مقدار مناسب شوینده لباس مورد نیاز برای نظافت و شستشوی لباس‌ها چقدر است؟


چقدر مایع لباسشویی بریزیم؟

شستن لباس با آب خالی لباس‌ها را کاملا تمیز نمی‌کند و تنها با استفاده از شوینده لباس است که می‌توان لباس‌هایی کاملا تمیز و پاکیزه داشت.

شوینده‌های لباس انواع مختلف دارند و به صورت پودری، مایع و کپسولی و از نوع آنزیم‌دار یا بدون آنزیم در بازار موجود هستند. اما چیزی که در این میان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد میزان شوینده لباسی است که در هر بار شستشو باید مورد استفاده قرار گیرد.

اگر از شوینده لباس به مقدار کافی استفاده نکنید لباس‌ها کاملا تمیز نمی‌شوند و اگر از مقدار زیادی از آن استفاده کنید علاوه بر اسراف و هدر دادن هزینه‌ها، ممکن است لباس‌ها هم آسیب ببینند.

در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم گفت که برای شستشوی لباس‌ها به چه مقدار شوینده لباس نیاز دارید و این شوینده را چطور باید مورد استفاده قرار دهید تا نتیجه بهتری بگیرید و لباس‌های تمیزتری داشته باشید.


یک باور غلط در شستشوی لباس رایج است و آن این است که هرچقدر از شوینده لباس بیشتر استفاده کنید لباس‌های شما تمیزتر خواهند شد. اما اساس کار شوینده‌های لباس با این باور در تناقض است و اضافه کردن مقدار زیاد شوینده به فرآیند شستشوی لباس نه تنها تاثیری در تمیزتر شدن لباس‌ها ندارد بلکه کار آب کشی و تمیز کردن شوینده از بافت لباس را نیز دشوارتر خواهد کرد.

باقی ماندن شوینده در بافت لباس باعث می‌شود که لباس‌ها بو بگیرند و کثیفی بیشتری را به خود جذب کنند و احتیاج بیشتری به شستشو داشته باشند و همه این موارد روی هم باعث می‌شود که هزینه‌های شما در نگهداری از لباس افزایش یابد و عمر لباس‌های محبوب شما نیز کمتر شود. علاوه بر این استفاده کم از شوینده لباس هم مانع از تمیز شدن کامل لباس‌ها می‌شود و کثیفی‌های باقیمانده و املاح معدنی موجود در آب روی لباس‌های شما جمع شده و آن‌ها را غیرقابل استفاده می‌کند.

پس استفاده از مقدار مناسب شوینده لباس اهمیت زیادی در مراقبت از لباس‌های شما دارد و حتما باید آن را در نظر داشته باشید.


برای شستشوی لباس به چه مقدار شوینده نیاز داریم؟

متاسفانه نمی‌توان یک مقدار مشخص و دقیق برای استفاده از شوینده لباس را مشخص کرد. این مقدار به میزان کثیفی لباس‌های شما، مقدار لباس‌هایی که قصد شستن آن‌ها را دارید و از چه مقدار آب و با چه دمایی می‌خواهید استفاده کنید بستگی دارد.

در شستشو با دست هم شرایط نسبت به شستشو با ماشین متفاوت است و به میزان شوینده متفاوتی نیاز دارد. میزان آب مورد استفاده در شستشوی لباس میزان تراکم و غلظت شوینده را هنگام شستشو تعیین می‌کند به طور مثال در ماشین‌های لباسشویی با درب از بالا از ۴۵ لیتر آب برای شستشوی ۲ تا ۳ کیلوگرم آب استفاده می‌شود در حالی که ماشین‌های لباسشویی با درب از جلو این مقدار لباس را با ۱۰ تا ۱۵ لیتر آب می‌شویند. اما در شستشو با دست میزان کنترل شما در مقدار آب و مقدار شوینده لباس بیشتر است و می‌توانید مقدار آن را به دلخواه تنظیم کنید.

مورد دیگری که در میزان استفاده از شوینده اثر دارد سختی آب است، هرچه آب سخت‌تر باشد یعنی املاح معدنی بیشتری در خود داشته باشد این مواد معدنی با فاکتورهای تمیز کننده شوینده واکنش می‌دهند و اثر آن را از بین می‌برند در نتیجه قدرت پاک کنندگی شوینده کاهش می‌یابد و در این شرایط باید از شوینده بیشتری استفاده شود. خوشبختانه محصولات جدیدی در حال معرفی و ارائه به بازار هستند که برای شستشو در آب سخت هم مناسب هستند و کارایی آن‌ها کاهش نمی‌یابد.


چقدر مایع لباسشویی بریزیم؟

آیا کف بیشتر به معنای تمیزی بیشتر است؟

همیشه در تصورات ما وجود حباب و کف زیاد به معنای تمیزی بیشتر است اما لزوما این طور نیست. حباب تنها ترکیبی از شوینده و هوا است در حالی که می‌توان شوینده‌هایی ساخت که بدون ایجاد کف هم لباس‌ها را به خوبی تمیز کنند اما از آنجایی که مصرف کنندگان به کف در شستشو علاقمند هستند تولیدکنندگان این کار را انجام نمی‌دهند!

پس اگر مقدار زیادی کف در فرآیند شستشو مشاهده نمی‌کنید این به معنای آن نیست که شوینده شما به خوبی عمل نمی‌کند. در واقع کف زیاد در شستشو به خصوص در ماشین‌های درب از جلو ممکن است به ماشین صدمه بزند و از درب آن خارج شود که برای هیچ کس خوشایند نیست.

به همین دلیل است که شوینده‌های مخصوص ماشین لباسشویی با حداقل کف طراحی می‌شوند اما شما می‌توانید برای شستشوی لباس‌های خود با دست یا با ماشین‌های درب از بالا از شوینده‌های با کف زیاد هم استفاده کنید اما آبکشی کامل لباس‌ها را فراموش نکنید تا اثری از شوینده در آن‌ها باقی نماند.


مقدار شوینده لباس مناسب برای ماشین‌های با درب از جلو

همان طور که گفتیم در ماشین‌های لباسشویی با درب از جلو اگر کف از حد مشخصی بیشتر شود احتمال بیرون زدن آن از درب ماشین وجود دارد بنابراین بهتر است از شوینده‌های مخصوص ماشین لباسشویی که کف کمتری دارند برای این ماشین‌ها استفاده شود.

  • پودر شوینده: کار با پودرها در این نوع از ماشین‌ها بسیار ساده است و کافی است که پودر را در کشویی مخصوص بریزید تا محفظه آن طبق درجه مشخص شده پر شود. کشویی پودر را ببندید و لباس‌ها را از درج جلویی داخل دیگ ماشین قرار دهید. سپس برنامه شستشوی مناسب را انتخاب کرده و ماشین را روشن کنید.
  • مایع شوینده: شما می‌توانید مایع شوینده را مستقیما در کشویی مخصوص آن بریزید (دقت کنید که محل نرم کننده با محل شوینده متفاوت است) و یا این مایع را داخل توپی مخصوص بریزید و همراه لباس‌ها در دیگ ماشین قرار دهید سپس ماشین را روشن کنید.
  • کپسول‌های شوینده: کپسول‌های شوینده هم نوع خاصی از شوینده‌های لباس هستند که مستقیما در دیگ ماشین قرار می‌گیرند و هرگز نباید آن‌ها را در کشویی مخصوص شوینده قرار دهید. وقتی که در انتخاب مقدار مناسب شوینده لباس دچار تردید هستید کپسول‌ها بهترین گزینه هستند چون مقدار مناسبی از شوینده را وارد فرآیند شستشو می‌کنند و نیازی به برش دادن آن‌ها نیست.

میزان مصرف مایع لباسشویی

مقدار شوینده لباس مناسب برای ماشین‌های با درب از بالا

در این نوع ماشین‌ها می‌توان از شوینده با کف زیاد هم استفاده کرد اما دقت کنید که هرگز نباید این شوینده را مستقیما روی لباس‌ها بریزید.

  • پودر شوینده: پودر را در ظرف مخصوص آن در ماشین، طبق درجه بندی مشخص شده بریزید سپس لباس‌ها را داخل ماشین قرار دهید.
  • مایع شوینده: مایع‌های شوینده را نیز مثل پودر اندازه گیری کنید و داخل محل مشخص شده در ماشین بریزید. سپس لباس‌ها را داخل ماشین قرار دهید.
  • کپسول‌های شوینده: کپسول‌های شوینده حتما باید داخل دیگ ماشین قرار بگیرند، ابتدا لباس‌ها را در دیگ قرار دهید سپس کپسول را روی آن ها بگذارید و ماشین را روشن کنید.

اندازه پیمانه پودر ماشین لباسشویی

مقدار شوینده لباس مناسب برای شستشو با دست

اگر لباس‌هایی دارید که تنها با دست می‌توان آن‌ها را شست ابتدا به تنظیمات ماشین لباسشویی خود توجه کنید، اگر برنامه شستشو با دست در ماشین شما وجود دارد عالی است و می‌توانید از آن استفاده کنید و در وقت خود صرفه جویی کنید.

در هر صورت چه در شستشوی لباس‌ها با دست و چه در برنامه شستشوی با دست ماشین لباسشویی، باید از شوینده مخصوص شستشو با دست استفاده کنید. در شستن لباس‌ها با دست دقت کنید که شوینده حتما به طور کامل در آب حل شده باشد، سپس لباس‌ها را به تشت اضافه کنید.

حفظ محیط زیست و اقتصاد با استفاده کافی از شوینده لباس

استفاده از مقدار کافی شوینده نه تنها برای لباس‌های شما مفید است بلکه می‌تواند به حفظ محیط زیست هم کمک کند. هرچه از شوینده کمتری برای شستشوی لباس‌ها استفاده کنیم مقدار مواد خامی که برای ساخت شوینده‌ها و بسته بندی آن‌ها مصرف می‌شود کمتر خواهد شد.

شوینده کمتر به معنای آبکشی کمتر است و مصرف آب کمتری را هم به دنبال دارد و به حفظ منابع آب در این شرایط حاد خشکسالی کمک می‌کند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که استفاده از شوینده لباس به میزان کمتر از حد نیاز مانع از تمیز شدن کامل لباس‌ها می‌شود و تکرار فرآیند شستشو هم به ضرر لباس‌های شما، هم به ضرر اقتصاد خانواده و هم به ضرر محیط زیست و منابع طبیعی ما است.


اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)