آزمایش تازه‌ای که روی میزان کارایی خودروهای خودران Waymo صورت گرفته، نشان از آن دارد که این خودروها در موقعیت‌های اضطراری رفتار هوشمندانه‌ای از خود به نمایش می‌گذراند. پیشنهاد می‌کنیم که برای کسب آگاهی بیشتر از خصلت جدید خودروهای خودران Waymo همچنان با مجله قرمز همراه باشید و ادامه‌ی این مطلب را از نظر بگذرانید.

به جز معدود کشورهای جهان که مردمانشان بیش از حد احساس زرنگی می‌کنند و در موقعیت‌های اضطراری شانه به شانه‌ی خودروهایی نظیر آمبولانس ویراژ می‌دهند تا بلکه بتوانند چند ثانیه زودتر به خانه رسیده و زندگی روتین و تکراری خود را درست مثل سایر روزها ادامه دهند، در سایر کشورهای جهان خودروهایی مانند آمبولانس‌ همواره از حق تقدم برخوردارند. به این معنی که در موقعیت‌های اضطراری، خودروهای معمولی به سرعت از سر راه آمبولانس‌ها، خودروهای پلیس یا خودروهای آتش‌نشانی کنار می‌روند تا سرنشینان این خودروها بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن ماموریت‌های مهم خود را به سرانجام برسانند.

حال سازندگان خودروهای خودران Waymo در حال آزمایش تکنولوژی‌ جدیدی هستند که توسط آن رفتار این خودروها بیش از آن‌که به سرنشینان زرنگ خودروهای جهان سومی شبیه باشد به رانندگان متمدن جهان اولی شباهت خواهد یافت.

رفتار هوشمند خودروهای خودران Waymo در موقعیت‌های ویژه

به کمک این تکنولوژی جدید، در صورتی که خودروهای خودران Waymo در طول جاده یا خیابان جلوتر از خودروهایی نظیر آمبولانس، خودروی آتش‌نشانی یا خودروی پلیس در حال حرکت باشند، بلافاصله راه را برای آن‌ها باز کرده و به خودروهای مذکور اجازه‌ی عبور خواهند داد.

این فعل و انفعال به لطف وجود رشته سنسورهای بسیار حساس طراحی شده برای خودروهای خودران Waymo محقق خواهد شد. رشته سنسورهایی که وجود آن‌ها به خودروهای هوشمند شرکت Waymo این اجازه را می‌دهد تا بتوانند صدای آژیر خودروهایی که در موقعیت‌های اضطراری قرار دارند را دو برابر واضح‌تر از حالت معمول دریافت کنند. پس از آن به کمک نوع برنامه‌ریزی نرم‌افزارهای طراحی شده برای خودروهای خودران Waymo این خودروها بلافاصله از سر راه خودروهای آژیرزن کنار خواهند رفت.

البته نوع واکنش سنسورهای موجود در خودروهای خودران Waymo تنها به صدای آژیر آمبولانس‌ها یا خودروهای پلیس محدود نمی‌شود. بلکه این سنسورها می‌توانند حتی نور چراغ گردان خودروهای یاد شده را نیز تشخیص دهند. به این ترتیب خودروهای خودراننده و هوشمند شرکت Waymo هم از طریق صدا و هم از طریق نور قادر به تشخیص خودروهای خاص و موقعیت حضور آن‌ها در مسیر حرکت خواهند بود. ضمن این‌که رشته سنسورهای مذکور چه در تاریکی شب و چه در روشنایی روز قادر به اجرای بی‌کم و کاست این فرآیند خواهد بود. به این معنی که عدم وجود نور یا کمبود آن نمی‌تواند مانعی بر سر راه تشخیص جهت حرکت اتومبیل‌های خاص باشد.

گفتنی است که نوع و کیفیت عملکرد رشته سنسورهای مذکور به تازگی در تعدادی از مینی‌ون‌های شرکت Waymo مورد آزمایش قرار گرفته است. آزمایشی که نتایج مربوط به آن با موفقیت کامل همراه بوده و ون‌های کوچک ساخت Waymo توانسته‌اند هم در روشنایی روز و هم در تاریکی شب خودروهای با شرایط ویژه نظیر خوردوهای پلیس، خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها را در کنار خودروهایی که آن‌ها را مشایعت می‌کرد‌ه‌اند تشخیص داده و راه را برای آن‌ها باز کنند. همچنین این آزمایش در رابطه با موتور سیکلت‌ها نیز نتایج کم و بیش یکسان و کاملا رضایت‌بخشی را به همراه داشته است.

البته شرکت Waymo اکنون مدت‌ها است که به تلاش در زمینه‌ی ایمن‌سازی امکان استفاده از خودروهای خودران مشغول است و تکنولوژی یاد شده برای سال‌های متمادی در دست توسعه و تکامل بوده است. حال می‌توان ادعا کرد که فرآیند توسعه‌ی کارایی خودروهای خودران Waymo نتایج کاملا امیدوارکننده‌ای از خود به جا گذاشته است. نتایجی که می‌تواند پاسخ بسیار مناسبی برای آن دسته از کسانی باشد که نسبت به خودروهای خودران بدبین هستند و این خودروها را محصولاتی ناایمن قلمداد می‌کنند.

منبع: اوبر گیزمو (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.