ریز مغذی پتاسیم و معرفی 10 ماده غذایی غنی از این عنصر پرکاربرد


پتاسیم یکی از پرکاربردترین عناصر موجود در بدن است. دلایل بسیاری وجود دارد که شما نیاز دارید تا روزانه مقدار مناسبی از مواد غذایی غنی از پتاسیم مصرف کنید. پتاسیم یکی از ریزمغذی‌های (مواد معدنی) ضروری برای حفظ تعادل مایعات و الکترولیت در بدن است. این ماده، سومین ماده معدنی فراوان در بدن و یک ماده معدنی ضروری برای حفظ عملکرد مناسب چندین اندام، ازجمله قلب، کلیه‌ها، مغز و بافت‌های عضلانی است.

پتاسیم همچنین نقش مهمی در حفظ هیدراته بودن بدن و با سدیم برای در حمایت از عملکرد سلولی از طریق پمپ سدیم – پتاسیم در بدن شما نقش دارد.

نشانه های کمبود پتاسیم در بدن، (آکا هیپوکالمی)، بسیار نامطلوب است و می‌تواند شامل سردرد شدید، کم‌آبی بدن، تپش قلب و تورم غدد و بافت‌ها باشد. مصرف عنصر پتاسیم تأمین‌شده از منابع غذایی طبیعی، مانند فهرستی از غذاهای غنی از ریز مغذی پتاسیم که در زیر آمده است، بسیار ایمن و بسیار سالم است. مصرف خوراکی توصیه‌شده برای افراد بزرگ‌سال مرد و زن ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم در روز است.

اگرچه به نظر می‌رسد این مقدار موردنیاز دریافتی از این عنصر برای بدن خیلی زیاد است و این به این دلیل است که بسیاری از مردم در معرض خطر پتاسیم قرار می‌گیرند.

با استفاده از این مطلب در مورد مواد غذایی غنی از پتاسیم که ارائه داده‌ایم، شما می‌توانید یاد بگیرید که چه نوع مواد غذایی که شما نیاز دارید و آن‌ها را برای رفع نیازهای خود و اجتناب از کمبود ریز مغذی پتاسیم و ابتلای به علائم و عوارض کمبود آن، چه طور به‌طور منظم بخورید.


کدام مواد غذایی غنی از ریز مغذی پتاسیم هستند؟ در اینجا فهرستی که از مواد غنی از ریز مغذی پتاسیم که آن را می‌توانید از طریق رژیم غذایی مصرف روزانه دریافت کنید وجود دارد پس غذاهایی غنی از پتاسیم را انتخاب کنید تا از رژیم غذایی روزانه خود لذت ببرید.

این فهرست شامل بعضی مواد غذایی است که دربرگیرنده بالاترین مقدار ریز مغذی پتاسیم هستند. همچنین ماده غذایی ماست که یکی از پرخاصیت‌ترین مواد مصرفی روزانه است دارای غلظت زیادی از پتاسیم است.

در زیر فهرست این مواد غذایی غنی از پتاسیم وجود دارد:

  1. آووکادو
  2. بلوط اسکواش
  3. اسفناج
  4. سیب‌زمینی شیرین
  5. ماهی قزل‌آلا وحشی
  6. زردآلوی خشک
  7. انار
  8. آب نارگیل
  9. لوبیا سفید
  10. موز

آووکادو: ۱ میوه کامل: حاوی ۱،۰۶۷ میلی‌گرم از ریز مغذی پتاسیم

آووکادو قطعاً یکی از غذاهای غنی از پتاسیم موردعلاقه من است در. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در نشریه تغذیه منتشر شد، اطلاعات اپیدمیولوژیکی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ را بررسی کرد و اثرات و مزایای مصرف آووکادو را بر عوامل خطر متابولیک بیماری توصیف و نشان داد.

به‌طورکلی، محققان دریافتند که افرادی که آووکادو را مصرف می‌کردند، به‌طورکلی رژیم‌های غذایی مصرفی سالمی داشته و همچنین مصرف مواد مغذی در این افراد با افزایش روبرو شده و احتمال ابتلا به سندرم متابولیک کاهش‌یافته است.

آووکادو منبع ریز مغذی پتاسیم


بلوط اسکواش: ۱ فنجان، حاوی ۸۹۶ میلی‌گرم از ریز مغذی پتاسیم

اسکواش بلوط یک منبع گیاهی غنی از ریزمغذی پتاسیم است که واقعاً باید بیشتر از آن‌که هست، شناخته شود زیرا این ماده غذایی حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد. تأثیرات زیاد کاروتنوئیدها تنها یکی از اثرات بلوط اسکواش است.

این نوع آنتی‌اکسیدان برای پیشگیری و مبارزه با انواع مختلف سرطان، ازجمله سرطان پوست، سرطان سینه، ریه و سرطان پروستات شناخته‌شده است.


اسفناج: ۱ فنجان پخته‌شده، حاوی ۸۳۹ میلی‌گرم پتاسیم

دلیل این انتخاب این است که اسفناج، غذای انتخابی پاپیه (ملوان زبل)، شخصیت کارتونی است. اسفناج نه‌تنها از مواد غذایی غنی از ریزمغذی پتاسیم است، بلکه تحقیقات علمی نشان داده است که اسفناج حاوی گلیکوگلیسرولیپید های گیاهی کلرپلاستی است که به نظر می‌رسد به‌عنوان یکی از عوامل مبارزه با سرطان عمل می‌کند.


سیب‌زمینی شیرین: ۱ عدد سیب‌زمینی بزرگ: حاوی ۸۵۵ میلی‌گرم پتاسیم

سیب‌زمینی شیرین ماده‌ای غذایی غنی از پتاسیم است که حاوی تراکم بیشتری از مواد مغذی نسبت به سیب‌زمینی سفید است. سیب‌زمینی شیرین همچنین دارای بتا کاروتن، ویتامین C و ویتامین B6 می‌باشد. علاوه بر این، در مورد خواص سیب‌زمینی شیرین در تحقیقات علمی حیوانات نشان داده‌شده است که اثراتی ضد زخم را نشان دهد و در درمان موفق زخم معده مفید است.


ماهی قزل‌آلای وحشی ½ فیله: حاوی ۷۷۲ میلی‌گرم پتاسیم

این ماده غذایی بسیار مفید علاوه بر پتاسیم و همچنین سایر ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین، حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که در ارتقای سلامت نقش بسزایی دارند.

مزایای این اسیدهای چرب ضروری عبارت‌اند از: کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی و کاهش علائم افسردگی، فشارخون بالا، اختلال بیش فعالی، کمردرد، درد مفاصل و بیماری مزمن پوست مانند اگزما.


زردآلو خشک: ½ فنجان: ۷۵۶ حاوی میلی‌گرم پتاسیم است

مصرف زردآلوی خشک یک روش سریع و آسان برای اضافه کردن ریزمغذی پتاسیم به رژیم غذایی شماست.

مطالعات اپیدمیولوژیک حقیقتا نشان داده است افرادی که از زردآلو و دیگر میوه‌های خشک استفاده می‌کنند، دارای رژیم‌های سالم‌تر با مواد مغذی بیشتری هستند و همچنین وزن بدن کمتری دارند. با میانه‌روی در مصرف این مواد، میوه‌های خشک می‌توانند سالم باشند و در این مورد انتخاب میان وعده غنی از پتاسیم هستند.


انار: ۱ انار: حاوی ۶۶۷ میلی‌گرم پتاسیم است

دانه‌های انار و آب آن‌ها منبع عالی برای ریزمغذی پتاسیم هستند. آن‌ها همچنین حاوی فیبر، ویتامین C و ویتامین K و دیگر مواد مغذی مفید برای بدن هستند.

علاوه بر این فهرست مواد غذایی غنی از پتاسیم، انار همچنین در فهرست‌های دیگر مانند ۱۰ مواد غذایی آفرودیزیک به دلیل توانایی آن در کاهش میزان کورتیزول بدن، وجود دارد. آب انار همچنین سالم‌ترین آب‌میوه در جهان است.

انار منبعی خوب برای تامین ریز مغذی پتاسیم


آب نارگیل: ۱ فنجان: حاوی ۶۰۰ میلی‌گرم از پتاسیم

آیا به دنبال مواد غذایی غنی از ریزمغذی پتاسیم هستید که در فرم مایع هستند؟ من آب نارگیل را در این لیست دوست دارم چون زمانی که شما آن را انتخاب می‌کنید (بدون قند اضافه‌شده)، شما گزینه‌ای برای نوشیدن دارید که در مورد الکترولیت‌ها مانند پتاسیم حاوی مقادیری زیاد است اما جدای از این حاوی مقادیر زیادی از قند یا کالری نیست.

آب نارگیل حتی در شرایط اضطراری به‌عنوان یک مایع مناسب برای بهبود سطح هیدراتاسیون از طریق وریدی (IV) مورداستفاده قرارگرفته است.


لوبیای سفید: ½ فنجان: حاوی ۵۰۲ میلی‌گرم از ریزمغذی پتاسیم

نه‌تنها لوبیای سفید حاوی دوز قابل‌توجهی از پتاسیم در هر وعده مصرفی است، بلکه آن‌ها همچنین دارای مقادیر بالایی از فیبر هستند. با توجه به گزارش کلینیک درمانی Mayo، مصرف مواد غذایی غنی از فیبر مثل لوبیا سفید، باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شود. رژیم‌های غذایی دارای فیبر همچنین سلامت کمر را تقویت می‌کنند.


موز: ۱ عدد موز بزرگ: حاوی ۴۸۷ میلی‌گرم پتاسیم

موز به‌عنوان منبع پتاسیم شناخته‌شده است و آن‌ها در این زمینه خوب هستند، اما آن‌ها همچنین دارای مقادیر نسبتاً بالایی از قند و کربوهیدرات هستند. به همین دلیل من توصیه می‌کنم که موز به‌عنوان یک منبع سریع انرژی قبل از تمرین یا بعد از تمرین و همچنین یک ماده غذایی مغذی برای کمک به ریکاوری عضله و حفظ تعادل آب مصرف کنید.

تمرین، به‌ویژه تمرین شدید، یکی از راهه‌ای اصلی کاهش میزان پتاسیم در بدن شما می‌باشد، به همین دلیل ضروری است که غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز را مصرف کنید تحقیقات علمی نیز نشان داده است که موز غنی از دوپامین است که یک هورمون افزایش‌دهنده حالات روحی است.

موز منبع ریز مغذی پتاسیم

منبع: draxe.com

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز