احتمالا همه ما از نوشیدن یک فنجان چای داغ یا دمنوش گیاهی لذت می‌بریم، اگر همیشه هم اینطور نباشد حداقل گاهی اوقات آن را دوست داریم. اما بهترین چای برای سلامتی انسان کدام است و مهم‌ترین فواید سلامتی بعضی از این چای‌های تسکین دهنده که می‌توانند برای ما به ارمغان بیاورند چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین چای با ما همراه باشید.

چای در ابتدا به عنوان یک دارو معرفی شده بود و سپس به مرور زمان به عنوان یک نوشیدنی گسترش یافت. بخشی از متن کتاب چای که توسط یک ژاپنی به نام اوکاکورا کاکوزو در قرن نوزدهم به چاپ رسید. در این کتاب وی در مورد تاریخچه چای و فلسفه جشن چای سنتی ژاپن صحبت می‌کند.

کاکوزو درست می‌گفت: تحقیقات جدید در مورد تاریخچه نوشیدن چای در دنیا ثابت می‌کند که این نوشیدنی در اصل کمتر برای لذت بردن یا به عنوان یک آرامش دهنده ذهن استفاده می‌شد و از فرد خواسته می‌شد که آن را به آرامی و جرعه جرعه بنوشد.

در عوض پروفسور ویکتور هنری مایر از دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا در کتاب «تاریخچه واقعی چای» نشان داد که در اوایل تاریخچه آن، گیاه چای (Camelia sinensis) بخاطر خواص دارویی‌اش محبوب شده بود.

واریته‌های گیاه چای اصلی یعنی Camellia sinensis و Camellia sinesis assamica، در واقع همان چای‌های معروفی هستند که ما به نوشیدن آنها عادت داریم: چای سیاه، چای سبز، چای سفید و چای ایلانگ.

چند نوع دیگر چای وجود دارد که با استفاده از گیاهان مختلف همچون Aspalathus linearis درست می‌شود که به عنوان چای «رویبوس» یا «بوته قرمز» معروف است. در این مطلب ما مروری بر ۵ تا از بهترین چای های موجود در جهان می‌کنیم که می‌توانند برای سلامتی شما مفید باشند.

 

بهترین چای برای مغز: چای سبزبهترین چای

چای سبز یکی از بهترین چای ها و نوشیدنی مشهور در تمام جهان است که بخاطر خواص دارویی‌اش سالهای سال است که مورد ستایش قرار گرفته است. تحقیقات اخیر چند تا از این فواید را ثابت کرده است که نشان دهنده این است که چای سبز ممکن از وجوه مختلف سلامتی ما محافظت کند.

برای شروع لازم است بدانید، این نوشیدنی برای بهبود عملکرد شناختی، مورد توجه قرار گرفته است با یک تحقیق مربوط به کارکرد بهتر حافظه، بر اساس یک پایه روز به روز به دست آمده است.

تحقیقات انجام شده از بیمارستان دانشگاه بازل در سوئیس نشان داد که افرادی که با مصرف یک نوشیدنی سبک حاوی ۲۷/۵ گرم عصاره چای سبز مصرف کردند، فعالیت شدیدتری در ناحیه مغز مرتبط با حافظه کارکردی نشان دادند.

به عبارت بهتر شرکت کنندگانی که عصاره چای سبز را مصرف کردند ارتباط بهتری میان لوب پیشانی و پارتیال مغزشان برقرار کردند که دو ناحیه اصلی موثر بر وجوه یادگیری فرایند حافظه و تصمیم گیری هستند.

فواید سلامتی به دست آمده توسط چای سبز مربوط به وجود پلی فنلهای آنهاست که ریز مغذی‌هایی همراه با خواص آنتی اکسیدانی هستند. به صورت آنتی اکسیدان، این مواد می‌توانند از عملکرد رادیکالهای آزاد که نوعی از صدمه سلولی مرتبط با افزایش سن را باعث می‌شوند، جلوگیری کنند.

یک تحقیق منتشر شده در مجله آمریکایی جامعه شیمی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که یکی از پلی فنلهای موجود در چای سبز به نام اپی گالوکاتچین گالات، ممکن است کاهش دهنده خطر بیماری آلزایمر بوسیله واکنش با بلوکهای ساختاری ناشی از پلاکهای بتا آمیلوئید است.

ایجاد این پلاکها در مغز، نوعی از این بیماری است و باعث می‌شود که سینگنال فرستادن سلولهای مغز را تخریب کند. اپی گالاکتوکاتچین گالات در این تحقیق نشان داد که می‌تواند بتا آمیلوئد را از تشکیل درون پلاکها بازدارد که به طور بالقوه به جلوگیری از آلزایمر در مراحل اولیه کمک می‌کند.

این همان پلی فنل چای سبز است که گفته شده باعث کاهش رشد سلولهای تومور از انواع خاصی از سرطان همچون سرطان پانکراس جلوگیری می‌کند.

تحقیقاتی که بوسیله موسسه تحقیقاتی بیوشیمی لوس آنجلس انجام شد، نشان داد که اپی گالاکتوکاتچین گالات می‌تواند متابولیسم سلولهای سرطانی را تخریف کند از این روی، رشد آنها را دچار اختلال می‌کند.

 

بهترین چای برای افزایش عمر: چای یاسمنبهترین چای

آن چیزی که ما به عنوان چای یاسمن به آن اشاره می‌کنیم در واقع نوعی نوشیدنی بر پایه چای سبز است که گلهای یاسمن هم برای عطر بیشتر به آن اضافه شده است.

اما فواید چای یاسمن تنها به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی چای گیاهی نیست، بلکه گلهای یاسمن خواص دارویی خود را هم به این چای ترکیبی می‌دهند.

در کتاب «راز ژاپنی برای یک زندگی طولانی و شاد» نویسنده، هکتور گارسیا و فرانسیس میرالز متوجه می‌شود که ساکنان یک جامعه سالم با زندگی طولانی در استان اوکیناوای ژاپن از طرفداران نوشیدنی Sanpin-cha، یعنی یک ترکیب ویژه از چای سبز و یاسمن هستند.

طبق نوشته آنها «مردم اوکیناوا سانپین چا یعنی ترکیبی از چای سبز و گلهای یاسمن را نسبت به چای‌های دیگر بیشتر می‌نوشند» که نشان می‌دهد این ترکیب ممکن است نقش مهمی در حفظ مردمان اکیناوا از لحاظ سلامتی و ذهنی در دوران پیری ایفا کند. این ممکن است به این دلیل باشد که گلهای یاسمن همانند گیاه چای حاوی آنتی اکسیدانهایی هستند که از سلولها در برابر آسیب‌‌های ناشی از افزایش سن محافظت می‌کنند.

یاسمن خودش با سلامت جسمانی ارتباط دارد و گفته شده که اثر استرس را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که بعضی محققان ترکیبات مشتق شده از این گیاه را در تحقیق درمانهای بهتر آزمایش کرده اند.

برای مثال پروفسور الیزر فلشر از دانشگاه تل آویو متوجه شد که متیل یاسمونات که یکی از ترکیبات بدست آمده از اسید یاسمونیک، موجود در گیاه یاسمن است که باعث مرگ سلولهای سرطانی گردن رحم می‌شود.

و اگر شما از نوشیدن یاسمن لذت می‌برید چون عاشق بوی آن هستید، واقعا دلیلی برای این موضوع وجود دارد. تحقیقات منتشر شده در مجله اروپایی فیزیولوژی کاربردی بیان می‌کند که بوی خوش چای یاسمن تسکین دهنده است، قادر به آرام کردن اعصاب است و می‌تواند به تنظیم خلق کمک کند.

 

بهترین چای برای کبد و پاکسازی بدن: چای رویبوسبهترین چای

نوع دیگری از چای با خواص آنتی اکسیدانی، چای رویبوس است یا چای بوته قرمز که از گیاه Aspalathus linearis گیاه بومی آفریقای جنوبی به دست می‌آید.

تحقیقات نشان می‌دهد اثرات آنتی اکسیدانی چای رویبوس شبیه به چای سبز است اگر چه کاملا به قدرت آن نیست. یک تحقیق جدید روی مدل موش نشان می‌دهد که آنتی اکسیدانها در چای رویبوس ممکن است از کبد در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کنند و این باعث می‌شود که این اندام انعطاف پذیری بیشتری در برابر آسیب داشته باشد.

محققان این مطالعه متوجه شدند یافته‌ها نشان می‌دهد که چای رویبوس یا مکمل تغذیه‌ای رویبوس ممکن است اثرات تقویت کننده سلامتی مفیدی داشته باشد. نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که مصرف روزانه چای رویبوس تخمیری یا مکمل تجاری بدست آمده از رویبوس می‌تواند برای سلامت انسان بوسیله تامین کبد با یک ظرفیت آنتی اکسیدانی بیشتر، مفید باشد تا از آسیب ایجاد شده بوسیله سموم جلوگیری کند.

علاوه بر این رویبوس در کاهش فشار خون و آرامش تنش عضلات تحت تنش نیز موثر است که نشان می دهد که ماده تشکیل دهنده فعال در این مورد ممکن است یکی از فلاونوئیدها (رنگدانه‌ها) باشد که این چای حاوی آن است: کریسواریول.

برخلاف چای سبز یا سیاه، رویبوس حاوی کافئین نیست بنابریان همان اثرات تحریک کننده مشابه را ندارد. بنابراین نوشیدن این چای به هنگام شب هم خوب است.

 

بهترین چای برای فشار خون بالا: چای هیبیسکوسبهترین چای

آنهایی که از طعم یک نوشیدنی ترش لذت می‌برند باید با چای گیاهی هیبیسکوس یا همان چای قرمز آشنا باشد، یک گیاهی که گلهای آن را می‌توان استفاده کرد اما تنها به عنوان به عنوان نوشیدنی تقویت کننده استفاده نمی‌شود بلکه طعم لطیفی به سالاد یا تزئین بادمجان برای غذاهای مجلسی می دهد.

نوع مشهور این چای که بیشتر استفاده می‌شود، Hibiscus sabdariffa است که به عنوان روزل هم شناخته می‌شود. در در مورد این چای یا به طور صحیح تیسان (چای گیاهی) معمولا از کاسبرگ آن استفاده می‌شود اگر چه بخشهای دیگر گیاه هم شامل برگها، دانه‌ها و ریشه‌ها برای مصرف بی خطر هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره بدست آمده از کاسبرگ هیبیسکوس و برگهای هیبیسکوس اثرات آنتی اکسیدانی و ضد تومور دارند.

به عبارت بهتر، آنها می‌تواند در مقابل اثرات پیری ناشی از رادیکالهای آزاد در سطح سلولی و به همان ترتیب برای مبارزه با انواع خاصی از سلولهای سرطانی سرطان خون، محافظت کنند.

چای هیبیسکوس با فواید قلبی عروقی مرتبط است و به تنظیم فشار خون سیستولیک و دیاستولیک یعنی به ترتیب فشار خون در طول نبض و در میان نبضها کمک می‌کند.

اگر چه استفاده از این چای به عنوان نوشیدنی چندان معمول نیست اما برگهای هیبیسکوس هم به مراتب از فواید سلامتی بسیاری برخوردار هستند. بنابراین با توجه به تحقیق انجام یافته در سال ۲۰۱۵، پلی فنلهای موجود در برگهای هیبیسکوس ممکن است به القا مرگ سلول تومور در سرطان پوست کمک کند. مطالعه دیگری در همان سال نیز استدلال کرد که عصاره برگهای هیبیسکوس می‌تواند سلول‌های سرطانی پروستات را مهار کند.

 

بهترین چای برای کاهش وزن: چای به لیمو یا وربن لیموبهترین چای

چای گیاهی دیگری که خواص دارویی آن به میزان زیادی به رسمیت شناخت شده است، چای بدست آمده از به لیمو با نام علمی Aloysia citrodora است.

این گیاه پسرعموی گیاهانی با طعم مرکبات است که سالها برای ایجاد طعم مورد استفاده قرار می‌گرفتند یعنی وربن یا Verbena officinalis.

طعمهای ایجاد شده با به لیمو برای کسانی مثل من که طعم مرکبات را در نوشیدنی‌های داغ دوست دارند، عالی است و طعم آن قوی‌تر از طعم لیمویی اسانس‌های چای پرتقال تجاری است.

نخستین بار که من از این چای خریدم به عنوان یک چای گیاهی کاهش وزن در یک فروشگاه محصولات ارگانیک به فروش می‌رسید. در حقیقت تحقیقات نشان می‌دهد که پلی فنلها در این گیاه می‌تواند تشکیل اسیدهای چرب را کاهش دهد که استفاده بالقوه از آن را در درمان بافت سالم مربوط به شکم امکان پذیر می‌سازد.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که عصاره به لیمو می‌تواند به کاهش سطوح نشانگر التهاب در خون افراد مبتلا به ام اس کمک کند. نویسنده تحقیق نتیجه گرفتند «نتایج نشان می‌دهد که مکمل‌های عصاره به لیمو ممکن است بر روی نمایه‌‌های سیتوکین (مارکرهای التهابی) بسته به زیرگروه بالینی اثر بگذارد».

انتخاب یک فنجان چای یا چای گیاهی ممکن است راهی خوشایند برای جلوگیری از تمایل به غذاهای نامناسب باشد و تحریک سلامت بدن و ذهن است. اما همیشه به یاد داشته باشید همانطور که می‌گویند یک روزه کاری درست نمی‌شود، فواید سلامتی بالقوه این چای‌ها وقتی به بهترین شکل منجر به سلامتی می‌شوند که شما نیز سبک زندگی سالمی را در پیش گیرید.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: medicalnewstoday