هزینه خرید لباس بخش مهمی از هزینه‌های خانوار را شکل می‌دهد اما می‌توان با مراقبت صحیح از لباس‌ها و افزایش دوام لباس این هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش داد و به اقتصاد خانواده یاری رساند. اگر از لباس‌های خود درست نگهداری کنید عمر لباس‌ها نیز بیشتر می‌شود اما چطور می‌توان این کار را انجام داد؟ مراقبت از لباس، ترفندهای خاصی دارد و اگر این ترفندها را رعایت کنید به افزایش دوام لباس های خود کمک خواهید کرد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز چند نکته کلیدی و مهم برای افزایش ماندگاری و دوام لباس را به شما آموزش خواهیم داد و در ادامه خواهیم گفت که لباس آب رفته را چطور به حالت اول برگردانید.

برچسب مراقبتی لباس را مطالعه کنید

اولین قدم برای مراقبت از لباس شناختن خود لباس است. شما باید بدانید که لباس‌های شما چه جنس و الیافی دارد و از این نوع از جنس و الیاف چطور باید مراقبت کرد. خوشبختانه برای این کار نیاز به تحقیق و مطالعه نیست و تولیدکنندگان پوشاک با قرار دادن یک برچسب مراقبتی در دوخت داخلی لباس‌ها این کار را برای شما ساده‌تر کرده‌اند. فقط کافی است این برچسب را بخوانید و اطلاعاتی را که در آن درج شده است به خاطر بسپارید. این اطلاعات معمولا به صورت گرافیکی یا نوشته است و اگر معنای این نوشته‌ها و علامت‌های گرافیکی را نمی‌دانید می‌توانید به این مقاله از مجله قرمز مراجعه کنید. این اطلاعات شامل نحوه شستشو، دمای مناسب آب، دمای اتو و اطلاعات مربوط به خشک شدن لباس است. اگر لباس‌های شما فاقد این برچسب است سعی کنید از فروشنده لباس اطلاعات لازم را کسب کنید و یا به یک فرد مطلع و متخصص مراجعه کنید تا به اشتباه لباس‌های باارزش خود را خراب نکنید.

لباس‌ها را قبل از شستن، پشت و رو کنید

این نکته در شستن لباس‌ها اهمیت زیادی دارد چون وقتی لباسی را پشت و رو می‌کنید رویه بیرونی آن کمتر در معرض برخورد و ساییدگی قرار می‌گیرد و رنگ لباس کمتر  آسیب می‌بیند در نتیجه لباس‌های شما دیرتر رنگ و رورفته خواهند شد. فرآیند شستشوی لباس چه ماشینی باشد و چه دستی، فرآیندی فرسایشی است و وقتی لباس با مواد شوینده و آب و چنگ زدن و … برخورد پیدا می‌کند الیاف آن صدمه می‌بیند. تنها راه برای کاهش دادن این صدمه این است که لباس‌ها را پشت و رو کنید تا سطحی که در معرض این برخوردها قرار می‌گیرد  رویه داخلی لباس باشد و نه رویه خارجی آن که در معرض دید قرار دارد. با این کار لباس‌ها با یکدیگر کمترین برخورد را خواهند داشت و در نتیجه لباس‌های شما کمتر فرسوده خواهند شد.

دکمه‌ها و زیپ‌های لباس را ببندید

این نکته هنگام شستن لباس کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و بیشتر افراد لباس‌های خود را همان طور که از تن درآورده‌اند داخل ماشین لباسشویی می‌اندازند. اما اگر دوام لباس و عمر بیشتر آن برای شما اهمیت دارد و می‌خواهید مدت طولانی‌تریا از لباس‌های زیبای خود استفاده کنید حتما این نکته را جدی بگیرید. قبل از آن که لباس‌ها را داخل ماشین لباسشویی بیندازید و یا با دست آن‌ها را بشویید حتما همه زیپ‌ها و دکمه‌های لباس را ببندید. زیپ لباس‌ها به خصوص زیپ شلوار که معمولا فلزی است هنگام شستشو با بافت لباس و دیگر لباس‌ها برخورد می‌کند و باعث نخ کش شدن و آسیب دیده بافت لباس‌ها می‌شود که در نهایت ممکن است به پارگی و خراب شدن دائمی لباس منجر شود. پس علاوه بر پشت و رو کردن، بستن زیپ‌ها و دکمه‌های لباس را هم فراموش نکنید تا کمترین آسیب در هنگام شستشو به لباس‌های شما وارد شود و دوام لباس تضمین شود.

 

لکه‌ها را از بین ببرید

قبل از این که لباس‌های خود را با دست یا با ماشین بشویید همه قسمت‌های آن‌ها را به دقت بررسی کنید تا از عدم وجود لکه در آن‌ها مطمئن شوید. لکه‌های مختلفی ممکن است روی لباس‌های شما وجود داشته باشد که از آن ها بی‌خبر باشید مثل لکه غذا، عرق، خون و چیزهایی از این دست. قبل از این که فرآیند شستشو را آغاز کنید سعی کنید این لکه‌ها را بشناسید و آن‌ها را با استفاده از مواد مناسب مثل پودر لکه بر، سرکه، مایع ظرفشویی و … تا حدی از بین ببرید سپس لباس را بشویید. چون اگر لباسی را بدون لکه بری بشویید و خشک کنید این لکه‌ها برای همیشه روی لباس تثبیت خواهند شد. پس اگر دوام لباس برای شما اهمیت دارد این نکته را فراموش نکنید.

 

لباس‌ها را در جریان هوا خشک کنید

سعی کنید برای حفظ دوام لباس و عمر بیشتر آن تا حد ممکن از خشک کن استفاده نکنید. شاید خشک کن لباسشویی بتواند لباس‌ها را در مدت کوتاهی خشک کند و برای محیط‌های اریک و مرطوب گزینه مناسبی باشد اما آسیبی که در این فرآیند به لباس‌ها وارد می‌شود غیرقابل جبران خواهد بود. اگر به محیط باز دسترسی دارید لباس‌ها را در آن خشک کنید تا در مقابل جریان هوا و تابش نور خورشید قرار بگیرند و ضدعفونی شوند. به خصوص اگر لباسی را لکه بری کرده‌اید اهمیت خشک کردن آن در مقابل جریان هوا بسیار بیشتر خواهد شد چون اگر لکه‌ها به طور کامل پاک نشده باشند استفاده از خشک کن باقیمانده آن‌ها را تثبیت خواهد کرد. قبل از خشک کردن لباس حتما از پاک شدن لکه‌ها اطمینان حاصل کنید سپس آن‌ها را در مقابل آفتاب پهن کنید تا کاملا خشک شوند.

چند نکته کلیدی و مهم برای افزایش دوام لباس

تیشرت کوچک شده را به این روش مجددا اندازه کنید

کوچک شدن لباس‌ها پس از شستشو یک معضل بزرگ در مراقبت از لباس است. اگر جنس لباس شما نخی باشد و آن را با آبی که دمای بالاتری از حد تعیین شده دارد بشویید و یا اگر از خشک کن استفاده کنید لباس شما کوچک خواهد شد و به اصطلاح آب می‌رود. در این شرایط شاید تصور کنید لباس شما دیگر قابل استفاده نیست اما کارشناسان پارچه و لباس ترفند ساده‌ای دارند که با کمک آن می‌توانید لباس آب رفته خود را مثل روز اول درست کنید. برای این کار لباس را کاملا در آب خیس کنید سپس روی یک سطح صاف و تمیز قرار دهید و با احتیاط از همه طرف آن را بکشید تا بزرگ‌تر شود. روی اطراف لباس چیزهای سنگین و تمیزی مثل شیشه مربا و … قرار دهید سپس اجازه دهید لباس کاملا خشک شود.

اگر لباس‌های شما مکررا کوچک می‌شود از این ترفند ساده کمک بگیرید؛ لباس‌ها را در خشک کن ماشین لباسشویی خشک کنید اما قبل از این که لباس کاملا خشک شود آن را از خشک کن خارج کنید و در هوای آزاد قرار دهید. این کار نه تنها از کوچک شدن لباس جلوگیری می‌کند بلکه در کاهش مصرف انرژی هم موثر است. فراموش نکنید که لباس‌های نخی مستعد آب رفتن هستند و در صورت انتخاب لباس‌ها از این جنس حتما باکیفیت‌ترین نوع پنبه و نخ را انتخاب کنید و حتما قبل از شستشو و خشک کردن لباس برچسب مراقبتی آن را چک کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)