صبح که می رسد،  زندگی آنقدر شتاب می‌گیرد که همه فکر می‌کنند غیرممکن است که بتوان در این زندگی شلوغ، به رویاهایشان برسند.  صبح ها که از خواب بیدار می‌شوید،  به خصوص اگر یک شغل تمام وقت نیز داشته باشید یا دارای فرزند  باشید،  مطمئن می‌شوید که رسیدن به رویاهایتان کار غیرممکنی است. اما اینطور نیست.

اگر نتوانید صبح که از خواب بیدار می‌شوید زمان خودتان را به درستی و به طور هدفمند، مدیریت کنید تا به آنچه که می‌خواهید، جامه‌ی عمل بپوشانید، زمانتان در لابلای شلوغی زندگی گم می‌شود. در واقع این زندگی شلوغ، شبیه به یک جاروبرقی است که فقط دارد زمان انسانها را می‌‌مکد.

اگر از همین حالا این مسئله را به خوبی درک کنید، آنگاه بعد از اینکه پیر و فرسوده شوید دیگر با تعجب از خودتان سوال نمی‌کنید عمرم چطور مثل برق و باد رفت و نفهمیدم چی شد.

” ما عادت کرده‌ایم دنبال فرداهایی  باشیم که پرثمر باشند اما اگر دیروزهایمان بی‌ثمر باشند، فرداهای پرثمر، هرگز نخواهند رسید”.___مردیت ویلسون Meredith Willson   نمایشنامه نویس.

پیکاسو، هنرمند معروف نیز دقیقا شبیه همین جمله را گفته است: ” اگر امروز کاری نکنید و همه چیز را به فرداها موکول کنید، وقتی به زمان مرگ می‌رسید تازه متوجه می‌شوید چقدر کار انجام نشده داشته‌اید که می‌شد انجام دهید.”

  • دوباره به زندگی فکر کنید. زندگی، فقط زنده بودن نیست

صبح

این مقاله برآن است تا شما را به فکر کردن مجدد در مورد زندگی وادار کند. این مقاله در مورد تمام چیزهایی‌ست که مایلید به آن برسید و اینکه چرا نمی‌رسید. این مقاله قصد دارد به شما کمک کند تا با اصول اولیه‌ی موفقیت آشنا شوید.

متاسفانه اکثر مردم صبح خود را با چیزهای بی‌اهمیت و بدیهی، آغاز می‌کنند. آنها در حاشیه‌ی زندگی قرار می‌گیرند نه در متن زندگی. آنها آنقدر وقتشان را با چیزهای بی‌معنا پر می‌کنند که دیگر وقتی برایشان باقی نمی‌ماند تا به با چیزهای معنا دار پر شود.

صبح ها اکثر ما مثل یک قالب کره‌ روی نان صبحانه هستیم که خیلی سریع آب می‌شود و هیچ اثری از آن باقی نمی‌ماند و حتی این نان صبحانه نیز متعلق به ما نیست، بلکه متعلق به شخص دیگری است و آن دیگری،  کسی است که مراقب زمانش هست تا زندگی خودش را در دست خودش بگیرد.

متاسفانه این یک مسئله فرهنگی و ریشه‌دار است و برای نسل‌ها به آموخته نشده که باید خودمان زندگی خودمان را در دست بگیریم،  نه اینکه اجازه دهیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند. این آموزش غلط،  جزئی از جهان بینی ما شده است. اما حالا وقت آن است برنامه‌ی دیگری به ذهنتان بدهید.

  • صبح خود را چطور آغاز کنید؟

صبح

شما می‌توانید آنجور که خودتان دوست دارید زندگی کنید نه بر اساس علاقه‌ی دیگران. خوشبختانه این آگاهی جمعی در حال افزایش است و نسل‌های جدید و قدیم با رسیدن به این آگاهی می‌توانند طراح سرنوشت خودشان باشند.

پیش نیاز رسیدن به این نقطه،  این است که درک کنید فقط  خودتان مسئول زندگی خودتان هستید. باید مسئولیت کامل زندگی تان را به عهده بگیرید. اگر این کار را نکنید، شخص دیگری مسئول زندگی شما خواهد شد.

یکی از قدم‌های خیلی کوچکی که می‌توانید آهسته و پیوسته بردارید، این است که روز خود را چگونه آغاز کنید.  به نظر خیلی ساده می‌آید ولی تاثیری که درکل زندگی شما می‌گذارد بسیار زیاد است. آنچه میخواهیم بگوییم به طور خلاصه در لیست زیر نوشته شده است:

لیست کارهایی که هر روز صبح باید انجام دهید :

  • از خواب بیدار شوید 
  • از رختخواب بیرون بیایید
  • ورزش کنید
  • صبحانه سالم بخورید
  • آماده شوید
  • صبح خود را با شنیدن جملات انگیزه بخش آغاز کنید
  • به هدف زندگی‌تان نگاهی بیاندازید
  • حداقل یک کار که شما را به هدف می‌‌رساند انجام دهید

 

بیایید با ذکر جزئیات بیشتر، مقاله را شروع کنیم

صبح

۱_ سعی کنید به میزان کافی بخوابید

حقیقت این است که به همان اندازه‎ی آب و غذا،  خواب نیز برای بدن انسان لازم است. اما بسیاری از مردم با ندانستن اهمیت خوابِ کافی  برای بدن، خودشان را دچار کم خوابی کرده و در نتیجه گرفتار مشکلات زیادی می‌شوند.

طبق تحقیقات انجام شده در ایالات متحده آمریکا، در حدود ۴۰ میلیون آمریکایی، با بیماری‌های ناشی از کم خوابی دست و پنجه نرم می‌کنند. در حدود ۶۰ در صد از بزرگسالان و ۶۴ درصد از کودکان با یک یا چند مشکل ناشی از کم خوابی درگیر هستند. این مشکلات در کارآمد بودن آنها در طول روز اثرات منفی می‌گذارد.

اما از دیگر سو، خوابیدن به میزانی که برای بدن لازم است، باعث رخدادهای زیر می‌شود:

  • افزایش حافظه
  • طول عمر
  • کاهش التهابات بدن
  • افزایش خلاقیت
  • افرایش تمرکز
  • خواب کافی تاثیر ورزش کردن را زیاد می‌کند
  • کاهش استرس
  • کاهش وابستگی به محرک‌هایی مثل کافئین
  • کاهش میزان تصادفات
  • کاهش میزان افسردگی

اگر به دنبال موفق شدن و رسیدن به رویاهای خود هستید، ولی هنوز به خواب کافی برای بدنتان اهمیت نمی‌دهید بهتر است ادامه‌ی این مقاله را نخوانید،  چون خواندنش بیهوده خواهد بود.

البه قبول داریم که گاهی ممکن است بسته به برخی شرایطِ ناخواسته، دچار کم خوابی شوید و برای جبران آن، نیاز است از محرک‌هایی مثل کافئین استفاده کنید.  اما تاثیرگذاری این محرک‌ها موقت است و در دراز مدت بر روی سلامتی شما تاثیر منفی می‌گذارد. هدف ما این است که در طولانی مدت بتوانیم سلامتی پایدار داشته باشیم.

۲_ صبح مراقبه و مدیتشین را فراموش نکنید

پس از بیداری از یک خواب مناسب، انجام مراقبه و مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا ذهنتان به سمت مثبت، جهت گیری داشته باشد. مدتیشین شما باید به گونه‌ای باشد که بر روی توانایی‌ها و فراوانی‌ها متمرکز شوید.

وقتی برروی فراونی متمرکز شوید، دنیا را در دست خواهید گرفت. آنگاه متوجه خواهید شد که فرصتها و امکانات نامحدودی برای شما وجود دارد که تا پیش از این نمی‌دیدید.

انسان‌ها  فقط آنچه را جذب می‌کنند که روی آن متمرکز هستند. وقتی تمرکزتان را بر روی نکات مثبت بگذارید، به طور فزاینده‌ای نیز چیزهای مثبت به سوی شما جذب خواهد شد.  همه چیز به نگرش شما بستگی دارد. بهتر است یک نگرش قدردان و سپاسگزار داشته باشید چرا که این نوع نگاه به دنیا، مهمترین گام برای رفتن به سوی موفقیت است.

قدردان بودن، بالاترین فضیلت است. هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید ذهن خودتان را در یک فضای توام با قدردانی قرار دهید.

۳_ ورزش و فعالیت‌های فیزیکی

با وجود مدارک علمی‌ کافی که نشان دهنده‌ی نیاز بدن به ورزش و تحرک است، اما طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده که فقط یک سوم از مردم آمریکا که بین سنین ۲۵ تا ۶۴ هستند به طور روزانه ورزش و فعالیت بدنی دارند.

اگر به دنبال سلامتی هستید، به دنبال شادی هستید و می‌خواهید فرد کارآمدی در زندگی‌تان باشید، عادت به ورزش منظم را در خودتان ایجاد نمایید. خیلی از مردم فقط به این دلیل به باشگاه می‌روند که می‌خواهند اندامشان را ورزیده کنند. هدف آنها سلامتی و شادی نیست. اما ورزش کردن منظم و روزانه،  حتی در بالکن یا حیاط منزلتان می‌تواند بخشی از کارهایی شود که صبح ‎ها انجام می‌دهید به خصوص چه بهتر است که این ورزش همراه باشد با ورزش ذهنی برای ایجاد یک نگرش سپاسگزار.

ورزش عاملی است که افسردگی و اضطراب و استرس شما را کاهش می‌دهد. پس ورزش به طور کاملا مستقیمی‌ با موفقیت شما در هر حرفه‎ای که هستید ربط دارد.

اگر به جسم خود اهمیت ندهید، سایر  جنبه‌های زندگیتان  نیز دچار مشکل می‌شود.

۳_ روزانه ۳۰ گرم پروتئین مصرف نمایید

سعی کنید در صبحانه‌ی خود حداقل ۳۰ گرم پروتئین وجود داشته باشد. به طور عملی دیده شده افرادی که این میزان پروتین در صبحانه خود می‌خورند، چاق نمی‌شوند. غذاهای حاوی پروتئین،  دیرهضم بوده و درنتیجه معده‌ی شما  دیرتر خالی از مواد غذایی شده و دیرتر گرسنه می‌شود. همچنین پروتین باعث می‌شود میزان قند در خون،  ثابت بماند که همین مسئله خودش مانع ایجاد احساس گرسنگی در شخص می‌شود.

اگر صبح ها پروتیئن بخورید، میل شما به خوردن کربوهیدراتها،  کم می‌شود. که این نیز عاملی ست که فرد را از خطر چاق شدن نجات می‌دهد.

برای کسانی که تمایلی به مصرف انواع گوشت یا تخم مرغ ندارند، غذاهای گیاهی زیادی هست که از منابع خوب پروتئین می‌باشند مانند حبوبات، دانه های غلات، آجیل‌ها.

۵_ صبح ها دوش آب سرد بگیرید

آنتونی رابینز می‌گوید من صبح  که از خواب بیدار میشوم شیرجه میپرم در استخری که  آبِ خنک دارد. چرا او این‌کار را انجام می‌دهد؟

آبِ خنک، به طور چشمگیری باعث افزایش سلامتی جمسی و روانی می‌شود. وقتی شما به طور مرتب این کار را انجام دهید، تغییرات مثبت و طولانی مدتی در سیتسم ایمنی بدن، در غدد لنفاوی، سیستم گرش خودن، دستگاه گوارش،  ایجاد می‌شود.  سلامتی این اعضا، باعث بهبود کیفیت زندگی شما می‌شود. همچنین می‌تواند به کاهش وزش شما منجر شود چراکه سوخت و ساز بدن را زیاد می‌کند.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۷ میلادی انجام شد، نشان داد که گرفتن دوش آب سرد، می‌تواند بیش از آنچه که تا کنون تصورش می‌شد به رفع افسردگی کمک کند. یک دوش آب سرد، باعث ایجاد حس خوشحالی در فرد می‌شود. به خصوص اگر این کار موقع صبح انجام شود.

اگرچه ما کمی‌ از گرفتن دوش آب سرد می‌ترسیم. اما این،  یک ترس درونی وذهنی است. حدود ۲۰ ثانیه طول می‌کشد که بدنتان به این دمای تازه عادت کند. اگر این کار را به طور منظم انجام دهید خواهید دید که خیلی راحت می‌توانید انجامش دهید.

۶_ گوش دادن و خواندن مطالب با کیفیت در صبح

آدمهای معمولی به دنبال برنامه‌های سرگرم کننده‌ی کم ارزش و بی‌کیفیت هستند. اما افراد موفق به دنبال یادگیری و ارتقا دانش خود هستند. این افراد ماهانه یا هفتگی یک کتاب جدید می‌خوانند. اشتهای آنها برای یادگیری، سیری ناپذیر است.

شما می‌توانید از کتابهای صوتی در ماشین یا در هنگام سوار شدن در وسایل نقیله عمومی‌ استفاده نمایید. اگر هر روز صبح، فقط ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به مطالعه‌ی کتابهای ارزشمند بپردازید، بعد از مدتی شاهد تغییرات بزرگی در خود خواهید شد و شما را به سمت موفقیت بیشتر سوق می‌دهد.

بعد از گذشتن یک مدت، مشاهده  خواهید کرد که صدها کتاب را به همین سادگی خوانده‌اید و در مورد موضوعات بسیار زیادی آگاه‌تر شده اید.  آنگاه دنیا را به طرز دیگری خواهید دید و قادر خواهید موضوعات مختلف را بهم ارتباط دهید.

۷_ صبح ها اهدافتان را دوباره بررسی کنید

اهداف شما چه کوتاه مدت باشند چه دراز مدت، بایستی نوشته شوند. هر روز صبح چند دقیقه برای خواندن اهدافتان، وقت صرف کنید. اگر هر روز صبح  که بیدار می‌شوید، اهداف بلند مدت زندگی خود رابخوانید در واقع  هر روز صبح دارید به آنها فکر می‌کنید. اگر هر روز صبح  به اهدافتان فکر کنید،  آنها تبدیل به قوانین زندگی شما خواهند شد.

رسیدن به اهداف، یک علم است. علمی‌ است که باید بیاموزید. خیلی ساده است. هیچ ابهام و سردرگمی‌ در آن وجود ندارد. اگر فقط یکسری الگوهای ساده را دنبال کنید، می‌توانید همه‌ی اهدافتان را به سرانجام برسانید. مهم نیست چقدر بزرگ هستند.

شرط اساسی رسیدن به اهدافتان این است که آنها را بنویسید و هر روز صبح آنها را بخوانید.

۸- هر روز صبح حداقل یک کار، در راستای اهدافتان انجام بدهید

نیروی اراده،  نیروی خیلی قدرتمندی نیست. شما به یک “روند” احتیاج دارید. چون پس از اینکه اراده‌ی انجام هر کاری را کردید،  پس از مدتی اراده‌ی شما کاهش می‌ یابد. در نتیجه برای رسیدن به اهدافتان،  اراده‌ی تنها فایده ای ندارد.

به همین دلیل است که می‌گویند آهسته و پیوسته رفتن رمز رسیدن به اهداف است.  اگر هر روز، فقط یک کار برای رسیدن به اهدافتان انجام دهید بعد از مدتی خواهید دید کارهای زیادی انجام داده‌اید. هر روز سخت ترین کاری را که فکر می‌کنید باید انجام دهید، در ابتدای روز انجام دهید.

اگر این کار را نکنید، خیلی ساده خواهید دید هیچکدام از اهدافتان عملی نشده اند. نیروی ذهنی شما کم می‌شود. خسته  و ناامید می‌شوید، آنهم فقط به دلیل که همیشه همه‌ی کارهایتان را موکول به فرداها کرده‌اید و این فردا هیچ وقت در تقویم زندگی شما ظاهر نمی‌شوند.

می‌توانید از این مانترا استفاده کنید و با خود زیرلب ذکر بگویید که: “من سخت ترین کارم همین حالا انجام می‌دهم”.  کارهایی را انجام دهید که نیاز است انجامشان دهید. و دوباره فردا هم همینطور. هیچ وقت خود را در صبح ، بیهوده تلف نکنید.

اگر هر روز صبح ، فقط یک قدم برای رسیدن به هدفتان بردارید، خواهید دید هدفتان آنقدرها هم که فکر می‌کردید در دور دست‌ها  نیست.

نتیجه‌ی نهایی:

وقتی این کارها را در ابتدای روزتان یعنی صبح  انجام دهید، دیگر مهم نیست  پس از آن قرار است چه کار کنید.  می‌توانید همان برنامه‌های همیشگی خود را داشته باشید.

مهمترین قسمت روز، شروع آن است. صبح ها  با یک شروع خوب، می‌توانید روز خوبی را به پایان برسانید.  می‌توانید در هرشغلی که فعلا هستید، بهترین عملکرد را داشته باشید. می‌توانید ارتباطات بهتری داشته باشید. شادتر خواهید بود. اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. توان بیشتر و بیشتری خواهید به دست خواهید آورد و در زمان کوتاهی، تمام زندگی‌تان دگرگون می‌شود.


ترجمه اختصاصی  مجله قرمز  از مقاله   Benjamin P. Hardy

منبع:   Meduium