ارتباط درونی خودمان با خودمان گاهی قطع می‌شود و در این موقع است که هماهنگ کار کردن با آدمهای اطرافمان نیز در طی زمان، دچار ناهماهنگی می‌گردد. شاید ریشه ی بسیاری از مشکلات ارتباطی به دلیل قطع ارتباط درونی خودمان با خودمان است. مثلا گاهی ممکن است متوجه  شوید بنا به دلایلی، با همکارانتان دچار اصطکاک شده اید. کارتان به بحث و جدل می‌کشد و حتی تمایلی هم برای سازش در هیچ  یک از شما وجود ندارد.

در صورت ایجاد چنین فضایی با دیگران، گاهی و نه همیشه،  بهتر است به درون خود نظری افکنیم و خودمان را از درون نگاه کنیم و ببینیم آیا می‌توانیم از طریق ایجاد ارتباط صحیح خودمان با خودمان، ارتباط با دیگران را بهبود بخشیم؟ بهبود بخشیدن شیوه های رفتاری و عکس العملی ما با دیگران یکی از راههای رسیدن به موفقیت های شغلی است.

  • ارتباط درونی خودمان با خودمان یعنی چه؟

رشد و پیشرفت در مسیر زندگی کاری ست که برای همه ی ما مهم است و گاهی در این مسیر، ما به طرق مختلف ارتباط درونی خودمان با خودمان را قطع می‌کنیم و در نتیجه پیشروی در کارها قطع می‌شود. اگر هر شخصی مهارت ارتباط صحیح خودش با خودش را بیاموزد و از عهده‌ی این ارتباط مهم برآید، می‌تواند برای رسیدن به موفقیت های دیگر نیز گام بر دارد و در سایر مناطق ارتباطی نیز به موفقیت برسد. این مناطق شامل موارد زیر است که یکی یکی به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

مهارت گفتگو

مهارت کارِ گروهی

مهارت مذاکره و ترغیب دیگران

مهارت حل مشکلات

  • مهارت گفتگو

در مهارت گفتگو، صحبت کردن، فقط یکی از راههاست و تنها راه نیست. راههای دیگری نیز وجود دارند از جمله:

۱ گوش دادن فعال : این مهارت شاید وقتی که تمام تمرکز ما بر روی این باشد که چه چیزی می‌خواهیم بگوییم و در ازای آن چه چیزی می‌خواهیم به دست آوریم، باید مورد بررسی و دید بیشتری قرار بگیرد. گوش دادن فعال یکی از راههای ایجاد احترام در گفتگو، نشان دادن میزان علاقه و نگرانی ما نسبت به آن گفتگو است.

روش هایی که می‌توانید به طرف مقابل خود بفهمانید در حال گوش دادن فعال به حرفهای او هستید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پرسیدن سوال های باز ( سوالاتی که می‌تواند چندین جواب داشته باشد)
  • پرسش کردن در مورد جزئیات به منظور شفاف کردن گفتگو
  • برقراری ارتباط صحیح چشمی
  • تایید کردن با سر، یا تایید کردن از طریق بیان واژه هایی مثل : بله، درک میکنم و دست است و …

انجام دادن این موارد در حالیکه طرف مقابلتان در حال سخن گفتن با شماست، به معنای گوش دادن فعال است.

۲ – انتخاب واژه ها: واژه هایی که شما در هنگام گفتگو استفاده می‌نمایید بسیار مهم هستند. انتخاب صحیح واژه ها یکی از راههای ست که طرف مقابلتان می‌تواند کاملا درک کند شما چه می‌گویید و از حالت سردرگمی خارج شود. وقتی در حال صحبت با دیگران هستید، همزمان نیز فکر کنید از طریق چه واژه هایی بهتر می‌توانید منظور خود را برسانید.

پس از اتمام صحبت، از دیگران نظر خواهی کنید و ببیند آیا توانسته اید منظور خود را به طور شفاف برسانید یا نه.  پاسخها میتواند شما را راهنمایی کند که در کدام بخش نیاز به تمرین و کسب مهارت بیشتری دارید.

۳ گفتگوی غیر کلامی : صحبت کردن  فقط به حرف زدن نیست بلکه زبان بدن نیز در صحبت کردن مهم است، بایستی از زبان بدن خود نیاز استفاده نمایید تا به بهترین شکل بتوانید توسط دیگران درک شوید.

۴ – شوخ طبعی : افزودن مقداری شوخ طبعی در گفتگوها می‌تواند ارتباط شما را با دیگران قوی تر سازد و حضور شما راحت تر باشد. پاسخ دادن با لبخند یا دیدن روی روشن قضایا در گفتگو می‌تواند گفتگو را راحت تر سازد. مطمئن شوید در یک گفتگو، به طور نامناسب و زشت برخورد نمی‌کنید.

ارتباط درونی خودمان با خودمان

  • مهارت کار گروهی :

کاری کنید تا کار کردن با شما دلپذیر باشد. به این منظور برخی کارها را باید انجام دهید :

۱ انعطاف پذیر باشید : فهم و درک این نکته که بین عقاید افراد مختلف، اختلاف سلیقه زیادی ممکن است وجود داشته باشد، هسته‌ی مرکزی داشتن یک ارتباط صحیح است که زیر بنای آن داشتن ارتباط درونی خودمان با خودمان است. دیدن چیزها از زوایای مختلف، باعث رشد فکری شما شده و دیگران نیز به شما احترام خواهند گذاشت.

۲ مسئولیت پذیر باشید : در هر نوع کار گرهی، همواره مسئولیتِ نقشی را که به عهده گرفته اید، بپذیرید. هر چند خیلی راحت تر است که بارِ مسئولیت خود را به شانه‌ی دیگران اندازید و آنها را بابت روند نادرست امور سرزنش نمایید، اما در یک ارتباط سالم، اگر مسئولیت پذیر باشید به نتایج مثبت تری خواهید رسید.

۳ کنترل استرس :  مردم در شرایط استرس زا واکنش های متفاوتی دارند اما  یادگیری برخورد صحیح با شرایط استرس زا، راهی ست که توسط آن می‌توانید در محیط کاری نیز با استرس ها مواجه شوید. از تکنیک های مدیتیشن و آرام سازی ذهن استفاده نمایید.

۴ پذیرای بازخوردها و نظرات دیگران باشید : هر نظری حتی اگر خیلی منفی و نادرست باشد را با شیوه ای مثبت پاسخگو باشید . این نکته را مد نظر قرار دهید که یک نظر منفی از سوی یک شخص، فرصتی است برای رشد شما نه عدم رشد شما.

۵ مثبت باشید : مردم بیشتر مایل هستند با آدمهای مثبت ارتباط برقرار کنند. به بیان دیگر، مثبت نگری، باعث جذب چیزهای مثبت می‌شود و البته همین قانون در مورد منفی نگری نیز صادق است. نگه داشتن حس مثبت در خود یکی از راههای برقراری ارتباط درونی خودمان با خودمان است. راهی ست که منتهی می‌شود به افزایش اعتماد به نفس.

ارتباط درونی خودمان با خودمان

  • مهارت مذاکره و ترغیب دیگران

هرگز کسی را در یک گفتگو نشکنید. برای بهبود مهارت مذاکره در خود، موارد زیر را رعایت نمایید:

۱ به دنبال ایجاد یک موقعیت برنده برنده باشید : به هنگام مذاکره تمرکز شما این باشد که این رابطه را حفظ نمایید نه اینکه از بین ببرید. به عبارتی دیگر مطمئن شوید افراد را با اشتباهات آنها قاطی نکنید. این دو را هم از جدا سازید. بر روی احتمالات مختلف برای هر دو طرف مذاکره تمرکز کنید و مطمئن شوید همه‌ی این احتمالات را در نظر گرفته اید، به این ترتیب شما مخالفتها و خصومتها را به حداقل رسانده اید و این یعنی ارتباط درونی خودمان با خودمان نیز بدون مخاصمه است.

۲ سازش پذیر باشید : در هر گفتگویی سعی نکنید فقط حرف خودتان را به کرسی بنشانید. برای سازش آماده باشید و برای دیدن قضایا از زاویه دید دیگران نیز همینطور. به این طریق شما بیشتر مورد احترام قرار می‌گیرید.

۳ قاطعیت : گسترش مهارت قاطعیت به این طریق است که شما بر روی نظر صحیح خود پافشاری دارید اما با آرامش و دید مثبت. رسیدن به نقطه نظرات خود بدون استفاده از برخوردهای تند و خصومت آمیز، باعث می‌شود دیگران را از خود نرجانید و باعث ناراحتی آنها نشوید. تقویت این مهارت باعث افزایش احترام شما شده و بدین معنا نیست که شما برای رسیدن به نقطه نظراتتان از زور استفاده کرده اید.

ارتباط درونی خودمان با خودمان

  • مهارت حل مشکلات

۱ – از ایجاد تنش بپرهیزید : قبل از اینکه مشکلات شروع شوند شما فضای گفتگوها را تنش زا نکنید. برای بالا رفتن از هر نردبانی بایستی از پله ی اول شروع کرد. قدم اول برای حل یک مشکل برقراری ارتباط و ایجاد همدلی نسبت به آن مشکل یا افراد است. درک کنید که بین دیدگاه افراد همیشه اختلاف وجود دارد و سعی کنید بتوانید شما هم از همان زاویه به مسئله نگاه کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا مشکلات را به شیوه های جدیدتری نگاه کنید و بدین ترتیب راه حل های جدیدتری نیز به ذهنتان خطور خواهد کرد.

 ۲ از آگاهی گروهی استفاده کنید : داشتن یک درجه حساسیت بیشتر نسبت به مشکلاتی که در آینده ممکن است رخ می‌دهد شما را قادر می‌سازد تا از این بروز این مشکلات جلوگیری کنید. بدین منظور از آگاهی گروهی استفاده نمایید تا مشکلاتی که از دید شما پنهان مانده است را به خوبی دریابید. این کار در هزینه و وقت شما صرفه جویی می‌کند و به شما فرصت بیشتری می‌دهد که به هدف نهایی شغلی خود زودتر برسید.

ارتباط درونی خودمان با خودمان

استفاده از هر یک از این روشها باعث تقویت مهارت ارتباط خودمان با خودمان می‌شود، ارتباطی که پایه و اساس ارتباط سالم با دیگران است. در این میان قطعا ایجاد اعتماد در مشتری ها یا مخاطبین شما، از مهم ترین چیزهاست که هرگز نباید آنرا فراموش نمایید. کار سخت و مهارت برقراری ارتباط مناسب با دیگران، کلید رسیدن به موفقیت است.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Jenny Marchal