اهمیت دادن به خود به این معنا نیست که تمام وقت کار کنیم و فکر کنیم قادر نیستیم آرام و قرار داشته باشیم و نتوانیم حداقل روزی ۱۰ دقیقه را به خودمان اختصاص دهیم. تصور می‌کنیم باید به خودمان فشار بیاوریم، کار کنیم و باز هم زیر فشار بیشتری باشیم.

انجام این شیوه به مدت طولانی، باعث می‌گردد بعد از مدتی، احساس خستگی مفرط داشته باشید. اما اکنون زمان آن فرا رسیده که این عادت را تغییر دهید.

اهمیت دادن به خود ، کار ساده‌‌ای است . کافی ست روزانه مدت زمانی را به خودتان اختصاص دهید که در آن  هیچ کاری انجام ندهید.  بدون فکر و خیال، بدون سر زدن به شبکه های اجتماعی. هیچ کاری انجام ندهید و فقط بنشینید و نفس بکشید و از درون خودتان، باخبر شوید.

در ادامه‌ی مقاله، ۸ دلیل ذکر شده که می‌گوید اهمیت دادن به خود ، نشان دهنده خودخواهی نیست.

اهمیت دادن به خود

  • اهمیت دادن به خود ، شما را واقعی تر می‌سازد

مدت زمانی را که تصمیم می‌گیرد به خودتان اختصاص دهید، در واقع این اجازه را به خودتان می‌دهید که واقعی تر باشید. راهی ست برای شناخت بهتر خودتان و دریافت حال و احوال درونی تان. اگر بر این باور هستید که این شناخت را از قبل دارید، بهتر است دوباره فکر کنید و با انجام این روش، متوجه گردید که بیش از آنچه فکرش را می‌کردیم جا برای شناخت درونی خودمان وجود دارد.

این روش را برای یک ماه انجام دهید. صبر نکنید تا آخر هفته بیاید، متعهد باشید که هر روز اینکار را انجام دهید. مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد که چیزهای زیادی را درون خودتان کشف خواهید کرد. چیزهایی که تا قبل از این فکر نمی‌‌کردید حتی وجود داشته باشند.

این روش به شما نشان خواهد داد که کدامیک از بخش های درونی‌تان واقعی و متعلق به خود شما هستند و کدامیک نه. همه ی ما بخش‌هایی در درونمان داریم که متعلق به خودمان نیست بلکه یکجور کپی برداری از دیگران است، مثلا سلبریتی ها، یا بازیگران یا افرادی در تلویزیون و اینترنت یا یکی از دوستانمان که خیلی روی او حساب می‌کنیم.

  • اهمیت دادن به خود ، باعث اهمیت دادن به دیگران خواهد شد

به خاطر داشته باشید تنها زمانی می‌توانید به دیگران کمک کنید که بتوانید به خودتان کمک کنید، چه از نظر فیزیکی چه ذهنی و چه روحی روانی. شما برای هر کاری به یک بدن قوی و سالم و یک ذهن باز احتیاج دارید که اگر به خودتان اهمیت ندهید، نمی‌توانید اینها را به دست آورید. بدست آوردن اینها، آسان نیست اما ارزش این را دارد که به آن بپردازیم. اهمیت دادن به خود ، شبیه به حرکت کردن در یک جاده پر پیچ و خم است که احتیاج به مراقب بودن دادن اما رفتن در این جاده، ضروری است.

  • اهمیت دادن به خود باعث می‌شود به جای زنده بودن، زندگی کنید

زنده بودن صرفا وجود داشتن در روی این کره آبی رنگ کوچک در فضا است. اما زندگی کردن به معنای تجربه کردن هر آنچیزی ست که در این کره کوچک آبی رنگ، وجود دارد. شما کدامیک را انجام می‌دهید؟ بسیاری از افراد به اینکه فقط وجود داشته باشند راضی هستند، یک زندگی روتین : صبح بلند می‌شوند، سرکار می‌روند، به خانه بر می‌گردند، شام می‌خورند و می‌خوابند و فردا، دوباره همین کارها را تکرار می‌کنند. آیا برای لذت بردن از زندگی منتظر زمان بازنشستگی خود هستید قبل از اینکه زمانی را به خودتان اختصاص دهید؟ البته همگان می‌دانیم که مسئولیت‌هایی در زندگی وجود دارند که بر عهده ماست. بزرگ کردن بچه ها، پرداختن قبض ها و سایر موارد اما ما یک مسئولیت دیگری را هم داریم : اهمیت دادن به خودمان

  • اهمیت دادن به خود، باعث می‌شود بتوانید هدفمند باشید

هدف شما چیست؟ احتمالا بارها این سوال را پرسیده‌اید و احتمالا روزها یا هفته ها یا ماههایی بوده اند که احساس ناامیدی کرده اید ناراضی بوده اید و بر این باور بوده اید که باید چیزی بیش از این وجود داشته باشد، همه‌ی اینها، علائمی‌ از سوی بدن شما بوده است که به شما می‌گفته باید به سوی ناشناخته ها حرکت کنید چرا که هدف شما خارج از اینجاست.

اهمیت دادن به خود، به معنای این است که به این علائم اعتماد کنید. به این معنی ست که به اعماق ناشناخته ها بروید. شاید ترسناک به نظر برسد اما راهی دیگری برای دستیابی به آنچه می‌خواهید نیست. اهمیت دادن به خود و اعتماد سازی بین خودتان با خود درونی تان، می‌توانید به شما برای پیدا کردن هدفتان در زندگی کمک نماید.

  • اهمیت دادن به خود باعث قوی ساختن شما می‌شود

شاید زمان زیادی طول بکشد که این امر در درونتان ظاهر گردد. تمرین روزانه این کار خیلی آسان تر از چک کردن تمام ایمیل ها و نوتیفیکیشن های شبکه های اجتماعی تان است. به محض اینکه تصمیم گرفتید تمام اینها را کنار بگذارید و فقط روی خودتان تمرکز کنید متوجه خواهید که چه کار راحتی ست. چطور وقتی گرسنه تان می‌شود صدای درونی بدنتان را می‌ شنوید؟ به همان صورت هم می‌توانید صدای درونی بدنتان را در سایر موارد نیز بشنوید.

  • اهمیت دادن به خود، باعث بروز انگیزه ها در شما می‌شود

چگونه یک نفر می‌تواند پر انگیزه باقی بماند‌؟ هیچ جواب قاطعانه ای وجود ندارد. هیچ کسی نمی‌‌تواند برای هم‌شه پر انگیزه باقی بماند. اما خیلی ها می‌توانند از حالت رکود روحی خارج شوند و در آن گیر نکنند و کلید این توانایی یک چیز است : اهمیت دادن به خودمان.

بپذیرید که هم‌شه قرار نیست بهترین باشید. اگر این را قبول کنید به خودتان اجازه اشتباه کردن را می‌دهید و با اشتباهات خود دوست می‌شوید و در نتیجه دوباره انگیزه بدست می‌ آورید که با وجود اشتباهات قبلی دوباره از اول شروع کنید.

  • اهمیت دادن به خود، بهترین راه برای سلامت جسمی‌ ست

اینکه به خودتان اهمیت بدهید فقط در مورد درونیات و افکارتان نیست، بلکه به معنای توجه به بدن تان از جمله غذای سالم، ورزش کردن و خواب مناسب است. یکی از اشتباهات رایج این است که رسیدن به سلامت بدنی سخت است. شاید اینطور باشد اما نه برای همیشه. سعی کنید هر روز از میوه های مختلف استفاده کنید، ۱۵ دقیقه در روز پیاده روی کنید.

  • اهمیت دادن به خود به یادتان می‌ اندازد که شما ارزشمند هستید

اینکه باور شما چه باشد باعث همان می‌شود. اگر باور کنید که مستحق غم هستید غمگین خواهید بود اگر باور کنید سزاوار شادی هستید شاد خواهید بود.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز ار مقاله Tammy Danan

منبع : success