چگونه بفهمیم انگل داریم؟


ممکن است فکر کنید که وجود انگل در بدن انسان تنها در کشورهای فقیر یا در حال توسعه اتفاق می‌افتد اما جالب است بدانید که در کشور پیشرفته ایالات متحده هم سالانه میلیونها نفر دچار انگل می‌شوند.


انگل چیست؟

علایم انگل داشتن

انگل اصلا چیز خوشایندی نیست و شما نمی‌توانید همانند بیلبو بگینز از آن به عنوان حربه‌ای برای فرار دورفها از دست گابلینها استفاده کنید. بنابراین قبل از اینکه در مورد علائم وجود انگل چیزی بدانید بهتر است ابتدا یاد بگیرید که انگل یا همان پارازیت چیست. انگل موجودی زنده است که روی بدن و یا داخل بدن موجود میزبان زندگی می‌کند و غذایش را از میزبان می‌گیرد.

سه رده بندی برای انگلها وجود دارد: پروتوزآ که موجودات ریز تک سلولی هستند که معمولا در روده‌ها، خون یا بافتهای بدن زندگی می‌کنند، گروه دوم کرمهای انگلی همانند کرمهای پهن، کرمهای حلقوی و کرمهای خاردار هستند و در نهایت انگلهای خارجی که کنه‌، کک، شپش و کرمهای ریزی هستند که به پوست متصل می‌شوند یا به آن می‌چسبند.

انگلها می‌توانند موجب بیماری یا حتی مرگ شوند اما خوشبختانه اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، عفونتها را معمولا می‌توان با دارو درمان کرد. ما در پایین برخی از نشانه‌ها و علائم خاموش وجود انگل را شرح داده‌ایم که می‌تواند به شما بگوید آیا میزبان یکی از این مهاجمان کوچک هستید یا خیر.


۱. آب مشکوک مصرف کردید یا در آن شنا کردید

علایم انگل داشتن

به گفته دالیا واچز پزشک خانواده، اگر اخیرا به خارج از کشور سفر کرده‌اید و از شیر آب نوشیدید و یا در دریاچه اطراف ساختمان رفته باشید و مقدار کمی آب به شما پاشیده شده باشد، پس باید به خودتان مشکوک شوید. مصرف آب آلوده یکی از شایعترین علل انگلهاست.


۲. خوردن گوشت نیم پز را دوست دارید

علایم انگل داشتن

دوست دارید گوشت نیم پز مصرف کنید؟ اگر می‌خواهید دچار انگل نشوید سعی کنید از این کار اجتناب کنید.

دانا هاوکینسون از دانشگاه بهداشت کانزاس گفت: مصرف گوشت خام یا گوشت گاوی که کمتر از حد پخته باشد می‌تواند منجر به عفونت تینه آ، نوعی کرم پهن روده‌ای شود. خوردن ماهی خام هم می‌تواند مننجر به عفونت دیفیلوبورسیوم شود که یک نوع کرم پهن روده‌ای است.

در مجموع مصرف غذا یا آب آلوده می‌تواند منجر به عفونت آسکاریس شود. کرمهای حلقوی آسکاریس می‌تواند تا ۳۵ متر رشد کنند و منجر به انسداد روده شوند بنابراین شما قطعا می‌توانید از ورود آنها جلوگیری کنید.


۳. شاید کاهش وزن شما به دلیل وجود انگل باشد

علایم انگل داشتن

بسیاری از بیماریها می‌توانند موجب کاهش وزن بدون دلیل شوند اما کاهش وزن یکی از علائم اولیه وجود انگل نیز هست. دکتر پاتریشیا کوئینلیسک گفت: کرمهای پهن موجب کاهش وزن می‌شوند چون این کرم داخل روده‌های شما جا خوش کرده و از غذاهای داخل آن تغذیه می‌کنند. کاهش وزن اغلب اوقات همراه با کاهش اشتها و ناراحتی معده است.


۴. سیستم ایمنی شما به خطر افتاده است

علایم انگل داشتن

سیستم ایمنی در معرض خطر می‌تواند توانایی بدن را برای مبارزه با انگل مهار کند.

دکتر واچز می‌گوید: افراد مبتلا به دیابت و HIV و همچنین افرادی که بخاطر انجام پیوند داروهای سرکوب کننده ایمنی مصرف می‌کنند، بیش از سایرین در معرض خطر هستند.


۵. مدت زیادی در دستشویی می‌مانید

علایم انگل داشتن

این مورد همچنین یکی از علائم شایعتر پارازیت است که میزبان متوجه آن می‌شود. به گفته CDC، عفونت ژیاردیا شایعترین بیماری انگلی روده ای است که انسانها را مبتلا می‌کند که ممکن است آن را از طریق نوشیدن آب آلوده به ژیاردیا، خوردن غذای خامی که حاوی این انگل است یا لمس کردن سطوح آلوده به ژیاردیا (همانند دستگیره دستشویی یا جای دستمال توالت) یا شنا کردن در آبهای آلوده به ژیاردیا مبتلا شده باشید.

اگر مبتلا به این انگل شوید سریعا باید متوجه تغییراتی شوید. عفونت موجب اسهال آبکی، گاز، کرامپ شکمی و کم آبی بدن در دو سه هفته اول پس از ابتلا شده باشید.


۶. مشکلات گوارشی ناشی از انگل

علایم انگل داشتن

احتمالا شایعترین علائم انگل آنهایی هستند که شبیه به علائم سندرم روده تحریک پذیر هستند. دکتر آمش آجالیا پزشک خانواده در مرکز امنیت سلامت جان هاپکنیز گفت: انگلهای گوارشی می‌توانند موجب درد شکمی، نفخ، اسهال و خارش شوند. اگر بدون انگل دچار این علائم هستید سعی کنید این ۵ روش را برای رفع سندرم روده تحریک تحریک پذیر بطور طبیعی انجام دهید.


۷. مشکل تنفسی دارید

علایم انگل داشتن

این یکی از علائم کمتر شناخته شده انگل است. انگلها می‌توانن در مکانهای دیگری غیر از روده‌ها باشند. دکتر آدالیا گفت: اگر انگل در ریه بماند می‌تواند موجب علائم تنفسی همانند سرفه یا تنگی نفس شود.


۸. وجود ترشحات غیر عادی واژن

علایم انگل داشتن

هر تغییر ناگهانی در عملکرد طبیعی بدن می‌تواند نشان دهنده این باشد که تغییری در بدن رخ داده است البته ترشحات غیر معمول را به لیست علائم انگل اضافه کنید. انگل پروتوزآیی به نام تریکوموناس واژینالیس یک بیماری مقاربتی شایع است. علائم آن شامل تغییر در ترشحات واژن (ممکن است رقیقتر یا غلیظتر، سفید یا کمی زرد یا سبز باشد و یا بوی ماهی داشته باشد)، خارش، قرمزی و درد واژن ، ناراحتی حین ادرار کرد و درد حین رابطه است.


۹. ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید

علایم انگل داشتن

این ترسناک است اما واقعیت دارد: بعضی از عفونتهای انگلی هیچ علامتی را بوجود نمی‌آورند. اگر دلیلی موجب شده که مشکوک به وجود انگل شوید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. احتمالا یک سری آزمایش خون، آزمایش مدفوع، عکس رادیولوژی یا کولونوسکوپی برای بررسی انجام می‌شود، شاید این روشها گران به نظر برسند اما ارزش انجام دادن را دارند. نهایتا انگل می‌تواند موجب یک بیماری جدی شود.

دکتر واچز می‌گوید: انگلها در نهایت می‌توانند موجب بی آبی بدن یا حتی مرگ شوند یا بعضی از انگلها به اندامهای دیگر هجوم می‌آورند.

آنتی بیوتیکها همه آنها را درمان نمی‌کنند بنابراین در ابتدا از داروهای ضد انگل استفاده می‌کنیم و مایعاتی به شخص برای آبرسانی بدن داده می‌شود. اگر این بیماری درمان نشده باقی بماند، انگلها می‌توانند از بدن شما برای تغذیه استفاده کنند.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: rd