انبارداری در سال های اخیر دچار تحولاتی شده است. مثلاً از انواع ربات ها برای اتوماتیک سازی اغلب فعالیت های انبار استفاده می‌شود. اما یک موضوع که به تازگی توسط شرکت فلِکس اجرا شده است، به فروشندگان مختلف اجازه می‌دهد تا از انبار های موقت، طبق فضای انباری که در حال حاضر نیاز دارند، استفاده کنند و در واقع، رابطی بین مالکان انبارها و فروشندگانی است که قصد اجاره‌ی این انبارها را دارند، می‌باشد. 

شرکت فلکس و خدمات انبار جدید آن در سال ۲۰۱۷

شرکت Flexe (ارائه دهنده‌ی خدمات مربوط به انبار) اکنون در حال ارائه‌ی گزینه‌ی تحویل شبانه، به فروشندگان است. تحویل به هر نقطه ای از کشور، در طول مدت شب، کاری است که تاکنون حتی شرکتی به بزرگی فروشگاه اینترنتی آمازون (Amazon.com) نیز انجام نداده است.

در کمتر از ۵ سال، شرکت Flexe ، یک سایت آنلاین ایجاد کرده است که فضای انبارِش اضافه یا یدکی را برای حدود ۵۵۰ انبار فراهم کرده است. سرعت ایجاد این فضاها نیز زیاد است به طوری که موثر تر از مکان هایی است که بهترین خرده فروش اینترنتی جهان (آمازون) در طول سال های زیادی ایجاد کرده است. این شرکت تا کنون ۲۵ میلیون فوت مربع فضا ایجاد کرده است (در حدود ۲۵% ظرفیت آمازون) و امیدوار است که تا پایان امسال، ۱۰ میلیون فوت مربع دیگر نیز اضافه کند. فروشندگان در سایت این فروشگاه برای دریافت فضای انبار ثبت نام می‌کنند.

سرویس تحویل شبانه‌ی جدید نیز، فرصت خوبی به فروشندگانی می‌دهد که به دنبال فرصت هستند تا به مشتریان بیشتری دست پیدا کنند. تحویل شبانه، می‌تواند به وسیله‌ی کامیون ها صورت گیرد و لزومی به استفاده از هواپیما و تحمیل هزینه‌ی زیاد نیست. فروشگاه های اینترنتی مانند Casper (که در رده بندی بهترین خرده فروشی های اینترنتی رتبه‌ی ۱۸۲ را دارد)، این اقدام جدید شرکت Flexe را می‌پسندند؛ چون به آن ها این امکان را می‌دهد که با مشتریان خود به طور مستقیم در ارتباط باشند.

فروشگاه اینترنتی آمازون نیز، خدمتی را به مشتریان ویژه‌ی خود ارائه می‌دهد که طی آن می‌توانند از خدمات حمل و نقل سریع آمازون بهره ببرند. اما اقدام جدید شرکت اینترنتی Flexe، از آمازون هم بهتر است؛ چرا که هم از نظر هزینه ای بسیار مقرون به صرفه تر است و هم سریع تر از آمازون عمل می‌کند. همچنین، نام برند مخصوص هر فروشگاه روی جعبه‌ی حمل آن زده می‌شود و نه برند آمازون. این ها را بنیانگذار فلِکس (Karl Siebrecht) بیان کرده است. استفاده از این سرویس، به خصوص برای آن دسته از فروشگاه هایی که در حال ساخت برند و تثبیت آن در اذهان مردم هستند، بسیار قابل توجه و مفید خواهد بود.

انبار های جدید

پیدایش ایده‌‌ی انبار موقت

ایده‌ی Flexe، به سال ۲۰۱۳ بر می‌گردد؛ زمانی که در یک مهمانی جشن تولد، در سیاتل، شخصی به نام Dhruv Agarwal که مالک فروشگاه اینترنتی TrueBrands است، در حال صحبت در مورد چالش پیدا کردن فضای انبار مناسب بود. شرکت او، سالانه به میزان ۳۰% رشد داشت و با توجه به این که بسیاری از مالکان انبارها، فضای انبار خود را به صورت ۵ ساله اجاره می‌دادند، Agarwal مجبور بود یک انبار بزرگ تر از نیاز فعلی خود را اجاره کند تا با توجه به رشد شرکت خود، تا ۵ سال آتی بتواند از آن استفاده کند، وگرنه با کاهش فضای انبار مواجه می‌شد. در این لحظه، فکری به ذهنش خطور کرد که آیا می‌توان فضاهای انبار یدکی را برای چند ماه در نظر گرفت به طوری که فروشگاه ها بتوانند از آن ها برای هر چند مدت که مایل بودند استفاده کنند. این ایده، شبیه کاری است که شرکت Airbnb انجام می‌دهد و برای توریست هایی که قصد اقامت چند روزه در یک مکان را دارند، خانه هایی را به آن ها اجاره می‌دهد. همه‌ی موسسان شرکت Flexe در این مهمانی حضور داشتند و تصمیم گرفتند این ایده را اجرا کنند. در سال گذشته نیز این شرکت، انجام فعالیت های مربوط به سفارشات اینترنتی (بسته بندی و حمل و نقل سفارشات مشتریان به درب منزل آن ها) را به فعالیت اصلی خود اضافه کرد.

سرمایه گذاری بر روی این ایده‌ی جدید

زمانی که سرمایه گذاران متوجه شدند که شرکت های فعال در حوزه‌ی تجارت الکترونیک در مورد پیدا کردن فضای انبار مناسب، با مشکل رو به رو هستند، سرمایه گذاری های خود را بر روی شرکت Flexe انجام دادند. یکی از این سرمایه گذاران، Redpoint Ventures بود که معتقد بود استارتاپ ها، نمی‌توانند به درستی پیش بینی کنند که در یک یا دو سال آینده، چه وضعیتی را خواهند داشت و نیاز آن ها به فضای انبار چه قدر خواهد بود؛ پیدایش انبار های بر مبنای تقاضا (On-demand warehouse) و فضای لازم برای انجام اقدامات مربوط به سفارشات مشتریان (از جمله بسته بندی) بر مبنای تقاضا، تغییر دهنده‌ی این بازی می‌باشد.

شرکت فلکس به این کار، به آن دسته از شرکت هایی که می‌خواهند با آمازون رقابت کنند، این فرصت را داده است تا بدون سرمایه گذاری بزرگ روی تسهیلات جدید، از شیوه‌ی ارسال این شرکت استفاده نمایند. این شرکت برای این که در آینده نیز روند موفقیت آمیزی داشته باشد، لازم است تا با انبارداران بیشتری به مذاکره بپردازد تا حاضر شوند قسمتی از فضای انبار خود را در اختیار این شرکت بگذارند تا به سایر فروشندگان اجاره دهد و در عین حال، اخلالی در سیستم انباردار اولیه پیش نیاید. شرکت فلکس بهتر است خود را در زمان تعطیلات عید، که انبار خالی به شدت کمیاب است، به بقیه ثابت کند تا روند موفقیت آمیز خود را بتواند ادامه دهد.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده در ماه مه سال ۲۰۱۷ از منبع : digitalcommerce360.com

  • برای خواندن مطالب بیشتر در مورد مدیریت انبارداری، پیشنهاد می‌شود به مقاله ی نحوه انبارداری و حمل و نقل در سال ۲۰۱۷ رجوع کنید.
  • خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت زیر این مطلب با ما در میان گذارید و به بهبود مطالب در آینده کمک نمایید.