جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
  • هالث
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۷
  • ۱۹:۳۰
  • 306
غذاهای یبوست

رفع یبوست با درمانهای خانگی و دارویی و معرفی ۱۵ غذای ضد یبوست

یبوست یک عارضه شایع است که ناشی از سبک زندگی غلط و تغذیه نامناسب است. خوردن بعضی از غذاها برای رفع یبوست می‌تواند به تقویت حرکات روده کمک کند.

جامعه پزشکی یبوست را به عنوان کاهش در حرکات روده یا مشکل عبور کردن مدفوع می‌دانند.

افرادی که یبوست دارند ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

  • مدفوع، سفت، خشک یا تکه تکه
  • مدفوعی که شبیه به سنگهای کوچک باشد
  • درد و ناخوشی در طول حرکات روده
  • احساس قادر نبودن به تخلیه روده بطور کامل
  • کاهش اشتها به دلیل احساس سیری دائم
  • ورم کردن شکم به میزان جزئی

شخص ممکن است متوجه رگه‌های کوچکی از خون قرمز روشن در مدفوع یا روی کاغذ توالت پس از  خشک کردن بدن شود. هر کسی عادتهای روده‌ای متفاوتی دارد اما افرادی که مشکل یبوست دارند معمولا کمتر از سه بار در هفته تخلیه روده دارند. یبوست بسیار شایع است. در ایالات متحده حدود ۱۶ نفر از هر ۱۰۰ نفر فرد بزرگسال علائم یبوست را دارد. خطر یبوست با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. تقریبا ۳۳ نفر از هر ۱۰۰ بزرگسال بالای ۶۰ سال در ایالات متحده، علائم یبوست را دارند.

در این مطلب ما ۱۵ تا از غذاهایی که می‌تواند حرکات روده را افزایش دهد مورد توجه قرار داده‌ایم. همچنین علتها و درمانهای یبوست را بررسی کرده‌ایم.

رفع یبوست با ۱۵ غذای مختلف

روده هر کسی به غذا بصورت متفاوتی واکنش نشان می‌دهد اما غذاهای ضد یبوست زیر سالم و طبیعی هستند و می‌تواند به رفع یبوست کمک کنند.

آب

کم آبی علت شایع یبوست است و نوشیدن آب کافی می‌تواند اغلب اوقات به کاهش یا رفع علائم کمک کند. وقتی شخصی بدنش کم آب می‌شود، روده نمی‌تواند آب کافی به مدفوع اضافه کند. این منجر به سفت، خشک و توده‌ای شدن مدفوعی می‌شود و می‌تواند منجر به یبوست شود.

ماست یا کفیررفع یبوست

بسیاری از محصولات لبنی از جمله ماست و کفیر حاوی میکرو ارگانیزمهایی هستند که به عنوان پروبیوتیک شناخته می‌شوند. پروبیوتیکها اغلب باکتریهای خوب نامیده می‌شوند و ممکن است به سلامت روده و نرم شدن مدفوع کمک کنند.

در یک تحقیق در سال ۲۰۱۴ محققان استفاده از ماست بدون طعم پروبیوتیک حاوی پلی دکستروز، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم لاکتیس را برای درمان یبوست بررسی کردند. این محققان دریافتند که خوردن ۱۸۰ میلی لیتر از این ماست هر روز صبح طی ۲ هفته زمان لازم برای دفع مواد زائد را در افراد مبتلا به یبوست کاهش می‌دهد.

حبوباتبیوتین

اکثر لوبیاها، عدسها، نخود و لپه سرشار از فیبر هستند که یک ماده مغذی ست که هضم مناسب را تقویت کرده و یبوست را کاهش می‌دهد. یک تحقیق در سال ۲۰۱۷ نشان داد که ۱۰۰ گرم حبوبات پخته حدود ۲۶ درصد از میزان فیبر روزانه توصیه شده را تامین می‌کند. یک وعده ۱۰۰ گرمی از حبوبات همچنین حاوی مقادیری از مواد مغذی دیگری است که به کاهش یبوست کمک می‌کنند از جمله پتاسیم، فولات، زینک و ویتامین B6.

سوپهای روشن و آبکیرفع یبوست

سوپهای روشن (سوپی که اجزا مواد تشکیل دهنده بخوبی مشخص است مثل مین استرونه)  مغذی هستند و به آسانی هضم می‌شوند. آنها رطوبت را به مدفوع سفت و متراکم اضافه می‌کند که آنها را نرم کرده، خارج شدن آنها از روده را آسانتر می‌کند.

آلو

آلو یکی از غذاهای ضد یبوست مشهور است و آلو و آب آن به عنوان یک درمان خانگی آزمایش شده برای یبوست در بسیاری از بخشهای جهان است. آلوها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند یک ماده غذایی که به عنوان سرعت دهنده و تسهیل کننده حرکات روده شناخته می‌شود. آلوها همچنین حاوی سوربیتول و ترکیبات فنلی هستد که ممکن است فواید گوارشی داشته باشند. یک بررسی در سال ۲۰۱۴ نتیجه گیری کرد که خوردن آلو ممکن است تعداد حرکات روده را افزایش دهد و دفع مدفوع در افراد مبتلا به یبوست را بهبود می‌دهد.

در اکثر تحقیقات مورد استفاده در بررسی، مشارکت کنندگان تحقیق ۱۰۰ گرم الو را هر روز مصرف کردند یا حدود ۱۰ آلو در روز.

سبوس گندم

سبوس گندم یکی از غذاهای ضد یبوست و یک درمان خانگی محبوب برای یبوست است. این ماده غنی از فیبر است که می‌تواند جریان مواد در طول روده‌ها را افزایش دهد. یک تحقیق در سال ۲۰۱۳ نشان داد که خوردن غلات صبحانه حاوی سبوس گندم در هر روز به مدت ۲ هفته عملکرد روده را افزایش داد و یبوست را در زنانی که معمولا از فیبر چندانی استفاده نمی‌کردند، کاهش داد.

بروکلیبروکلی سبزی ضد سرطان

بروکلی حاوی سولفورفان است ماده‌ای که ممکن است از روده محافظت کند و هضم را تسهیل کند. سولفورفان همچنین ممکن است به پیشگیری از رشد دوباره میکروارگانیزمهای روده‌ای که می‌توانند با هضم سالم تداخل داشته باشند، کمک می‌کند. در یک تحقیق در سال ۲۰۱۷، افراد بدون بیماری  هر روز ۲۰ گرم جوانه‌های بروکلی خام یا ۲۰ گرم جوانه یونجه را به مدت ۴ هفته مصرف کردند. پژوهشگران متوجه شدند افرادی که جوانه‌های بروکلی خوردند علائم کمتری از یبوست و حرکات سریعتر روده را داشتند.

سیب و گلابیباورهای غلط در مورد سرکه سیب

سیب و گلابی حاوی چندین ترکیب هستند که هضم را بهتر می‌کند از جمله فیبر، سوربیتول و فروکتوز. این میوه‌ها همچنین حاوی مقادیر بالایی از آب هستند که می‌توانند به تسهیل هضم و جلوگیری از یبوست کمک کنند.برای استفاده بیشتر از فواید سیب و گلابی، آنها را بصورت خام و کامل همراه با پوست بخورید.

انگور

انگور نسبت بالایی از پوست به گوشت هستند که به معنی سرشار بودن از فیبر است و همچنین دارای مقدار زیادی آب هستند. برای رفع یبوست سعی کنید که یک مشت از انگورهای خام شسته شده را میل کنید.

کیویخواص پوست کیوی

کیوی یکی از غذاهای ضد یبوست کارگشا به معنای واقعی است. به طور متوسط ۱۰۰ گرم کیوی حاوی حدود ۲ تا ۳ گرم فیبر است که می‌تواند به میزان زیادی به مدفوع اضافه شود و جریان روده را تسریع کند.

تمشکهای قرمز و سیاهتمشک سیاه

تمشک سیاه و قرمز و انواع توت در کل، غنی از فیبر و آب هستند که همگی می‌توانند یبوست را تسهیل کنند. سعی کنید یک مشت توت یا تمشک خام شسته شده را در طول روز مصرف کنید.

نان، غلات صبحانه و پاستاهای با گندم کامل

گندم کامل یا سبوسدار یک منبع عالی از فیبر نامحلول است که به مدفوع وزن اضافه می‌کند و جریان مواد در طول روده را سرعت می‌بخشد. برای بدست آوردن حداکثر مواد مغذی از محصولات گندم سبوسدار، آنها را خام یا با پخت کم استفاده کنید. نانهای با گندم کامل و غلات صبحانه که حاوی آجیل و تخمه هم باشند فیبر بیشتری در هر وعده دارند.

روغن زیتون و روغن کتانرفع یبوست

روغن زیتون و روغن کتان ملینهای ملایمی هستند که جزو مشهورترین غذاهای ضد یبوست هستند. این غذاها جریان مواد را در روده تسهیل کرده و رطوبت را رفع می‌کنند. این روغنها حاوی ترکیباتی هستند که هضم را بهتر می‌کنند و خواص آنتی اکسیدان، ضد باکتری و ضد التهاب دارند.

یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ نشان داد که روغن زیتون و روغن کتان به رفع یبوست در افراد تحت درمان دیالیز کمک می‌کند.

کلم شور تخمیری

کم شور حاوی باکتریهای پروبیوتیک است است که می‌توانند به افزایش هضم و کاهش یبوست کم کنند. این باکتریها همچنین عملکرد سیستم ایمنی و هضم لاکتوز را تقویت می‌کنند. یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ۲ قاشق غذاخوری از کلم شور خانگی حاوی حدود همان مقدار باکتری است که در مکملهای پروبیوتیک وجود دارد.

انجیررفع یبوست با انجیر خشک

انجیر جزو میوه‌های پر فیبر است که هم بصورت تازه و هم بصورت خشک با یبوست مقابله می‌کند. بخصوص اگر از درمانهای قبلی ناامید شده باشید چند عدد انجیر خیس خورده بسیار خوب عمل می‌کند. کافی ست ۶ عدد انجیر را به مدت یک شب تا صبح در یک لیوان آب بخیسانید به هنگام صبح آب و انجیر را با هم بخورید. این ماده به شدت بر حرکات روده تاثیر گذار است. تاثیر این درمان ملین است و نه مسهل. انجیر به واسطه داشتن پتاسیم فراوان و فیبر زیاد باعث بهبود عملکرد روده، دفع سریعتر مدفوع و در نهایت رفع یبوست می‌شود.

علتهای یبوست

طیف گسترده‌ای از مشکلات پزشکی و عوامل سبک زندگی می‌تواند موجب یبوست شود. یک رژیم غذایی ضعیف مانند غذاهای پر چرب و با فیبر خیلی کم مثل انواع فست فود، فرد را در معرض خطر ابتلا به یبوست قرار می‌دهد.

عوامل دیگر که خطر یبوست را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • استرس
  • کم آبی بدن
  • نرفتن به دستشویی به اندازه لازم و نگه داشتن مدفوع
  • مسافرت
  • تغییر در رژیم غذایی
  • نداشتن ورزش کافی

داروهای خاص و مکملها نیز می‌توانند موجب یبوست شوند از جمله:

  • اپیوئیدها
  • داروهای ضد التهاب
  • آنتی هیستامین
  • آنتی اسید
  • مسدود کننده‌های کانال کلسیم (یک رده از داروهای فشار خون)
  • مکملهای کلسیم
  • مکمل آهن
  • آرامبخشها
  • دیورتیکها

یبوست ممکن است برای چند روز یا چند هفته ادامه داشته باشد یا ممکن است مزمن باشد و چند ماه طول بکشد. یبوست کوتاه مدت معمولا ناشی از عوامل سبک زندگی یا استفاده از دارو است. یبوست مزمن معمولا مربوط به دستگاه گوارش، مشکلات متابولیکی یا عصبی است.

مشکلات طبی که می‌توانند موجب یبوست شوند عبارتند از:

  • سندرم روده تحریک پذیر یا IBS
  • بارداری و به دنیا آوردن بچه
  • بیماری سلیاک
  • دیابت
  • هیپر کلسیمی یا هیپو کلسیمی
  • تیروئید پر کار
  • تومورها یا غدد روده‌ای
  • پرولاپس رکتوم
  • فیشر مقعد
  • افسردگی و اضطراب
  • بیماری پارکینسون
  • زوال عقلی
  • ام اس
  • سکته
  • آسیب یا بیماری نخاعی

رفع یبوست و درمان علائم

اگر تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی برای رفع یبوست شخص کافی نباشد، پزشک یا داروساز ممکن است داروهای ملین را تجویز کند.

چندین نوع ملین وجود دارد که از قرار زیر هستند:

  • ملین نگهدارنده آب همانند منیزیم هیدروکساید (شیر منیزیم) و پلی اتیلن گلیکول (میرالاکس)
  • ملینهای افزایش دهنده حجم همچون متیل سلولز (سیتروسل) و کلسیم پلی کربوفیل (فیبرکون)
  • روان کننده همچون روغنهای معدنی
  • نرم کننده مدفوع مثل دوکوزات سدیم (دوکوزات و کولاس)
  • تحریک کننده همانند بیزاکودیل (کورکتول و دولکولاکس)رفع یبوست

بعضی از ملینهای طبیعی از جمله:

  • روغن کرچک
  • چای سنا
  • آلوئه ورا
  • مکمل منیزیم سیترات

اگر داروهای بدون نسخه یا درمانهای خانگی برای رفع یبوست کافی نبودند یا اگر یبوست مزمن شد به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید تا برای گزینه‌های درمانی دیگر و تغییر در رژیم غذایی گفتگو کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
215
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
110
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
231
بستن منافذ پوست صورت
بستن منافذ پوست صورت با ۹ ماسک خانگی عالی و زیبا کننده و بدون مواد سمی
449
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
922
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
254

مقالات سلامت

علائم کمبود ویتامین D
علائم کمبود ویتامین D با ۹ علامت هشدار دهنده که باید به آنها توجه کرد
30
ناشتا بودن قبل از آزمایش خون
ناشتا بودن قبل از آزمایش خون و آمادگی قبل از آن؛ انواع آزمایشها و مواد ممنوعه و ترفندها
42
افزایش هموگلوبین
افزایش هموگلوبین خون با مصرف مکملها و تغییر در رژیم غذایی چگونه امکان پذیر است؟
70
بسته شدن مجرای اشکی
بسته شدن مجرای اشکی در کودکان به چه علت رخ می‌دهد و چگونه درمان می‌شود؟
96
ورم پس از زایمان
ورم پس از زایمان را با درمانهای طبیعی و خانگی رفع کنید
75
دندانهای حساس
دندانهای حساس خود را با رعایت این ۸ قانون بهبود داده و درد آنها را کاهش دهید
138

مقالات آشپزی

نان موزی ساده
ساده ترین روش برای تهیه نان موزی عالی و با چندین و چند گزینه تغییر در دستورالعمل
94
کوفته کلم
طرز تهیه کوفته کلم با سس مخصوص جایگزین دلمه کلم برای افرادی که وقت ندارند
118
نان پیتا با خمیر ترش
نان پیتا با خمیر ترش یک نان عالی برای ساندویچ و انواع غذاهای خانگی
197
سالاد پاستا رنگی
سالاد پاستا رنگی با سبزیجات تابستانی و سس ایتالیایی
384
شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
1,349
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
778

مقالات تغذیه

غذاهای ضد التهاب
غذاهای ضد التهاب با ۱۵ نوع مختلف که دردهای شما را کاهش می‌دهند
136
غذاهای کاهش دهنده قند خون
غذاهای کاهش دهنده قند خون با ۱۳ نوع متنوع که قند خون را بالا نمی برند
284
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن با ۱۳ نمونه متنوع و کارآمد
423
تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
564
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
399
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
549