چه ورزشکار باشید چه باغبان یا اینکه عضلات شما بر اثر افزایش سن دچار درد شده‌اند، این پماد ضد درد عضلانی پاسخی برای همه دردهای شماست. اگر از پماد کپسایسین برای رفع درد مفاصل که در همین سایت آموزش داده شده، استفاده کردید ما امروز یک پماد ضد درد عضلات برای شما داریم که به همان خوبی عمل می‌کند. این پماد آرامبخش عضلات تنها از چند ماده تشکیل  دهنده درست می‌شود که اکثر آنها را در خانه دارید یا می‌توانید آنها را از عطاری‌ها و یا فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنید.

اسانسهای روغنی برای عضلات دردناک

اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از محبوبترین اسانسهای روغنی برای درمان پوست و رفع افسردگی است اما این روغن عالی اثرات مثبتش فراتر از اینهاست. اسطوخودوس یک ماده آرامبخش است که با دردهای ایجاد شده در بدن مقابله می‌کند. از این ماده معمولا برای آرتریت، روماتیسم و رگ به رگ شدگی استفاده می‌شود. اسطوخودوس می‌تواند حتی باعث شل شدن عضلات بیش فعال و رفع اسپاسم عضلانی شود.

کندر

در مورد خواص ضد التهابی و ضد سرطانی آن تحقیقات بسیاری انجام شده است. این ماده به کاهش درد آرتریت روماتوئید و رگ به رگ شدن کمک می‌کند. این روغن ناراحتی عضلانی را از بین می‌برد. اسانس روغنی کندر کمی گرانتر از اسطوخودوس است اما بخاطر خواص بی نظیرش یک ماده عالی برای پماد ضد درد عضلانی است.

مرزنجوش

این اسانس روغنی ممکن است شما را یاد خورش بره مادربزرگتان بیندازد اما این ماده ارزش درمانی نیز دارد. مرزنجوش عضلات را آرام می‌کند و اسپاسم عضلانی و رگ به رگ شدن را رفع می‌کند. این ماده همچنین به رفع درد مربوط به افزایش سن هم کمک می‌کند همانند آرتریت روماتوئید و روماتیسم. مرزنجوش نه تنها عضلات را آرام می‌کند بله برای اعصاب نیز خوب است و برای تحریک پذیری و هیجانات شدید هم مفید است.

روغن رزماری یا آکلیل کوهی

اسانس روغنی رزماری آخرین اسانس روغنی دستورالعمل پماد ضد درد عضلانی است. این روغن به تسکین دردها کمک می‌کند و گرفتگی‌ها را آرام می‌کند. این ماده با از بین بردن نقرس و روماتیسم به مفاصل دردناک کمک می‌کند. از آنجایی که رزماری به بهبود گردش خون و تراکم لنفاوی هم کمک می‌کند، پس از تمرینات ورزشی سنگین، برای بهبود عضلات عالی است.

پماد ضد درد عضلات خانگی برای عضلات خستهپماد ضد درد عضلانی

مواد لازم

  • ۱/۲ پیمانه روغن حامل انتخابی (بادام شیرین، دانه انگور، روغن زیتون و غیره)
  • ۲ تکه موم زنبور
  • ۲۵ قطره اسانس اسطوخودوس
  • ۱۰ قطره اسانس کندر
  • ۱۵ قطره اسانس روغنی رزماری

شما می‌توانید کلیه روغنهای گفته شده را از سایت نارین گل به آدرس naringol.com خریداری کنید البته ابتدا می‌توانید به فروشگاه‌های محل خود سر بزنید. موم زنبور در اغلب عطاریها پیدا می‌شود.

وسایل لازم

  • قاشق فلزی
  • کاسه شیشه‌ای بزرگ مقاوم به دما
  • قابلمه
  • ظرف شیشه‌ای برای نگهداری کرم

طرز تهیه پماد ضد درد عضلانی

  • روغن حامل و موم را داخل کاسه شیشه‌ای بریزید.
  • قابلمه را تا نیمه با آب پر کنید، و آن را روی گاز با دمای متوسط رو به بالا قرار دهید. کاسه شیشه‌ای را بالای گاز قرار دهید تا یک حمام آب گرم درست شود. وقتی آب شروع به جوش زدن کرد، حرارت را به متوسط رو به پایین بیاورید. در این حالتی که آب در حد جوش ملایم باشد بدون اینکه همیشه روی گاز باشد.
  • مخلوط را با قاشق فلزی مخلوط کنید تا موم ذوب شود.
  • کاسه شیشه‌ای را از روی گاز به دقت بردارید و آن را روی میز قرار دهید. اجازه دهید مخلوط برای چند دقیقه خنک شود. سپس اسانسهای روغنی را در آن بریزید و هم بزنید. اگر روغن خیلی گرم باشد، اسانسهای روغنی تبخیر می‌شوند.
  • پماد ضد درد عضلانی را در قوطی یا ظرف کرم یا یک شیشه مربایی بریزید و بگذارید تا به دمای اتاق برسد. شما همچنین می‌توانید پماد عضلات را در یخچال قرار دهید تا سرعت خنک شدن را افزایش بدهید.

ترفندهایی برای استفاده از پماد ضد درد عضلانی

  • هر وقت درد عضلانی یا زخم داشتید آن را بردارید و هر چقدر دلتان می‌خواهد استفاده کنید.
  • روغنهای استفاده شده در این پماد پوست شما را نیز تسکین می‌دهد، بنابراین این پماد را می‌توان روی پوست صدمه دیده هم استفاده کرد. اگر دچار هر نوع ناراحتی یا حساسیتی شدید، استفاده از آن را ادامه ندهید.
  • حواستان باشد که پماد ضد درد عضلانی یک پماد روغنی است بنابراین آن را دور از نور و گرما نگه دارید تا ارزش درمانی آن کم نشود.

راهکارهایی برای آرامش عضلات

کشش عضلانی

نخستین کار پیشگیری است. سعی کنید قبل از هر نوع فعالیت شدید فیزیکی، نرمش کششی انجام دهید. کشش قبل و بعد از آن از دردهای مزاحم و درد عضلات جلوگیری می‌کند اما از آسیب دیدن هم پیشگیری می‌کند. درد پس از فعالیت شدید ناشی از تجمع اسید لاکتیک در عضلات است. برای اینکه بدن شما اسید لاکتیک را از عضلات خارج کند، کمی زمان می‌برد. خنک کردن و اجازه دادن به گردش خون برای حفظ پمپاژ قطعا به پیشگیری از درد شدید کمک می‌کند.پماد ضد درد عضلانی

نوشیدن آب گیلاس

اگر فراموش کردید که کشش یا سرد کردن را در حین ورزش یا فعالیتهایی مشابه انجام دهید، سعی کنید عضلات را بطور طبیعی با خوردن یک لیوان آب گیلاس، تسکین دهید. پژوهشگران فکر می‌کند آنتروسیانین و مواد مغذی موجود در آب گیلاس به مبارزه با التهاب و ترمیم عضلات کمک می‌کند.

گذاشتن یخ روی عضلات

یکی از راهکاری کاهش درد عضلات به جز پماد ضد درد عضلانی استفاده از کمپرس آب سرد است. شاید شما دلتان بخواهید که یک دوش آب گرم بگیرید تا عضلات شما بهتر شوند اما تحقیقات نشان داده که گذاشتن یخ تسکین عضلات را سرعت می‌بخشد. شما می‌توانید سعی کنید از آب گرم را پس از استفاده از درد عضلات به مدت ۳۰ ثانیه امتحان کنید. آب گرم، رگهای خونی را که خون را به عضلات می‌رساند، گشاد می‌کند و همچنین مواد زائد (یعنی اسید لاکتیک) را از بین می‌برد.

ماساژ با اسانس اسطوخودوش

روغن ماساژ تزریقی اسطوخودوس می‌تواند به درد عضله نیز کمک کند. اسطوخودوس برای بیماریهای متعدد و اثرات آرامبخش آن مورد استفاده قرار می‌گیرد اما آیا می‌دانید که برای کاهش درد هم مفید است. ماساژ می‌تواند به درد عضلانی کم کند زیرا استفاده زیاد از عضلات آنها را گرم و به تولید اسید لاکتیک می‌کند. استفاده از اسطوخودوس یک ضربه دو جانبه است. پماد ضد درد عضلانی نیز کمک می‌کند.

استفاده از نمک اپسوم

نمک اپسوم و حمام آب گرم یکی از بهترین روشها برای تسکین گرفتگی عضلات و درد است. در سطح سلولی، منیزیم همراه با کلسیم به عنوان آرامبخش عضلات و شل کننده آن عمل می‌کند. اسپاسم عضلانی و گرفتگی عضلات می‌تواند با منیزیم تسکین یابد. موقع استفاده از نمک اپسوم درحمام، منیزیم به راحتی از طریق پوست جذب می‌شود. این کار را می‌توان بصورت خوراکی هم انجام داد.

درست کردن یک پماد ضد درد عضلانی با فلفل کاین و زنجبیلپماد ضد درد عضلانی

کپسایسین ترکیب موجود در فلفلهای تند، یک ضد درد طبیعی است. وقتی بصورت موضعی روی پوست بکار می رود، کپسایسین این کلک را به مغز می‌زند که تصور می‌کند شما در معرض گرمای شدید قرار گرفته‌اید که این منجر به انتشار انتقال دهنده‌های عصبی می‌شود و در نهایت درد (منبع درد) را مسدود می‌کند. این پماد ضد درد عضلانی حاوی فلفل کاین و زنجبیل است. زنجبیل حاوی ترکیبات دیگری است که خواص ضد التهابی و کاهش دهنده درد را دارند.

خب حالا کمی هم در مورد محتویات پماد ضد درد عضلات صحبت می کنیم. این پماد از روغن بادام، شی باتر، روغن نارگیل، موم زنبور، پودر فلفل کاین و روغنهای نعناع فلفلی، میخک، کافور و اکالیپتوس تشکیل شده است. نارگیل و روغن بادام به عنوان روغنهای حامل استفاده می‌شود تا از تحریک جلوگیری کنند. شی باتر مرطوب کننده است و از آنجایی که به عنوان روغن حامل عمل می‌کند به جذب بهتر کمک می‌کند. موم زنبور عمدتا برای تشکیل بافت کرمی مواد است اما این ماده خواص درمانی هم دارد. هر کدام از اسانسهای روغنی موجود در کرم ضد درد عضلانی بهبود و تسکین ضد التهابی را فراهم می‌کنند.

نعناع فلفلی به خنک شدن کمک می‌کند. میخک مقدار بی حسی ایجاد می‌کند تا درد عضلات تسکین یابد. کافور یک ماده تشکیل دهنده معمول در پمادهای موضعی بدون نسخه است. کافور گردش خون را تقویت می‌کند، به طور موقت اعصاب را بی حس می‌کند، و احساس خنکی و آرامش را تامین می‌کند. روغن نعناع فلفلی فواید مشابهی با کافور دارد. روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد درد است و می‌تواند به هنگامی که روی پوست از طریق پماد ضد درد عضلانی مالیده می‌شود، درد را کاهش می‌دهد.

پماد ضد درد عضلانی کاین و زنجبیل

مواد لازم

  • ۵۰ گرم روغن نارگیل
  • ۲۵ روغن بادام یا روغن زیتون
  • ۱ قاشق چایخوری پودر زنجبیل
  • ۱/۲ پودر فلفل کاین (فلفل قرمز تند)
  • ۱۴ گرم موم زنبور خرد شده (سفید یا زرد فرقی نمی‌کند)
  • ۵۰ گرم شی باتر
  • ۵ تا ۱۰ از هر کدام از روغنهای اکالیپتوس، نعناع فلفلی، کافور و میخکپماد ضد درد عضلانی

وسایل مورد نیاز

  • پیمانه اندازه گیری
  • ماهیتابه
  • الک ریز
  • کیسه پنیر یا پارچه تنظیف
  • یک شیشه مربایی در دار

طرز تهیه پماد ضد درد عضلانی

  1. روغن نارگیل و زیتون را در یک پیمانه شیشه‌ای اندازه گیری یا شیشه در مایکروویو یا در یک ماهیتابه کوچک یا استفاده از بخار آب گرم کنید همانند آنچه که در کرم قبلی گفته شد، گرم کنید.
  2. پودر فلفل کاین و زنجبیل را اضافه کنید. اجازه دهید به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در مکانی گرم بمانند.
  3. موم را در پیمانه شیشه‌ای و روی بخار آب بگذارید تا آب شود. مراقب باشید چون موم وقتی که ذوب می‌شود بسیار بسیار داغ است. شی باتر را اضافه کنید و تا موقعی که ذوب شود بهم بزنید. آنها را گرم نگه دارید.
  4. روغن بدست آمده از ترکیب روغن و ادویه‌ها را به وسیله کیسه پنیر روی الک داخل پیمانه اندازه گیری بریزید همراه با موم و شی باتر (اگر روغن خیلی غلیظ به نظر می‌رسد دوباره آن را گرم کنید.
  5. خوب بهم بزنید. از روی حرارت بردارید و قبل از اضافه کردن اسانسهای روغنی بگذارید کمی خنک شود. اسانسهای روغنی را به آن اضافه کنید به آرامی بهم بزنید تا زمانی که ترکیب شود.
  6. آن را در یک شیشه مربایی یا قوطی مخصوص پماد بریزید. قبل از استفاده بگذارید به طور کامل خنک شود. برای استفاده مقدار کمی از آن را از داخل شیشه یا قوطی برداشته و توی کف دست بگذارید تا بالم ضد درد ذوب شود. آن را روی جاهایی که درد دارید بصورت دایره وار بمالید. پوست قرمز می‌شود و احساس گرما خواهید کرد.
  7. این پماد را برای چندین ماه می‌توان نگه داشت. سعی کنید به اندازه نیاز معمولتان درست کنید.پماد ضد درد عضلانی

نکات لازم

از این پماد برای بچه‌ها استفاده نکنید چون موجب تحریک پوست می‌شود. قبل از استفاده آن را روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید. اگر استفاده از این بالم ضد درد، موجب تحریک شدید پوست شد، آن را با آب و صابون بشویید. قبل از استفاده، دستها را خوب بشویید و مراقب باشید آن را روی اعضای مخاطی استفاده نکنید. آن را روی پوست بریده یا تحریک شده استفاده نکنید.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: helloglow     naturallivingideas