جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
  • هالث
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۹
  • ۱۹:۲۵
  • 135
کلسیم پیروات

کلسیم پیروات چه فوایدی دارد و چگونه مصرف می‌شود؟

پیروات بوسیله گلیکولیز ساخته می‌شوند که فرایندی در تجزیه کربوهیدراتها برای ایجاد انرژی است. کلسیم پیروات یک مکمل محبوب است که بسیاری از افراد از آن بخاطر ادعای خواص کاهش وزن استفاده می‌کنند. اما این مکمل خواص دیگری هم دارد که شما را شگفت زده خواهد کرد. در این مطلب شواهد جدید مبنی بر استفاده از آن برای کاهش وزن و سایر فواید بالقوه این مکمل را بررسی خواهی کرد. ما را دنبال کنید.

فواید بالقوه کلسیم پیروات

طرفداران کلسیم پیروات ادعا می‌کنند که این ماده خواص سلامتی بسیاری دارد اما شواهد برای اکثر آنها کم یا در ترکیب با سایر موارد است.

به کاهش وزن و چاقی کمک می‌کند

کلسیم پیروات ظاهرا کاهش وزن بوسیله تجزیه چربی در بدن را تقویت می‌کند. پیروات در چرخه متابولیک دخالت کرده تا انرژی را در بدن تقویت کند، بنابراین به لحاظ تئوری این حس را ایجاد می‌کند که مصرف آن به عنوان مکمل می‌تواند مقدار انرژی و چربی سوزی را افزایش دهد. در یک تحقیق قدیمی‌تر، زنان چاق که به مدت ۲۱ روز رژیم غذایی با ۱۰۰۰ کالری خوردند که یک گروه از آنها دوز بالای ۶ قاشق چایخوری (۳۰ گرم) کلسیم پیروات در روز مصرف کردند. زنان این گروه ۴۸% کاهش چربی بیشتر داشتند.

توجه کنید که مصرف ۱۰۰۰ کالری در روز خیلی پایین است و برای اکثر افراد کافی یا قابل تحمل نیست. در حالی که کاهش وزن در تحقیق مزبور دیده شده اما مشخص نکرده که آیا اگر پیروات همراه با یک رژیم عادی باشد، موثر است یا خیر. به غیر از این، برخی از تحقیقات نشان نمی‌دهد که مکمل پیروات به کاهش وزن بدن کمک می‌کند. کلسیم پیروات

پیروات کلسیم اثرات ضد التهابی دارد

تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که کلسیم پیروات ممکن است ویژگیهای ضد التهابی داشته باشد که برای سلامت گوارش و استخوان مفید باشد. یک پژوهش روی حیوانات نشان داد که مصرف مکمل کلسیم پیروات به مدت ۷ روز التهاب را در میان داروهای با التهاب روده ناشی از دارو، کاهش داد. پژوهش حیوانی دیگر نشان داد که مصرف کلسیم پیروات نه تنها التهاب را بهتر نکرد بلکه وضعیت ایمنی موشهای با درد پس از التهاب مزمن تحت تاثیر دارو شبیه سندرم روده تحریک پذیر است.

به جز این یک تحقیق بر اثرات مکمل غذایی پیروات بر رشد و سلامت روده بچه خوکهای با رژیم غذایی کم پروتئین توجه کرد. نویسندگان تحقیق متوجه شدند که افزودن کلسیم پیروات به رژیم غذایی کم پروتئین جایگزین موثری برای اسیدهای آمینو بود که بهبود دهنده سلامت روده و رشد بچه خوکها بود.

به جز این، بیماریهای التهابی با فراوانی بالای پوکی استخوان، وضعیتی ست که بوسیله استخوانهای ضعیف و حفره دار مشخص می‌شود که ممکن ست مکمل پیروات برای آنها مفید باشد. چون این ماده کلسیم تولید می‌کند که ماده مغذی حیاتی برای سلامت استخوان است و ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

فواید بالقوه دیگر

مکمل پیروات ادعا می‌شود که فواید بالقوه دیگری هم دارد که البته شواهد کافی برای حمایت از آنها وجود ندارد. بعضی از ادعاها به قرار زیر هستند:

  • تقویت بینایی: بعضی از حیواناتی که سن بالا داشتند در تحقیقات مشخص شد که کلسیم پیروات ایجاد آب مروارید را پیشگیری کرده و یا آن را به تاخیر انداخت.
  • اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی: مکمل پیروات برای عملکرد سیستم ایمنی در موشهای با بیماری روده تحریک پذیر (IBD) موثر بوده است.
  • تامین سلامت قلب: در یک تحقیق در خوکهای بهبود یافته از جراحی بای پس قلبی عروقی، استفاده از پیروات برای عملکرد قلب آنها مفید بود.
  • تامین عملکرد ورزشی: در حالی که گزارشهای نقل شده مبنی بر تقویت انرژی بوسیله کلسیم پیروات و مبارزه با خستگی برای ورزشکاران استقامتی وجود دارد اما اسناد موجود ترکیبی هستند که برخی از مطالعات هیچ اثری را در آن ندیده‌اند.کلسیم پیروات

برای بررسی فواید مکمل پیروات در انسانها و کاربردهای خاص آن نیازمند تحقیقات طولانی مدت هستیم.

عوارض جانبی

کلسیم پیروات در صورت مصرف در دوزهای توصیه شده در طولانی مدت هم به احتمال بالایی بی خطر ذکر شده است. بنابراین برخی افراد ممکن است دچار عوارض ناخواسته شوند بخصوص انهایی که دوزهای بالاتر مصرف کنند. برخی از عوارض بیشتر گزارش شده ناشی از مصرف پیروات کلیم مشکلات گوارشی همانند اسهال، گاز معده و نفخ است که ظاهرا در دوزهای بالاتر شدید می‌شود. عوارض جانبی ممکن است با توقف مصرف مکمل یا کاهش دوز پایین بیاید.

نحوه مصرف کلسیم پیروات

کلسیم پیروات بیشتر به صورت خوراکی به شکل پودر یا کپسول است. دوزهای معمولی آن از ۱/۲ تا ۶ قاشق چایخوری (۲ تا ۳۰ گرم) در روز با توجه به آنجه که در تحقیقات مختلف استفاده شده است اما ممکن است استفاده توصیه شده بر حسب برند مکمل متفاوت باشد.

توجه کنید که اکثرا مصرف کنندگان احتمالا باید از دوزهای پایین استفاده کنند چون دوزهای بالاتر استفاده شده در تحقیقات پژوهشی احتمالا برای سلامت کلی بی فایده هستند. بعضی از افراد باید به طور کل از مصرف پیروات کلسیم اجتناب کنند. به عنوان مثال زنان باردار و شیرده به دلیل کمبود شواهد مبنی بر بی خطر بودن آن برای این افراد، باید از مصرف آن اجتناب کنند.

علاوه بر این، در حالی که اطلاعات حداقلی در مورد تداخل پیروات با داروهای دیگر وجود دارد، این مورد همیشه امکان دارد. قبل از شروع مکمل پیروات کلسیم برای مطمئن شدن از بی خطر آن بودن برای خودتان، با پزشک خودت مشورت کنید.

کلام آخر

کلسیم پیروات یک مکمل محبوب است که به امید کاهش وزن یا بهبود عملکرد ورزشی مصرف می‌شود. البته شواهد برای پذیرش اکثر این ادعاها در مورد پیروات کم است. علاوه بر این تحقیقات در مورد پیروات خیلی قدیمی هستند یا در مورد حیوانات انجام شده‌اند. در حالی که مکمل کلسیم پیروات ظاهر عوارض جانبی کمی ایجاد می‌کند، اکثر فواید آن نیازمند دوزهای بالا هستند. برای مشخص کردن استفاده بهتر و فواید پیروات کلسیم نیازمند تحقیقات بیشتر در مورد انسانها هستیم.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: healthline


 

۰ ۰ vote
Article Rating
دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

درمان جوش
چگونه برای همیشه جوش و آکنه را ازبین ببریم؟
91
آکنه چیست
رژیم غذایی ضد آکنه؛ مقصر اصلی هورمون‌ها هستند یا رژیم غذایی شما؟
40
ناخن
۳ روغن جادویی برای سلامت ناخن‌ها
93
لوازم آرایشی
بهترین برندهای لوازم آرایشی در ایمالز
46
ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی
ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی هر کدام از چه فیلترهای UV استفاده می‌کنند؟
76
ضد آفتاب
ضد آفتاب خوب را بر اساس چه نکات و ویژگی‌هایی انتخاب کنیم؟
101

مقالات سلامت

بزرگی کبد یا هپاتومگالی
بزرگی کبد یا هپاتومگالی نشانه چه بیماریهایی است و درمانهای خاص آن چیست؟
41
رژیم تنبلی تخمدان
رژیم تنبلی تخمدان؛ آیا با تغییر در رژیم غذایی می‌توان این سندروم را کنترل کرد؟
61
درمان جوش
چگونه برای همیشه جوش و آکنه را ازبین ببریم؟
91
درمان آلرژی با بخور اسانس روغنی
۶ داروی درمان کهیر را بشناسید
48
بیماری آدیسون
بیماری آدیسون چه عللی دارد و چگونه باید با آن مقابله کرد؟
95
ناخن
۳ روغن جادویی برای سلامت ناخن‌ها
93

مقالات آشپزی

کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
199
خشک کردن ریحان
خشک کردن ریحان به چندین روش مختلف برای افراد مبتدی
1,586
کدو سبز شکم پر
کدو سبز شکم پر با رویه پنیری برای میانه تابستان
453
خوراک برنج و مرغ در فر
خوراک برنج و مرغ در فر با ادویه ایتالیایی و طعم عالی
472
سیب زمینی برشته در فر
سیب زمینی برشته در فر با حداقل روغن و سرشار از ادویه
877
طرز تهیه نان خامه ای
طرز تهیه نان خامه ای به صورت حرفه‌ای و با ارائه همه نکات لازم
635

مقالات تغذیه

رژیم تنبلی تخمدان
رژیم تنبلی تخمدان؛ آیا با تغییر در رژیم غذایی می‌توان این سندروم را کنترل کرد؟
61
آکنه چیست
رژیم غذایی ضد آکنه؛ مقصر اصلی هورمون‌ها هستند یا رژیم غذایی شما؟
40
فیبر غذایی
فیبر غذایی چیست و میزان مصرف توصیه شده آن چقدر است؟
67
استرس چیست و از طریق چه منابعی در بدن ایجاد می‌شود؟
122
رژیم غذایی لاغری
رژیم غذایی خود را با دانستن این نکات دقیق، بهتر تنظیم کنید!
106
غذای تاریخ گذشته
۱۲ غذای تاریخ گذشته که هرگز نباید پس از تاریخ انقضا مصرف شوند
120