مراقبت از لباس یکی از اصول اولیه شیکپوشی است و یک فرد شیکپوش و دقیق به خوبی می‌داند که چطور باید از لباس‌های خود مراقبت کند تا به مدت طولانی و به بهترین شکل بتواند از آن‌ها استفاده کند. بارها گفته‌ایم که برای مراقبت درست از لباس‌ها باید به برچسب مراقبتی لباس دقت کنید و ببینید که چه اطلاعاتی روی آن درج شده است. اما اگر به این برچسب‌ها نگاه کنید با تعدادی نشانه و علامت خاص مواجه می‌شوید، این نشانه‌ها چه معنایی دارند و چطور می‌توان با توجه به آن‌ها از لباس درست مراقبت کرد؟ این مقاله اختصاصی را در مجله قرمز مطالعه کنید تا بدانید نشانه‌های درج شده روی برچسب مراقبتی لباس چه معنایی دارند و با توجه به آن‌ها چطور می‌توان از لباس‌ها درست مراقبت کرد.

راهنمای شستشو در برچسب مراقبتی لباس

اولین نشانه‌ای که در برچسب مراقبتی لباس مشاهده می‌شود نشانه مربوط به شستشو است. این نشانه شبیه به یک ظرف است که داخل آن آب ریخته شده است و روی این آب یک عدد هم درج شده است. این عدد حداکثر دمایی است که برای شستشوی لباس باید به کار رود مثلا اگر روی این نشانه عدد ۳۰ درج شده باشد شما می‌توانید از آبی که حداکثر دمای سی درجه سانتیگراد دارد برای شستن لباس خود استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است به بافت و رنگ لباس آسیب برسد. البته ممکن است به جای این عدد از علایم دیگری برای تعیین دمای آب و شدت شستشو استفاده شود که در تصویر زیر این نشانه‌ها را مشاهده می‌کنید.

نشانه‌های درج شده روی برچسب مراقبتی لباس

  • اگر زیر این نشانه هیچ خطی وجود نداشته باشد یعنی شما می‌توانید از حداکثر دمای ممکن برای شستن این لباس استفاده کنید که معمولا لباس‌های پنبه‌ای و نخی با چنین نشانه‌ای مشخص می‌شود.
  • حال اگر زیر این نشانه یک خط وجود داشته باشد به معنای آن است که شما می‌توانید از دمای ملایم (معمولا بین ۳۰ تا ۵۰ درجه) و تنظیمات شستشوی ملایم ماشین لباسشویی برای شستن این لباس استفاده کنید. معمولا لباس‌هایی که الیاف مصنوعی دارند با این نشانه مشخص می‌شوند.
  • اگر زیر این نشانه دو خط وجود داشته باشد به معنای آن است که شما باید از کمترین دمای ممکن (معمولا زیر ۳۰ درجه) و ملایم‌ترین دور شستشوی ماشین لباسشویی برای شستن این لباس استفاده کنید. این نشانه معمولا برای لباس‌های الیاف پشمی به کار می‌رود.
  • اگر یک شکل دست روی این نشانه وجود داشته باشد به معنای آن است که شما نمی‌توانید این لباس را در ماشین بشویید و باید آن را با دست و در دمای زیر ۴۰ درجه بشویید.
  • اگر نشانه با یک ضربدر پوشیده شده باشد به معنای آن است که شما به هیچ عنوان نباید این لباس را بشویید چه با دست و چه با ماشین، در غیر این صورت لباس آسیب خواه دید.

راهنمای خشک کردن در برچسب مراقبتی لباس

پس از شستن لباس نوبت به خشک کردن آن می‌رسد، مرحله خشک کردن هم به اندازه شستشو اهمیت دارد و اگر در انجام آن دقت کافی صورت نگیرد ممکن است آسیب‌هایی دائمی به بافت و رنگ پارچه وارد شود، این خشک کردن را می‌توان در خشک کن ماشین لباسشویی یا در هوای آزاد و بدون خشک کن هم می‌توان انجام داد که هرکدام نشانه‌های مخصوص خود را دارد. نشانه خشک کردن با خشک کن در برچسب مراقبتی لباس به شکل یک دایره است که داخل یک مربع قرار گرفته است و این نشانه با جزئیات دیگری هم همراه است:

نشانه‌های درج شده روی برچسب مراقبتی لباس

  • اگر داخل دایره هیچ نشانه‌ای وجود نداشته باشد به معنای آن است که شما می‌توانید از خشک کن ماشین لباسشویی برای خشک کردن این لباس استفاده کنید.
  • اگر داخل این دایره یک نقطه وجود داشته باشد به معنای آن است که شما باید از دمای پایین خشک کن برای خشک کردن این لباس استفاده کنید.
  • اگر داخل دایره دو نقطه وجود داشته باشد به معنای آن است که شما می‌توانید از دمای بالا برای خشک کردن این لباس استفاده کنید.
  • اگر روی این نشانه با یک ضربدر پوشیده شده باشد به معنای آن است که شما نباید این لباس را در خشک کن ماشین لباسشویی خشک کنید.

نشانه خشک کردن به طور طبیعی بدون خشک کن ماشین لباسشویی به شکل یک مربع است که با نشانه‌های زیر مشخص می‌شود:

نشانه‌های درج شده روی برچسب مراقبتی لباس

  • اگر داخل این مربع یک خط افقی وجود داشته باشد به معنای آن است که این لباس را نباید موقع خشک کردن آویزان کنید چون بر اثر وزن خیسی آن تغییر شکل خواهد داد و باید آن را صاف روی یک سطح پهن کنید تا خشک شود.
  • اگر داخل مربع یک نیم دایره وجود داشته باشد به معنای آن است که شما می‌توانید لباس را برای خشک شدن آویزان کنید اما نمی‌توانید از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده کنید.
  • اگر داخل مربع سه خط موازی وجود داشته باشد به معنای آن است که شما می‌توانید لباس ا در هر جهتی آویزان کنید چون این لباس در مقابل تغییر شکل مقاوم است (الیاف مصنوعی).

راهنمای اتو کردن در برچسب مراقبتی لباس

پس از شستشو و خشک کردن لباس نوبت به اتو کردن آن می‌رسد، اتو کردن هم شرایط خاص خود را دارد که با برچسب مراقبتی لباس مشخص می‌شود. علامت اتو زدن در این برچسب شبیه به یک اتوی ساده است که نشانه‌هایی روی آن درج شده است:

نشانه‌های درج شده روی برچسب مراقبتی لباس

  • اگر یک نقطه روی این اتو درج شده باشد به معنای آن است که اتو زدن این لباس می‌تواند برای آن مضر باشد اما شما می‌توانید از کمترین دمای ممکن یعنی حداکثر ۱۱۰ درجه سانتیگراد برای اتو کردن آن استفاده کنید
  • اگر داخل این اتو دو نقطه درج شده باشد به معنای آن است دمای اتو می‌تواند تا ۱۵۰ درجه هم افزایش یابد.
  • اگر داخل این اتو سه نقطه درج شده باشد به معنای آن است که دمای اتو می‌تواند تا ۲۰۰ درجه هم افزایش یابد.
  • اگر یک ضربدر روی اتو وجود داشته باشد به معنای آن است که شما هرگز نباید این لباس را اتو کنید.

راهنمای استفاده از سفیدکننده و خشکشویی کردن لباس

هنگام شستشو و لکه بری برخی لباس‌ها به خصوص لباس‌های سفید ممکن است به استفاده از سفیدکننده نیاز پیدا کنیم. این ماده یک پاک کننده قوی است که ممکن است به بافت لباس‌ها صدمه بزند اما اگر  به برچسب مراقبتی لباس دقت کنید می‌توانید از این موضوع مطمئن شوید. علامت سفیدکننده در برچسب مراقبتی لباس به شکل مثلث است که با نشانه‌هایی زیر مشخص می‌شود:

نشانه‌های درج شده روی برچسب مراقبتی لباس

  • اگر هیچ علامتی روی مثلث وجود نداشته باشد به معنای آن است که شما از هر نوع سفیدکننده‌ای می‌توانید برای تمیزکردن این لباس استفاده کنید.
  • اگر دو خط موازی روی این مثلث درج شده باشد به معنای آن است که شما فقط می‌توانید از سفیدکننده‌های اکسیژنه برای تمیز کردن این لباس استفاده کنید.
  • اگر یک ضربدر روی این مثلث درج شده باشد به معنای آن است که شما نمی‌توانید از هیچ نوع سفیدکننده‌ای برای این لباس استفاده کنید.

گاهی اوقات برخی از لباس‌ها نیاز به خشکشویی پیدا می‌کنند و گاهی هم برخی لباس‌ها فقط باید با خشکشویی تمیز شوند. علامت خشکشویی در برچسب مراقبتی لباس به شکل یک دایره است که با نشانه‌های زیر مشخص می‌شود:

نشانه‌های درج شده روی برچسب مراقبتی لباس

  • اگر روی این دایره هیچ نشانه‌ای درج نشده باشد به معنای آن است که شما می‌توانید این لباس را به خشکشویی بدهید.
  • اگر یک حرف روی این دایره درج شده باشد به معنای آن است که این لباس تحت شرایط خاصی می‌تواند خشکشویی شود. حرف درج شده فرآیند خاص خشکشویی را مشخص می‌کند.
  • اگر روی دایره با ضربدر پوشیده شده باشد به معنای آن است که شما نمی‌توانید این لباس را به خشکشویی بدهید یا از حلال‌ها برای لکه بری آن استفاده کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)