چگونه زردی و لکه زیر بغل لباس سفید را پاک کنیم؟


تصور کنید صبح زود در حال لباس پوشیدن هستید و متوجه می‌شوید که بلوز محبوبتان دیگر قابل پوشیدن نیست چون لکه زردی در زیربغل لباس به وجود آمده است، همان طور که حدس زده‌اید این زردی و لکه زیربغل لباس ناشی از دئودورانت است که با روش‌های معمولی شستشو پاک نمی‌شود اما با روش‌های خاصی می‌توان آن را از بین برد.

همیشه گفته‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است، در مورد لکه زیربغل لباس هم این اصل صادق است و شما بهتر است اول از بروز این مشکل پیشگیری کنید تا مجبور نباشید روش‌های پردردسر را امتحان کنید. به هر حال در این مقاله به شما یاد می‌دهیم که چطور از ایجاد لکه زیربغل لباس جلوگیری کنید و اگر هم این مشکل پیش آمد چطور لکه را از بین ببرید.


پیشگیری از لکه زیربغل لباس

زردی زیربغل لباس تنها محدود به لباس‌های سفید نیست و روی لباس‌های مشکی هم این لکه را می‌توان به صورت سفیدی مشاهده کرد. این مشکل زمانی پیش می‌آید که عرق پوست و باکتری‌های موجود در آن با ترکیبات دئودورانت مخلوط می‌شود و ماده زرد و چسبناکی را به جا می‌گذارد. اما همیشه پیشگیری بهترین راه است و اگر می‌خواهید لباس‌های محبوبتان به لکه زرد دئودورانت آلوده نشود نکات زیر را رعایت کنید:

  • پس از دئودورانت زدن صبر کنید تا خشک شود سپس لباس خود را بپوشید یا این که سعی کنید پارچه لباس تا حد ممکن با زیربغل شما تماس نداشته باشد.
  • لباس‌های روشن را بلافاصله پس از درآوردن بشویید تا باکتری‌ها و عرق روی آن تثبیت نشوند و لکه زرد به جا نگذارند.

زردی و لکه زیربغل لباس


لکه زیربغل لباس را به این روش پاک کنید

اگر به هر دلیلی تنبلی کردید یا فراموش کردید که لباس را بلافاصله بشویید و حالا با یک لکه زرد بزرگ در زیربغل لباس مواجه هستید نگران نباشید فقط کافی است نگاهی به اطراف آشپزخانه بیندازید، چندین چیز دوروبر شما وجود دارد که می‌توانید با کمک آن این لکه را پاک کنید.

اگر روش اول جواب نداد می‌تواند روش بعدی را امتحان کنید. طبق معمول لازم است که قبل از هر اقدامی برچسب مراقبتی روی لباس را به دقت بخوانید و بر اساس آن ماده لازم برای شستشو، روش شستشو و دمای مناسب آن را انتخاب کنید. قبل از امتحان کردن هر ماده‌ای روی لباس آن را روی قسمت نامشخصی از درز داخلی لباس تست کنید تا مطمئن شوید این ماده به بافت پارچه آسیبی نخواهد رساند.


رفع لکه زیربغل با پودر رختشویی

پودر رختشویی معمول‌ترین ماده‌ای است که برای لکه‌بری به کار می‌رود. قبل از این کار می‌توانید از ماده لکه بر معمول استفاده کنید و لکه را تا حدی پاک کنید. سپس مقداری پودر رختشویی را در آب حل کنید و لباس را نیم ساعت در این محلول قرار دهید سپس آن را به روش معمول با پودر رختشویی در بالاترین دمای ممکن (که برچسب مراقبتی اجازه داده است) بشویید. قبل از این که لباس را خشک کنید مطمئن شوید که لکه پاک شده است، اگر لکه هنوز پابرجا بود روش بعدی را امتحان کنید.


پاک کردن زردی زیر بغل با آب و آبلیمو

مقدار مساوی آب و آبلیمو را با هم مخلوط کنید و این محلول را روی محل لکه بمالید و در به مدت یک ساعت مقابل تابش نور خورشید قرار دهید. سپس لباس را آبکشی کنید و در ماشین لباسشویی به روش معمول بشویید، اگر لکه از بین رفته بود لباس را خشک کنید. همان طور که می‌دانید آبلیمو اثر سفید کننده دارد و نور خورشید هم این اثر را تشدید می‌کند در نتیجه این دو در کنار هم می‌توانند لکه را از بین ببرند. البته این روش برای لباس‌های سفید نازک و سبک مثل تیشرت کاربرد دارد و برای لباس‌های رنگی یا مشکی بهتر است روش دیگری را امتحان کنید.

زردی و لکه زیربغل لباس


سرکه سفید برای پاک کردن لکه زرد زیربغل

محل لکه را به مدت یک ساعت در سرکه سفید خیس کنید و همزمان با کمک یک مسواک کهنه و تمیز روی لکه را بسابید. در این مرحله بدون نیاز به آبکشی کردن لباس می‌توانید آن را در ماشین لباسشویی بشویید. بهتر است از پودرهای رختشویی حاوی آنزیم استفاده کنید تا اثر پاک کنندگی بیشتری داشته باشد، وقتی مطمئن شدید لکه پاک شده است لباس را خشک کنید در غیراین صورت روش بعدی را امتحان کنید. این روش هم برای لباس‌های سفید و هم برای لباس‌های رنگی مناسب است چون سرکه سفید تاثیری روی رنگ شیمیایی لباس ندارد اما می‌تواند لکه را به خوبی پاک کند.


از بین بردن زردی زیر بغل با جوش شیرین و آب

سه واحد جوش شیرین را با یک واحد آب ترکیب کنید و خمیری از جوش شیرین بسازید. این خمیر را روی لکه زیربغل لباس بمالید و اجازه دهید به مدت چند ساعت به همین حالت باقی بماند سپس لباس را با ماشین لباسشویی و در بالاترین دمایی که به پارچه آسیب نمی‌زند بشویید و وقتی مطمئن شدید لکه از بین رفته است لباس را خشک کنید. این روش برای لکه‌های کهنه و خشک شده بهترین گزینه است و اگر با روش‌های قبلی به نتیجه نرسیده‌اید احتمالا این روش برای شما موفقیت آمیز خواهد بود. ترکیب جوش شیرین و آب محدود به لباس‌های سفید نیست و آن را می‌توانید برای لباس‌های رنگی و مشکی هم استفاده کنید.

زردی و لکه زیربغل لباس


آسپرین و رفع زردی زیر بغل لباس سفید

اگر با جوش شیرین جواب نگرفتید یا این ماده را در اختیار نداشتید سراغ قفسه داروها بروید. چند عدد قرص آسپرین بردارید و خرد کنید و به شکل پودر درآورید. این پودر را با مقداری آب مخلوط کنید تا خمیری شود.

خمیر به دست آمده را روی محل لکه بمالید و اجازه دهید به مدت چند ساعت در این حالت باقی بماند و خشک شود. سپس لباس را با آب گرم آبکشی کنید و در ماشین لباسشویی به روش معمول بشویید. اگر لکه پاک شده بود لباس را خشک کنید. البته به خاطر داشته باشید که این روش فقط برای لباس‌های سفید مناسب است و می‌تواند به لباس‌های رنگی و مشکی شما صدمه بزند.


از بین بردن لکه زرد لباس سفید با نمک و آب

برای این کار شما به چهار قاشق نمک و یک لیتر آب داغ نیاز دارید. نمک را داخل آب حل کنید و با یک حوله محلول را بردارید و روی محل لکه بمالید. چند دقیقه صبر کنید تا خشک شود سپس نتیجه را مشاهده کنید. در این مرحله می‌توانید لباس را با روش معمول بشویید و اگر اثری از لکه باقی نمانده بود آن را خشک کنید. این روش برای لباس‌های سفید مناسب‌تر است و بهتر است آن را روی لباس‌های رنگی امتحان نکنید.

زردی و لکه زیربغل لباس


جوراب بلند نایلونی

این روش غیرمعمول برای لکه زیربغل لباس های رنگی و لکه به جا مانده از دئودورانت رولی بهترین گزینه است. یک جوراب نایلونی یا یک حوله خشک و یا حتی یک لنگه جوراب تمیز هم می‌تواند برای این ترفند قابل استفاده باشد. این حوله یا جوراب را روی محل لکه بمالید سپس آن را داخل ماشین لباسشویی با پودر رختشویی و سرکه بشویید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)