بهترین جایگزین تخم مرغ


آکوا فابا یا آبدانه در واقع آب نخود غلیظی است است که یا از قوطی کنسرو نخود بدست می‌آید و یا از نخودی که در زودپز تحت فشار پخته می‌شود. این ماده که جزو جدیدترین کشفیات آشپزی است یکی از بهترین جایگزین‌های تخم مرغ برای رژیمهای گیاهی است. برای آشنایی بیشتر با این ماده و طرز تهیه آن ما را دنبال کنید.


آکوافابا چیست؟

در زبان لاتین Aqua به معنای آب و Faba به معنای لوبیا است. این ماده یکی از جدیدترین کشف‌های آشپزی (سال ۲۰۱۴) است که مایع بدست آمده از نخود پخته است. این مایع به دلیل ویپ شدن (هم زدن سریع با همزن برقی) و نگه داشتن هوا در خود و به دنبال آن تشکیل فرم کرمی به عنوان یک جایگزین موثر تخم مرغ شناخته شده است. استفاده از آن شما را شگفت زده خواهد کرد.

بله در مورد مایعی صحبت می‌کنیم که همراه با نخود در قوطی کنسرو وجود دارد و یا مایع قهوه‌ای رنگ که همراه با نخودی که در خانه پخته می‌شود بوجود می‌آید. اغلب ما این آب را دور می‌ریزیم چون در واقع از خواص فوق‌العاده آن بی‌ خبر هستیم.

آب نخود کنسروی

طرز تهیه آکوا فابا خانگی

شما همیشه نمی‌توانید یک قوطی کنسرو نخود را باز کنید تا کمی آکوا فابا از آن بردارید. شما می‌توانید خودتان در خانه نخود را پخته و هر وقت به آکوافابا نیاز داشتید از آن استفاده کنید.

مرحله ۱ : یک فنجان نخود خشک را به مدت یک شب خیس کنید. البته می‌توانید از راه میان‌ بر استفاده کرده و تنها برای ۲ تا ۳ ساعت آن را بخیسانید.

مرحله ۲ : آبی را که نخودها در آن خیسانده شده دور بریزید، دوباره آنها را بشویید و آب آن را تخلیه کنید. به همین دلیل است که همیشه باید غلات، لوبیا و حبوبات خود را خیس کنید.

مرحله ۳ : ۲ فنجان آب را اضافه کنید و نخودها را تحت فشار بپزید. این روش سریعتری است که آب کمتری هم برای پختن استفاده می‌کند. برای این منظور می‌توانید از زودپز استفاده کنید.

مرحله ۴ : پس از پخت کامل نخود، اجازه دهید خنک شوند سپس آب آن را جدا کرده و به مدت حداکثر ۲ هفته در ظرفی تمیز و خشک نگهداری کنید.

نکات :

  1. حتی اگر آب بدست آمده قهوه‌ای رنگ به نظر می‌رسد، نگران نباشید چون با هم زدن به وسیله همزن، سفید رنگ و خامه‌ای می‌شود همانند سفیده تخم مرغ
  2. شما در محصول بدست آمده توسط آکوافابا مزه نخود را حتی به میزان جزئی احساس نخواهید کرد و این خیلی عالی است.
  3. اگر نخود را تحت فشار نپزید، باید آب بیشتری را مصرف کنید، در این صورت باید آکوا فابا را روی گاز به مدت طولانی‌تری با حرارت کم قرار دهید تا آب آن غلیظ شده و به قوام مناسب برسد. باید هنگام همزدن دقیقا همانند سفیده تخم مرغ شود در غیر اینصورت شما در بدست آوردن آکوافابای مناسب، موفق نبوده‌اید.
  4. شما می توانید در انواع غذاهای رژیمهای گیاهی از آن استفاده کنید.
    آکوا فابا ویپ شده

طرز تهیه آکوا فابا به صورت خلاصه

مواد تشکیل دهنده

  • ۱ پیمانه نخود خشک
  • ۲ پیمانه آب برای پختن و مقداری بیشتر برای خیساندن

طرز تهیه

  1. نخودها را کاملا در آب بخیسانید.
  2. آب آنها را تخلیه کرده و دور بریزید. ۲ پیمانه آب به آن اضافه کرده و آنها را در زودپر بپزید تا زمانی که پخته و نرم شوند. سپس اجازه دهید تا خنک شوند.
  3. نخود پخته را در آبکش ریخته و آب آن را جدا کنید. مایع باید به رنگ قهوه‌ای روشن و کمی غلیظ باشد. وقتی در دمای اتاق خنک تر می‌شود به صورت نیمه مایع در می‌آید که کاملا طبیعی است.
  4. آن را در ظرفی دربسته و تمیز برای ۱ تا نهایتا دو هفته در یخچال نگهداری کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

در مقالات بعدی انواع دستورهای غذایی با آکوا فابا را به شما آموزش خواهیم داد. مطالب بعدی ما را دنبال کنید.

منبع : loveisinmytummy.com