ساختار بندی مجدد ذهن هر شخصی، کاملا امکان پذیر است و به دست خودش به راحتی می‌تواند صورت بگیرد.  با روشی به نام ساختار بندی مجدد شناختی یا تغییر شکل دادن شناختی، تمام فیلترهای ذهنی که داریم می‌توانند به راحتی عوض شوند.  ما از طریق تنظیم کردن هر روزه‌ی طرز فکرهای خودکار و غیر ارادی خود،  می‌توانیم ساختار جدیدی به ذهن خود بدهیم و در نتیجه بر روی رفتارها و احساسات خودمان تاثیرات مثبتی بگذاریم.

ساختار بندی

  • روش‌های ساختار بندی مجدد طرز فکر

۱- تشخیص دادن افکار منفی خودکار

تمامی‌ انحرافات شناختی که بحث آن به طور مفصل گفته شد را می‌توان به خوبی تشخیص داد به شرطی که آنها را دقیقا بشناسیم. به این منظور می‌توانید یک لیست از تمام مشکلاتی که در طرز فکر خود دارید، تهیه نمایید. یک معاینه ذهنی از انحرافات شناختی،  این اجازه را به شما می‌دهد که بفهمید ذهن شما  دقیقا به سمت و سوی کدامیک از این طرز فکرهای منفی، جهت‌گیری دارد. سپس می‌توانید جهت صحیحی به طرز فکر خود بدهید.

۲- چه اما و اگرهایی  وجود دارند که باعث ساختار بندی منفی ذهن شما شده اند؟

سعی کنید تا جای ممکن، تمام زمینه‌هایی که باعث ایجاد طرز فکرهای منفی و نادرست در شما می‌شوند را پیدا کنید و سپس آنها را به چالش بکشید.  بررسی کنید ببینید در ذهن شما چه شواهد و مدارکی کاشته شده که باعث می‌شود از فلان طرز فکر منفی حمایت کنید و ساختار بندی ذهن شما را تحت تاثیر قرار دهد؟ به احتمال زیاد در ذهن شما قبلا هم نمونه‌های زیادی از این دست وجود داشته و شما توانسته‌اید بر آنها پیروز شوید،  این بار هم به راحتی می‌توانید.

۳- استفاده از یک یا چند دوست منتقد

به دنبال نظر افراد دیگر در مورد خودتان باشید و ببینید از نظر آنها آیا نگرش و طرز فکرهای شما، بجاست یا نابجا. می‌توانید از همکاران خود کمک بگیرید اما اگر تصور می‌کنید همکارانتان نظرشان واقعیت ندارد،  بازهم می‌توانید از چندین نفر دیگر نیز نظرسنجی کنید تا در نهایت به یک نظر شفاف، عینی و بی‌طرفانه در مورد خودتان برسید.

۴- خوش بینانه به موضوع خودتان نگاه کنید

به جای اینکه خودتان را در قطب سیاه سیاه  یا در قطب سفیدسفید  قرار دهید و هیچ رنگی به جز سیاهی محض یا سفیدی محض را  برای خودتان در نظر نگیرید، سعی کنید موارد را  رتبه بندی کنید و  به آنها از صفر تا ۱۰۰ نمره بدهید. مثلا در مورد یک شکست، این را به خاطر داشته باشید هر شکستی واقعا شکست نیست بلکه می‌تواند بخشی از حرکت شما به سمت موفقیت باشد. می توانید به این شکست از صفر تا صد نمره بدهید که تا چند قدم شما را به سمت موفقیت سوق داده. دست آخر تمامی‌ این قدم‌ها ذره ذره، طعم خوش پیروزی را به شما خواهند داد.

اکنون شما با در نظر گرفتن این ۴  مورد می‌توانید ساختار بندی مجددی به طرز فکر خودتان بدهید. این را فراموش نکنید که همه‌ی ما هر آنچه فکر می‌کنیم  الزما  واقعیت ندارد و می‌تواند غلط باشد چرا که افکار ما شاید از فیلترهای ذهنی ما عبور کرده باشند.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Jon Patrick Hatcher

منبع : Success