هوش مصنوعی جدید فیسبوک امکانات تازه‌ای را در اختیار کاربران این شبکه اجتماعی قرار می‌دهد تا بتوانند به کمک آن‌ها کیفیت تصاویری که ثبت می‌کنند را افزایش دهند. قابلیتی که به طور حتم مورد توجه بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی پرمخاطب قرار خواهد گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر از توانایی‌های هوش مصنوعی جدید فیسبوک می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی مطلب پیش‌ رو همراهی کنید.

تعداد فراوانی از کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک را کسانی تشکیل می‌دهند که به طور مستمر تصاویر ثبت شده توسط دوربین موبایل یا دوربین عکاسی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. با این حال برخی از این کاربران به شیوه‌های امتحان پس داده و ترفندهای معمول برای ثبت تصاویر با کیفیت توسط دوربین موبایل یا دوربین عکاسی خود اهمیت چندانی نمی‌دهند و همواره در کنار تصاویری که از کیفیت متوسط برخوردارند، تصاویر نه چندان باکیفیت را هم با سایر کاربران فیسبوک به اشتراک می‌گذارند.

حال فیسبوک قصد دارد با استفاده از یک هوش مصنوعی جدید نوعی استاندارد حداقلی را برای تصاویر ارسال شده روی این شبکه‌ اجتماعی فراهم آورد تا بلکه بتواند کیفیت این تصاویر را تا حدی ارتقا بخشد.

شبکه فیسبوک

استفاده از هوش مصنوعی جدید فیسبوک برای بهبود کیفیت تصاویر

البته هوش مصنوعی جدید فیسبوک تنها کیفیت تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای را ارتقا می‌دهد و با تصاویر معمولی ارسال شده روی این شبکه‌ی اجتماعی تعامل چندانی نخواهد داشت.

با توجه به پشتیبانی شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک از تکنولوژی واقعیت مجازی، اهمیت تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای بیش از پیش نمود می‌یابد و به اشتراک‌گذاری این تصاویر اندک اندک رونق بیشتری خواهد گرفت. از آن‌جا که فیسبوک در حال توسعه‌ی برنامه‌های خود به منظور پشتیبانی هرچه بیشتر از تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای به سر می‌برد، لزوم برخورداری این تصاویر از کیفیت مناسب اهمیتی دوچندان برای کاربران خواهد یافت. از همین رو  هوش مصنوعی جدید فیسبوک به شکل خودکار به تعامل با این تصاویر خواهد پرداخت تا برخی کاستی‌های موجود در آن‌ها را اصلاح ‌کند.

در مجموع تمرکز اصلی هوش مصنوعی جدید فیسبوک در فاز نخست روی صاف کردن نقاط کج تصاویر و تنظیم افق آن‌ها روی یک خط مستقیم خواهد بود. هرچند که شاید کج بودن تصاویر معمولی در نگاه نخست چندان به چشم نیاید، اما در تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای، به خصوص هنگامی که توسط هدست‌های واقعیت مجازی مورد مشاهده قرار می‌گیرند، کاملا تاثیرگذار است و گاه موجبات آزار چشم‌های بیننده را فراهم می‌آورد. بر همین اساس هوش مصنوعی جدید فیسبوک سعی دارد با تصحیح مشکل کج بودن تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای، امکان مشاهده‌ی آن‌ها در حالت واقعیت مجازی را بهینه کند تا تصاویر این چنینی که در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند تا حد امکان یک پارچه و یک دست شوند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از هوش مصنوعی جدید فیسبوک در زمینه‌ی بهینه‌سازی تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای هنوز به مرحله‌ی عمل نرسیده است و تکنولوژی مربوط به آن فعلا در مرحله‌ی تحقیق برای توسعه‌ی ایده به سر می‌برد. با این حال فیسبوک قصد دارد به زودی چنین قابلیتی را در اختیار کاربران خود قرار دهد تا نظر مثبت آن‌ها در زمینه‌ی استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی روی پلتفرم فیسبوک را جلب کند.

هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی جدید فیسبوک برای بهبود کیفیت ترجمه

گرچه استفاده از هوش مصنوعی جدید فیسبوک برای بهبود تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای هنوز به مرحله‌ی عمل نرسیده است، اما این قابلیت برای ترجمه‌ی متون فیسبوکی اکنون عملی شده است. کسانی که با شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک سر و کار دارند حتما از این موضوع باخبرند که فیسبوک قادر به ترجمه‌ی خودکار متون ارسالی است. به طور متوسط در طول هر شبانه‌ روز چیزی نزدیک به ۴.۵ میلیارد ترجمه‌ی خودکار در فیسبوک انجام می‌گیرد و از همین رقم می‌توان به اهمیت این قابلیت کاربردی فیسبوک پی برد. با توجه به اهمیت این قابلیت، اکنون شاهد ایجاد یک تحول قابل توجه در سیستم ترجمه‌ی متون و عبارات این شبکه‌ی اجتماعی پرمخاطب هستیم.

تا پیش از این ترجمه‌ی متون در فیسبوک به شکل تحت‌الفظی انجام می‌گرفت و عبارات مختلف به شکل کلمه به کلمه یا با توجه به کوتاهی و بلندی طولشان ترجمه می‌شدند. اما سیستم جدید ترجمه در فیسبوک بر مبنای نوعی شبکه عصبی پیشرفته پایه ریزی شده است. سیستمی که یک عبارت را به صورت کامل و به شکل هم‌زمان ترجمه می‌کند. در این سیستم جدید مفهوم عبارات و تعداد واژه‌های عامیانه‌ای که در آن‌ها به کار رفته است، بیش از سیستم سنتی پیشین مورد توجه قرار می‌گیرد و ترجمه‌ها از حالت پویاتر و بهینه‌تری برخوردار خواهد بود. در مجموع این شیوه‌ی جدید ترجمه مبتنی بر سیستم یادگیری تازه‌ای است که با نام  شبکه حافظه کوتاه مدت بلند یا LSTM شناخته می‌شود.

در هر حال اگر جزو کاربران فیسبوک محسوب می‌شوید و پیش از این از سیستم ترجمه‌ی این شبکه‌ی اجتماعی رضایت چندانی نداشتید، شاید هوش مصنوعی جدید فیسبوک و استفاده از آن برای بهبود کیفیت سیستم ترجمه‌ی این شبکه اجتماعی بتواند تا حدی رضایت خاطر شما را فراهم آورد.

منبع: ابر گیزمو (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.