مسمومیت استافیلوکوکوس اورئوس چیست و در اثر چه عواملی اتفاق می‌افتد؟ مسمومیت استافیلوکوکوس اورئوس یکی از بیماری‌های دستگاه گوارش است که به علت خوردن غذاهای آلوده به سموم تولیدشده توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (استاف طلایی) ایجاد می‌شود. باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در پوست حدود ۲۵٪ از افراد سالم و حیوانات یافت می‌شود. این باکتری معمولاً در افراد سالم بیماری ایجاد نمی‌کند، اما استاف توانایی تولید سمی را دارد که می‌تواند باعث مسمومیت غذایی در فرد مصرف‌کننده غذا شود.

 

چگونه افراد دچار مسمومیت استافیلوکوکوس اورئوس می‌شوند؟

افرادی که به مسمومیت ناشی از استاف اورئوس مبتلا می‌باشد می‌توانند غذا را آلوده کنند، به شرطی که دست‌های خود را قبل از دست زدن به آن غذاها کاملاً نشویند. استاف اورئوس همچنین می‌تواند در محصولات شیر و پنیر غیرپاستوریزه یافت شود. ازآنجایی‌که استاف اورئوس در نمک مقاوم است، می‌تواند در غذاهای شور مانند ژامبون رشد کند. استاف همان‌طور که در غذا افزایش می‌یابد، سمومی را تولید می‌کند. بااینکه باکتری‌های استاف می‌توانند به‌راحتی در فرایند آشپزی کشته شوند، سموم تولیدشده توسط این باکتری در برابر حرارت مقاوم است، بنابراین نمی‌توانند با پخت‌وپز نابود شوند. غذاهایی که در معرض خطر بالای انتقال سموم استاف هستند که باید آن‌ها را کنترل کرده و سپس از طبخ آن‌ها جلوگیری کنند، نمونه‌های آن گوشت، پودینگ، شیرینی و ساندویچ می‌باشد. مواد غذایی آلوده به توکسین استاف اورئوس ممکن است دارای بوی بد یا خراب نباشد.

مواد مولد مسمومیت استافیلوکوکوس اورئوس

علائم مسمومیت استافیلوکوکوس اورئوس چیست؟

سم استافیلوکوک ها سریعاً عمل می‌کنند، علائم معمولاً در عرض ۳۰ دقیقه تا ۶ ساعت در فرد مصرف‌کننده غذای آلوده به وقوع می‌پیوندد. بیماران معمولاً استفراغ، حالت تهوع، اسپاسم و زورپیچ معده و اسهال را تجربه می‌کنند. این بیماری نمی‌تواند به دیگران منتقل شود و معمولاً تنها یک روز طول می‌کشد. این بیماری خیلی نادر است.

چگونه می‌توانم بدانم که آیا به مسمومیت استافیلوکوکوس اورئوس دچار شده‌ام یا نه؟

سم تولیدشده توسط استافیلوکوکوس اورئوس را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های تخصصی در مدفوع یا استفراغ شناسایی کرد. این سموم همچنین می‌توانند در غذاها شناسایی شوند. مشکوک شدن به مسمومیت با استافیلوکوک معمولاً بر اساس علائم و نشانه‌های بیمار است. آزمایش‌ها برای باکتری تولیدکننده سم در بیماران خاص انجام نمی‌شود، اما می‌تواند برای شیوع آن انجام شود. اگر فکر می‌کنید که شما مسمومیت غذایی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

مسمومیت با استافیلوکوک ها چگونه درمان می‌شود؟

 برای اکثر بیماران مسمومیت با استافیلوکوک یک بیماری مختصر است. مهم‌ترین نکته در درمان مسمومیت استافیلوکوکوس اورئوس مصرف مایعات زیاد است. داروها ممکن است به کاهش استفراغ و حالت تهوع کمک کنند. بیماران مبتلابه بیماری شدید ممکن است نیاز به دریافت مایعات داخل وریدی در یک بیمارستان داشته باشند. آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان این بیماری مفید نیستند زیرا این سم توسط آنتی‌بیوتیک‌ها تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

آیا مسمومیت استافیلوکوکوس اورئوس  مسری است؟

بیماری مبتلابه این مسمومیت مسری نیست زیرا سموم از یک فردبه‌فرد دیگر منتقل نمی‌شوند.

چگونه می‌توان از مسمومیت با استافیلوکوک جلوگیری کرد؟

مسمومیت استافیلوکوکوس اورئوس را می‌توان از طریق جلوگیری از آلودگی مواد غذایی به استاف اورئوس کنترل کرد. نکات ایمنی مواد غذایی زیر می‌تواند به شما و خانواده‌تان کمک کند:

• قبل از دست زدن و تهیه غذا، دست‌ها و زیر ناخن‌ها را کاملاً با صابون و آب بشویید. اگر مریض هستید شما غذا درست نکنید، اگر دارای زخم یا عفونت روی دست یا مچ دستان خود هستید، هنگام آماده کردن غذا دستکش بپوشید، آشپزخانه‌ها و مناطق غذا را تمیز نگه‌دارید، اگر قصد دارید غذا را بیش از دو ساعت ذخیره کنید، غذاهای داغ را داغ (گرم‌تر از ۱۴۰ درجه فارنهایت) و غذاهای سرد را سرد (۴۰ درجه فارنهایت یا سردتر) نگهداری کنید.

• غذای پخته‌شده را در ظرف بزرگ و کم‌حجم و در یخچال نگهداری کنید.

آیا سموم استافیلوکوکوس اورئوس می‌تواند در یک حمله بیوتروریستی استفاده می‌شود؟

سموم تولیدشده توسط استافیلوکوکوس اورئوس ممکن است به‌عنوان یک عامل بیولوژیکی، آلودگی غذا، آب و یا هوا استفاده شود. تنفس دوزهای پایین انتروتوکسین استافیلوکوک ممکن است باعث تب، سرفه، مشکل تنفس، سردرد، استفراغ و حالت تهوع شود. دوزهای بالای سم دارای اثرات بسیار جدی‌تری هستند و حتی ممکن است باعث مرگ در فردی شود که در یک حمله تروریستی مورد مواجهه با این عامل سمی قرارگرفته است.

منبع مقاله CDC
این مقاله به‌طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه‌شده است. اگر مقاله فوق موردپسند شما واقع شد، خرسند خواهیم شد که نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را برای هرچه بهتر شدن سطح کیفی مقالات با ما در میان بگذارید و از دیگر مقالات ما در بخش سلامت و تغذیه سایت دیدن فرمایید.