هیچ چیز بدتر از این نیست که صبح از خواب برخیزید و به جای شروع یک چهره زیبا و بانشاط در آینه با یک جوش سرسفید مواجه شوید که همه زیبایی را تحت‌الشعاع قرار داده است. جوش‌های سرسفید دشمن زیبایی و سلامت پوست شما هستند و در برخی موارد ممکن است سرآغاز شروع یک جوش چرکی و بزرگ باشند. جوش‌های سرسفید زمانی به وجود می‌آیند که سبوم با سلول‌های مرده پوست ترکیب می‌شود و روزنه پوست را می‌بندد و به محلی مستعد برای تجمع باکتری تبدیل می‌شود. خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که به کمک آن شما می‌توانید این جوش‌های سرسفید را در نطفه خفه کنید و زیبایی و سلامت را به پوست خود برگردانید.

آرایش نکنید

در پایان روز قبل از رفتن به رختخواب باید هرگونه ماده اضافی، آرایشی و ضدآفتاب را از پوست خود پاک کنید. ضدآفتاب را دست کم نگیرید، این ماده حاوی ترکیباتی است که منجر به بسته شدن روزنه‌های پوست می‌شود. اگر در نقطه‌ای از پوست ماده‌ای باقی مانده باشد این احتمال وجود دارد که صبح روز بعد با جوش‌های سرسفید در آن ناحیه مواجه شوید. اگرچه پاک کننده‌های پوست کار پاک کردن را به خوبی انجام می‌دهند اما برای اطمینان بیشتر توصیه می‌شود ابتدا از پاک کننده آرایش استفاده کنید و پس از آن پاک کننده معمول خود را به کار ببرید. زمانی که دچار جوش‌های سرسفید شده‌اید استفاده نکردن از لوازم آرایشی به خصوص در آن قسمت از پوست توصیه می‌شود چون بسته شدن روزنه‌های پوست در اطراف جوش ممکن است به بزرگ‌تر شدن آن و تبدیل آن به جوش‌های چرکی منجر شود.

پوست را پاکسازی کنید

انتخاب یک پاک کننده مناسب و ملایم که کیفیت بالایی داشته باشد و مناسب پوست شما باشد هر صبح و شب توصیه می‌شود. این کار با پاک کردن چربی انباشته شده در سطح پوست و داخل روزنه‌ها، هم از ایجاد جوش جلوگیری می‌کند و هم جوش‌های سرسفید تازه را ضعیف کرده و از بین می‌برد.

لایه برداری کنید

لایه برداری برای درمان جوش‌های سرسفید

گفتیم که جوش سرسفید از ترکیب سبوم و سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شود پس اگر این سلول‌ها از سطح پوست پاک شوند جوش‌ها هم از بین می‌روند و دیگر به وجود نمی‌آیند. لایه برداری و پاک کردن سلول‌های مرده پوست به کمک مواد لایه بردار دو تا سه بار در هفته (بسته به میزان حساس بودن پوست شما) به باز شدن روزنه‌ها و تمیز و صاف شدن سطح پوست کمک می‌کند. شما می‌توانید این کار را با برس‌های مخصوص لایه برداری صورت هم انجام دهید. برسی انتخاب کنید که مناسب جنس پوست شما باشد و به کمک آن موادی را که منجر به ایجاد جوش سرسفید شده‌اند پاکسازی کنید.

از درمان‌های طبیعی کمک بگیرید

درمان طبیعی برای جوش‌های سرسفید

برخی مواد طبیعی مثل روغن درخت چای و آلوئه ورا به عنوان درمان‌های طبیعی جوش شناخته شده‌اند و باعث از بین رفتن التهاب و عفونت ناشی از جوش می‌شوند. بیشتر این مواد در هر خانه‌ای یافت می‌شود که می‌توانید آن‌ها را به صورت مستقیم یا به صورت ترکیب در محصولات مراقبت از پوست خود به کار ببرید.

بیشتر مرطوب کننده بزنید

برخلاف مواد آرایشی معمول که منجر به ایجاد جوش می‌شوند مرطوب کننده‌ها در درمان جوش موثر هستند و مانع از بروز آن می‌شوند. استفاده از مرطوب کننده راز پوست زیبا و سالم است و از ایجاد جوش و چروک پیشگیری می‌کند. اما نوع مرطوب کننده باید مناسب پوست شما باشد، مرطوب کننده‌های غنی از ویتامین A و دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها التهاب پوست را کاهش می‌دهند و در درمان جوش‌ها موثرند. میزان حساسیت پوست را نیز در انتخاب مرطوب کننده در نظر بگیرید. توجه کنید که تابش نور خورشید هم می‌تواند شرایط جوش را بدتر کند و اگر از مرطوب کننده‌ها با SPF بالای ۲۰ هم استفاده کنید با یک تیر دو نشان زده‌اید.

به چیزهایی که با پوستتان در تماس است توجه کنید

توجه کنید که در طول روز چه چیزهایی با پوست شما در تماس است؟ برس‌های آرایشی، روبالشی، حوله، مقنعه و روسری، عینک و هرچیزی که با پوست شما تماس پیدا می‌کند باید کاملا تمیز و پاکیزه باشد در غیر این صورت ممکن است منجر به ایجاد جوش‌های سرسفید و بدتر شدن شرایط جوش‌های فعلی شود. موها را از تماس با پوست دور نگه دارید و برس‌های آرایشی و روبالشی و لباس‌ها را مرتب بشویید. به خاطر داشته باشید که استفاده از روبالشی ابریشم به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند.

به جوش‌های سرسفید دست نزنید

آخرین و مهم‌ترین نکته در جلوگیری از ایجاد جوش‌های سرسفید دست نزدن به پوست است. هرگونه فشار دادن، کندن و ترکاندن این جوش‌ها باعث پخش عفونت و بزرگ شدن جوش و حتی نبدیل یک جوش کوچک به چندین جوش بزرگ و عفونی خواهد شد و به احتمال زیاد جای جوش هم روی صورت شما باقی خواهد ماند. پس هیچ وقت به صورت و جوش‌ها دست نزنید و دست‌ها را تمیز نگه دارید تا پوستی صاف و سالم داشته باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)