قطعا گوشت ارگانیک و غیرارگانیک تفاوت‌های زیادی دارند اما آیا واقعا این تفاوت‌ها ارزش هزینه بیشتر برای گوشت ارگانیک را دارد؟ امروزه بسیار شاهد این هستیم که مواد غذایی ارگانیک را اغلب با بسته‌بندی‌های کاغذی روانه بازار می‌کنند تا حس ارگانیک بودن آن بیشتر منتقل شود و به نوعی فروشندگان همه تلاش خود را می‌کنند تا بگویند ارگانیک بخورید تا سالم بمانید. اما آیا ارگانیک بودن مولفه‌ی مهم و دارای اولویت در یک رژیم غذایی سالم است یا معیارهای مهم‌تری هم وجود دارند که تا وقتی آن‌ها را رعایت نکنیم ارگانیک یا غیرارگانیک بودن مواد غذایی تاثیر چشم‌گیری در سلامتی ما نخواهند گذاشت؟ در این مقاله درباره تفاوت‌های گوشت ارگانیک و غیرارگانیک صحبت خواهیم کرد و در انتهای مقاله خواهیم گفت که آیا خریدن گوشت ارگانیک ارزش هزینه و متحمل شدن زحمت‌های احتمالی را دارد یا نه. با ما همراه باشید:)

فهرست مطالبی که در این مقاله ارائه خواهد شد:

  • تفاوت پرورش گاو ارگانیک و غیرارگانیک
  • تفاوت در ترکیب اسیدهای چرب گوشت ارگانیک و غیرارگانیک
  • گوشت گاو تغذیه‌شده با علف مواد مغذی بیشتری دارد
  • آیا گوشت گاو تغذیه‌شده با علف ارزش هزینه اضافی و زحمت‌های تهیه آن را دارد؟
  • سخن پایانی

نحوه تغذیه گاوها می‌تواند تأثیر عمده‌ای در ترکیب مواد مغذی گوشت آن‌ها داشته باشد. امروزه گاوها ( و عموماً اکثر دام‌ها) غالباً از غلات و دانه‌ها تغذیه می‌شوند، درحالی‌که حیواناتی که مردم در زمان‌های قدیم می‌خوردند، به‌صورت آزاد پرسه می‌زدند، فعالیت داشتند و علف می‌خوردند.

بسیاری از مطالعات نشان داده است که مواد مغذی موجود در گوشت گاو بسته به چیزی که گاوها می‌خورند بسیار متفاوت است.

در جاهایی که گوشت گاو به‌صورت انبوه تولید می‌شود، مانند اکثر کشورها، گاوها معمولاً از غلات تغذیه می‌شوند. با این ‌حال، گوشت ارگانیک یا گوشت گاو تغذیه‌شده با علف در بسیاری از کشورها مانند استرالیا بسیار معمول است.

شاید از خود بپرسید که آیا نحوه تغذیه گاوها تفاوتی در سلامتی ما دارد یا خیر.

در این مقاله به بررسی شواهد برای تعیین تفاوت بین گوشت گاو تغذیه شده با علف و غلات می‌پردازیم.

محصولات ارگانیک

تفاوت پرورش گاو ارگانیک و غیرارگانیک

در ایالات متحده، بیشتر گاوها زندگی مشابهی را شروع می‌کنند. گوساله‌ها در اوایل بهار متولد می‌شوند، از شیر مادران‌شان تغذیه می‌شوند و سپس به آن‌ها اجازه داده می‌شود آزادانه پرسه بزنند و علف یا سایر گیاهان خوراکی که در محیط زندگی‌شان پیدا می‌کنند را بخورند.

این رویه تا حدود ۷ الی ۹ ماه ادامه دارد. پس از آن، بیشتر گاوهایی که به‌طور متعارف پرورش می‌یابند به دام‌داری منتقل می‌شوند.

به دام‌داری‌های بزرگ، عملیات متمرکز تغذیه حیوانات یا CAFO (مخفف concentrated animal feeding operations) نیز گفته می‌شود. در آنجا گاوها در غرفه‌های تنگ و اغلب با فضای محدود نگهداری می‌شوند. آن‌ها به‌سرعت از طریق تغذیه با دانه‌ها که معمولاً از پایه سویا یا ذرت تهیه می‌شوند، چاق می‌شوند. به‌طور معمول، رژیم غذایی آن‌ها با مقادیر کمی علوفه خشک نیز همراه است.

گاوها تا چند ماه قبل از رفتن به کشتارگاه در این دام‌داری‌ها زندگی می‌کنند. البته به همین سادگی نیست. روش‌های مختلف تغذیه گاوها پیچیده و متنوع است. به‌عنوان مثال، ممکن است گوشت ارگانیک (گوشت گاو تغذیه‌شده با علوفه) در استرالیا به‌طور مستقیم با محصولات ایالات متحده قابل مقایسه نباشد و گاو تغذیه شده با علوفه لزوماً در مراتع پرورش داده نمی‌شود. همه گاوهای تغذیه شده با علوفه نمی‌توانند در فضای باز چرا کنند. در واقع، اصطلاح چمن‌زار به وضوح تعریف نشده است.

طبق تعریف، گاوهای تغذیه شده با علوفه غالباً علف می‌خورند، در‌حالی‌که گاوهای تغذیه شده با غلات غالباً در دوره‌ی آخر زندگی‌شان یک رژیم غیرطبیعی براساس ذرت و سویا دارند. برای به حداکثر رساندن رشد، غالباً به گاوها داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک و هورمون‌های رشد نیز داده می‌شود.

از اول ژانویه ۲۰۱۷، سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)  قانون جدیدی را که تحت عنوان بخشنامه خوراک دامپزشکی شناخته می‌شود، تصویب کرد. طبق این قانون، آنتی‌بیوتیک‌هایی که در علم پزشکی انسانی مهم تلقی می‌شوند، باید تحت نظارت دامپزشک مجاز تجویز شوند و نمی‌توانند برای تقویت رشد استفاده شوند (منبع).

بیشتر گاوها زندگی‌شان از چراگاه شروع می‌شود، شیر می‌نوشند و علف می‌خورند. با این حال، گاوهایی که به‌طور غیرارگانیک پرورش می‌یابند بعداً به دام‌داری منتقل می‌شوند و در ادامه زندگی‌شان با خوراک‌های بر پایه انواع دانه‌ها و غلات تغذیه می‌شوند.

تفاوت در ترکیب اسیدهای چرب گوشت ارگانیک و غیرارگانیک

بسیار گفته‌اند و شنیده‎ایم که ” شما همان چیزی هستید که می‌خورید” . واقعیت این است که این جمله درباره گوشت ارگانیک و غیرارگانیک نیز صدق می‌کند.

چیزی که گاوها می‌خورند می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر ترکیب مواد مغذی گوشت آن‌ها تأثیر بگذارد. این تفاوت به‌ویژه درمورد ترکیب اسیدهای چرب موجود در گوشت مشهود است.

گوشت گاو تغذیه شده با علوفه معمولاً حاوی چربی کل کمتری نسبت به گوشت گاو تغذیه شده با دانه‌ها و غلات است، این بدان معنی است که در ازای وزن برابر گوشت گام تغذیه شده با علوفه حاوی کالری کمتری است. (منبع)

با این حال، ترکیب اسیدهای چرب نیز در این دو نوع گوشت متفاوت است:

چربی تک غیراشباعی:  گوشت گاو تغذیه شده با علوفه نسبت به گوشت گاو تغذیه شده با غلات حاوی چربی تک غیراشباعی کمتری است (منبع).

چربی‌های چند غیراشباعی امگا ۶: گوشت گاو تغذیه شده با علوفه و غلات حاوی مقادیر بسیار مشابهی از اسیدهای چرب امگا ۶ هستند.

اما درمورد اسید چرب امگا ۳ چطور؟ در این مورد تغذیه با علوفه تفاوت عمده‌ای ایجاد می‌کند و گوشت گاو تغذیه شده با علوفه حاوی پنج برابر امگا ۳ بیشتری است (منبع).

برای آگاهی از ضرورت، فواید و انواع منابع امگا۳ به مقاله زیر رجوع کنید:

منابع امگا ۳؛ منابع گیاهی و حیوانی، فواید و مضرات آن‌ها

اسید لینولئیک مزدوج یا CLA ( مخفف Conjugated linoleic acid): گوشت گاو تغذیه‌شده با علف قریباً دو برابر گوشت گاو تغذیه‌شده با غلات حاوی CLA است. این اسید چرب فواید زیادی برای سلامتی دارد. (منبع۱، منبع۲)

به‌طور خلاصه، تفاوت‌های چشمگیری در ترکیب و مقدار چربی گوشت گاو تغذیه‌شده با علف و غلات وجود دارد.

علاوه‌بر‌این، نژاد نیز به‌طور قابل توجهی بر ترکیب چربی گوشت گاو تأثیر می‌گذارد و قسمت‌های مختلف بدن گاو نیز از این لحاظ متفاوت هستند. (منبع)

گوشت گاو تغذیه‌شده با علف حاوی چربی کمتری نسبت به گوشت گاو تغذیه شده با غلات است، اما دارای اسیدهای چرب امگا ۳ و  CLA  بسیار بیشتر است که هر دو مزایای بسیاری در سلامتی ما دارند.

امگا3

گوشت گاو تغذیه‌شده با علف مواد مغذی بیشتری دارد

گوشت گاو تغذیه‌شده با غلات و علف هر دو منبع بسیار خوبی از مواد مغذی هستند. گوشت گاو مملو از ویتامین‌های  B12، B3  و B6 است. همچنین غنی از آهن، سلنیوم و روی بسیار زیست‌فراهم است (ویکی‌پدیا: bio-availability یا فراهمی‌زیستی یا زیست‌فراهمی درصدی از دارو یا سم است که در گردش خون وارد می‌گردد) . در واقع، گوشت تقریباً حاوی همه مواد مغذی مورد نیاز برای زنده ماندن است ( منبع).

گوشت گاو همچنین حاوی پروتئین با کیفیت بالا و مواد مغذی مختلف کمتر شناخته شده مانند کراتین و کارنوزین است که برای عضلات و مغز بسیار مهم هستند.

اگرچه در این موارد تفاوت بین دو نوع گوشت گام تغذیه‌شده با علف و غلات زیاد نیست، اما گوشت گاو تغذیه‌شده با علف معمولاً حاوی مقادیر بیشتری از برخی مواد مغذی است.

ویتامین‌های زیر در گوشت گاو تغذیه‌شده با علف در مقایسه با گوشت گاو تغذیه‌شده با غلات بسیار بیشتر است:

ویتامین A:  گوشت گاو تغذیه‌شده با علف حاوی مقدار بیشتری از پیش ماده‌های کاروتنوئیدِ ویتامین A مانند بتاکاروتن است.

ویتامینE: این آنتی‌اکسیدان در غشای سلول‌های ما قرار می‌گیرد و از آن‌ها در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کند (منبع).

همیچنین گوشت گاو تغذیه شده با علف از نظر آنتی‌اکسیدان‌های دیگر نیز غنی‌تر است ( منبع۱، منبع۲).

خلاصه:

گوشت گاو معمولی که با غلات تغذیه می‌شود بسیار مغذی است، اما گوشت گاو تغذیه‌شده با علف حاوی کاروتنوئیدها، ویتامین E و سایر آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری است.

آیا گوشت ارگانیک ارزش هزینه اضافی و زحمت‌های تهیه آن را دارد؟

لازم است یادآوری کنیم که حتی گوشت گاو معمولی که تغذیه‌شده با غلات است، نیز بسیار غنی است. درواقع تا زمانی که گوشت گاو را بیش‌ازحد نپزید، که می‌تواند منجر به تشکیل ترکیبات مضر شود، این نوع گوشت یک ماده غذایی مغذی خواهد بود که می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد.

در ایالات متحده، گوشت گاو تغذیه‌شده با علف ممکن است گران‌تر باشد و ارزش هزینه اضافی برای برخی از افراد را نداشته باشد.

بسته به محل زندگی شما، خرید گوشت گاو ارگانیک ممکن است باعث زحمات اضافی شود. درواقع برخی از افراد ممکن است در نزدیکی بازار کشاورزان یا فروشگاه مواد غذایی ارگانیک زندگی کنند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است برای دسترسی گوشت گاو ارگانیک نیاز به طی مسافت‌های طولانی داشته باشند.

همچنین ممکن است این دو نوع گوشت تفاوت‌های کمی در طعم و مزه داشته باشد. گوشت گاو تغذیه‌شده با علف اغلب نرم‌تر است و ممکن است بافت متفاوتی داشته باشد.

حتی اگر گوشت گاو تغذیه‌شده با علف حاوی مقادیر بیشتری از برخی مواد مغذی خاص باشد، در حال حاضر هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که نشان دهد در چارچوب یک رژیم غذایی متعادل، این ماده به‌طور قابل توجهی سالم‌تر از گوشت گاو تغذیه‌شده با غلات است.

در پایان لازم است اشاره کنیم که انتخاب نوع گوشت به ترجیحات و ایده‌آل‌های شما بستگی دارد. بعضی از افراد گوشت ارگانیک را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر گوشت گام تغذیه‌شده با غلات را.

خلاصه:

اگرچه گوشت ارگانیک و غیرارگانیک از نظر مواد مغذی مختلف، متفاوت هستند، اما تأثیر این تفاوت‌ها در سلامتی شما تاثیر چشم‌گیری نخواهد بود و مهم‌تر از تغییر نوع گوشت، رعایت یک رژیم غذایی متعادل است.

سخن پایانی

با وجود همه جنجال‌هایی که در زمینه تغذیه وجود دارد، اکثر مردم اعتقاد دارند که مهم‌ترین چیز، خوردن غذای ارگانیک است. بعضی از افراد دوست دارند این ایده را یک گام جلوتر ببرند و ترجیح می‌دهند فقط غذاهای ارگانیکی را بخورند که خود از مواد غذایی  ارگانیک تغذیه شده باشد و درواقع برای گاوها، علف‌ها و گیاهان مواد غذایی طبیعی‌تری نسبت به ذرت و سویا هستند.

در نهایت یادآوری می‌کنیم که اگر شما یک رژیِم غذایی متعادل داشته باشید شواهدی وجود ندارند که تفاوت چشمگیر گوشت ارگانیک و غیرارگانیک در سلامتی ما را تایید کنند و انتخاب هر کدام از این دو به ترجیحات شما بستگی دارد.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : healthline