کفش‌های کتانی سفید خود را به این روش مانند روز اول تمیز کنید


از بین بردن زردی کتونی سفید

کفش کتانی سفید از کفش‌های محبوب خانم‌ها، آقایان و کودکان است اما مساله‌ای که استفاده از این کفش‌ها را مشکل می‌کند تمیز نگه داشتن آن است.

کفش کتانی سفید خیلی راحت کثیف می‌شود و تمیز کردن آن هم ساده نیست. شاید تصور کنید کسانی که همیشه کفش‌هایی به سفیدی برف می‌پوشند نوعی قدرت جادویی دارند اما حقیقت این است که آن‌ها روش صحیح تمیز کردن کفش کتانی سفید خود را به درستی می‌دانند.

روش‌های مختلفی برای تمیز کردن کفش کتانی سفید وجود دارد، استفاده از جوش شیرین، سرکه و مواد دیگر برای شستن آن‌ها و ترفندهایی برای پوشاندن خط و خش روی کفش و نکاتی برای مراقبت صحیح از کفش که همه آن‌ها را می‌توانید در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بخوانید.


روش صحیح شستن کفش کتانی سفید

برای شستن صحیح کفش کتانی سفید شما ابتدا باید این ترکیب را بسازید: یک قاشق جو شیرین را با نصف قاشق پراکسیدهیدروژن (آب اکسیژنه) و نصف قاشق آب ولرم مخلوط کنید و با یک مسواک کهنه و تمیز این خمیر را روی کفش بمالید طوری که همه قسمت‌های کفش را دربربگیرد و روی لکه‌ها و رنگ گرفتگی‌ها را با مسواک به خوبی بسابید سپس سی دقیقه صبر کنید تا خمیر روی آن خشک شود سپس کفش‌ها را آبکشی کنید، خواهید دید که همه لکه‌ها و رنگ گرفتگی‌های روی کفش از بین رقته و کفش شما مانند روز اول سفید و تمیز شده‌است. علت آن این است که آب اکسیژنه مانند یک سفید کننده ملایم عمل می‌کند و ترکیب آن با جوش شیرن حباب‌هایی را به وجود می‌آورد که باعث تمیز شدن بافت کفش می‌شود.


ترفندی برای پوشاندن خش روی کتانی سفید

اگر کفش کتانی سفید شما مشکل عمده‌ای ندارد و تنها در برخی قسمت‌ها دچار خش و ساییدگی کوچکی شده است (مثلا به یک سطح سفت سابیده شده و روی آن خط افتاده است) که با روش معمول از بین نمی‌رود می‌توانید از لاک سفید استفاده کنید. لاک سفید محبوب خود را بردارید و روی قسمت‌هایی از کفش که ساییده شده است بزنید و اجازه دهید خشک شود. خواهید دید که سطح کفش مانند روز اول صاف و سفید شده است. البته کفش و لاک حتما باید کاملا همرنگ باشند و این کار را حتما پس از شستن کفش انجام دهید.


با سرکه لکه‌های روی کفش را پاک کنید

در منزل شما چیزهای مختلفی در دسترس وجود دارند که می‌توانند برای پاک کردن کفش به کار روند. اگر کفش کتانی شما لکه‌های کوچکی دارد به راحتی می‌توانید آن را با سرکه پاک کنید. یک اسفنج بردارید و آن را به کمی سرکه آغشته کنید سپس به آرامی روی کفش بمالید و شاهد پاک شده لکه‌ها از روی کفش باشید. سپس کفش را به روشی که در ابتدا گفته شد بشویید تا مانند روز اول تمیز و سفید شود.


کفش کتانی سفید را داخل ماشین لباسشویی قرار ندهید

هرچقدر هم که کفش شما محکم به نظر برسد و هرچه از دور کند ماشین لباسشویی هم استفاده کنید باز هم برای کفش خشن و سریع است و نباید این کار را انجام دهید چون شستن کفش کتانی با ماشین لباسشویی باعث صدمه دیدن کفش می‌شود و در هر شرایطی باید شستن انواع کفش به خصوص کفش کتانی سفید را با دست انجام دهید.

تمیز کردن کفش کتانی سفید


نقاط دور از دسترس را با مسواک پاک کنید

در سطح کفش قسمت‌هایی وجود دارند که دور از دسترس هستند مانند اطراف قسمت‌های دوخت و بخیه و کناره‌ها که به راحتی پاک نمی‌شوند و معمولا کثیف باقی می‌مانند. برای تمیز کردن این قسمت‌ها لازم است که از یک عدد مسواک کهنه و تمیز یا برس کوچک استفاده کنید. چه از روش ویژه‌ای که در این مقاله گفته شد برای شستن کفش استفاده می‌کنید و چه با روش معمولی کفش خود را می‌شویید استفاده از مسواک یا یک برس ظریف برای تمیز کردن نقاط دور از دسترس استفاده کنید.


بند کفش‌ها را جدا بشویید

کفش‌های کتانی سفید معمولا بند هم دارند و اگر بند کفش به اندازه کافی تمیز نباشد سفیدی و تمیزی کفش به چشم نخواهد آمد. برای تمیز کردن بند کفش ابتدا بندها را از کفش خارج کنید (چون بندهای روی کفش به خوبی تمیز نمی‌شوند) سپس با صابون و آب ولرم بشویید تا کاملا تمیز شوند. اگر بند کفش‌های شما لک هستند می‌توانید از سفیدکننده هم برای شستن آن‌ها استفاده کنید اما اگر به این روش‌ها نتوانستید بند کفش را تمیز کنید بهتر است یک جفت بند نو برای آن‌ها تهیه کنید.


برای خشک شدن سریع‌تر کفش این ترفند را به کار ببرید

شستن کفش‌ها تنها یک مرحله از کار شماست و مرحله بعدی یعنی خشک کردن کفش هم نیاز به دقت و توجه دارد. معمولا خشک شدن کفش زمان زیادی می‌برد و برای تسریع این فرآیند می‌توانید تعدادی دستمال کاغذی ضخیم را مچاله کنید و داخل کفش قرار دهید تا آب آن را جذب کند. کفش کتانی سفید را هرگز مقابل آفتاب خشک نکنید و آن را در فضای آزاد و مقابل آفتاب نگهداری نکنید. همین که موقع پوشیدن کفش نور آفتاب به آن‌ها برخورد می‌کند کافی است و بیش از این مقدار باعث تغییر رنگ ناخواسته کفش خواهد شد که با شستن هم پاک نخواهد شد. کفش را در محلی خشک و تاریک نگه دارید و به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید.

شستن کفش کتانی سفید


لکه‌های روغن روی کتانی سفید را با شامپو بشویید

بسیار پیش می‌آید که در خیابان روی لکه‌های روغن ماشین قدم می‌گذاریم و کفشرهای سفید ما لکهرهای روغن به خود می‌گیرد یا این که اتفاقی روغن غذا روی کفش چکه می‌کند و لک می‌شود. برای پاک کردن این نوع لکه‌ها چه باید کرد؟ برای این کار به محض رسیدن به منزل کفش‌ها را داخل حمام ببرید و با ملایم‌ترین شامپویی که دارید به همراه آن گرم و یک مسواک کهنه بشویید تا لکه از بین برود.


می‌توانید از مقدار خیلی کم سفیدکننده هم استفاده کنید

سوال این است که آیا می‌توان برای شستن کفش کتانی سفید از سفیدکننده استفاده کرد؟ پاسخ مثبت است. کفش کتانی سفید شما رنگی ندارد که نگران بور شدن آن باشید اما هنگام استفاده از سفیدکننده باید دقت کنید که مقدار خیلی کم و رقیق شده آن را به کار ببرید. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند یک واحد سفید کننده را با پنج واحد آب رقیق کنید، بیش از این مقدار ممکن است رنگ کفش‌ها را تغییر دهد و زرد کند. مسواک را داخل این محلول بزنید و به آرامی روی کفش‌ها بمالید سپس با آب ولرم آبکشی کنید.


اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)