اینکه توقع ما از دیگران در حد صفر باشد،  جلمه‌ای ست که گاهی با سوء تعبیر همراه است.  جالب است بدانیم دلیل اینکه شخصی از دیگران هیچ انتظاری ندارد، بر آمده از میزان زیاد همدلی او با همان دیگران است. شاید افرادی که هیچ چشم داشتی از دیگران ندارند، عجیب غریب به نظر برسند اما نداشتن توقع از دیگران، تنها به دلیل درک دیگران است.

اکثر مردم تصور می‌کنند همه باید به آنها کمک کنند، اما مسئله‌ی مهم این است که ما خودمان در ابتدا بدون هیچ چشم داشتی باید به دیگران کمک کنیم. اگر بتوانیم  شرایط و موقعیت دیگران را به طور کامل درک کنیم، به طور ناخودآگاه دست به کمک می‌بریم. برای تمرین کسب این روحیه، می‌توانیم هر روز به فردی که نمی‌ شناسیم کمک کنیم و بدون حتی انتظار سپاسگزاری، برویم. نباید این توقع را داشته باشیم که در ازای لطفی که به او کردیم، او هم به ما لطف کند، فقط کاری که از نظر اخلاقی همیشه درست است را بدون توقع انجام دهیم.

اما مشکل اینجاست که خیلی‌ها‌ از اینکه دیگران درباره‌شان چطور فکر کنند، نگران هستند. نگرانی آنها این است  که بابت خوب بودنشان نسبت به دیگران، تحقیر شوند. اما همین هم راهکار دارد، یعنی همدلی کردن با کسانی که تحقیر می‌کنند. می‌شود از روش مهندسی معکوس استفاده نمود تا بتوانیم دیگران را به خوبی درک کنیم. از خودمان بپرسیم آن روز در خانه‌ی این شخص چه اتفاقی رخ داده که روی اعصابش تاثیر گذاشته و حالا با تحقیر بقیه، می‌خواهد آن اتفاق را کمرنگ کند؟

در نتیجه دلیلی برای ناراحتی از دست چنین افرادی وجود ندارد چرا که رفتار آنها نه تحت کنترل خودشان است نه تحت کنترل شما. پس نگران حرفهای دیگران نباشید و لطف بی توقع داشته باشید.

توقع

آیا یک مدیر باید از کارکنان خود توقع داشته باشد یا نه؟

پاسخ این است که بله یک مدیر باید از کارکنان خود توقع داشته باشد.  علت تفاوت در اینجا به خاطر حقوقی ست که کارکنان بابت یک کار دریافت می‌کنند و یک معامله‌ی دو طرفه است. مسئله مهم در مورد یک مدیر یا کارآفرین این است که رفتار او با کارکنانش، باعث شود آنچه انتظار دارد را بدست آورد.

اگر یکی از کارکنان شما، انتظارات کاری شما را برآورده نکرد، بهترین راه این است که رفتار او را به خود نگیرید. قضیه را شخصی نکنید، فقط بایستی یک تصمیم تجاری بگیرید تا به هدف کاری خود برسید، چه از آن شخص خوشتان بیاید یا نه. این اشتباه است که از همه‌ توقع داشته باشید به همان اندازه که کسب و کارتان برای شما مهم است برای آنها نیز مهم باشد. تنها وقتی می‌توان از کارکنانتان  این انتظار را داشته باشید که، آنها هم سهمی‌ برابر شما بدست آورند. در غیر این صورت، به هیچ وجه نباید از آنها همان انتظاری را داشته باشید که از خودتان دارید.

این طرز نگاه،  اتفاقا خیلی خوشبینانه است و به هیچ وجه یک نگرش منفی محسوب نمی‌شود.  نداشتن انتظار از سایرین، باعث استقلال شما می‌شود. نباید هر چیزی را از هر کسی توقع داشت و هر چه از نظر سنی بالاتر می‌روید خواهید فهمید این یکی از روشهای موفقیت در زندگی و کسب و کار است. اگر انتظار خود را در حد صفر نگه دارید، قطعا با سورپرایزهای خوشایندی مواجه خواهید شد.

نداشتن توقع از دیگران، یکی از نقاط قوت شما خواهد بود. هرگز بابت اینکه انتظار خاصی از کسی داشته اید و برآورده نشده است، دلسرد نخواهید شد.

اما کسانی که خوشحالی خود را به دیگران وابسته کرده‌اند، اغلب فاقد این خوشحالی درونی هستند.  

 

 

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Gary Wayenerchuk

منبع : medium