آب نارگیل روز به روز در حال محبوب تر شدن است و بخاطر فواید آن برای سلامتی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. این نوشیدنی در اصل از آمریکای جنوبی ترند شده و بخاطر خاصیت ایزوتونیک یکی از جایگزینهای طبیعی برای نوشیدنیهای ورزشی است و این باور وجود دارد که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. اگر می‌خواهید بدانید این موضوع واقعیت دارد یا نه، آب نارگیل حاوی چه موادی است و یا خواص آب نارگیل برای سلامتی بدن چیست ادامه مطلب را بخوانید.

آب نارگیل چیست؟خواص آب نارگیل

نارگیل روی درختان نخلی بزرگی رشد می‌کند که با نام علمی Cocos nucifera شناخته می‌شود. به غیر از اسم نارگیل به لحاظ گیاهشناسی بیشتر به عنوان یک میوه شناخته می‌شود تا آجیل. آب نارگیل، آب میوه موجود در مرکز میوه جوان و سبز است. همچنان که نارگیل بزرگ می‌شود، مقداری از آب میوه به شکل مایع باقی می‌ماند در حالی که باقیمانده داخل بخش سفید جامد که به عنوان گوشت نارگیل شناخته می‌شود، فرو می‌رود. آب نارگیل بطور طبیعی داخل میوه شکل می‌گیرد و حاوی ۹۴% آب و مقدار بسیار کمی چربی است. نارگیلها حدود ۱۰ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد تا بطور کامل رشد کنند و رسیده شوند. آب نارگیل معمولا از نارگیلهای جوان حدود ۶ تا ۷ ماهه به دست می‌آید که در نارگیل بالغ هم مقدار کمی موجود است.

فواید آب نارگیل

آب نارگیل اغلب با شیر نارگیل اشتباه گرفته می‌شود اگر چه به نظر می‌رسد مزه آنها هیچ شباهتی به هم ندارد. این واقعا بخاطر این است که تصور می‌شود در اصل شیر نارگیل است که داخل نارگیل قرار گرفته، در حالی که شیر نارگیل در واقع از فشردن و له کردن گوشت میوه همراه با آب در مخلوط کن بدست می‌آید که چربی بالایی هم دارد، در حالی که آب نارگیل در میوه‌های سبز و جوان نارگیل است. از آنجایی که شما نمی‌توانید نارگیل سبز را در مغازه‌ها پیدا کنید، آب نارگیل بیشتر به صورت بسته بندی موجود است. مزه آن به آن صورتی که شما تصور می‌کنید شبیه به نارگیل نیست بلکه مزه‌ای کمی شیرین با یک نت اسیدی دارد. این نوشیدنی واقعا طراوت بخش است و اگر شما آن را دوست داشته باشید می‌توانید آن را جایگزین بخشی از آب مصرفی روزانه‌تان کنید. در مقایسه با آن شیر نارگیل، مزه‌ای شبیه به نارگیل دارد و یک بمب کالری واقعی است به خاطر اینکه ۲۰ درصد آن را چربی تشکیل داده است اما از این میوه در آشپزی شرق آسیا به عنوان یک ماده تشکیل دهنده در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. از جمله در کشور اندونزی همراه با برنج پخته می‌شود.

آب نارگیل؛ نوشیدنی ایزوتونیکآب نارگیل برای ورزشکاران

همچنان که در بالا گفته شد، آب نارگیل خاصیت ایزوتونیک دارد، این واقعا به معنای این است که نسبت مواد مغذی به مایع دقیقا متناسب با خون انسان است. به همین دلیل، آب نارگیل یک رفع کننده خوب رقت خون است و بعد از یک تمرین می‌تواند بدن را با مواد معدنی تامین کند، به همین دلیل بین ورزشکاران بسیار محبوب است. همچنین جایگزین خوبی برای نوشابه‌های معمولی و نوشیدنی‌های ورزشی است چون حاوی چربی و قند کمی است اما حاوی عناصر حیاتی مهمی است. اینها شامل ویتامینهای مختلفی همچون C، B1 و B2، کلسیم، منیزیم، فولیک اسید و همچنین مقدار کمی عناصری همچون روی و آهن است. در مجموع آب نارگیل بسیار غنی از پتاسیم است که در هر ۲۵۰ میلی لیتر آن ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلی گرم پتاسیم دارد و می‌تواند از آریتمی و بیماری‌های مختلف ریه که بخاطر کمبود پتاسیم ایجاد می‌شوند، پیشگیری کند. این نوشیدنی واقعا کم کالری است، بطوری که هر ۱۰۰ میلی لیتر آن تنها حاوی ۱۶ تا ۲۰ کالری است حدود ۴۰ کالری برای یک لیوان.

بطور میانگین یک نارگیل سبز حدود نیم تا یک پیمانه آب نارگیل دارد. یک پیمانه (۲۴۰ میلی لیتر) حاوی ۴۶ کالری و مواد بصورت زیر است.

  • کربوهیدرات: ۹ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • پروتئین: ۲ گرم
  • ویتامین C: 10% مقدار توصیه روزانه
  • منیزیم: ۱۵% مقدار توصیه شده روزانه
  • منگنز: ۱۷% مقدار توصیه شده روزانه
  • سدیم: ۱۱% مقدار توصیه شده روزانه
  • کلسیم: ۶% مقدار توصیه شده روزانه

خواص سلامتی آب نارگیل

کاهش وزن با آب نارگیل ممکن است؟آب نارگیل

آب نارگیل، به دلیل چربی و قند پایین، اغلب به عنوان یک داروی شگفت انگیز کاهش وزن مورد توجه است. این درست است اما تا حدی. به خاطر اینکه این نوشیدنی نه می‌تواند سوخت و ساز بدن را تسریع کند و نه سوختن چربی را تحریک کند. این ماده فقط یک جایگزین سالم برای نوشابه‌های معمولی است که اثرات مثبت کلی روی بدن دارد. به عبارت بهتر، بدون ورزش و رژیم غذایی سالم نباید انتظار معجزه داشته باشید. آب نارگیل می‌تواند برای پوست و موی شما خواص بیشتری داشته باشد چون غنی از آنتی اکسیدان است که بازسازی سلولی سریع را تقویت می‌کند.

خواص آنتی اکسیدانی آب نارگیلآب نارگیل

رادیکالهای آزاد ملکولهای غیر ثابت ساخته شده در سلولهای شما به هنگام متابولیسم هستند. تولید آنها پاسخ به استرس یا زخم را افزایش می‌دهد. وقتی رادیکالهای آزاد زیاد باشند، بدن شما یک حالت استرس اکسیداتیو را وارد می‌کند که به سلولهای شما صدمه زده و خطر بیماری را افزایش می‌دهد. تحقیقات روی حیواناتی که در معرض سموم قرار گرفتند، نشان داد که آب نارگیل حاوی آنتی اکسیدانیهایی ست که رادیکالهای آزاد را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که نمی‌توانند باعث صدمه طولانی شوند.

یک تحقیق نشان داد که موشهای مبتلا به آسیب کبدی به هنگامی که با آب نارگیل درمان شدند پیشرفت چشمگیری در درمان نسبت به موشهایی که هیچ درمانی را دریافت نکرده‌ بودند، داشتند. در یک تحقیق دیگر، موشهای با رژیم غذایی با فروکتوز بالا با آب نارگیل درمان شدند. در ادامه فعالیت رادیکال آزاد و همچنین فشار خون، تری گلیسرید و سطح انسولین کاهش داشت. البته هیچ تحقیقی این فعالیت آنتی اکسیدانی را در انسانها مورد بررسی قرار نداده است.

خواص ضد دیابتی آب نارگیلآب نارگیل

تحقیقات نشان می‌دهد که آب نارگیل می‌تواند قند خون را پایین بیاورد و شاخصهای سلامت در حیوانات دیابتی را بهبود دهد. در یک تحقیق، موشهای مبتلا به دیابتی که با آب نارگیل درمان شدند، سطح قند خون را بهتر از گروه کنترل حفظ کردند. همان تحقیق مشخص کرد موشهایی که آب نارگیل مصرف کردند، سطح هموگلوبین A1c کمتری داشتند که نشان دهنده کنترل قند خون طولانی مدت در وضعیتی خوب است.

تحقیق دیگری مشخص کرد که دادن آب نارگیل به موشهای مبتلا به دیابت منجر به بهبود سطح قند خون و کاهش در شاخصهای استرس اکسیداتیو می‌شود. البته تحقیقات کنترل شده‌ای نیاز است تا این اثرات را در انسانها ثابت کند.

با این وجود ۳ گرم فیبر و یک ماده کربوهیدرات قابل هضم تنها ۶ گرم در هر فنجان (۲۴۰ میلی لیتر)، آب نارگیل می‌تواند به راحتی در برنامه غذایی افراد مبتلا به دیابت قرار بگیرد. این آب میوه، منبع خوبی از منیزیم نیز هست که ممکن است حساسیت انسولین را افزایش دهد و میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و پیش دیابت را کاهش دهد.

پیشگیری از سنگ کلیهروش استفاده از آب نارگیل

نوشیدن مایعات کافی برای پیشگیری از سنگ کلیه مهم است. اگر چه آب معمولی انتخاب خوبی است، یک پژوهش نشان می‌دهد که آب نارگیل ممکن است حتی بهتر هم باشد. سنگهای کلیه هنگامی بوجود می‌آیند که کلسیم، اگزالات و ترکیبات دیگر با هم ترکیب می‌شوند تا کریستالهایی را در ادرار شما بوجود بیاورند. اینها می‌توانند بعدا سنگ کلیه را شکل دهند. البته بعضی از افراد بیش از سایرین مستعد تشکیل سنگ کلیه هستند.

در یک تحقیق در موشهای مبتلا به سنگ کلیه، آب نارگیل از چسبیدن کریستالها در کلیه‌ها و بخشهای از مجاری ادراری پیشگیری کرد. همچنین تعداد کریستالهای تشکیل شده در ادرار را کاهش داد. پژوهشگران باور دارند که آب نارگیل به کاهش تولید رادیکال آزاد که منجر به استرس اکسیداتیو بالایی در ادرار می‌شود، جلوگیری می‌کند.

حمایت از قلبآب نارگیل

نوشیدن آب نارگیل ممکن است برای کاهش خطر بیماری قلبی مفید باشد. در یک تحقیق، موشهایی که اب نارگیل مصرف کردند، کلسترول خون و تری گلیسرید را کاهش دادند. همچنین کاهش چشمگیری در چربی کبد داشتند.

در تحقیقی دیگر، همان پژوهشگران موشها را با یک رژیم مکملی مشابه با همان دوز آب نارگیل (۴ میلی لیتر به ازای ۱۰۰ گرم وزن بدن) تغذیه کردند. بعد از ۴۵ روز، گروه آب نارگیل کلسترول و تری گلیسرید را کاهش دادند که با اثرات یک داروی استاتین که برای کاهش کلسترول استفاده می‌شود، برابری می‌کند.

بخاطر داشته باشید که این دوز بسیار بالایی بود. در مورد انسانها برای یک انسان ۶۸ کیلویی، مصرف وی باید برابر ۲/۷ لیتر آب نارگیل در هر روز باشد. با این وجود، این یافته که کلسترول را به اندازه یک داروی استاتین کاهش می‌دهد، بسیار چشمگیر است و باید بیشتر مورد مورد توجه قرار بگیرد.

کاهش فشار خونآب نارگیل

آب نارگیل می‌تواند برای کنترل فشار خون شما عالی باشد. در یک تحقیق کوچک در افراد مبتلا به فشار خون، آب نارگیل سطح فشار خون سیستولیک (عدد بالاتر فشار خون روی فشارسنج) را در ۷۱% شرکت کننده‌ها کاهش داد.

در مجموع آب نارگیل حاوی ۶۰۰ میلی گرم پتاسیم در هر یک پیمانه (۲۴۰ میلی لیتر) است. پتاسیم کاهنده فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون یا فشار خون نرمال است.

به جز این، یک تحقیق حیوانی نشان داد که آب نارگیل فعالیت ضد ترومبیک دارد که به معنای پیشگیری از تشکیل لخته‌های خون است.

پس از ورزش طولانی به کمک شما می‌آیدآب نارگیل

آب نارگیل ممکن است نوشیدنی کاملی برای بازیابی آبرسانی بدن و ذخایر الکترولیتی از دست رفتن حین ورزش باشد. الکترولیتها مواد معدنی هستند که چندین نقش مهم در بدن بازی می‌کنند از جمله باقی ماندن تعادل مایعات در وضعیتی مناسب. آنها شامل پتاسیم، منیزیم، سدیم و کلسیم هستند.

دو پژوهش نشان دادند که آب نارگیل آبرسانی بدن پس از ورزش را بهتر از آب و برابر با نوشیدنیهای ورزشی، انجام داد. شرکت کنندگان همچنین گفتند که آب نارگیل کمتر موجب تهوع و ناراحتی معده آنها شد.

البته تحقیق دیگری در مقایسه آن با نوشیدنیهای با الکترولیت بالا، نشان داد آب نارگیل موجب نفخ و ناراحتی معده می‌شود.

منبع خوشمزه آبرسانیآب نارگیل

آب نارگیل کمی طعم آجیلی همراه با مزه‌ای شیرین دارد. همچنین کم کربوهیدرات و کم کالری است. این آب موقعی که مستقیما از نارگیل بدست می‌آید در تازه ترین حالت است. خیلی راحت یک نی را داخل بخش نرم یک نارگیل سبز فشار دهید و شروع به نوشیدن کنید. نارگیل را در یخچال نگه دارید و آن را نهایتا ظرف دو یا سه هفته پس از خرید مصرف کنید. همچنین می‌توانید آب نارگیل بسته بندی شده را در بیشتر فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کنید. البته حتما روی بطری را بخوانید تا مطمئن شوید که آب نارگیل ۱۰۰% خالص باشد. بعضی از برندها حاوی شکر اضافی یا طعم دهنده هستند.

این مایع استوایی را می‌توان در اسموتی‌ها، پودینگ چیا، سس سالاد یا جایگزینی برای آب ساده به هنگامی که دلتان یک نوشیدنی شیرین می‌خواهد، بکنید.

دستورالعمل اسموتی با آب نارگیلاسموتی با آب نارگیل

آب نارگیل هم به عنوان نوشیدنی مصرف می‌شود هم در آشپزی. در تابستان، این ماده موقعی مزه بهتری می‌دهد که مستقیما از یخچال خارج شود. این ماده را می‌توان برای آماده کردن بسیاری از نوشیدنیهای تازه استفاده کرد مثل کوکتل بدون الکل و اسموتی‌های سالم. به عنوان مثال شما سعی کنید این دستورالعمل را انجام دهید.

  • ۱۵۰ میلی لیتر آب نارگیل ارگانیک
  • ۱۰۰ گرم پاپایا
  • ۱۰۰ گرم هندوانه
  • ۱ عدد موز

ابتدا همه میوه‌ها را پوست بگیرید و دانه‌های پاپایا و هندوانه را بگیرید. سپس میوه‌ها را داخل مخلوط کن بریزید و آب نارگیل را هم روی میوه‌ها بریزید و همه چیز را خوب پوره کنید. شما می‌توانید اسموتی را برای ۱۰ تا ۱۵ در یخچال قرار دهید و از آن به عنوان یک صبحانه یا میان وعده لذت ببرید.

کلام پایانی

آب نارگیل یک نوشیدنی خوشمزه، مغذی و طبیعی است که خیلی برای شما خوب است. این ماده برای قند خون، سلامت کلیه وغیره مفید است. اگر چه نیازمند تحقیقات کنترل شده بیشتری هستیم تا بتوان بسیاری از این فواید را ثابت کرد اما تحقیقات انجام شده امیدوار کننده هستند. اگر قصد دارید تا از این نوشیدنی استوایی استفاده کنید، مطمئن شوید که از نوعی باشد که شکر اضافی نداشته باشد.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منابع:   healthline   zinedeen