکلات ناشی از التهاب رنج می‌برید می‌توانید برای غلبه بر آن‌ها بسیار مفید باشند. این چربی‌های "خوب" می‌توانند باعث کاهش التهاب، تعادل کلسترول و افزایش کلی سلامتی شوند؛ بنابراین این برگ‌ها را بجوشانید و از مزایای مصرف آن استفاده کنید، مخصوصاً اگر از نقرس، آرتریت یا درد مزمن رنج می‌برید.

تقویت متابولیسم

خانواده B از دسته ویتامین‌هایی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما بدون آن‌ها، کنترل کارکرد هورمونی و فرایندهای آنزیمی بسیار دشوار خواهد بود و ممکن است همه عملکردهای بدن ما به خطر بیافتد. شلغم دوز سالم ویتامین B را به بدن می‌رساند و اطمینان می‌دهند که تمام سیستم‌های بدن ما به‌درستی عمل می‌کنند و سطح هورمون ما پایدار باشد.

منبع مقاله : organic facts

این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.

دیدگاه ها 2
2000
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
  Subscribe  
جدیدترین قدیمی
اعلام کردن به
عاطفه حیدری

شلغم بیچاره اسمش یه جوری هس انگار هیچ خاصیتی نداره :))
مقاله ی جالبی بود.

مقالات زیبایی

ضرورت و اهمیت استفاده از کرم مرطوب کننده برای تمام انواع پوست
نقش کلیدی مرطوب کننده ها در روتین مراقبت پوستی
852
روغن نارگیل
آیا روغن نارگیل برای پوست و بیماری‌های پوستی مفید است؟
1,182
روغن میوه نسترن
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
3,962
سبک جدید کانتور
با سبک جدید کانتور کردن در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید
3,106
ترفندهای آرایش چشم
ترفندهای آرایش چشم برای خانم‌هایی که چشمان گود دارند
4,300
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
1,583

مقالات سلامت

تست فریتین
تست فریتین آزمایش خون؛ مقدار نرمال و درمان وضعیت غیر نرمال
114
خواص گیاه گزنه
گیاه گزنه ؛ خواص، روشهای استفاده و شیوه های مقابله با گزش گیاه
277
معرفی بیماری آنفولانزا
بیماری آنفولانزا و نگاهی به ویژگی ها و راههای غلبه بر این بیماری
294
درماتیت سبوره
درماتیت سبوره (شوره سنگین)، علائم و انواع روشهای درمان طبی و خانگی
292
رینوفیما
رینوفیما چیست و چگونه درمان می‌شود؟
936
بیماری کرونا
بیماری کرونا ؛ علائم، پیشگیری، درمان و علت مرگ و میر زیاد این بیماری
913

مقالات آشپزی

نان تورتیلا خانگی
نان تورتیلا خانگی با آرد گندم، بدون نیاز به فر و مخمر
489
شیرینی کانولی
شیرینی کانولی ؛ شیرینی ایتالیایی صدفی با مغزی پنیر و شکلات
244
موس شکلات
بهترین موس شکلات با طعمی عالی و بافتی لطیف
312
رولت کدو حلوایی
رولت کدو حلوایی با طعم و رنگی عالی برای مهمانی‌های گرم زمستانه
472
کاری مرغ
طرز تهیه خورش کاری مرغ به دو روش و شرح کامل ادویه مخصوص
811
مافین کدو
مافین کدو حلوایی با رنگ زیبا برای صبح‌های سرد زمستان
723

مقالات تغذیه

تغذیه در سفر
آنچه باید درباره تغذیه در سفر بدانیم
158
خرما
۵ خاصیت اثبات شده مصرف خرما که بدون شک باید با آن‌ها آشنا شد
144
بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب
بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟
244
خواص لبو
خواص لبو (ریشه چغندر) و عوارض آن بر پایه تحقیقات علمی و روشهای استفاده
259
معرفی خواص مولیبدنوم
خواص مولیبدنوم و معرفی چند مورد شگفت انگیز از این خواص
817
میوه پوملو
میوه پوملو (گریپ فروت چینی) و معرفی فواید شگفت انگیز مصرف آن
756