کنترل کردن تمام زیر و بم یک خانه و لوازم و ملزومات آن از طریق صحبت با تلویزیون موضوعی است که بیش از واقعیت در فیلم‌های علمی تخیلی مشاهده شده است. با این حال شرکت گوگل قصد دارد به زودی این تخیل را به واقعیت تبدیل کند و امکان کنترل کردن خانه‌ی کاربران خود همراه با تمام لوازم و ملزومات موجود در آن را از طریق صحبت با تلویزیون خانه در اختیار آن‌ها قرار دهد. برای کسب آگاهی بیشتر در رابطه با این موضوع می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

به تازگی شرکت گوگل خبر از این داده است که قصد دارد پلتفرم Android TV را به قابلیت‌های مختلف هوش مصنوعی اختصاصی خود یعنی دستیار گوگل یا Google Assistant مجهز کند. به این ترتیب کاربران پلتفرم اندروید تی وی از این امکان برخوردار خواهند بود که از طریق صحبت با تلویزیون خود، تعامل و ارتباط بیشتری را با این ابزار هوشمند برقرار نمایند.

امکان کنترل کردن اجزای خانه از طریق صحبت با تلویزیون

البته تجهیز پلتفرم Android TV به هوش مصنوعی اختصاصی شرکت گوگل تنها به کنترل کردن تلویزیون خانه از طریق این هوش مصنوعی محدود نمی‌شود. بلکه کاربران پلتفرم اختصاصی گوگل از این امکان برخوردار خواهند بود که از طریق برقراری ارتباط با دستیار مجازی گوگل و صحبت با تلویزیون خود، به کنترل کردن بسیاری از لوازم و اجزای موجود در خانه‌ی هوشمندشان بپردازند.

با این حال قابلیت‌ها و امکاناتی که به موجب ترکیب پلتفرم اندروید تی وی با دستیار گوگل برای کاربران این پلتفرم فراهم می‌گردد، در گام نخست به کنترل تلویزیون هوشمند خانه از طریق دادن فرمان‌های صوتی مختلف به آن متمرکز خواهد بود. به عبارت بهتر شما می‌توانید از راه صحبت با تلویزیون خود به طور دقیق مشخص کنید که قصد دیدن چه برنامه‌هایی را دارید و انتظار برآورده شدن این فرمان‌ها را در کوتاه ترین زمان ممکن داشته باشید. به عنوان مثال می‌توانید از طریق صحبت با تلویزیون خانه از این ابزار هوشمند بخواهید که برنامه‌ی خاصی را برای شما پخش کند. در این صورت دستیار گوگل برای یافتن برنامه‌ی تلویزیونی مد نظر شما به جستجوی شبکه‌هایی نظیر نت فلیکس، یوتیوب و سایر موارد مشابه می‌پردازد تا بلکه بتواند آن را بیابد.

علاوه بر آن شما می‌توانید از طریق صحبت با تلویزیون هوشمند خود و دادن فرمان‌های صوتی مختلف به آن، فعالیت‌هایی نظیر جستجوی تقویم برای یافتن یک مناسبت خاص یا بررسی وضعیت آب و هوای روزانه را بدون مواجه شدن با هیچ مشکل خاصی به انجام برسانید.

البته قابلیت‌های دستیار گوگل در پلتفرم Android TV تنها به مثال‌های یاد شده محدود نمی‌شود و موارد متعدد دیگری را نیز در بر می‌گیرد. به عنوان مثال کاربران پلتفرم اختصاصی گوگل از این امکان برخوردار خواهند بود که از طریق صحبت با تلویزیون خود به کنترل کردن سیستم هوشمند نور خانه بپردازند و کم یا زیاد بودن میزان آن را تنظیم نمایند. در واقع شما می‌توانید پس از صحبت با تلویزیون خود برای یافتن یک برنامه‌ی تلویزیون خاص، دستورات لازم برای تنظیم میزان نور خانه را هم به دستیار مجازی گوگل ابلاغ کنید تا بتوانید تحت شرایط نوری مد نظر خود به مشاهده‌ی برنامه‌ی مورد علاقه‌تان بپردازید.

افزون بر آن کاربران پلتفرم اندروید تی وی می‌توانند از طریق صحبت با تلویزیون خانه، این ابزار هوشمند را به یک دستگاه پخش صدا تبدیل کنند و از طریق اپلیکیشن‌هایی نظیر یوتیوب، Spotify یا Google Play Music به قطعات صوتی مد نظر خود گوش فرا دهند. در این میان حتی گوگل خبر از تجهیز هدفون‌هایی نظیر محصولات جدید ساخته شده توسط شرکت Bose به قابلیت‌های دستیار اختصاصی خود را داده است. بر این اساس کاربران می‌توانند علاوه بر صحبت با تلویزیون خود به تعامل مستقیم با لوازم و ابزارهایی نظیر هدفون بپردازند.

در حال حاضر شرکت گوگل هیچ تاریخ دقیقی برای عملی شدن کامل فرآیند تجهیز پلتفرم اندروید تی وی به دستیار صوتی اختصاصی خود اعلام نکرده است. با این حال انتظار می‌رود که پس از عملی شدن کامل این فرآیند، به تدریج ابزارهای بیشتری امکان تعامل با پلتفرم اندروید تی وی و دستیار گوگل را بیابند تا به موجب آن و از طریق صحبت با تلویزیون خانه بتوان فعالیت‌های متعدد و گوناگونی را به انجام رساند.

گفتنی است که فرآیند تجهیز پلتفرم Android TV به قابلیت‌های موجود در دستیار اختصاصی شرکت گوگل یا همان Google Assistant در گام نخست قرار است در کشور امریکا و در تلویزیون‌های مبتنی بر Nvidia Shield عملی گردد. اما در ادامه‌ی کار این قابلیت برای سایر تلویزیون‌های هوشمند مجهز به پلتفرم Android TV نیز قابل دسترس خواهد بود. به هر حال با پیشرفت روزافزون تکنولوژی امکان تحت کنترل در آوردن بسیاری از اجزای خانه‌های هوشمند توسط ابزارهایی نظیر دستیار اختصاصی گوگل چندان هم غیر قابل انتظار جلوه نمی‌کند و آن چنان دور از دسترس نخواهد بود.

منبع: سی نت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.