جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
پس از بیدار شدن

پس از بیدار شدن در صبح ، چه کارهایی را نباید انجام دهیم ؟

پس از بیدار شدن در صبح ، می‌رویم روی دکمه‌ی خودکار  و به طور اتوماتیک مشغول انجام یکسری کارهای روتین هرروزه می‌شویم. کارهایی که از قبل عادت داشته‌ایم یا کارهایی که به طور ناخودآگاه انجام می‌دهیم. متاسفانه  اکثر ما پس از بیدار شدن در صبح، نسبت به اینکه کدام‌ کارها برای سلامتی روحی-جسمی‌ ما بهتر هستند و کدام بدتر هستند بی اعتنایم.

برخی از عادتهای روزانه هستند که انجام دادنشان پس از بیدار شدن در صبح، باعث خدشه‌دار حس وحال روزهایمان شده و انرژی‌مان را کاهش می‌دهند. عادت‌های غلط پس از بیدار شدن در صبح باعث می‌شوند از میزان کارایی و عملکردمان در طی روز کم شود و روز کاری یا تحصیلی خوبی نداشته باشیم.  در این مقاله به دوازده اشتباه رایجی که نباید پس از بیدار شدن در صبح انجام داد می‌پردازیم.

  • ۱- خاموش کردن آلارم ساعت پس از بیدار شدن

خیلی از صبح‌ها هست که پس از شنیدن صدای آلارم ساعت،  تمایلی به بیدار شدن نداریم و دستمان را روی دکمه‌ی خاموش می‌گذاریم تا کمی‌ بیشتر بخوابیم. اما این دقیقا همان کاری است که نباید انجام داد.

نباید پنج یا شش دقیقه آلارم ساعت را به تعویق اندازید. دلیل اینکه نباید چنین کاری انجام دهید ساده است اگر آلارم را خاموش کنید و دوباره بخوابید وارد یک چرخه‌ی جدید خواب می‌شوید که حدودا ۵ ساعت زمان لازم است تا تمام شود و خب در عرض ۵ دقیقه تمام نمی‌شود،  درنتیجه به جای اینکه سرحال‌تر از خواب بیدار شوید، تلوتلو خوران از خواب بیدار می‌شوید.

دلیل دوم اینکه پس از بیدار شدن در صبح نباید زنگ آلارم را خاموش کنید یک دلیل ذهنی-روانی است، شما با خاموش کردن آلارم در واقع  آرزوها و اهدافی که در آن روز برای خودتان تعیین کرده‌اید را  خاموش می‌کنید. این پیامی است که مغز از کار شما می‌گیرد. افراد موفق هرگز چنین نمی‌کنند. بنابرین وسوسه‌ی بیشتر خوابیدن را  از خود دور کنید و سر ساعتی که قبلا کوک کرده‌اید از خواب بیدار شوید. اگر به هر دلیل احساس کمبود خواب دارید بهتر است شبها  زودتر بخوابید تا راحت‌تر و سرحال‌تر از خواب بیدار شوید.

  • ۲- چک کردن گوشی پس از بیدار شدن

این روزها اغلب مردم با گوشی‌های همراهشان می‌خوابند و حتی آن‌را زیر بالشت می‌گذارند یا اگر خیلی از خودشان دور کنند روی میز پاتختی می‌گذارند. اما کارشناسان حوزه‌ی سلامتی توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید یک روز خوب را آغاز کنید نباید پس از بیدار شدن در صبح و قبل از اینکه خودتان را جمع‌وجور کنید تا سرحال و آماده شوید، به گوشی‌تان سرک بکشید و ایمیل‌ها و پیام‌ها را چک کنید یا به شبکه‌های اجتماعی سر بزنید.  باید این عادت را در خودتان ایجاد کنید که بلافاصله پس از بیدار شدن در صبح سراغ گوشی‌تان نروید چرا که انجام اینکار روی مود احساسی شما تاثیر منفی می‌گذارد و حالت کلافگی به شما دست می‌دهد چراکه اغلب خبرها و پیام‌ها جنبه‌ی منفی دارند. سعی کنید چک کردن گوشی را به چند ساعت بعد از بیدار شدنتان موکول کنید.

  • ۳- ماندن در حالت کج و معوج پس از بیدار شدن

در طی شب و هنگامی‌که خواب هستید مهره‌های ستون فقرات بدنتان در حال جذب کردن مایع نخاعی هستند. اینکار بخشی از فرآیند طبیعی بدن است. پس از بیداری مهره‌های ستون فقرات کمی‌ حالت کش‌دار پیدا می‌کنند و به همین دلیل به نظر می‌رسد که صبح‌ها کمی‌ قدتان بلندتر است. این فرایند در طی شب باعث می‌شود که حرکت ستون فقرات شما متوقف شود و صبح که بیدار می‌شوید احساس می‌کنید بدنتان خشک است، بنابراین به جای ماندن در حالت کج و معوجی که در موقع بیداری دارید سعی کنید همان موقع که در رختخواب هستید شروع کنید به کش آمدن و بدنتان را کش و قوس بدهید. با این کار نه تنها اندکی به ماهیچه‌های بدنتان نرمش می‌دهید بلکه باعث ایجاد احساس راحتی در عضلات بدنتان می‌شوید که برای آغاز یک روز، مناسب است.  طبق تحقیقاتی که شده افرادی که  بازوهایشان را به شکل حرف V کش می‌دهند احساس خوشحالی بیشتری دارند. پس بهتر است اولین کاری که پس از بیدار شدن در صبح می‌کنید کش دادن بدنتان چه در رختخواب و چه بلافاصله پس از برخاستن از رختخواب باشد.  این کار باعث کاهش تنش و استرس در بدن می‌شود.

  • ۴- ننوشیدن آب پس از بیدار شدن

در طی شب  به دلیل اعمال بیولوژیکی که بدنتان انجام داده میزان زیادی از آب بدن کم شده است که باید کمبود آب بدن را پس از بیدار شدن در صبح رفع کنید.  اگر تمایلی به نوشیدن آب ندارید می‌توانید آب را با کمی‌ با آبلیمو مخلوط کنید. فواید زیادی در نوشیدن اب صبحگاهی وجود دارد خوردن آب هنگام صبح جهت رفع یبوست مناسب است، کمک به کاهش وزن می‌کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، به سیست عصبی و مغز کمک می‌کند. آبی که صبح اول وقت می‌نوشید بایستی با دمای اتاق هماهمنگ باشد. نوشیدن آب یخ،  باعث ایجاد شوک دمایی در بدن می‌شود که اثرات مناسبی ندارد. بنابراین صبح‌تان را با نوشیدن یک لیوان آب با دمای محیط آغاز کنید که بهترین کاری‌ست که می‌توانید برای بدنتان انجام دهید.

  • ۵- خوردن قهوه بعنوان ناشتایی

اگر عادت به خوردن قهوه در ابتدای روز دارید این را به خاطر داشته باشید که دانشمندان متوجه شده‌اند پس از بیدار شدن، بدنتان شروع به ترشح هورمون کورتیزل می‌کند که بعنوان هورمون کاهش دهنده استرس شناخته می‌شود این هورمون بیشتر در بین ساعت ۸ تا ۹ صبح در بدن تولید می‌شود اما با  خوردن قهوه، کافئین موجود در آن باعث کاهش ترشح این هورمون می‌شود، بنابراین سعی کنید پس از ساعت ۹ صبح قهوه بنوشید.

پس از بیدار شدن

  • ۶- مرتب نکردن رختخواب پس از بیدار شدن

برخی‌ها عقیده دارند  که چرا باید پس از بیدار شدن در صبح تخت‌مان را مرتب کنیم در حالیکه دوباره موقع شب قرار است به هم ریخته شود.  یا برخی دیگر عقیده‌ دارند ملافه و پتو و تشک باید هوا بخورد تا باکتری‌های آن از بین برود. این اشتباه است چرا که در هر حال چه شما تختتان را مرتب کنید چه نه، باکتری‌ها در آن وجود دارند پس بهترین کار این است که ملافه‌ها را هر هفته یکبار بشویید. در عوض سعی کنید هر روز صبح عادت مرتب کردن تختخواب را در خودتان ایجاد کنید چرا که این کار به لحاظ روانی تاثیر مثبت زیادی دارد و باعث می‌شود میزان کارآمدی و فعال بودنتان در طی روز بیشتر شود.

منظم بودن و ایجاد نظم در خودتان را با انجام همین فعالیت پس از بیدار شدن در صبح تمرین کنید تا بتوانید سایر جنبه‌های نظم را نیز وارد زندگی‌تان کنید.

  • ۷- آماده شدن در تاریکی

ساعت بیولوژیکی بدن شما نسبت به روشنایی و تاریکی حساس است. بیدار شدن و آماده شدن در تاریکی این سیگنال را بدن می‌رساند که هنوز روز نشده است، این باعث می‌شود بدنتان به جای اینکه پر از انرژی باشد، احساس خمودگی و بی‌حسی داشته باشد. همچنین بیدار شدن و آماده شدن در تاریکی باعث ایجاد حس افسردگی در شما می‌شود بنابراین  پس از بیدار شدن در صبح ، چراغ‌ها را روشن کنید یا پرده‌ها را بکشید تا نور کافی وارد محیط شود.

  • ۸- پرهیز از ورزش کردن

همگی می‌دانیم که ورزش کردن در هر ساعتی از روز که باشد تا چه حد برای سلامتی مفید است اما بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که ورزش بعنوان یکی از عادتهای صبحگاهی دارای فواید ویژه‌ی خودش است.

  • ۹- مسواک نزدن پس از صبحانه

به نظر منطقی می‌رسد که پس از خوردن صبحانه باید مسواک بزنید نه پیش از خوردن صبحانه چرا که هدف از مسواک زدن، زدودن مواد غذایی از لابلای دندانهاست اما در واقع اینچنین نیست، مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن هر وعده‌ی غذایی باعث می‌شود باکتری‌های مفیدی که در دهان هستند نیز زدوده شوند. پس بهتر است مسواک زدن را به حدود نیم ساعت پس از خوردن غذا موکول کنید اما اگر به هر دلیلی وسواس دارید و نمی‌توانید مسواک نزنید بهتر است از طریق چرخش آب یا قرقره کردن آب در دهان، خرده‌های مواد غذایی را از لابلای دندان‌ها بزائید و پس از نیم یا یکساعت مسواک بزنید.

بنابراین مسواک را پس از بیدار شدن از خواب و قبل از خوردن صبحانه بزنید و پس از خوردن صبحانه دهان را با چرخش آب تمیز کرده و از نخ دندان استفاده کنید.

  • ۱۰- دوش آب داغ پس از بیدار شدن

رفتن زیر دوش داغ و بخار گرفتن حمام اگر چه برای بدن مفید است اما نه در هنگامه‌ی آغاز روز چرا که به جای اینکه باعث بیداری شما بشود حالت ریلکسی و خمودگی را بیشتر می‌کند. بهتر است در ابتدای روز از دوش آب ولرم و تا حدی خنک استفاده کنید تا خواب از سرتان بپرد و سرحال‌تر شوید.  اگر چه کمی‌ سخت به نظر می‌رسد اما باعث افزایش هورمون آدرنالین در بدن می‌شود که انرژی بیشتری در بدن تولید کرده و حالت خمودگی را از بین می‌برد.

  • ۱۱- تلفن زدن و صحبت کردن

کسی علاقه‌ای ندارد که صبح اول وقتی که از خواب بیدار شد با دیگران صحبت کند چون هنوز احساس آمادگی ندارد و در حالت خواب به سر می‌برد و خلق وخویش سرجا نیامده تا صحبت کند. اگر به هر دلیلی نیاز بود در صبح اول وقت که بیدار شدید صحبتی داشته باشید می‌توانید از طریق تکست با آن شخص هماهنگی داشته باشید یا از او بخواهید کمی‌ بعدتر که آماده‌ی صحبت هستید، تماس برقرار کنید که روش مودبانه‌تری است.

  • ۱۲- نگاه کردن به تلویزیون  پس از بیدار شدن

اگر اولین کاری که می‌کنید روشن کردن تلویزیون است بهتر است بیشتر نسبت به این عادت ناپسند خود فکر کنید به خصوص اگر شبکه‌های خبری را نگاه می‌کنید چرا که اکثر خبرها  ناراحت کننده و منفی است و حال‌تان را بد می‌کند. به جای اینکه جحم عظیم سروصدا را در اول وقت در سرتان وارد کنید سعی کنید پس از بیدار شدن در صبح ، روز خود را در آرامش و سکوت آغاز کنید تا برای شلوغی‌هایی که در طی روز با آنها مواجه می‌شود آماده باشید.

به طور کلی برخی از عادتهای نادرستی که گفته شد ناخودآگاه هستند و برخی دیگر نیز بنا به دلایلی به مرور در شما ایجاد شده اما شما می‌توانید با آگاهی یافتن از عادتهای غلط خود، آنها را تصحیح کنید. شاید در ابتدا کمی‌ چالش انگیز و سخت به نظر برسد اما اگر ادامه دهید به نتیجه خواهید رسید و عادت‌های بد،  از سرتان می‌افتد.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز

منبع: BRAINY DOSE

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
73
لوازم آرایشی
محصولات پیپا انتخابی مناسب در هنگام خرید لوازم آرایشی
143
درمان لک صورت
درمان لک صورت؛ راهنمای علمی درمان لک به همراه معرفی بهترین محصولات
265
اوره برای پوست
فواید اوره برای پوست؛ آیا می‌دانستید اوره هم لایه‌بردار است و هم مرطوب‌کننده؟
1,332
راقبت پس از فیلر لب
بهترین روشهای مراقبت پس از فیلر لب
440
آزلائیک اسید
آزلائیک اسید (Azelaic Acid) چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند؟
432

مقالات سلامت

دیسپلازی معده
دیسپلازی معده چیست، روشهای تشخیص آن چه هستند؟
58
تغذیه سالم
تغذیه سالم فقط به معنی افزایش سبزیجات و کاهش چربی‌ها نیست!
44
جوش زیر پوستی
جوش زیر پوستی را با روشهای ساده در خانه درمان کنیم
244
درد پهلو
درد پهلو چه علتهایی دارد و روشهای درمان هر کدام چیست؟
192
کاتتر ورید مرکزی
کاتتر ورید مرکزی (CVC): انواع و شیوه نصب آن برای بیمار
136
خواب و چاقی
خواب و چاقی؛ تاثیر ریتم شبانه‌روزی بدن بر چاقی وسایر بیماری‌های مزمن
110

مقالات آشپزی

شیر جو دوسر خانگی
طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی و انواع روشهای استفاده از آن
116
نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
635
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
216
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
389
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
699
اشترودل سیب اصل اتریشی
اشترودل سیب اصل اتریشی را به بهترین روش در خانه درست کنیم
687

مقالات تغذیه

تغذیه سالم
تغذیه سالم فقط به معنی افزایش سبزیجات و کاهش چربی‌ها نیست!
44
غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
73
توت فرنگی
خواص توت فرنگی این دلربای اردیبهشتی؛ میوه ای کم قند و خوش طعم
57
خواب و چاقی
خواب و چاقی؛ تاثیر ریتم شبانه‌روزی بدن بر چاقی وسایر بیماری‌های مزمن
110
چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
243
تنظیم هورمونی
چطور از گلوکومتر برای تنظیم هورمونی و لاغری استفاده کنیم؟    
153