جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
مثبت اندیشی

۷ راه حل عملی برای مثبت اندیشیدن

مثبت اندیشیدن این روزها شده یک  عبارت کلیشه‌ای. همه جا حرف از مثبت اندیشیدن هست اما فقط در حد حرف است، هیچکس روش آن‌را نمی‌‌گوید. در این مقاله راههای عملی و موثر برای داشتن یک نگرش مثبت در زندگی،  به شما ارائه خواهد شد. چرا که تاثیر مثبت اندیشیدن بر روی سلامتی جسم و روان چیزیست ثابت شده.  بسیاری از بیماری‌ها با مثبت اندیشی از بین خواهند رفت. اعتماد به نفس و رهایی از استرس از دیگر مزایای مثبت اندیشی است.

و اما روشهای عملی برای مثبت اندیشیدن

مثبت اندیشی

۱_ در آغاز روز، به خودتان جملات مثبت هدیه بدهید

اینکه روز خود را چگونه آغاز نمایید، نشان دهنده این خواهد بود که بقیه روزتان چگونه خواهد شد. این دست خود شماست. اگر با افکار هراسان از بیدار شوید و بگویید هیچ اتفاق خوشایندی در این روز رخ نخواهد داد، حتی اگر اتفاق خوشایندی هم رخ دهد اما فیلتر ذهنی شما  مانع از دیدن آن رویداد خوشایند خواهد بود.

 به جای اینکه وارد این دومینوی منفی نگری بشوید،  روز خود را با جملات مثبت آغاز کنید. یعنی با خودتان حرفهای مثبت بزنید نه منفی. به آیینه نگاه کنید و سپس مشغول سخن گفتن با خودتان شوید. این کار اصلا احمقانه نیست. به آینه نگاه کرده و به خود بگویید امروز قرار است یکی از بهترین روزها باشد، من عالی خواهم بود. یادتان باشد همره با گفتن این جملات، بایستی عمیقا آنرا حس کنید و نیز باور داشته باشید.  نباید صدایی از درون،  به شما بگوید اینها دروغ است. به این صدای منفی اجازه سخن گفتن ندهید بلکه فقط به صدای مثبت اجازه دهید حرف بزند.

اگر این کار را به صورت عادت روزانه انجام دهید، از تاثیر مثبت آن شگفت زده خواهید شد.

۲_ روی چیزهای خیلی کوچک اما خوب تمرکز کنید

واقعیت این است که ما در اغلب موارد،  هر روز را با موانع مختلف روبرو خواهیم شد. این یعنی که هرگز چیزی به نام یک روز عالی و بی نقص وجود ندارد. اما روش برخورد شما با موانع تعیین کننده است نه خود موانع.

وقتی با یک چالش کوچک یا بزرگ مواجه می‌شوید، سعی کنید بر روی مزایای آن چالش تمرکز کنید حتی اگر مزایای آن بسیار اندک و ناچیز باشد. مثلا اگر در ترافیک گیر افتاده‌اید، به این مزیت فکر کنید که الان چه زمان خوبی برای گوش دادن به پادکست مورد علاقه‌ام هست. یا اگر مغازه‌ی همیشگی که از آن خرید می‌کنید،  مواد غذایی مورد نیاز شما را ندارد به این فکر کنید چه خوب است که به یک مغازه جدید سر خواهم زد و تجربه جدیدی کسب خواهم نمود.

۳_ دربدترین موقعیت‌ها،  یک طنز پیدا کنید

این تجربه را از خودتان دریغ نکنید که در تاریک‌ترین موقعیت‌های زندگی نیز به دنبال یک طنز باشید. به خودتان یادآوری کنید این اتفاق ناخوشایند، انتهای خوبی خواهد داشت و سعی کنید مثل یک لطیفه‌ی خنده دار به آن بخندید. جدی نگیرید.  آن روی مضحک چیزهای جدی را نگاه کنید نه آن روی تاریکش را.  مثلا به شما می‌گویند اخراج شدید،  به این فکر کنید که چه شغل مسخره‌ای بود و شروع کنید به دیدن مضحک‌ترین قسمتهای آن شغل. سپس به یک شغل دیگر فکر کنید که قرار است در آینده داشته باشید.

با خندیدن، ذهن شما رها می‌شود و با یک ذهن باز،  بهتر می‌توانید فکر کنید و شغل مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید تا با یک ذهن آشفته.

۴_ هر شکستی را تبدیل کنید به یک درس

ما انسانها، کامل نیستیم. قرار است مرتبا اشتباه کنیم و قرار است از همین اشتباهمان درس بگیریم و تجربیات جدید کسب نماییم. چه در حرفها و افکارمان،  چه در شغل و و یا در روابط‌مان با دیگران بهتر است از پی هر شکستی به دنبال یک درس باشیم. به جای اینکه روی این تمرکز کنید که من یک آدم شکست خورده‌ام، روی این تمرکز کنید که چرا من شکست خوردم و وقتی دلیلش را پیدا کردید به این فکر کنید که دفعه بعد چگونه باید عمل کنید. این همان  روش تبدیل شکست به موفقیت است.

مثبت اندیشیذن

۵_ گفتگوگر درونی خودتان را  از منفی به مثبت تبدیل کنید

گفتگوهای درونی،  اگر به صورت منفی باشند خیلی زود شما را خسته کرده از پای درمی‌‌آورند و جالب است که حتی متوجه نمی‌شوید خستگی شما به چه دلیل است. این گفتگوهای فرسایشی،  باعث می‌شوند برچسب‌های غیر واقعی که به خودتان زده‌اید،  تبدیل شوند به واقعیت.  وقتی پیشاپیش برچسب منفی به خودتان بزنید در نتیجه هرگاه دست به انجام هر کاری می‌زنید قادر نیستید بهترین عملکرد خودتان را ارائه دهید چراکه قبلا به ذهنتان القا کرده‌اید شما آدم مناسبی برای انجام فلان کار نیستید.

هر زمان احساس کردید در حال برچسب زدن منفی به خودتان هستید سریعا آن‌را متوقف نمایید و افکار منفی را با افکار مثبت و سازنده جایگزین نمایید. مثلا به جای اینکه بگویید من در انجام فلان کار اصلا خوب نیستیم بگویید من با تمرین‌ زیاد می‌توانم مهارت کافی را به دست آورم. یا به جای اینکه بگویید نباید دست به انجام فلان کار می‌زدم بگویید اگرچه کارم طبق برنامه پیش نرفت اما دفعه بعد بهتر عمل خواهم کرد.

۶_ همیشه بر روی زمان حال تمرکز کنید

این جمله که در زمان حال زندگی کنید، تبدیل شده به یکی دیگر از جملات کلیشه‌ای و تکراری. معنی خودش را از دست داده. زندگی در زمان حال به معنای این نیست که فقط برای امروز یا برای این ساعت زندگی کنید. بلکه به این معناست که در هر لحظه از زندگی‌تان در حال انجام هر کاری که هستید فقط روی همان کار تمرکز کنید و افکارتان را به زمان و مکان دیگری نفرستید. زمان گذشته را رها کنید و نیز نگران زمان آینده که هنوز نیامده نباشید. فقط روی لحظه اکنون متمرکز باشید. از حال بد به حال خوب بروید. 

یکی از کلک‌های مغز ما این است که چون قوه تخیل بالایی دارد،  می‌تواند وقایعی که در گذشته رخ داده است را آنچنان اغراق آمیز جلوه دهد که با واقعیت فاصله‌ی زیادی بگیرد و نیز می‌تواند آینده را به گونه‌ای تصور کند که هزار برابر وحشتناک‌تر از آن چیزی باشد که واقعا در آینده رخ خواهد داد.

ماندن در زمان حال و رها کردن گذشته و آینده، کلید شادی است و شادی نیز کلید موفقیت است.

۷_ با آدمهای مثبت نشست و برخاست داشته باشید

دوستان خود را از بین آدمهای بدبین و منفی نگر، انتخاب نکنید. در واقع حق انتخاب با شماست که با دوستان و همکاران مثبت اندیش گفت و شنید داشته باشید یا با منفی‌ها. وقتی خودتان را در معرض افکار مثبت دیگران قرار دهید آنها تاثیرات بسیار مثبتی روی شما خواهد گذاشت. آدمهایی که افکار و کلمات مثبت دارند،  فضای زندگی شما را بهتر و سازنده‌تر خواهند ساخت چرا که روی نحوه فکر کردن شما و حتی نحوه رفتارهای شما نیز تاثیر خواهند گذاشت. شما همخو و همانند آنها خواهید شد.

البته یپدا کردن چنین آدمهایی بعنوان دوست، یکی از سخت‌ترین کارهای زندگی ست اما سعی کنید تا جای ممکن تمام چیزها و آدمهای منفی را از زندگی خود بزدایید تا قبل از اینکه تاثیرات منفی‌شان ویران کننده باشد. و نیز فراموش نکنید که نباید خودخواه بود و فقط به دنبال این باشید که دیگران به شما روحیه بدهند، فقط این نیست که دیگران مسئول مثبت اندیشیدن شما باشند بلکه شما نیز سهم  خود را باید برای دیگران ادا کنید. شما نیز باید بر روی دیگران  تاثیر مثبت داشته باشید نه منفی. فضای پیرامون خود را آکنده از مثبت اندیشی نمایید.

هرچه ذهن خود و جهان پیرامون خود را مثبت تر نمایید، مزایای آن به سوی خودتان بازخواهد گشت.

 

ترجمه و تالیف اختصاصی مجله قرمز

منبع: Sucsess


دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

درمان خشکی لب
بهترین محصولات آرایشی بهداشتی برای درمان برای خشکی لب
106
لوازم آرایشی
خرید لوازم آرایش اصل و با کیفیت از داروخانه آنلاین
54
اصل بودن ادکلن
روش های ساده برای تشخیص اصل بودن ادکلن کرید اونتوس
111
غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
429
لوازم آرایشی
محصولات پیپا انتخابی مناسب در هنگام خرید لوازم آرایشی
240
درمان لک صورت
درمان لک صورت؛ راهنمای علمی درمان لک به همراه معرفی بهترین محصولات
434

مقالات سلامت

مکمل برای آرتروز
۲۰ ویتامین و مکمل برای آرتروز که برای کنترل علائم مفید هستند
104
رژیم روزه داری متناوب
روزه داری متناوب، حافظه و عملکردهای شناختی را بهبود می‌دهد
113
بیماری کرونا
با تست کرونا در منزل نگرانی خود را کاهش دهید
155
مدفوع بدبو
اسهال و مدفوع بدبو نشانه چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟
215
نوروپاتی محیطی
نوروپاتی محیطی چیست، انواع روشهای تشخیص و درمان آن چه هستند؟
100
استرس و بارداری
استرس و بارداری؛ استرس چگونه مانع از بارداری و رشد جنین می‌شود؟
88

مقالات آشپزی

شربت توت فرنگی
شربت توت فرنگی خانگی؛ تازه و آسان با طعمی دلپذیر
114
شیر جو دوسر خانگی
طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی و انواع روشهای استفاده از آن
365
نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
821
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
292
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
632
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
928

مقالات تغذیه

رژیم فستینگ
رژیم فستینگ؛ آیا این رژیم برای لاغری و سلامتی موثر است؟
46
رژیم روزه داری متناوب
روزه داری متناوب، حافظه و عملکردهای شناختی را بهبود می‌دهد
113
تغذیه سالم
تغذیه سالم فقط به معنی افزایش سبزیجات و کاهش چربی‌ها نیست!
154
غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
429
توت فرنگی
خواص توت فرنگی این دلربای اردیبهشتی؛ میوه ای کم قند و خوش طعم
95
خواب و چاقی
خواب و چاقی؛ تاثیر ریتم شبانه‌روزی بدن بر چاقی وسایر بیماری‌های مزمن
147