عوارض مصرف زردچوبه می‌تواند در برخی افراد پس از مصرف این ماده غذایی، به ویژه اگر آن‌ها زردچوبه را بیش از حد مصرف کنند یا مکمل این ماده غذایی را بدون تائید پزشک مصرف کنند. در این مقاله سعی خواهیم کرد که به بررسی ۱۳ مورد از این عوارض جانبی ناشی از مصرف زردچوبه بپردازیم.

 

زردچوبه چیست؟

زردچوبه ادویه‌ای است که از گیاه زردچوبه که یک گیاه چندساله و متعلق به خانواده زنجبیل است و نام علمی Curcuma longa را دارد، استخراج می‌شود. این ماده غذایی رنگ زرد را برای کاری فراهم می‌کند و بخش قابل توجهی از سنت‌های آشپزی است. زردچوبه دارای محتوای آنتی‌اکسیدانی چشمگیر است و دارای ماده فعال به نام کورکومین است که با کاهش خطر ابتلای به سرطان، کاهش التهاب، ناراحتی‌های خفیف معده و حتی جلوگیری از بیماری‌های عصبی همراه است. همراه با بسیاری از مزایای، برخی از عوارض مصرف زردچوبه وجود دارد که باید مصرف‌کنندگان از آن آگاه باشند، به خصوص اگر آن‌ها روزانه مقدار بیش از حدی از زردچوبه را مصرف می‌کنند.

عوارض مصرف زردچوبه

عوارض مصرف زردچوبه

هنگامی که شما مقدار بیش از حدی از زردچوبه را مصرف می‌کنید یا هنگامی که شما واکنش حساسیتی به این ادویه دارید، این موارد زیر می‌تواند در فرد مصرف کننده روی دهد:

  • حالت تهوع
  • خون‌ریزی بیش از حد
  • فشارخون پایین
  • مشکلات دستگاه گوارش
  • عوارض با باروری
  • سردرد
  • کمبود عنصر آهن
  • GERD
  • ناباروری
  • دیابت

افزایش خطر خونریزی در این فرد مصرف کننده

مواد تشکیل دهنده فعال در این ادویه قادر به جلوگیری از لخته شدن خون هستند که ممکن است برای افراد مبتلا به اختلالات خونریزی یا کسانی که مسن‌تر هستند خطرناک باشد زیرا ضخامت پوست با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد و این یکی از بدترین عوارض مصرف زردچوبه می‌باشد.

ابتلای به مشکلات معده

از آنجایی که برخی مکمل‌های پودر زردچوبه با محصولات پرکننده مثل نشاسته یا آرد گندم ساخته شده است، ممکن است افرادی مبتلا به عدم تحمل گلوتن یا بیماری سلیاک واکنش‌های گوارشی منفی نسبت به مصرف مکمل‌های این ماده غذایی داشته باشند.

بیماری ریفلاکس معده و مری

اگر در شما قبلاً بیماری ریفلاکس معده و مری (GERD) تشخیص داده شده است، مطالعات نشان داده است که مصرف این ادویه یا مکمل در مقادیر زیاد می‌تواند این مشکل را بدتر کند.

مشکلات کیسه صفرا

اگر سنگ کیسه صفرا یا انسداد کانال مجرای صفراوی دارید، این امر غیرعاقلانه است که این ادویه مکمل را مصرف کنید، زیرا این می‌تواند این مشکلات را بدتر کند.

سنگ کیسه صفرا از عوارض مصرف زردچوبه

کاهش شدید فشارخون

این ادویه به اثرش برای کاهش فشارخون شناخته شده است و برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی عروقی عالی است. با این حال، هنگامی که همراه با داروهای کاهنده فشارخون استفاده می‌شود، می‌تواند باعث کاهش خطرناکی در فشارخون شود.

سنگ کلیه

تقریباً ۲٪ زردچوبه از اگزالات تشکیل شده است و در سطوح بالا می‌تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود. اگر قبلاً دچار مشکلات کلیوی یا سابقه سنگ کلیه هستید، استفاده بیش از حد از این ادویه یا مکمل باعث بروز مشکل می‌شود.

بارداری

ماهیت محرک این ادویه باعث ایجاد انقباضات رحمی می‌شود که در ماه‌های اولیه بارداری خطرناک است و همچنین می‌تواند در ماه‌های بعد باعث ایجاد التهاب شود؛ بنابراین بهتر است در دوران بارداری از این ادویه استفاده نشود.

عکس‌العمل‌های آلرژیک

التهاب موضعی و واکنش‌های آلرژیک داخلی ممکن است از عوارض جانبی زردچوبه، به ویژه هنگامی که در مقادیر زیادی مصرف می‌شود، باشد. این واکنش‌ها می‌تواند شامل خارش پوست، قرمزی، تهوع، استفراغ، اسهال، نفخ، کرامپ‌های و نفخ بیش از حد شکم باشد که از عوارض مصرف زردچوبه است.

ناباروری

هنگامی که این ماده غذایی در سطح مکمل به صورت خوراکی مصرف می‌شود، می‌تواند باعث کاهش تستوسترون و کمتر شدن تحرک اسپرم شود و این امر باعث می‌شود که باروری سخت‌تر شود.

کمبود آهن

هنگامی که مقادیر بیش از حدی از زردچوبه (و در نتیجه کورکومین) در بدن است، ممکن است جذب آهن در روده را سرکوب کند و در نهایت منجر به کم‌خونی و سایر عوارض ناخواسته می‌شود.

عوارض مصرف زردچوبه

 

دیابت

اگر مبتلای به بیماری دیابت هستید، باید از این ادویه با احتیاط استفاده کنید، زیرا میزان گلوکز خون را به روش قابل توجهی کاهش می‌دهد. برای افراد مبتلا به دیابت که می‌خواهند میزان قند خون خود را به صورت پایدار حفظ کنند، استفاده بیش از حد با زردچوبه می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

عمل جراحی

با توجه به ویژگی‌های ضد لخته شدن خون زردچوبه، مصرف این ادویه یا مکمل آن قبل از انجام عمل جراحی، غیرممکن است، زیرا ممکن است به عوارض و خونریزی بیش از حدی در فرد منجر شود.

سردرد

دوزهای بالای زردچوبه به عنوان علت سردرد در برخی افراد شناخته شده است، به ویژه پس از مدت زمان طولانی مصرف بیش از ۵۰۰ میلی‌گرم در روز.

 

موارد احتیاط

قبل از استفاده از زردچوبه، مهم است که چند اقدام احتیاطی انجام دهید، یعنی خود را از نظر واکنش‌های آلرژیک آزمایش و بررسی کرده و با پزشک خود در مورد شرایط پیش از مواجهه با آن صحبت کنید.

  • واکنش‌های آلرژیک: بعضی افراد ممکن است به زردچوبه در غذا واکنش نشان ندهند اما در فرم فشرده واکنش منفی امکان پذیر است. قبل از اینکه این مکمل یا محلول موضعی را مصرف می‌کنید دهید و یا وقتی که آن را به صورت داخلی مصرف می‌کنید، با مقادیر کم روی پوست خود این ماده را آزمایش کنید و میزان واکنش بدن خود را کنترل کنید.
  • شرایط پیش از مواجهه: اگر اختلالات خونریزی یا فشارخون و همچنین سنگ‌های صفراوی یا بیماری دیابت دارید، مصرف (به خصوص بیش از حد) زردچوبه می‌تواند این شرایط را تشدید کند یا با داروهایی را که برای شما تجویز شده است، تداخل پیدا کند.

منبع مقاله :organic facts
این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.